שופרסל משלמת על הטעיית צרכנים: ביהמ"ש הטיל על הרשת קנס של 250 אלף שקל

הרשת גבתה מחיר גבוה מהמחיר שצוין על המוצר; בנוסף, שלושה מנהלי סניפים נקנסו; שופרסל: מקור העבירות בטעויות בתום לב, הלקחים הופקו
הדס גייפמן | (17)

רשת שופרסל הורשעה בהטעיית צרכנים בנוגע למחירים ונקנסה ב-250 אלף שקל. הקנס הוטל על ידי שופט בית משפט השלום בראשון לציון, אברהם היימן, משום שהרשת גבתה מהצרכנים מחירים גבוהים מאלו שסומנו על המוצרים שעל המדפים. סכום הקנס כולל הפעלת התחייבות קודמת.

בנוסף לקנס חתמה שופרסל על התחייבות בסכום של 150 אלף שקל להימנע מעבירות דומות בשנתיים הקרובות. גם מנהלי הסניפים לא חמקו מעונש. על שלושה מנהלי סניפים של הרשת הוטלה התחייבויות אישית בסכום של 1,500 שקל.

תחילת הפרשה בבדיקת החשבונות על ידי צרכנים לאחר רכישות בשופרסל. בעקבות תלונותיהם ביצעו מבקרי התמ"ת במחוז תל אביב ביקורות במהלכן התגלו העבירות. עו"ד טלי קינן, תובעת במחלקה המשפטית במשרד התמ"ת, הגישה כתב אישום נגד הרשת בגין עבירות שנעברו בסניפים. בית המשפט קיבל הסדר שהושג בין הצדדים במסגרתו הודו הנאשמים בביצוע העבירות.

מכתב האישום שהוגש במארס עולה, כי שופרסל הטעתה את הצרכנים כאשר היה עליה לוודא שהמחירים המצוינים על המוצרים שבמדפים יהיו תואמים למחיריהם בקופה ולא יווצרו הפרשים לרעת הקונה. העבירות בוצעו במאי ואוגוסט 2009 ובפברואר אשתקד.

הביקורות העלו כי בסניף שופרסל ברמת השרון נמכר לצרכן נקניק קבנוס של "יחיעם" במחיר של 26.29 שקל במקום ב-25.29 שקל המחיר הרשום על גבי המוצר. בביקורת שנערכה ארבעה חודשים מאוחר יותר על ידי מבקרת התמ"ת נמכר אותו מוצר במחיר 24.29 שקל במקום במחיר של 23.29 שקל הרשום על גבי המוצר.

בחנות שופרסל דיל בחולון נמכרו למבקרת התמ"ת 11 מוצרים בהפרשי מחיר לרעת הצרכן, ברכישת סל של 25 מוצרים. בסניף שופרסל ברמת אביב ג' נמכרו שתי גלידות "קרמיסימו" במחיר של 48.98 שקל במקום במחיר המבצע 38.99 שקלים.

הממונה על הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן, עו"ד תמר פינקוס שבה ומדגישה, כי יערכו ביקורות חוזרות ונשנות בכל רשתות השיווק, כדי לוודא שחוק הגנת הצרכן מקויים ככתבו וכלשונו החל מהצגת מחירים, דרך המבצעים וכלה בהטעיות בפרסום. בכל מקום בו תמצא הפרה הפוגעת בזכויות הצרכנים תיערך אכיפה קשה ובלתי מתפשרת .

רשת שופרסל מסרה בתגובה כי "העבירות נשוא פסק הדין מקורן בטעויות שנעשו בתום לב, באופן נקודתי ולפני שנתיים. אנחנו מצטערים על כך והופקו לקחים בנושא. שופרסל פועלת כל העת למניעת הישנותן של טעויות כאמור ותכבד את החלטת בית המשפט".

נזכיר, כי ב-5 בספטמבר הודיעה שופרסל על הוזלת שורה ארוכה של מוצרים ב-20%, בהם ביצי תנובה, מזון תינוקות מטרנה, דני לשתייה, קוטג', קפה נמס עלית, חומוס אחלה קילו, ביסלי, במבה ועוד. ההוזלה היא חלק מהסדר בין הנהלת שופרסל לאגודת הסטודנטים של אוניברסיטת תל אביב. ההסכם נחתם בעקבות פתיחת קבוצה בפייסבוק, שנרשמו אליה 7,000 גולשים, הקוראת להחרים את שופרסל. עם זאת, בתקשורת הועלו ספקות לגבי מידת ההוזלה של המוצרים.

יום לפני כן הודיעה שופרסל על השקת מותג פרטי, תחת שם מותג פרטי אחר מהמותג הפרטי "שופרסל". המותג החדש יציע מוצרים במחירים הנמוכים ב-40%-50% מהמותג המוביל המתחרה.

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    נישמע כמו איויי אויי אויי לחברה כמו סופר סל דיל (ל"ת)
    אילן 29/04/2019 08:23
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    גונבים במיליונים ומשלמים קנס 250000 שח צחוק (ל"ת)
    מוני 14/09/2011 09:23
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    הקנס נמוך מדי, הם ימשיכו בכך. (ל"ת)
    אחת שנתקלה ברמאות 14/09/2011 02:13
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אורית 13/09/2011 17:00
    הגב לתגובה זו
    וזה ימשיך כך. כי הקנסות מגוחכים.
  • 9.
    עויות לרעת הצרכן, זה קורה גם בחנויות פרטיות . (ל"ת)
    ygu, 13/09/2011 16:20
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    בכמעט חינם המצב גרוע הרבה יותר. (ל"ת)
    מירי 13/09/2011 15:21
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    צרכן 13/09/2011 15:11
    הגב לתגובה זו
    מגה מפרסמת בקולי קולות שהיא מוכרת עוף ב 5 שח, רק למטה באותיות הקטנות מוסיפה שזה בקנייה של 400 שח! כן, 400 שח- זו לא בושה? והמנכל שלה טוען שהם מפסידים
  • 6.
    משה ראשל" צ 13/09/2011 15:06
    הגב לתגובה זו
    כל מוצר זול יותר מכל רשת אחרת - אולי חוץ מרמי לוי
  • 5.
    שאפל 13/09/2011 14:27
    הגב לתגובה זו
    לפני כמה ימים נכנסתי לסופר של מגה ישנו מבצע על פחיות טונה של מגה ב 5 ש" ח לפחית מנגד מעלה מגה את מחיר מחירי הטונה של חברות מתחרות כדי שנקנה רק מוצרי מגה מחיר טונה בפחית של חברה מתחרה פתאום מופיע ב 6.5 ש" ח מחיר גבוהה בהרבה ממה שצריך להיות שלא יעבדו עליכם עם הסל המסובסד שלהם!!
  • שקשוקה 13/09/2011 16:11
    הגב לתגובה זו
    לא יאומן! הייתי בטוחה שאני היחידה ששמה לב לזה!!! פשוט גנבים... עלק סל מסופסד... סתם טריק שיווקי
  • 4.
    אייל 13/09/2011 14:20
    הגב לתגובה זו
    חברה שמרווחיה 250 מיליון שקל בשנה לא מתרגשת מקנס של 250 אלף שקל. זה כמו לקנוס נהג שנסע 140 קמש ב-10 שקלים. אם הקנס על נסיעה ב-140 קמש היה 10 שקלים, אני הייתי ממשיך לנסוע 140 גם אחרי 5 פעמים שתופסים אותי...
  • לעג לרש 13/09/2011 14:35
    הגב לתגובה זו
    1 ש" ח של " טעות" מכל לקוח והקנס מכוסה ביום אחד...כל השאר לשורת הרווח
  • 3.
    הרטוב 13/09/2011 14:11
    הגב לתגובה זו
    בקניה שערכתי אצל רמי לוי קרה לי אותו הדבר,יש לי את המוצר כולל החשבונית שהוחתמה ע" י הקופה הראשית שאכן המחיר הנקוב שונה ממחיר הקופה. ניסיתי למצוא דרך להתלונן אך לא מצליח לעשות זאת., אשמח להנחיה של בעל ידע או ניסיון כיצד להגיש תלונה על כך בתודה מראש
  • אריה 13/09/2011 14:41
    הגב לתגובה זו
    תפנה להממונה על הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן, עו" ד תמר פינקוס
  • 2.
    אריק a כלכלן 13/09/2011 13:26
    הגב לתגובה זו
    באותו יום שמפורסם מבצע כבר חסר מלאי.שופרסל מהרשתות ההגונות ביותר במבצעים.בדקו והווכחו.
  • 1.
    האזרח הפשוט 13/09/2011 13:22
    הגב לתגובה זו
    אין לי מוטיב להגן דווקא על שופרסל, אבל ההגינות מחייבת אותי לכתוב שכל רשת מזון בה אני קונה גובה במקרים רבים יותר ממה שמופיע על המוצר. חוויתי את הדבר פעמים רבות גם במגה בעיר, וברמי לוי. כדאי שיפסיקו " לחפש" את שופרסל. זה מרגיש כאילו ש" מחפשים" אותם רק כי הם מחזיקים בנתח השוק הכי גדול. חבל.
  • זיפו 13/09/2011 19:41
    הגב לתגובה זו
    פעם אחת שיהיה רשום על המוצר 26 ושיגבו בקופה 24. איך ייתכן שזה אף פעם לא קורה.
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.