"הרכבת הקלה בגוש דן תעלה 100 מיליארד שקל, זה חסר תקדים"
"עניין הרכבת הקלה בת"א, החל עוד לפני הרכבת הקלה בירושלים והמדינה השקיעה כבר 2.5 מיליארד שקל ודבר לא התקדם. היו תכניות, התחלפו הנהלות והכל עומד במקום. פשוט בזבוז של כספי ציבור, וזה כשמדובר בקו הראשון שאף לא יביא יותר מדי תועלת", כך אמר ניסן סלומינסקי, יו"ר ועדת הכספים בדיון בנושא מינוי ההנהלה החדשה לחברת נת"ע בראשות אלכס ויז'ניצר.
סלומינסקי המשיך: "רק לחשוב שאם בדיוני התקציב היו לנו בצד עוד 2.5 מיליארד שקל, כמה גזירות על הציבור היינו מונעים? עכשיו סוף כל סוף, נבחר צוות שאולי יצליח להתניע את המהלך הזה, רק שאני מניח שהעלויות תהיינה הרבה יותר גבוהות וכמובן שגם הזמנים יהיו אחרים לחלוטין. בכל-אופן רוב הכסף עד היום ירד לטמיון".
יו"ר נת"ע, אלכס ויז'ניצר, אמר: "הפרויקט כולו במטרופולין ת"א עומד על כ- 100 מיליארד שקל. מדובר בפרויקט חסר תקדים, הגדול והמורכב שנעשה אי פעם בישראל. לביצועו אנו עושים שימוש בידע קיים מחו"ל ולא מבזבזים זמן על לימוד מאפס. הביצוע מחייב שינוים אדירים בתשתית וזה גרם לעיכובים."
"סולם המשכורות יהיה שונה בנת"ע"
ויז'ניצר הוסיף כי החברה עושה רה-ארגון, מנגנון אופרטיבי, לא גדול, הרוב ב- Out-Sourcing - "אנחנו נעסוק יותר באבטחת איכות. מלווה את הפרויקט אדם שבא מחברה בינ"ל עם ניסיון שב- 35 שנה אחרונות עסק ברכבות תחתיות. אנחנו לא צריכים לבנות ידע אלא להשתמש בידע קיים ולבנות בעתיד". נוכח הביקורת על ההתנהלות המופקרת של נת"ע עד כה, הודיע ויז'ניצר, כי "אנחנו לא נשארים במגדלי עזריאלי. סולם המשכורות בבקרה של הממונה על השכר וגם רשות החברות. הלוואי והמשכורות היו יותר גבוהות".
- אושרה תכנית קו M2 של המטרו שיחבר בין חולון לפתח תקווה
- חצי שנה לרכבת הקלה בגוש דן - 93% מהנוסעים מרוצים מאוד מהשירות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נציגת ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל, טובה אבן חן, השמיעה דעה שונה: "אין שום צורך לשכנע אותנו שנחוצה תחבורה ציבורית, אבל לא רוצים את זה בצורה לא ראויה. אני תמהה: זומן כאן דו"ח מטעם יחידת המחקר של הכנסת, אף אחד לא מעלעל בו ולא שואל שאלה מתוכו? ארגון כל כך משומן שמעולם לא עשה תכניות כאלה? מרגישה כמו פרויקט הלביא, לא יודע להוציא תכניות כספיות מ-2010? זה לא צריך להיות סוס דוהר, אפשר לעשות עצירה מתודית ולא להקצות כספים עד שהדו"חות הכספיים יוגשו ושתהיה שקיפות מלאה ובדיקה מקיפה של מבקר המדינה".
- 12.לירן 08/04/2014 11:38הגב לתגובה זו250 מליון לשנה זה 2500 עובדים בשכר ממוצע משהו מכיר עובדים בחברה, לאיפה הכסף הלך? היה עדיף שהיו נותנים את הכסף למדען הראשי לחות היו יצרים מקומות עבודה מכניסים ואולי עוד כמה חברות כמו WAZE. זו הייתה אמורה להיות אחת החברות הגדולות במשק.
- 11.תום 07/04/2014 19:43הגב לתגובה זוהזו
- 10.תום 07/04/2014 19:42הגב לתגובה זומושחתים
- 9.לעצור עכשיו ולרדת 07/04/2014 18:54הגב לתגובה זוחייבים להודות בכישלון - לעצור עכשיו כשעוד אפשר. זה סכום מטורף - אסור לאשר אותו. הרכבת לא תחזיר את ההשקעה הזו. לחילופין - לקבל הצעה חלופית מחברה סינית או גרמנית או כל מי שבנה כבר רכבות כאלה - זהו שוד משאבים לאור יום - כאלה שמחר יחסרו לחינוך לרווחה לבריאות - לא לאשר!!!!
- 8.רמי 07/04/2014 18:16הגב לתגובה זוכיצד יכולים לעבור לסדר היום עם בזבזת וקשקשת במשך 10 שנים כאשר התחלפו 4 הנהלות ונסחפו 2.7 מליאד שקל?? היכן היה יו״ר הדירקטוריון לעצור הסחף?? תבוצע בדיקה מקפת על ידי המבקר,ימלאו המלצות ויעבדו סביב השעון במקביל במספר גזרות כדי לחסוך תקציבים. ומי קבע שביצוע באמצעות ניהול ממשלתי חוסכת כספים?? האם חוצה ישראל באמצעות דרך ארץ והאם מנהרות הכרמל באמצעו סולל בונה ואשטרום לא עמדו במשימות כראוי? ממליץ לאלכס לקחת ליידו את חיים ברק שהוכיח בצועים מצויינים.
- 7.אמיר 07/04/2014 17:27הגב לתגובה זויש אנשים בישראל ש-2.5 מיליארד מכספי האוצר(הכסף שלנו) עבר לכיס שלהם אז זה ממש לא נכון להגיד שהכסף ירד לטמיון . הכסף שלנו כרגע שותה מרגריטה בתילאנד
- 6.אבי 07/04/2014 17:00הגב לתגובה זומדינה של גנבים........
- 5.המקום היחיד שויז'ניצר צריך לעבוד בו זה בית הכלא (ל"ת)מינ' 5 שנים על גניבה 07/04/2014 16:57הגב לתגובה זו
- 4.בידי 07/04/2014 16:49הגב לתגובה זובמידה וכך הרי ברור שיעלה יותר, בסכום כזה אפשר להחיות את כל הנזקקים בארץ ולפתור את בעיות הצעירים, בנוסף אפשר להקים ערים חדשות לחסרי דיור.
- נורמלי 07/04/2014 18:04הגב לתגובה זונו אז. לא בוחנים השקעה בהתבסס על כשל במקום אחר. הפרויקט הוא כלכלי גם אם ישקיעו בו 100 מיליארד (החזר שוטף במהלך השימוש ברכבת). הפרויקט עמוס בכשלי ניהול החל מבחירת המדינה לנהל את הפרויקט ועד מי ששמו בכדי לנהל את הפרויקט (הצנחת מקורי ליכוד לראש הפירמידה בנ.ת.ע).
- 3.משה פרץ 07/04/2014 16:45הגב לתגובה זובדומה לכביש מספר 6, יש לתת ליזמים פרטיים לבנות את הפרויקט. היזמים ישקיעו מכספם, ויקבלו זיכיון לעשרים שנה. תוך חמש שנים הפרויקט יושלם ללא צורך בהשקעת מליארדים של כספי ציבור, ובלי לראות אפילו את ההתחלה. מחיר הנסיעה יהיה סביר, אחרת הנוסעים ישתמשו בחלופות הקימות, והיזמים לא ירוויחו. הציבור ירוויח, היזמים ירוויחו, המדינה תרוויח.
- 2.ציון 07/04/2014 16:43הגב לתגובה זוחשמליים בהשכרה זולה וכדאית לאזרח ושרות מוניות חשמליות לשבעה נוסעים במחיר נסיעה מוזל לעידוד הציבור להעדיף נסיעה ברכב ציבורי ולא בפרטי
- רכב חשמלי שיכל היה לתת מענה לפתרון התחבורה בתל אביב (ל"ת)בטר פלייס 07/04/2014 17:02הגב לתגובה זו
- 1.כשנוקבים 100 ניתן לגלגל על לשון עד 199 (מיליארד ש"ח). (ל"ת)אזרחית 07/04/2014 16:26הגב לתגובה זו
רז אברהם. קרדיט: רון כהןמבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך
רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית
שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.
עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל
עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים
על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.
ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף
המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.
בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990),
ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.
- אושרה תכנית להקמת שכונת "מצפה תלפיות" בהיקף של כ-900 יח"ד
- לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.

קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?
גל של ביטולים צפוי להגיע למבצעי ה-90/10, 80/20, אבל במקרים רבים הרוכשים לא יוכלו לבטל - הנה התרחישים הצפויים
הרוכשים במבצעים של 80/20 ו-90/10 מגלים שהעסקה שעשו פחות טובה ממה שהעריכו. בשלוש השנים האחרונות השוק היה מוצף בהצעות כאלו, ומסתבר שבמקרים רבים על רקע הירידה במחירי הדירות, העסקה כבר לא משתלמת. כלומר, ההנחה שמתבטאת במבצע המימוני נמוכה מהירידה במחיר הדירה בפועל. כלכלית - הרוכש אמור לקום וללכת. משפטית - הוא לא תמיד יכול.
הביטולים החלו השנה ומוערכים בקרוב ל-2,000 בעיקר בדרום - רוכשים שלא יכלו לעמוד בתנאים, ובעסקאות יוקרה בת"א בהם רוכשים הפסידו והעדיפו לצאת מהעסקה. אבל זה יכול להיות כדור שלג שיתעצם. אנחנו לפני גל של מסירות וביטולים משיקולים כלכליים. אבל לרוכשים יש כמה משוכות לעבור.
ראשית, הם צריכים להבין שהמקדמה ששמו כנראה הלכה "לפח". האם שווה להפסיד את המקדמה של ה-10%, או 20% כקנס כדי להימנע מההפסד הכלכלי על הדירה שמסתכם כנראה בכמה אחוזים (ירידת מחירים של 5%-10% מול הנחת מימון של כ-5%)? השאלה מה ההסכם מול הקבלן. מבירורים שערכנו עולה כי ברוב המקרים הקנס מסתכם ל-10% מערך הדירה. כלומר במבצעים של 90/10 אתם אמורים להשאיר את ה-10% אצל הקבלן. בעסקאות של 80/20 (בהנחה שזה לפי המודל של קנס 10%) אתם אמורים לקבל החזר מהקבלן כי שילמתם כבר 20%. לכו תרדפו אחרי הקבלן וגם יהיו לכם משוכות משפטיות - סילוק המשכנתא שלקחתם במקביל לרכישה שהיתה בערבות של הקבלן שמימן אותה (עד למסירה). גם בעסקאות בשיעורי מבצעים אחרים יהיה כמובן צורך להסיר את המשכנתא. בסוף המשכנתא עליכם וכדי להסיר אותה צריך הסכמה של הקבלן ושל הבנק.
עורכי דין בתחום הנדל"ן מספרים שיש צורות שונות של הסכמי רכישה בעסקאות כאלו. יש הסכמים עם הגנות על הרוכשים ויש שחשופים לחלוטין לחסדי הקבלן. כלומר, יכול להיות שלמרות שצפוי גל של ביטולים בגלל הפסדים, התוצאה תהיה אחרת כי הקבלנים לא יוותרו לרוכשים ואלו יצטרכו לשלם את ה-80%-90% או להגיע למאבק משפטי מול הקבלן.
- אושרה תכנית להקמת שכונת "מצפה תלפיות" בהיקף של כ-900 יח"ד
- לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאבק משפטי זה לרוב נזק לשני הצדדים. יכול להיות שלפני השלב הזה, הצדדים ינסו להידבר. השלב הזה של המו"מ - השלב המסחרי עשוי להיות חבל הצלה לשני הצדדים. הקבלן רואה כעת שוק קשה. שוק של קונים. היקף העסקאות יורד, המחירים יורדים. הדבר האחרון שהוא צריך זה ביטולי עסקאות. הוא ינסה לשמור על העסקה וכדי לשמור עליה הוא עשוי לספק לרוכש הנחה נוספת - כספית או מימונית. הוא לא ירצה להגיע לבית משפט או למצב שהרוכש לא יכול או לא ישלם לו את היתרה של ה-80%. במקרה כזה הלכה העסקה, וזה עלול להיות בעיה גדולה מול הבנק הממן-מלווה ובכלל - לא רק שאין מכירות יהיו ביטולים (מכירות שליליות).
