מנכ"ל ישראייר: "הסכם שמיים פתוחים - אליבי לסגירת פעילותנו"

כך נאמר היום בוועדת הכספים אשר קראה לבחון שוב את הסוגיה. שאמה הכהן: "יש הטוענים שההסכם יביא לקריסת חברות התעופה הישראליות, והממשלה חייבת להחליט האם המחיר תואם את התועלות"
לירן סהר | (9)

ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה היום דיון במדיניות השמיים הפתוחים בתעופה, על רקע הכוונה לחתום על הסכם התעופה החדש עם האיחוד האירופי שנועד להביא להפחתת מחירי כרטיסי הטיסה.

בתום הדיון קרא היו"ר כרמל שאמה-הכהן למשרד התחבורה ולממשלה לעצור את ההתקדמות לקראת ההסכם, עד להצגת מחקר כלכלי מפורט על השפעות המהלך.

בפתח הדיון אמר היו"ר שאמה-הכהן כי להחלטה על פתיחת השמיים יש השלכות תחבורתיות, תיירותיות, צרכניות וכלכליות: "המושג נשמע חיובי וקוסם, עם הבטחה להורדת מחירים שוועדת הכלכלה מקדמת כמעט תמיד, אבל אנחנו עדיין לא יודעים מה יהיה המחיר. יש הטוענים שההסכם יביא לקריסת חברות התעופה הישראליות, והממשלה חייבת להחליט האם המחיר תואם את התועלות. בראשי מהדהדים המשפט שאמר מנכ"ל אל-על, לפיו אין לו ספק שהחברות הישראליות לא יוכלו להתקיים לאורך זמן לאחר חתימת ההסכם", אמר היו"ר.

ממלא מקום מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, אמר כי "עוד מ-2006 כל הדוחות והחלטות הממשלה מעידים שחתימה על הסכם עם האיחוד האירופי תפיק למשק תועלות כלכליות רבות. מדובר בפריצת דרך משמעותית והיסטורית למדינת ישראל. כל ההיבטים נבחנים וניקח אחריות גם בנושא החשש מקריסתה של חברת תעופה ישראלית".

גיורא רום, מנהל רשות התעופה האזרחית, הסביר כי ההסכם יאפשר להגדיל את מספר החברות שיטוסו לישראל וממנה ואת מספר הטיסות. לדבריו, "הניסיון בעולם מלמד שליברליזציה בתעופה מגדילה את כמות הנוסעים ומורידה את מחיר הטיסה בשליש בממוצע. ההסכם אליו הגענו ירד לפרטי פרטים, כדי להגן על האינטרסים של המדינה. היישום יהיה הדרגתי במשך 5 שנים ויהיה מנגנון שיבחן לאחר שנתיים את ההשפעות על ענף התעופה ויאפשר להקפיא את ההסכם. חברות התעופה הישראליות צריכות להתאים את עצמן למצב החדש, ולהסתכל עליו כהזדמנות ולא כאיום."

מנכ"ל ישראייר, דוד קמיניץ, התייחס לדברי רום שאמר כי חברות התעופה צריכות להתאים עצמן למצב החדש: "לא כל המנכ"לים של חברות התעופה כושלים, ישראייר קיימת 15 שנה ומעולם לא הרוויחה, המלצתי לבעלי המניות להפסיק להזרים כסף לחברה אם ייחתם הסכם שמים פתוחים. חתימה על הסכם שמים פתוחים היא אליבי לישראייר לסגור את הפעילות."

מנגדף סגן ראש מנהל השיווק במשרד התיירות, פיני שני, אמר כי "המשרד והשר בעד ההסכם וסבורים שהוא יביא לגידול תנועת התיירים ולהעסקת עוד עשרות אלפי עובדים בענף התיירות. כל 100 אלף תיירים נוספים שווים 4,000 מקומות עבודה". עו"ד אשר גורן מרשות ההגבלים העסקים הוסיף: "הרשות סבורה שההסכם יוביל להורדת תעריפי הטיסות. המדיניות של מניעת תחרות כדי להגן על עסק מקומי פשטה את הרגל. מניעת תחרות פוגעת בצרכנים."

שאמה-הכהן סיכם את הדיון ואמר כי הוועדה שמעה את עמדת כל הצדדים, בדיון בו השתתפו חברי כנסת רבים. "בהתחשב בפרנסת עשרות אלפי משפחות שמעסיקות חברות התעופה באופן ישיר ועקיף, בביטחון תעופתי למדינת ישראל גם בעיתות חירום, ותמיכה בעקרון השמיים הפתוחים והגברת התחרות אבל לא בשמיים פתוחים שנקיים ממטוסים כחול-לבן - ועדת הכלכלה קוראת לממשלה ולמשרד התחבורה לעצור את התקדמות הסכם השמיים הפתוחים, עד להצגת מחקר כלכלי מפורט שיוכיח את היתרונות והתועלות של ההסכם לצד הסיכונים והמחירים שישלמו חברות התעופה והכלכלה הישראלית", סיכם היו"ר. הסיכום התקבל פה אחד בוועדה, ובעדו הצביעו היו"ר וחברי הכנסת וקנין, עמאר, אילטוב, יואל חסון וישראל חסון.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    א" מ מפ" ת 05/05/2012 12:58
    הגב לתגובה זו
    נציגי הנשיא פנו לאחר מכן לחברת התעופה אייר קנדה, שהציעה הצעה נמוכה באופן משמעותי מאל-על. גם מלשכת הנשיא הבינו שאל על יקרה יותר, אז מה אתם רוצים מיתר האזרחים ? זאת בתשובה גם למאיר ה" מנומס" מהתגובה הקודמת.
  • 6.
    א" מ מפ" ת 05/05/2012 12:51
    הגב לתגובה זו
    נציגי הנשיא פנו לאחר מכן לחברת התעופה אייר קנדה, שהציעה הצעה נמוכה באופן משמעותי מאל-על. גם מלשכת הנשיא הבינו שאל על יקרה יותר, אז מה אתם רוצים מיתר האזרחים ?
  • 5.
    א' ' מ מפ' ' ת 02/05/2012 22:28
    הגב לתגובה זו
    למה האזרחים צריכים לתמוך בחברות לא יעילות ולא ריווחיות?! רוב חברי הכנסת לא דואגים לכלל הציבור אלא לקבוצות לחץ כמו חברת חשמל וכדומה וחבל. ככה כלל הציבור תמיד משלם יותר וכן ישראל היא אחת המדינות הכי יקרות בעולם מבחינת יוקר המחיה. מישהו בכלכליסט הגיב על כתבה דומה כדלהלן: כל 100,000 תיירים מביאים 4000 מקומות עבודה לישראל מגיעים כל שנה 3.5 מיליון תיירים. כמה אנשים עובדים באלעל? 2000 עובדים זמניים 4000 קבועים (על 37 מטוסים). ארקיע מחזיקה רק 8 מטוסים (נניח 500 עובדים) וישראיר עוד 6 מטוסים (כ-350 עובדים). מבחינה מוסרית, אין לעובדים של שלוש חברות התעופה זכות גבוהה יותר לפרנסה מאשר ליתר העובדים במדינה, בדגש על מגזר התיירות. המסקנה שלי היא שההכנעות לסקטורליות פה היא הפסד לציבור הנוסעים כולו (עפ' ' י רש' ' ת נוסעים דרך נתב' ' ג 12 מליון איש בשנה) ולעובדים במשק כולו, לטובת אותם 7000 עובדים של חברות התעופה הישראליות שמפחדות כל כך מתחרות. ומה כבר יקרה? התחרות תפיל את כולם? איך באירופה מצליחות עשרות חברות להתחרות אחת בשניה בלי לפשוט יד לממשלות להגנות וסובסידיות? אני לא חושב שקצת התייעלות ומודרניזציה תזיק להם, בכלל לא תזיק. בהצלחה לשאמה אלכהן
  • אדיוט- מאיפה הבטחון שלך שיבואו מאות אלפי תייר (ל"ת)
    מאיר 03/05/2012 10:16
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אחד שמבין 02/05/2012 17:07
    הגב לתגובה זו
    הנה אנו עדים לעוד בירוקרטיה על בירוקרטיה, ולעוד וועדה שמפקחת על וועדה אחרת.. עם כל הכבוד לאל-על לישראייר ולארקיע, ויש המון כבוד לחברות תעופה ישראליות והלוואי וימשיכו להתקיים, הרגולציה שוב מכה ותוקעת יתד בלב הצרכנים. אל-על צריכה להתייעל, (וכך שאר החברות) ולהוזיל מחירים, ולא תהייה לה שום בעיה להתמודד עם שמיים פתוחים או סגורים. אין לנו הישראלים בעיה לשלם כמה דולרים יותר על כרטיס טיסה בתנאי שחברות אלה ימשיכו להתקיים, אבל לקרוא בפליאה שמנכ" ל ישראייר אומר ש-15 שנה (!!!!) החברה לא מרוויחה אז משהו פה באמת דפוק. במקום לקחת 3 מיליון בשנה לא כולל מניות ואופציות, תתחיל לייעל את החברה שלך, אח" כ תבכה על שמיים פתוחים-סגורים. הצרכן הוא שייקבע לבסוף איפה לקנות את כרטיס הטיסה שלו.
  • מאיר 03/05/2012 10:13
    הגב לתגובה זו
    לדפוק פרנסה של עשרות אלפי משפחות שחיות מהתעופה הישראלית עבור הסיכוי הקטן שיבואו עוד תיירים . הרי אם יהיה פיגוע אחד- אף אחד לא יבוא גם אם כרטיס הטיסה יעלה שקל . השנאה העצמית שכם מעבירה אתכם על דעתכם
  • 3.
    הממשלה שומרת על מחירים גבוהים בכל התחומים (ל"ת)
    ככ 02/05/2012 16:38
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אין פטריוטיות 02/05/2012 15:46
    הגב לתגובה זו
    בעולם של היום פטריוטיות לא מספיקה, צריך ליישר קו עם העולם ומספיק להתבכיין שקדי
  • 1.
    מוטי 02/05/2012 15:44
    הגב לתגובה זו
    אתם ואל על גנבים בני גנבים וולא יופי למה מה שאני אממן לך משכורות עתק???