שוב, יום שישי טומן בחובו נתון בעל חשיבות קריטית

יניב פגוט, אסטרטג ראשי בקבוצת איילון, כותב על מדד המחירים לצרכן בישראל
יניב פגוט | (9)

שבוע שני ברציפות בו מנהלי השקעות לא מעטים יאלצו לדחות את מנוחת צהרי יום שישי על מנת להמתין לנתון כלכלי חשוב במיוחד. ביום שישי שעבר היה זה נתון התעסוקה בארה"ב עליו הרחבנו בהקשר זה ואכן זעזע את השווקים. לחילופין, ביום שישי הקרוב יהא זה מדד המחירים לצרכן המקומי לחודש יוני.

יש בקרב מנהלי ההשקעות המאמינים בתיאוריית קונספירציה כנגד שנת הצהריים של יום שישי, ויש כאלה שסתם מצאו סיבה קטנה לקטר בהקשר זה. זכותם של מנהלי השקעות לקטר מידי פעם, השווקים לא מאירים להם פנים בימים אלו. מדד חודש יוני לא אמור להביא עימו שום בשורה מרעננת בזירת המחירים והוא משקף בעיקר את תמונת הלחצים האינפלציוניים של האתמול, יחד עם שורת עליות מחירים עונתיות.

אנו מעריכים כי מדד המחירים לחודש יוני עלה ב-0.4%. הנחת העבודה באשר למדד חודש יוני מבוססת על תחזית שלנו לעלייה חודשית של רכיב הדיור ב-0.6%. עליית מחירים זו אמורה לבדה לתרום לעליית המדד החודשי בכ-0.15% וכן התחזית שלנו לעלייה עונתית ברכיב ההלבשה וההנעלה בשיעור של כ-6% אמורה לתרום למדד החודשי בכ-0.19%.

כמו כן מחירי המזון צפויים להמשיך ולעלות בחודש יוני ב-0.5% ולתרום לעליית המדד כ-0.06%. ואילו בצד המרסן של מדד המחירים לצרכן בחודש יוני מצויים מחירי הפירות והירקות אשר על פי הערכה ירדו בכ-2% וכן מחיר הבנזין אשר ירד בחודש יוני ב-2.1%.

הצעדים הרגולטוריים של בנק ישראל והאוצר לא אמורים להשפיע בזירת שכר הדירה בטווח הקצר אלה רק במהלך שנת 2012 ולפיכך ההתנהלות של מרכיב הדיור במדד המחירים לצרכן בעת הנוכחית היא התנהלות המשלבת מאפיינים עונתיים של עליית שכר דירה בחודשי הקיץ יחד עם סגירת הפער בין עליית מחירי הדירות לעלייה מחירי השכירות.

שלל הנתונים הסותרים אודות מגמת המחירים בשוק הנדל"ן הינה תוצאה של שילוב בין העדר בסיס סטטיסטי מהימן למחירי הדיור וחוסר הסבלנות של רובנו בציפייה להשפעת צעדי הקירור של שוק הנדל"ן. בהקשר זה נספר על הפתגם הגורס כי "יהודים אינם יכולים להיות חקלאים בשל העובדה שהם מוציאים כל יום את הגזר מין האדמה בכדי לראות כמה הספיק לצמוח".

סבלנות זהו שם המשחק בכל האמור בצעדי הקירור של שוק הנדל"ן, לנו אין ספק שהצעדים ישיגו לכל הפחות לבלום את עליית המחירים בשוק הדיור. פירות מחאת הקוטג' לא צפויות לבוא לידי ביטוי במדד המחירים לצרכן הקרובים ובאופן כללי ניתן לומר כי כלל רכיב מוצרי החלב במדד המחירים מסתכם בכ-2.2% בלבד כך שאין במחאה זו אלה סימבול בכל האמור לבניית דה-לגיטימציה לקמעונאים במדינת ישראל לעשוק את אזרחי ישראל במחירים מופקעים.

המסר בהקשר זה, הוא כי פירמה עסקית צריכה וחייבת להרוויח אולם לא בשום פנים ואופן לא לעשוק. תקרת הזכוכית הציבורית בזירת המחירים אשר נבנית סביב מוצרי צריכה רבים תביא להתמתנות בלחצים האינפלציוניים העתידים. אנו סבורים כי מדדי המחירים של החודשים יוני - אוגוסט הינם זנב של הגל האינפלציוני העכור אשר שטף אותנו בשנה וחצי האחרונות ואילו המציאות האינפלציונית הנשקפת קדימה משופרת באופן ניכר.

החשיבות של מדד יוני וצמד המדדים אשר יבואו בעקבותיו בהקשר זה היא בעיקר על החלטות הריבית הקרובות של בנק ישראל. הפתעות לרעה במדדי מחירים אלו, ובנק ישראל יהיה מעט יותר אגרסיבי בתהליך העלאת הריבית בטווח הקצר. מצב של עמידה בציפיות השוק בכל האמור באינפלציה קצרת הטווח, בשילוב עם ירידת הציפיות האינפלציוניות, יגרמו לבנק ישראל להרים את "בלם היד" בתהליך העלאת הריבית, ולהתאים את הריבית המקומית לאירועים הגלובליים הסוערים. אירועים אלה עלולים לפגוע הן בקצב הצמיחה העולמי והן בקצב הצמיחה המקומית.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    שינוי 16/07/2011 14:35
    הגב לתגובה זו
    האם אפשר לצפות לשינוי בתשואות הנמוכות?
  • 8.
    משה 16/07/2011 05:40
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד על הביצוע. הצלחת לכתוב מאמרון של 300 מלים בלי לומר כל דבר מהותי.
  • 7.
    עומר מדר 15/07/2011 22:22
    הגב לתגובה זו
    פגוט עד מתי תעשוק את המזומנים של בתי ההשקעות כמו שעשית בפריזמה,מגדל שוקי הון ואיילון לא נמאס להם ממך? ד" ש חם לנועם
  • 6.
    אסי 15/07/2011 17:52
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד על התחזית
  • 5.
    יוני 15/07/2011 17:18
    הגב לתגובה זו
    סוף כל סוף אנליסט שעומד במילתו
  • 4.
    המקצוען 14/07/2011 20:10
    הגב לתגובה זו
    תגיד לי בבקשה אתה שיודע הכל מתי סוף סוף מדד המניות יחצה את ה1200 כלפי מטה אני עדיין מחכה
  • 3.
    דוד 14/07/2011 15:45
    הגב לתגובה זו
    מעניין מאוד ומעלה חיוך
  • 2.
    אודי 14/07/2011 12:43
    הגב לתגובה זו
    מנהלי ההשקעות (להלן:השרלטנים) לא יתנו לשום נתון מעיק להפריע לשנת הצהרים המקודשת של יום שישי. השרלטנים יאמרו כי הנתון המעיק כבר מגולם בשוק, הכל ידוע זה מכבר ובכל מקרה הכל נובע מגורמים זמניים. כך לגבי נתון התעסוקה בשבוע שעבר שבו הזמניות והאקראיות נובעת בעצם מעונת החורף והשלג הקשה (אוי, סליחה, בעצם עכשיו כבר קיץ). העיקר שהשרלטנים לא יפגעו ולעזאזל הכל!!! ד" ש חם לנועם.
  • 1.
    אבנר 14/07/2011 12:19
    הגב לתגובה זו
    הכותרת מדברת על מדד המחירים לצרכן בארה" ב ואילו גוף הכתבה מדבר על מדד המחירים לצרכן המקומי לחודש יוני
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.