חדשות טובות מיוון: קרן המטבע אישרה העברת כספי הסיוע בהיקף של 3.2 מ' אירו

כריסטין לגארד: "הרפורמות משיגות תוצאות חשובות, אולם מצפים לממשלה היוונית אתגרים רבים"
שרות Bizportal | (15)

קרן המטבע הבינלאומית אישרה אתמול (ו') העברת הלוואה בגובה של 3.2 מיליארד אירו ליוון במסגרת תשלומי הסיוע, אשר נועדו לאפשר למדינה להמנע מחדלות הפרעון להגיע ליעדי הצמיחה ב-2012.

ההלוואה הנוכחית הינה חלק מכספי הסיוע (12 מיליארד אירו) אותם הסכימו להעביר בשבוע שעבר שרי האוצר של גוש האירו, כאשר תכנית הסיוע עצמה נאמדת בכ-190 מיליארד אירו.

במקביל להחלטת קרן המטבע, והיו"ר החדשה שלה כריסטין לגארד, מתגברים המאמצים לערב את הסקטור הפרטי באירופה בניסיונות להציל את יוון מחדלות פירעון, כאשר 17 המדינות המשתמשות במטבע היורו ימשיכו - יחד עם קרן המטבע - לתמוך בכלכלה המקרטעת של יוון בשנים הבאות בעזרת חבילת חילוץ שנייה של הלוואות חילוץ שתושלם על ספטמבר.

לדברי לגארד, הרפורמות שבהן נקטה הממשלה היוונית, כולל הקיצוצים בהוצאות והעלאת המיסים כחלק מהתנאים לקבלת החילוץ, "משיגות תוצאות חשובות כמו: צמצום הגירעון, הכלכלה מתאזנת מחדש והתחרותיות משתפרת בהדרגה".

עם זאת היא הדגישה כי עדיין מצפים לממשלה היוונית אתגרים רבים, כולל עמידה ביעד להורדת החובות ל-7.5% מהתמ"ג ב-2011 ולפחות מ-3% עד 2014. היא הוסיפה כי אסטרטגיית ההפרטה של הממשלה היא צעד חשוב בדרך להעלאת ההשקעות והפחתת נטל החובות.

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    מושון 09/07/2011 12:29
    הגב לתגובה זו
    זה כמו כוסות רוח למת. היוונים צריכים להתחיל לעבוד ולא עלינו. משכורות 16 ו 17 היו ניתנות חופשי במשק עצלן ללא תעשייה פשוט כלום ושום דבר. רק סיסיאסטות וטברנות ולרקוד על חשבון מי? ניחשתם לנכון ע"ח הגרמנים והצרפתים.
  • 8.
    מאיר 09/07/2011 12:05
    הגב לתגובה זו
    200 מיליארד אירו ללא בטחונות-זו פשיטת רגל לא רק של יוון אלא גם של המלווים-במקום זה אני מציע שיתנו לכל תושבי אירופה 1000דולר לאדם שיעשה חופשה ביוון.לפחות כך תושבי אירופה יהנו מהכסף שהם זורקים עכשיו לזבל
  • 7.
    הזהרו מאשליות 09/07/2011 11:37
    הגב לתגובה זו
    הזהרו מיום א
  • 6.
    חדשות רעות מאד. 09/07/2011 11:36
    הגב לתגובה זו
    יש כמות עצומה של קולים שנכתבו. הזהרו מאשליות-
  • כמה אירוני אה... (ל"ת)
    שימי 09/07/2011 17:16
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    כתבה מדאיגה 09/07/2011 11:35
    הגב לתגובה זו
    כמו דומינו המדינות הללו נופלות. יש להזהר מהבורסה. גוף גדול -כנראה דויטה בנק- כתבו המון קולים בשבוע האחרון. ביום א הם יגרפו רווחים עצומים כאשר יורידו את השוק במחזור כתן. הם השולטים לצערנו. שורה תחתונה -המשך ירידות בשווקים
  • נכון ,הפוטים מתרסקים ביום ראשון (ל"ת)
    רואה נכוחה 09/07/2011 18:46
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    הכל מריחה גדולה 09/07/2011 11:32
    הגב לתגובה זו
    חדלות פרעון למדינות הללו. היורו רק עשה להם רע. יותר עניים ומצב כלכלי שהורע. אין מה להשקיע באירופה זו רק התחלת המדרון התלול בו יתרסקו עוד מדינות. זה כמו אקמול לחולה סרטן-בסוף גם גרמניה וצרפת שמחזיקות את שאר המדינות על גבן לא יוכלו יותר. מה הן פרייריות? צפו לירידות חזקות של למעלה מאחוז ביום א
  • 3.
    הנפילות בפתח !!! (ל"ת)
    >>>>> 09/07/2011 11:23
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    קוקו 09/07/2011 10:34
    הגב לתגובה זו
    תחתית, הכתבה כנראה מיועדת לעודד את הפריירים, ומה עם פורטוגל? ספרד?...
  • אודי 09/07/2011 12:43
    הגב לתגובה זו
    וספרד לא ימשך הניסוי ולא תהיה תהייה!!! הבלוף כבר יהיה ברור מספיק.
  • כלכלן ותיק 09/07/2011 11:39
    הגב לתגובה זו
    אתה לגמרי צודק. זו הנשמה מלאכותית לגוף חסר ישע. המצב באירופה גמור. חבל על הכסף ששופכים גרמניה וצרפת למדינות הללו
  • ראובן 09/07/2011 11:37
    הגב לתגובה זו
    ומשקיע כל השנים רק במק" מ--גאון
  • 1.
    כלכלן בדימוס 09/07/2011 10:33
    הגב לתגובה זו
    היום קרוב בו נביט בהשתאות כיצד כלכלות העולם קורסות כמו דומינו.
  • מה שנכון נכון !!! (ל"ת)
    >>>>> 09/07/2011 11:22
    הגב לתגובה זו
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.