משבר בת"א בלבד? המחזור בוול סטריט ירד דרסטית - התכווץ באוגוסט ב-54%
בעיית הצטמקות המחזורים שמציקה לסוחרים הישראלים אינה בעיה שייחודית לישראל בלבד. בשוק הישראלי מאשימים בהידלדלות המחזורים את מדיניות המס של הממשלה, המצב הגיאופוליטי ושלל גורמים נוספים, אך בדיקה מעלה שהמצב הקשה לא פסח גם על הבורסה הגדולה בעולם.
ראשית נבחן את הנתונים מהבורסה הישראלית. בחודש אוגוסט הסתכם המחזור הממוצע ליום בכ-886 מיליון שקל, ירידה של כמעט 50% לעומת חודש אוגוסט של 2011 ועלייה קלה לעומת חודש יולי. מעניין לראות כי בשוק האג"ח המחזור היומי רשם ירידה פחות משמעותית מרמה של 4.6 מיליארד שקל ביום ל-4.2 מיליארד שקל ביום.
מנתונים שפרסמה השבוע בורסת 'NYSE-יורונקסט' עולה שחודש אוגוסט היה יבש בכל רצפות המסחר. פעילות המסחר במניות רשמה באוגוסט צניחה מדאיגה של 54.6% לעומת אוגוסט שעבר וירידה של 12.6% לעומת חודש יולי. במספרים אבסולוטיים ניהלה בורסת ניו יורק 1.4 מיליארד עסקאות באוגוסט.
פעילות הנגזרים בבורסת ניו יורק ירדה ב-46.3% באוגוסט לעומת התקופה המקבילה והסתכמה ב3.1 מיליון אופציות. לעומת החודש הקודם הפעילות באופציות ירדה ב-11.4%. המסחר בנגזרים אירופיים הצטמק ב-27.8% לעומת אוגוסט אשתקד.
- 2.משקיע 11/09/2012 18:33הגב לתגובה זותמיד מנגחים פה את הממשלה על כלום... זה שירדו מחזורי המסחר לא קשור לעליית שיעור המס על הבורסה....... ברור שזה גם תורם קצת אבל ממש לא קריטי, עובדה שכל מי שקורא פה לא הפסיק כנראה לסחור בגלל המס!
- 1.lepxii 11/09/2012 15:06הגב לתגובה זואכן, קיץ 2011 געש וסער עם תנודות ומחזורים - גם מעבר לים, וגם פה. קיץ 2012 היה משעמם - גם מעבר לים, וגם פה. ועם פחות מחזורים. לא חוכמה להשוות ביניהם. הירידה המקומית במחזורים היא לא בקיץ - אלא תופעה מתמשכת (גם מאי היה נמוך מאוד, וגם ינואר, וגם סוף 2011). יש גל "רוכב" של עניין כשיש תנודות, אבל בסה"כ המחזורים בארץ יורדים. צריך להאריך את שעות המסחר ולהחפיף אותם לשאר אירופה - עד 1830.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
וול סטריט שור (גרוק)פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים
שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.
המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.
במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.
במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.
