אירופה לוהטת: רוני יונסיאן מלאומי מסמן 4 מניות שצפויות לפרוץ ב-2014

המעבר של מנהלי הכספים מארה"ב לאירופה מתרחש גם אצלנו, ומנהל דסק ני"ע זרים בלאומי שוקי הון נותן 4 מניות אירופיות - עם אפסייד גדול
ידידיה אפק | (2)

בסיכומה של שנה חזקה בשוק המניות האמריקני, ורגע לפני שהבנק המרכזי מודיע על צמצום בתכנית הרכישות, מספר רב של מנהלי קרנות ומנהלי תיקים מעבירים כספים מהחזקות בארה"ב לנכסים באירופה, מתוך ציפיה שהשוק האירופי יצא מהבוץ בשנה הקרובה, מה שיקפיץ את שוק המניות.

בהמשך לכתבות קודמות שפרסמנו ב-Bizportal, פנינו לרוני יונסיאן, מנהל דסק מחקר ניירות ערך זרים בלאומי שוקי הון, שנתן לנו כמה מניות שלהערכתו צפויות לבלוט בשנה הקרובה בשווקים האירופיים.

המניה הראשונה שיונסיאן מציין היא מניית פרנו ריקרד (סימול בפאריס: RI) המייצרת משקאות אלכוהוליים ביניהם כמה מותגים בולטים כגון וודקה אבסולוט, שיבס ריגל וג'יימסון. "המותגים של פרנו ריקרד הם ותיקים מאוד ומוכרים ולכן מאפשרים לה לייצר רווחיות גבוהה. החולשה היחסית באסיה ובשווקים המתעוררים הובילה למימוש חד במנייה והיא כעת נסחרת במכפיל רווח נוח יחסית של 17.8. לדעתנו ההשקעה באסיה תייצר תרומה ממשית בטווח הארוך", אומר יונסיאן.

בלאומי מסמנים גם את מניית EADS (סימול בפאריס: EAD), ומסבירים כי "התדמית של יצרנית המטוסים ומוצרי ההגנה הצרפתית נפגעה משני דברים. מבנה בעלות בעייתי בו שלוש ממשלות אירופאיות החזיקו במרבית המניות ומוניטין שנפגע מעט לאחר איחורים בהשקת דגמי מטוסים. שתי הבעיות האלה נפתרו או עומדות להיפתר. כמות ההון בידי הציבור גדלה משמעותית לאחר הפחתת האחזקות הממשלתיות ודגם נוסף של מטוס החברה צפוי כנראה לצאת בזמן במהלך 2014". נציין כי המניה כבר טסה 80% בשנה האחרונה, והיא נסחרת במכפיל רווח של 28.5.

מניה נוספת שמסומנת ברדאר של יונסיאן היא סימרייס (symrise) (סימול: SY1) - יצרנית הכימיקלים הגרמנית, שמייצרת ריחות לתעשיית הקוסמטיקה וגם תמציות טעם וריח לתעשיית המזון. "מניית החברה פיגרה אחר המתחרות השנה אבל סימרייס ממשיכה לזכות בלקוחות חדשים ולצמוח. החברה נהנית מהחשיפה שלה לשווקים המתעוררים למרות ההאטה הכלכלית באיזור. מכירות החברה צפויות לצמוח בקצב של כ-7% בשנת 2014 והחברה נסחרת במכפיל צפוי של 18 לרווחי השנה הבאה", כותב יונסיאן.

את המניה הרביעית שיונסיאן מסמן רבים מכם בוודאי מכירים, ולא משוק ההון. בנוסף לשעונים המוכרים סוואטש (סימול בציריך: UHR) מייצרת גם תכשיטים, ומערכות אלקטרוניות. "החברה נהנית מצמיחה מואצת באסיה וספציפית בסין שם המוצרים שלה ממשיכים להעמיק אחיזה. המיתוג החזק של סוואטש וטווח המוצרים שנע ממוצרי יוקרה עד למוצרים במחירים "רגילים" מספק כרית ביטחון להפחתת הזעזועים במקרה של האטה. החברה צפויה להציג צמיחה דו ספרתית בשנים הקרובות והמניה נסחרת במכפיל רווח נוח של 18 על רווחי שנת 2013".

כתבות נוספות בנושא:

מנהל השקעות: "המשק האמריקני מיצה את עצמו, המשקיעים חוזרים לאירופה"

ג'קובסון: "אני מתרחק מהשקעות בצרפת, דירוג האשראי עלול לרדת בשנית"

מנהלי הקרנות נוהרים לאירופה: "יש הרבה הזדמנויות", מה הם קונים?

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מאוד מעניינת מניית סימרייס (ל"ת)
    מוסדי לשעבר 16/12/2013 14:16
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    טל 16/12/2013 07:40
    הגב לתגובה זו
    וזה ללא תקומה. צריך להשקיע רק בישראל.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.