שוק המשכנתאות רותח: מציאות או אינטרס בנקאי?

אלדד אברהם, מנכ"ל E.A Investment banking, מתייחס לסיבה האמיתית למה מחירי הנדל"ן נשארים גבוהים
אלדד אברהם | (4)

בימים האחרונים פרסם בנק ישראל כי הבנקים צמצמו את היקף האשראי למגזר העסקי ב-18.4 מיליארד שקל - שיעור הירידה בהיקף האשראי העסקי בתקופה זו הוא 4.5%. הבנקים מסיטים את הכסף למשקי הבית ובעצם דוחפים לנו יותר כסף כדי שנקנה דירות.

כל אזרח צריך לשאול את עצמו מה קרה שהבנקים מפסיקים לחלק כסף לטייקונים ולחברות הגדולות? מה קרה שהבנקים מתחילים לדאוג יותר לאזרח הקטן ולא לקבוצת הלווים הגדולה במשק? יש כמה הסברים לשינוי הזה שכדאי שכולנו נהיה מודעים להם:

תחילה, הסטת האשראי מהמגזר העסקי אל משקי הבית מאפשרת לבנקים להציג שיפור ביחס הלימות ההון, שמקרב את הבנקים לעמידה בדרישות בנק ישראל, כך שיתאפשר להם לחזור לחלק דיבידנדים לבעלי המניות.מעבר לכך, הבנקים ערים לשיח החברתי וקשובים לרחשי הציבור - הם לא ממהרים לתת כסף לטייקונים ולחברות הגדולות, במיוחד אחרי שראינו מה קרה לבנק לאומי כשרצה למחוק חובות אבודים לנוחי דנקנר.

הסיבה העיקרית: הבנקים לא רוצים שמחירי הדירות ירדו

הבנקים בישראל זוכרים היטב את משבר הסאב פריים ב-2008 ויודעים שאם מחירי הדירות ירדו ההלוואה שנתנו נמצאת בסיכון, הרי שווי הדירה הוא הבטוחה להלוואה. הדרך להתמודד עם סיטואציה זו, היא על ידי הגדלת הביקושים ומתן הלוואות לרוכשי הדירות.

מחירי הדירות נקבעים הרי על ידי מפגש בין היצע לביקוש. יש ציפייה שיש לה על מה להתבסס, כי הממשלה תנסה לעשות הכל כדי להגדיל את היצע הדירות. הבנקים מנסים לאזן את המשקולת על ידי עידוד והסטת יותר כספים לשוק המשכנתאות ועל ידי כך להגדיל ביקושים. הנה לכם נתון - מתחילת 2012 ועד יוני 2013 מערכת הבנקאות הגדילה את יתרת האשראי בתחום המשכנתאות ב-31.7 מיליארד שקל, כך שסך החוב של בעלי המשכנתאות כלפי הבנקים הסתכם בסוף יוני 2013 ב-253 מיליארד שקל. מתחילת השנה ועד יוני נרשם גידול של 4.2% בהיקף תיק המשכנתאות של הבנקים.

בעוד שממשלת ישראל מנסה בעיקר לטפל ברמת ההיצע של הדירות על ידי הגדלת נפח שיווק הדירות החדשות, הבנקים לעומת זאת דוחפים את האזרחים לקחת משכנתא ולרכוש דירה. במילים אחרות, כדי להדביק ולאזן את ירידת המחירים הצפויה בשוק הדיור הבנקים דוחפים כסף לרוכשי הדירות כדי שכל חודש נקרא את הכותרת " שוק המשכנתאות רותח". מצד אחד, קיימת הציפייה שמחירי הדירות ירדו, כי הממשלה התחייבה. מצד שני, מגיעה הכותרת בסוף החודש של ביקושים ערים לדירות.

בנק ישראל יכול לצנן את שוק הדירות על ידי טיפול במלווים ולא בלווים. הבנק הטיל כבר 7 מגבלות ב-3.5 השנים האחרונות כדי לצנן את שוק הדיור וזה לא ממש הצליח. הגיע הזמן לבדוק ולהבין למה הבנקים "דוחפים לנו" כל חודש 5 מיליארד שקלים למשכנתאות - האם זה מקרי? מקווה שהשתכנעתם שלא.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    סבג שושנה 03/09/2013 08:42
    הגב לתגובה זו
    ראשית , אלדד אתה ענק! ותגובתי, הציבור מבולבל ציפה שירדו מחירי הדירות ורואים שזה לא קורה "בעוד שממשלת ישראל מנסה בעיקר לטפל ברמת ההיצע של הדירות על ידי הגדלת נפח שיווק הדירות החדשות, הבנקים לעומת זאת דוחפים את האזרחים לקחת משכנתא ולרכוש דירה. במילים אחרות, כדי להדביק ולאזן את ירידת המחירים הצפויה בשוק הדיור הבנקים דוחפים כסף לרוכשי הדירות כדי שכל חודש נקרא את הכותרת " שוק המשכנתאות רותח". מצד אחד, קיימת הציפייה שמחירי הדירות ירדו, כי הממשלה התחייבה. מצד שני, מגיעה הכותרת בסוף החודש של ביקושים ערים לדירות. "
  • 3.
    יוניהללי 02/09/2013 23:28
    הגב לתגובה זו
    נקודה מעניינת שראויה לבדיקה.
  • 2.
    מיכל 02/09/2013 09:27
    הגב לתגובה זו
    ניתוח מעניין ומדויק
  • 1.
    אנונימי 01/09/2013 16:42
    הגב לתגובה זו
    לציבור אין מה לעשות אם הכסף שיש ברשותו וכל מה שהוא מקבל זה 0.8% שנתי עד 1.2 שנתי אז כאשר יש כסף זול והבנק לא לוקח סיכון בגלל המגבלה של 50% אז הבנקים יכולים להמשיך לקבור את הציבור לכן אין ברירה לממשלה רק להעלות את הריבית מה שיסיט את ערמות הכסף לתוכניות חסכון נורמליות של לפחות 3% שנתי
צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.