אסיה אדומה: מדד הניקיי נפל 2.6% ונסוג משיא שקבע אתמול וב-2010

שנחאי סגרה בירידה של 0.7%, ההאנג סנג נחלש 0.1%. היצואניות היפניות התממשו על רקע היחלשות הדולר כנגד הין היפני ב-0.7% ל-88 ין. מטוס הדרימליינר 787 ביצע נחיתת חירום וניפון קירקעה מטוסים
יעל גרונטמן |

המסחר בשווקים האסיאתיים התנהל הבוקר (ד') בירידות שערים. את הירידות הוביל מדד הניקיי היפני שנסוג משיא שקבע אתמול לאחר שלא היה ברמה זו מאז אפריל 2010. נציין כי הירידה שנרשמת היום בניקיי היא החדה ביותר מזה 8 חודשים. בשוקי מניות אחרים באסיה הירידות מתונות יותר אך בחלק מהשווקים בהן נרשמו מוקדם יותר עליות - אלו נמחקו. השווקים במזרח מושפעים גם מהסגירה המעורבת שנרשמה אמש בוול סטריט כשעל מדד הנאסד"ק השפיעו הנפילה במניית אפל.

מדד הניקיי ירד 2.5%, הבורסה בשנחאי איבדה 0.7%, ההאנג סנג בהונג קונג נחלש 0.1% והקוספי הדרום קוריאני עבר לירידה של כ-0.3%.

הירידות במזרח מושפעות גם מהורדת תחזית הצמיחה של הבנק העולמי לפיהן ב-2013 תסתכם הצמיחה העולמית ב-2.4%, זאת לעומת תחזית קודמת שפורסמה ביוני ולפיה הצמיחה העולמית תסתכם ב-3%. בבנק העולמי מציינים כי המדינות המפותחות לא מתאוששות בקצב שצפו.

הירידות ביפן מושפעות גם מהדיווח של חברת ניפון אירליינס על כך שמטוס הדרימליינר 787 ביצע נחיתת חירום על רקע בעיות במערכות החשמליות והחברה דיווחה כי היא מקרקעת את כל מטוסי החברה מסוג זה לעת עתה.

בנוסף מושפעות מניות חברות היצוא היפניות מהיחלשותו של הדולר כנגד הין לאחר ראלי משמעותי שנרשם בתקופה האחרונה. הדולר נחלש ב-0.7% ל-88 ין.

"אנו רואים את המניות כעת ברמה של קניית יתר, לאחר התיקון האדיר שנרשם בהן בתקופה האחרונה. השוק רק צריך לעבור קונסולידציהלפני שימשיך לטפס. הנתונים הפונדומנטליים ניראים טוב יותר, כך שזה לא צפוי להיות תיקום עמוק, רק מימושים. השוק לעולם אינו עולה בקו ישר", כך אמר לבלומברג מנהל השקעות ב-AMP קפיטל שמנהל נכסים בכ-126 מיליארד דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.