צפי למהפך בשוק האג"ח: "בשנים הקרובות הקונצרני יעקוף את הממשלתי"

בבית ההשקעות IBI צופים גידול משמעותי בהיקפו של שוק האג"ח הקונצרני. בינתיים, יש כאלו שחוששים כי הקלות המס של נתניהו יכבידו על האיגרות הקצרות הצמודות
לירוי פרי | (4)

שוק איגרות החוב הקונצרניות מצוי אחרי שנת תשואות חזקה ביותר, מה שמקשה על איתור הזדמנויות חדשות כרגע. אולם במבט קדימה, ב-IBI בית השקעות מאמינים כי היקף השוק הקונצרני ידביק ואף יעקוף את היקפו של שוק האג"ח הממשלתי, מה שיפתח הזדמנויות חדשות בפני המשקיעים.

בינתיים בהסתכלות נקודתית, יש כאלו שחוששים כי הקלות המס של נתניהו יכבידו על הקצרים הצמודים. זאת מכיוון ששורה של הקלות משמעותיות, כגון הורדת המס על הדלק והוזלת מחירי הדלק, תשפיע על מדד המחירים לצרכן הקרוב ועלולה לגרור ירידה במחירי איגרות החוב הקצרות.

יחד עם זאת, יש לזכור כי מירב תחזיות האנליסטים בשוק מנבאות אינפלציה ברמה של 3% ומעלה ב-2011, מה שחורג מטווח יעד האינפלציה של בנק ישראל ותומך בשוק האג"ח הקונצרני.

נועה וייסברג, מנהלת תחום החוב ב-IBI בית השקעות, אומרת היום בשיחה עם Bizportal כי גם אם נתניהו יספק שורה של הקלות כתגובה לגל ההתייקרויות במשק, הדבר לא ישפיע על השוק הקונצרני בטווח הקצר. "אנחנו בשוק עולה ואני לא חושבת שההקלות שצפוי להכריז היום נתניהו יביאו להפוגה בשוק."

מעבר לזאת, וייסברג מפנה את תשומת הלב לכך ששוק האג"ח הקונצרני גדל בקצב מהיר בהרבה, ביחס לצמיחתו של האפיק הממשלתי. "קצב הגידול של השוק (מבחינת שווי - ל.פ) יחד עם העובדה שהוא עדיין בחיתוליו, יביאו את האג"ח הקונצרני למימדים גדולים יותר."

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    משקיע 11/02/2011 02:36
    הגב לתגובה זו
    יש לי את האגח בנקים המצויינים של לאומי (יג) ופועלים (29) שנותנים ריבית מעולה שנתית קרוב ל-6 אחוז בלי סיכון. אני מחפש עוד אגחים כדי לגוון את התיק, כאלו שנותנים סביב ה-6 -8 אחוזים. תודה
  • 3.
    לא בועה - מתפתחים 10/02/2011 13:55
    הגב לתגובה זו
    חברות מתפתחות ומייצרות ערך ואינן תלויות רק בבנקים. ציבור החוסכים מייצר ערך או לפחות מקבל תשואה מעט גבוהה מהתשואה הממשלתית אני מסכים עם נועה
  • 2.
    יוסי דעדוש 10/02/2011 13:22
    הגב לתגובה זו
    שהשוק הקונצרני גדל ובאכות טובה זה אומר שכספי החוסכים מושקעים בחברות שיוצרות ערך והכסף לא קופא על שמריו כמו כביש 6 למשל .תהליך שמעודד חברות ישראליות לגדול ולשפר את מצבם של החוסכים לטוח ארוך .מדינת ישראל תשמור על יחס חוב סביר ותשאף להקטין אותו .י יש כאלה שיגידו שהיסכון גדל .אבל הסיכון להגיע בעשור הבא עם פנסיה שחוקה הוא מדאיג לא פחות .החלק החשוב הוא פיקוח ושקיפות של הנפקות איכות .ןתשואה הולמת מול הסיכון שיעודדו את רוח היזמות בישראל
  • 1.
    בועה 10/02/2011 12:51
    הגב לתגובה זו
    הקונצרני, התשואות באג" ח קונצרני (נטו) נמוכות מאוד וחלקם באיכות מדורגות נמוך.כך שהסיכון בהם גבוה.
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.