העליות בת"א שוב התמתנו: הבנקים המשיכו לבלוט בירוק, גבעות זינקה 9.5%

מדד המעו"ף ומדד ת"א 75 טיפסו ב-0.3%. שותפות אבנר ודלק קידוחים איבדו כ-2% בממוצע. מניית טאואר עלתה ב-3.7%. גולדן אקויטי ויורו אוברסיז בלטו בעליות חדות לאחר היציאה מהשימור

יום המסחר הראשון של השבוע בבורסה בתל אביב ננעל בעליות שערים קלות בלבד. בפתיחת המסחר עוד נרשמו עליות שערים נאות בשיעור של כ-1%, אולם ככל שנקפו השעות התמתנו העליות ובסיום המסחר המדדים חתמו בעליות שערים קלות בלבד.

בסיום המסחר, מדד המעו"ף עלה ב-0.3% ל-1,269 נקודות, מדד ת"א 75 עלה ב-0.3% גם כן ומניות הבנקים טיפסו ב-1.6%. מחזור המסחר בבורסה הסתכם ב-1.51 מיליארד שקל.

הפעילות הערה היום במניות מגזר הבנקים והעליות הנאות הינם למעשה המשך של המסחר החיובי בסקטור שנרשם בשבוע שעבר. לצורך המחשה, המחזור המצרפי ב-5 תעודות הבנקים הפעילות ביותר עמד היום על 54.4 מיליון שקל, פי 2.8 בהשוואה לממוצע היומי בשלושת החודשים האחרונים. היום של הבנקים: מדד הסקטור זינק ב-1.6%, פעילות חריגה בתעודות הסל

בשוק המניות בלטה לחיוב שותפות חיפוש הנפט גבעות עולם שזינקה ב-9.5% וללא כל הודעה מצד השותפות. מנגד, שותפות אבנר ודלק קידוחים איבדו גובה היום. אבנר איבדה כ-2% ודלק קידוחים נחלשה ב-2.4%. עוד נציין את מניית טאואר שבלטה עם עלייה של 3.7%.

מניות נוספות שריכזו עניין היו יורו אוברסיז וגולדן אקוויטי, ששבו היום להיסחר ברשימה הראשית. יורו אוברסיז נסקה 28% וגולדן אקויטי התחזקה ב-24%. עוד נציין את מניית בריינסוויי שעלתה ב-4.5% לאחר שהודיעה שהגישה תשקיף לנאסד"ק.

העליות ימשכו?

שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של אקסלנס, אופטימי בשיחה עם BizportalTV. מעוז מעריך שתוצאות הבחירות לקונגרס בארה"ב והתוכנית עליה הכריז הפדרל ריזרב, יביאו להמשך המגמה החיובית. "הרפובליקאים לוקחים את הכוח בקונגרס", אמר מעוז. "המשמעות היא שעד שהם יגיעו לפשרות לא יהיה יותר גידול בתקציב האמריקני, בעצם יהיה קיפאון בהוצאות הממשל הפדראלי. מבחינה מסויימת זה דבר טוב, העלייה בגירעון תיעצר", מסביר מעוז. שלמה מעוז צופה את המשך הראלי

גם כלכלני הבנקים הגדולים רואים עתיד ורוד יחסית. "בטווח הקצר עונת פרסום הדוחות הכספיים לרבעון השלישי תתן את הטון והסנטימנט החיובי יימשך", העריכו כלכלני בנק לאומי בסקירה השבועית. "המגמה תימשך על רקע האיתנות היחסית של הכלכלה הישראלית והמחסור באלטרנטיבות השקעה". בסקירה הקדישו חלק לתוצאות חברת התרופות טבע וכתבו כי הדו"חות היו טובים "אך על אף האיחוד עם תוצאות רציופארם, לא ניכרה עדיין סינרגיה משמעותית".

בבנק הפועלים ממשיכים להחזיק בדעה חיובית כלפי שוק המניות המקומי, כאשר להערכת הכלכלנים, רמתו הגבוהה של מדד המעו"ף מעידה על עוצמתו. "אנו סבורים כי גם ברמות המחירים הנוכחיות שוק המניות מעניין להשקעה, בין היתר, על רקע ציפיותינו לעונת דוחות חיובית ברובה". אופטימיות הבנקים

המסחר בוול סטריט תומך

המגמה החיובית שנרשמה בוול סטריט בסוף השבוע סיפקה אופטימיות מסוימת למשקיעים בתל אביב. המדדים המובילים בוול סטריט סגרו את יום המסחר האחרון לשבוע שעבר בעליות שערים, כאשר לקראת סוף המסחר המדדים מחקו לאט לאט את הירידות עד שלבסוף סגרו בטריטוריה החיובית. מיני ראלי בניו יורק

מניות במרכז

ענקית התרופות הישראלית, טבע פירסמה את אסטרטגיית הפעולה שלה בתחום מוצרי הנשימה בשנים הקרובות. מהודעת החברה עולה כי בחברה צופים כי היקף מכירות של מוצרי הנשימה יגיע ל-2.4 מיליארד דולר בשנת 2015. עוד נמסר כי בכוונת החברה להגיש בקשות להשקת 10 מוצרים חדשים, כאשר 6 מתוכם הינם מותגים חדשים, עד שנת 2015. האסטרטגיה של טבע

מניותיה של חברת טאואר-ג'אז טיפסו בסוף השבוע בוול סטריט וחזרו כאמור למסחר עם פער חיובי של כ-4%. בהמשך השבוע החברה צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיים לרבעון השלישי ולערוך מסיבת עיתונאים.

חברת בריינסוויי פרסמה טיוטת תשקיף חסויה לקראת הנפקה בבורסת הנאסד"ק. היקף ההנפקה, עיתוי ההנפקה ושווי החברה בעת ההנפקה לא פורסם. בריינסוויי מתקרבת לנאסד"ק

הגיאולוג יוסי לנגוצקי, אבי תגליות 'תמר' ו'דלית', תובע את שותפות רציו, בכיריה, משרד התשתיות והממונה על ענייני הנפט. לנגוצקי תובע מבית המשפט המחוזי להעניק לו את כל הרווחים העתידיים שיצמחו מקידוח 'לוויתן', מכיוון שלדבריו רציו הפרה הסכם סודיות שחתמה עימו בעצם בקשת רישיונות 'רציו ים'. לנגוצקי רוצה גם את לוויתן

בכלל פיננסים שוריים לגבי החברה לישראל. בברוקראז' מעריכים כי תוצאות החברה, שיתפרסמו בסוף החודש, צפויות להיות חזקות, במידה רבה על רקע רווחי כיל ברבעון, אבל גם בעקבות הזינוק החד ברווחיה. בכלל פיננסים שוריים על חברה לישראל

עוד חברה לישראל, חברת צים שבשליטה הודיעה היום על מכירת כלל אחזקותיה בחברה המפעילה מסוף בנמל בניגריה בתמורה ל-154 מיליון שקל. צים מעריכה כי העסקה תניב לה רווח ברוטו של 120 מיליון דולר. צים מממשת: מוכרת חלקה במפעילות נמל בניגריה ב-154 מיליון דולר

מניותיה של חברת יורו אוברסיז זינקו היום במסחר לאחר שחזרו להיסחר ברשימה הראשית. ל-Bizportal נודע, כי חברת אסיה פיתוח רכשה במספר עסקאות מחוץ לבורסה כ-1.4 מיליון מניות של יורו אוברסיז, (13%), תוך שהיא מנהלת משא ומתן עם חברת אפסווינג, הנמצאת בשליטת ירון ייני, לחתימה על הסכם לפיו יאתרו יחדיו חברה פרטית שאת פעילותה יצקו לתוך השלד, לאחר הכישלון למיזוג גינקו. אחרי גינקו, אסיה פיתוח מתעניינת בשלד הבורסאי

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.