תוצרת ארה"ב: גלו מהם המותגים האמריקנים הנחשקים ביותר בסין

תמיד ידענו שהאמריקנים מייבאים מוצרים רבים מסין. הצרכן האמריקני רגיל לראות את הכיתוב "מיוצר בסין" על רבים ממוצריו. אולם, מתברר שגם הסינים חושקים בלא מעט מוצרים הצבועים כחול-אדום-לבן
מערכת Bizportal |
נושאים בכתבה ארה"ב סין

הכיתוב "Made in China" מופיע על הרבה בגדים, צעצועים, אביזרים לבית ועוד המון מוצרים שאמריקנים משתמשים בהם. רק ביום ראשון האחרון, פירסמו הסינים כי עודף הייצוא במדינה רשם שיא של כמעט 5 שנים ועומד על 33.8 מיליארד דולר. למרות זאת, הסינים מגבירים את היקף הרכישות של סחורות ומוצרים גולמיים מארה"ב. לצורך המחשה, נציין שהייצוא האמריקני לסין השנה צמח ב-6.9% בהשוואה לשנה שעברה ובחודש אוקטובר עמד על שווי של 13.1 מיליארד דולר - שיא חודשי ב-2013.

אז מהם חמשת המוצרים האמריקנים הנחשקים ביותר בסין?

מטוסים

הגדלת העושר ושיפור הנתונים הדמוגרפיים בסין תורמים לנסיקה של יצרני המטוסים האמריקניים. המכירות של מטוסים אזרחיים אמריקנים, מנועים וחלקים לסין, עומדים על 10.2 מיליארד דולר בעשרת החודשים הראשונים של 2013, לעומת סך של 8.3 מיליארד דולר בכל 2012. חברות התעופה הסיניות חוזות צורך של 5,600 מטוסי בואינג חדשים ב- 20 השנים הבאות - 320 מטוסים יותר מהצפי של בואינג בשנה שעברה.

פולי סויה

החקלאות מהווה כחמישית מסך הייצוא האמריקני לסין. פולי הסויה נמצאים בראש רשימת הייצוא החקלאי שכוללת גם חיטה, תירס וכותנה. במהלך עשרת החודשים הראשונים של 2013, ייבאה סין מארה"ב פולי סויה בשווי של 7.4 מיליארד דולר למרות ירידה בביקושים. מוצרי הסויה המיובאים משמשים בעיקר להפקת שמן בישול ומזון לבעלי חיים.

רכבים

ג'נרל מוטורס ופורד מתמקדים בשוק היפני לאור הביקוש החזק שם לרכבים חדשים. המכירות של פורד בשוק היפני זינקו ב-51% באחד עשר החודשים הראשונים של השנה, לעומת אותה התקופה אשתקד. הפורד פוקוס הייתה מכונית הסדאן הנמכרת ביותר בסין בחודש אוקטובר האחרון. ג'נרל מוטורס, בינתיים, ממשיכה להחזיק כ-15% מנתח השוק הסיני.

פסולת אלומיניום

הצורך של הסינים במתכות ממוחזרות אמנם רשם ירידה קלה לאחרונה אך הוא עדיין גדול מאוד באופן יחסי. ארה"ב היא הספקית המובילה של פסולת ממוחזרת לסין והיא מספקת לה אלומיניום, נחושת, נייר וחומרים אחרים. לאלומיניום יש את הביקוש הגבוה ביותר - בעשרת החודשים הראשונים של השנה, שלחה ארה"ב אלומיניום בשווי של 1.9 מיליארד דולר.

שבבים

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.