אוהד דנוס מסביר כיצד הוראת השעה של כחלון תשפיע על השוק
הערב הכריז משרד האוצר משה כחלון על תכנית בהוראת שעה ל-5 שנים שתאפשר תוספת של 20% זכויות בנייה לבניינים שנמצאים לקראת היתר בנייה או בשלב השלד, במטרה להגדיל את מספר הדירות בתכנון ב-82 אלף עד סוף 2015.
"מדובר במהלך נכון ויפה שיביא עוד דירות ויתמרץ לבנות על קרקעות פרטיות", אומר אוהד דנוס, יו"ר לשכת השמאים ל-Bizportal. "עד כה לא טיפלו כלל בקרקעות פרטיות וכעת נותנים תמריץ להתחיל לזוז, דבר אמיץ ויפה, זה יהיה בהליך מהיר. זה דבר מצוין כי כשמשלבים את זה עם הגדלה של שב"ס אז מדובר בתמהיל יותר נכון".
לדבריו לא הולכים לייצר מפלצות ענק מאחר ולפי הרפורמה בתכנון ובנייה ניתן לקבל עד 4 קומות תוספת בבניינים הנבנים לגובה, זה יהיה גם תלוי בקווי הבניין. "יש פה סוף כל סוף צעד ראשון להגדלת ההיצע, לכאורה כולם אמורים להרוויח. כמובן שהדברים ייבחנו בוועדות תכנון והציבור, אך זו בהחלט זריקת עידוד לבעלי הקרקעות שאולי יושבים עליהן מסיבות של ירושות או דברים אחרים, זה ישחרר הרבה יחידות דיור בקרקעות פרטיות".
למרות התוספת המכובדת של יחידות דיור, דנוס לא מאמין שצעד זה יוביל לירידה המיוחלת במחירי הדירות: "הממשלה לא מדברת עלdeal breaker שיש לה, איזה אס מנצח. מדברים על שלל צעדים, הפעם בצד הנכון של המשוואה שאמור אולי לתת מזור".
- 15.ראשי הרשויות המקומיות יתקעו את המהלך הזה (ל"ת)דיבורים ריקים 13/07/2015 22:59הגב לתגובה זו
- 14.יחזקאל.ד 11/07/2015 14:49הגב לתגובה זוזה יהיה הצעד החכם הבא,ללא הפסד לאוצר ,שיוסיף אלפי דירות
- 13.******** "פחד לקנות דירה" - חפשו בגוגל ותקראו (ל"ת)להתגבר על החשש 11/07/2015 11:04הגב לתגובה זו
- 12.ranr 10/07/2015 18:42הגב לתגובה זוקבלנים רוכשים היום מגרשים. לפחות בסביבה שלי הם חייבים לחלק אותם ליחידות של דונם אחד לכל היותר. על הדונם, היזם בונה שני בתים, 4 דירות של 100 מ"ר לכל אחת. תוספת של 20% מאפשרת לו להוסיף עוד 160 מ"ר, נניח לבנות שתי דירות של 80 מ"ר בקומה נוספת או להגדיל כל דירה ל 120 מ"ר. הגדלה של הדירות היא פתרון עדיף היות והיא השקעה זולה יותר בעוד שהמחיר הכולל הוא פר מטר מרובע, כלומר רווח נטו גבוה יותר לאופציה של הגדלת הדירה. התוכנית תמלא את הכוונה רק אם תהיה התנייה של הגדלת מספר הדירות בלי תרגילים מתחכמים.
- 11.אריה צפון 10/07/2015 09:39הגב לתגובה זוידידי היקר ישנם 4 צוארי בקבוק המשפעים על מלאי הדירות ובהתאם על מחירם.קרקע מופשרת זמינה, וועדות תכנון יעילות, כמות ידיים עובדות מקצועיות לענף והשראי בנקאי ,ללא פיתרון במקשה אחד של כל הסוגויות הנ"ל כבוד השר יחד איתך יכולים להשאר בחלומם. אחרי 40 שנה בענף אני מקווה שאני יודע על מה אני כותב
- 10.לוי 10/07/2015 01:00הגב לתגובה זוהקבלנים חוגגים וגם בעלי בקרקעות
- 9.רואה את הנולד 10/07/2015 00:09הגב לתגובה זוככה זה עשאתה אינטרסנט
- 8.אופטימי 09/07/2015 23:17הגב לתגובה זוסוף סוף בן אדם שהוא גם פוליטיקאי שמדבר ועושה עם הדברים שנאמרו.הדבר יגדיל היצע והביקוש יעמוד בעינו. כך מן הסתם יהיו פחות קונים בכל פרוייקט ופחות קונים לדירות יד שניה וזה יוביל לירידת מחירים. מר כחלון ביצי שור כבר אמרנו?
- 7.העיקר שהקבלנים יתעשרו כחלון ליצן. (ל"ת)מני 09/07/2015 22:00הגב לתגובה זו
- 6.אא 09/07/2015 21:59הגב לתגובה זואתה כל הזמן מפמפם עליית מחירים... אתה נגוע !
- 5.יאללה עוד דירות למשקיעים (ל"ת)ZZ 09/07/2015 21:54הגב לתגובה זו
- 4.מושקע, ומפורט 09/07/2015 21:10הגב לתגובה זוחישוב מפורט של מחשבון משכנתא מוכיח: מי שיחכה 5 שנים בשכירות, יגיע לדירה 14 שנה קודם!!!! ויש סרטון יוטיוב שמוכיח את זה יפה מאוד, כולל התחשבות בזה שהיום יש ריבית משכנתא זולה מאוד ובעתיד כנראה שלא! לא מאמינים? בצדק - גם אני לא הייתי מאמין אבל הסרטון מפורט והחישובים נתמכים במחשבון משכנתא. מציע לכם לראות וגם להעביר מייל לחברים (שבו תראו בבית, לא יהיה לכם זמן במשרד, ולא כדאי לכם להוציא מיליון שקל בלי לבדוק טוב את הכדאיות הכלכלית של רכישת דירה!) חפשו סרטון בשם: לקנות דירה או לחכות מה עדיף https://goo.gl/eyWkOg
- ממש חוכמה גדולה. החישוב מניח ירידה של 30% (ל"ת)במחירים אז מה הפלא 09/07/2015 22:41הגב לתגובה זו
- חליק 09/07/2015 21:25הגב לתגובה זוראיתי את הוידאו שלך. יש שם כל כך הרבה הנחות יסוד שזה מבהיל. ברגע שהנחת יסוד אחת שם מתגלה כמוטעית כל התיאוריה שלך קורסת. ואני מצטער לאכזב אותך. מדינת ישראל היא מדינה רקובה ומושחתת. מחירי הדירות ימשיכו לעלות בינתיים ובסוף העם יעמיד נבחר ציבור שיבצע צעדים קיצוניים (כי ככל שעובר הזמן ללא תוצאות בשטח, הכעס מבעבע) ויגרום לקריסת הפירמידה המטורפת הזו. אבל זה לא יקרה בשנים הקרובות. מי שיש לו שכל בורח מפה.
- סרטון שגוי- הפריים יעלה כבר עוד שנה, ומי שקונה יסבול (ל"ת)לקנות היום = אסון 10/07/2015 01:47
- 3.שמאי 09/07/2015 20:04הגב לתגובה זואולי תתחיל לדאוג להעלות המודעות למקצוע השמאות? לשינוי החוק הכל כך מיושן. לא יכול להיות שכל נשמרים כמעט מתפרנסים משכנתאות. מרבית האנשים שאני פוגש סומכים על עו"ד שלהם שיבדוק עבורם היתר, הציבור מוכן לשלם 2% למתווך ועוד 2% לעו"ד ואפילו לא רבע אחוז לשמאי. תודה
- 2.מה שבטוח מחיר הדירה לא ירד בשקל אבל המס כבר עלה (ל"ת)ותודה לכחלון על המס 09/07/2015 19:37הגב לתגובה זו
- 1.אז למה עוד מיסים מר כחלון? הבטחת שלא לעלות מיסים לא יפה (ל"ת)היי 09/07/2015 19:26הגב לתגובה זו
משכנתא (גרוק)ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.
למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.
בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.
לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.
המגמה בשלושת החודשים האחרונים
בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.
- עלייה בפיגורי המשכנתאות - האם זה אות אזהרה למשק?
- משכנתאות ב-8.9 מיליארד שקל בספטמבר - למרות הירידה במכירות דירות - הכיצד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים,
והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
