מדינה חמישית בדרך לחילוץ: קפריסין תזדקק ל-11 מיליארד אירו
מדינה חמישית באירופה בדרך לחילוץ: ממשלת קפריסין תזדקק לכ-11 מיליארד אירו, שהם כ-62% מהתמ"ג הקפריסאי, וזאת על מנת לממן מחדש את הבנקים המקומיים ולעמוד בהתחייבויותיה, כך דווח בבלומברג שקיבל את המידע משלושה אנשים שקשורים ישירות לעניין.
הבנקים בקפריסין שהפסידו יותר מ-4 מיליארד אירו כתוצאה מחשיפתם להסדר החוב שבוצע ביוון מוקדם יותר השנה, זקוקים ל-5 מיליארד אירו כהון חדש וכ-6 מיליארד אירו כהון שדרוש לה על מנת לעמוד בתשלום חובותיה ולסגור את הגירעון התקציבי עד ל-2015. כך, על פי המקורות חושב שר האוצר של קפריסין, ואסוס שיארלי. על פי אותו המקור הטרויקה אשר בוחנת את מצב משבר החובות במדינות אירופה מעריכה כי המערכת הבנקאית בקפריסין זקוקה לכ-10 מיליארד אירו.
ב-25 ביוני הפכה קפריסין למדינה החמישית בגוש האירו שביקשה סיוע חיצוני. אז לא צויין סך ספציפי שידרש לצורך חילוץ האי מהמשבר הן בסקטור הציבורי והן במערכת הבנקאית.
קפריסין פנתה בבקשה להלוואה בסך של 5 מיליארד אירו מרוסיה, כך נאמר על ידי איגור שובלוב, סגנו של ראש ממשלת רסיה ב-8 בספטמבר והוסיף אז כי רוסיה תשקול את הבקשה תוך חודש.
ממשלת קפריסין, שלה היו בסוף אוגוסט רק 492.4 מיליון אירו בבנקים, צריכה לעמוד בתשלומים של 751 מיליון אירו בסוף נובמבר, כך על פי שר האוצר הקפריסאי. בנוסף הממשלה גם צריכה לשלם משכורות חודשיות, סובסידיות ותשלומים לתוכניות חברתיות אחרות.
על מנת לעמוד בכל ההתחייבויות הנ"ל ולהיות מסוגלת לעמוד בתשלומיה עד סוף השנה חייבת ממשלת קפריסין להגיע לעסקת חילוץ עם הטרויקה המורכבת מנציגי האיחוד האירופי, קרן המטבע הבינלאומית והבנק האירופי המרכזי.
אתמול אישר הקבינט הקפריסאי את ההצעה הנגדית שתוגש לטרויקה ובכוונת הממשלה לדון בהצעה זו עם המפלגות הפוליטיות, עם ארגוני העובדים ועם קבוצות עסקיות עוד לפני שיחלו השיחות הרשמיות בנוגע לתוכנית החילוץ, כך אמר דובר הממשלה ולא הוסיף פרטים.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
