"הפרסום על עליית מחיר הדירות יצר לחץ אדיר מחשש שימשיך לעלות"
ברבעון השני נמשכה ההתאוששות בשוק הנדל"ן, כך
ניסים בובליל, נשיא התאחדות בוני הארץ, אומר כי הנתונים מראים שהצורך בדירות הוא צורך יציב. "העלייה בביקושים היום נובעת מתיקון של תקופת ההאטה בביקושים אחרי המחאה החברתית. הזוגות הצעירים שמתחתנים ונכנסים לשוק הדיור זקוקים לפתרון מגורים והיום הם יורדים מהגדר ורוכשים דירות. השינוי הוא שהם קונים כיום דירות לפי יכולתם ובצורה מושכלת יותר."
נדב ליסובסקי, סמנכל השיווק של ב.יאיר, אומר כי "הפרסומים על עליות מחירים יצרו לחץ אדיר מחשש שימשיכו לעלות. ראינו זינוק במכירות בירושלים הנובע מעוזבי העיר שחזרו אליה, רמת המחירים שנמוכה בכ-15% בהשוואה לתל אביב וממשקיעים יהודים מחו"ל שחזרו לתמונה."
לדברי רמי צרפתי, מנכ"ל רמי צרפתי חברה לבנייה, המשקיעים הבינו כי המעגל השני והשלישי מתל אביב הפכו לאטרקטיביים בשל ההיצע והמחירים הנמוכים יחסית לגוש דן "המשקיעים זיהו בשנה האחרונה את השכונות המזרחיות של ראשון לציון כמתחמים בעלי תשואה גבוהה וחזרו לשוק. המשקיעים מעדיפים דירות קטנות בנות 3-4 חדרים במחירים בין 1.2מיליון שקל לדירת 3 חדרים ועד 1.370 מיליון שקל לדירת 4 חדרים".
"כפי שאנו רואים, ישנו ביקוש קשיח, ואמיתי, לדירות מצידם של הזוגות הצעירים הזקוקים לדירה ראשונה למגורים" אומר עמית קמינסקי, מנכ"ל AMG משכנתאות. "הבעיה היא שהמשך הביקושים עלול לפגוע שוב דווקא בזוגות הצעירים, ולא במשקיעים. מגבלות בנק ישראל, אלו שהיו ואלו שיתכן ויהיו, ובמיוחד המגבלה על אחוז ההלוואה המותר, מגבילות בראש ובראשונה את הזוגות הצעירים. טוב יעשה בנק ישראל אם יקבל החלטה ולפיה המגבלות שנועדו להגן על המערכת הבנקאית יהיו מגבלות דיפרנציאליות שיעשו הבחנה בין רוכשי דירה ראשונה למגורים, לבין רוכשי דירה להשקעה."
- 16.ישראלים עם מטומטם - ויש מי שחוגג עליהם . (ל"ת)אחד 05/09/2012 12:16הגב לתגובה זו
- 15.יוסי 05/09/2012 09:33הגב לתגובה זוחייבים קורת גג לא? אז קונים דירה במחיר כפול מזה שהיא צריכה לעלות. ועוד לוקחים משכנתה ומחזירים בתום תקופה סכום כפול. דירה שעלתה ב 2007 רק 650000 עולה היום מליון וחצי. אבל קונים אותה כי הזיכרון קצר. משלמים חצי מליון חסכונות ומענק מההורים, לוקחים משכנתה של מליון. בסוף הוצאנו על הדירה ברמלה שני מליון וחצי שקל!!! כמה מטומטמים יש שמוכנים לתת את כספי חייהם של 30 שנה וכמה שזו פצצה חברתית מסוכנת. הכסף שלא יהיה לתת לחינוך טוב וחוגים לילדים. בנוסף חיים של פחד וחשש להיות מובטלים כי יש משכנתה חונקת. טירוף. רק מי שיש לו הרבה עודף מזומן לבזבז שיקנה. כל השאר חבל על החיים שלכם ושל משפחתכם.
- 14.יניב 05/09/2012 07:07הגב לתגובה זובמקום שיפסיקו לקנות והתקשורת תפרסם כל הזמן על ירידת מחירים עושים בדיוק את ההפך - אבל לא נורא בסוף אנחנו יורים לעצמנו ברגל עוד 30 שנה אנחנו מיעוט במדינה הזו ,בקצב הזה מאחר ויוקר המחייה גבוה ובשל כך לא מביאים הרבה ילדים הציבור החילוני יהיה קטן ואז מעניין מה יהיה פה...
- 13.ישראל 05/09/2012 00:42הגב לתגובה זולאחר ירידה בשיעור מסוים יש קצת עליה, הכסף הטיפש חושב שהירידות נגמרו ונכנס פנימה, ואז באות הנפילות.
- 12.יחזקל 05/09/2012 00:38הגב לתגובה זואנחנו לקראת הסוף .... אחד אוכל את השני .
- 11.גאון 04/09/2012 22:54הגב לתגובה זואבל הישראלי הוא כנראה צרכן טיפש ולכן כל הזמן מעלים את המחירים כאן בכל תחום ומוצר.
- 10.תום 04/09/2012 21:29הגב לתגובה זולכל החכמולוגים שממתינים לפיצוץ הבועה,.האיש הזהיר וחזר והזהיר שזה מה שיקרה ,.הביקוש יתפרץ ונקוה שהעליות יהיו מתונות.
- 9.מונופול תקשורת,דמגוגיה להרצת פראייר=בועה בפיצוץ=מיתון!! (ל"ת)קבלן,בנק,ממשל גנבים 04/09/2012 20:06הגב לתגובה זו
- 8.שוב דמגוגיה לפראייר= מחיר הזוימעל50%=בועה בפיצוץ=מיתון (ל"ת)נדלניסט=בלוףשיווק 04/09/2012 20:03הגב לתגובה זו
- 7.כ 04/09/2012 18:47הגב לתגובה זואומרים להם המחירים עולים הם רצים לקנות כאילו מה קרה! זה בדיוק כמו תסמונת מוכר הארטיק בים - "אני הולך ...אני הולך..." ישראלים טיפשים - רק בגלל התרבות הצרכנית פה קשה לחיות לא בגלל שום דבר אחר - אם לא תקנו - יורידו את המחירים וזה תקף לכל מוצר , לא רק דירות!
- 6.אני 04/09/2012 18:14הגב לתגובה זוזה כמו בבורסה, לא רודפים אחרי מניה, צריך טיימיניג וסבלנות!
- 5.סמנ"כל של ב.יאיר?מהנתונים דווקא עולה שהמחירים ירדו 10% (ל"ת)תקרא טוב מר פיגי 04/09/2012 17:45הגב לתגובה זו
- 4.הנגיד וחבורתו דואגים לעתידם ועתידם אצל החזירים. (ל"ת)ישעיהו לוין 04/09/2012 17:44הגב לתגובה זו
- 3.אלירן מרום 04/09/2012 17:43הגב לתגובה זובראשות ברוני הנד"לן ולנו מה יש?אנחנו ניצבים חסרי אונים מול הררי הכסף שאתם משמנים את התקשורת.
- 2.אלף מם 04/09/2012 17:41הגב לתגובה זוהנשלטים ע"י בעלי חברות בניה עומד כנגד הישראלי הקטן ההיסטרי והמאוים מכל צד.בסוף הוא נשבר.
- 1.אלף מם 04/09/2012 17:39הגב לתגובה זוגדול ובונים כרגע המון,מה קרה?פוחדים שלא ישאר?רצים להשתעבד לבנקים?
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה
הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי.
הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".
זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%.
בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.
הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.99% , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.
כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים - והוא גם לא נראה באופק.
- הקבלנים מוכרים קרקעות - לא דירות: הנתונים החדשים חושפים את המצוקה בענף
- "הרוכשים חוזרים לתל אביב"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
5% תשואה על ההון העצמי
אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
