בשנת 2059 - החרדים יהוו 27% מאוכלוסיית ישראל; וגם, האם הצעקה באשר ללימודי הליבה מוצדקת? צפו בנתונים

המכון הישראלי לדמוקרטיה פרסם נתונים סטטיסטיים בקשר לחברה החרדית, חלקם עגומים (לרבע מהמשפחות החרדיות אין ביטחון תזונתי) וחלקם מעודדים (עלייה חדה בחרדים העובדים) - ומה בקשר ללימודי הליבה המדוברים?
אילוסטרציה, צילום: Getty images Israel
המכון הישראלי לדמוקרטיה ומכון ירושלים לחקר ישראל פרסמו היום (ב') שנתון סטטיסטי על החברה החרדית בישראל, שמתבסס על נתונים ממגוון מוסדות וכן עיבודים לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שחושפים כי החרדים משתלבים אט אט בחברה הישראלית.
ראשית, בניגוד לדעה הרווחות, החרדים לא יהפכו בקרוב לרוב במדינה. לפי השנתון של המכון הישראלי לדמוקרטיה, בעוד 25 שנה יעמוד שיערו החרדים על 19% מאוכלוסיית ישראל. ב־2059 אחוז החרדים יעמוד על 27%. חלק מהסיבות לירידה בצפי היא מכיוון שקיימת ירידה בשיעור הפריון, שעומד כעת על 6.9 ילדים בניגוד ל-7.5 לפני כעשור (שיעור הפריון אצל נשים המגדירות עצמן כחילוניות עומד על כ-2.2). נכון לסוף שנת 2015 אחוז החרדים בישראל עומד על 11%, כך שעל אף שנדמה שקצב גידול האוכלוסייה החרדית מהיר מאוד - הצפי הוא לגידול של 8% בלבד תוך 25 שנה. מבחינת התמהיל, 18% מהאוכלוסייה הצעירה הכללית (גילאי 0-19) הם חרדים, בעוד שבגילאי העבודה (20%-64%) רק 8% מהאוכלוסייה הם חרדים. נציין כי לפי נתוני הלמ"ס מ-2009, שיעור היהודים הלא חרדים יפחת ב-2059 ל-50% מהאוכלוסייה (מול 50% שיורכבו בעיקר מחרדים וערבים). 

(אינפוגרפיקה: לאו אלטמן)
יאיר לפיד, לתשומת לבך:
באשר ללימודי הליבה, נושא שהתקשורת עסקה בו ללא הרף ואף קמה זעקה בעקבות ביטול לימודי הליבה לאחרונה, נראה שההיסטריה הייתה לשווא וכי קיימת ירידה בשיעור הלומדים במוסדות שאינם מקיימים לימודי ליבה. 76% מהתלמידים בחינוך בפיקוח חרדי לומדים במוסדות המחויבים ללימודי ליבה בהיקף רחב, ו-24% בלבד במוסדות הפטור - 43% מהבנים ו-4% בלבד מהבנות.
נראה שהזעקה אכן מיותרת, אך רק בנוגע ללימוד ליבה מכיוון ששאר נתוני ההשכלה אינם מעודדים: היקף הנשירה מהמוסדות החרדיים עומד על כ-3,000 תלמידי בשנה, גבוה פי שניים מזה שבחינוך הממלכתי. בחישוב שש-שנתי, מדובר על שיעור נשירה של כ-20%. גם החרדים שאינם נושרים אינם ניגשים לבגרויות, ושיעור הנבחנים החרדים עומד על 27% לעומת 93% מתלמידי החינוך הממלכתי והממלכתי־דתי. בעקבות כך, 10% בלבד זכאים לתעודת בגרות, לעומת כ־70% בחינוך הממלכתי והממלכתי־דתי, וגם כאן הבנים נשארים הרחק מרחוק: 2% בלבד מהם זכאים לתעודת בגרות, לעומת 17% מהבנות. 
חזר התקציב, חזרו האברכים
בשנת 2015 עמד מספר תלמידי הישיבות והאברכים על כ-108 אלף, מתוכם 65% אברכים והשאר תלמידי ישיבות. בשנים 2003-2015 גדלה אוכלוסייה זו בכ־4% בשנה, אך בין 2012-2014 ירד ב־8% מספר תלמידי הישיבות והאברכים, כנראה בגלל הפטור הנדרש לפי חוק הגיוס החדש ובעקבות הצמצום בתמיכת המדינה בישיבות וב"כוללים". בשנת 2015 שב ועלה מספרם ב-14.5% לאחר שעודכנה התמיכה התקציבית לישיבות ולכוללים עם חזרת המפלגות החרדיות לקואליציה.
מבחינת השכלה גבוהה, ב-2013-2014 הצהירו בסקר הלמ"ס 19% מהאוכלוסייה החרדית על לימודים בעבר או בהווה לתואר אקדמי, וזאת לעומת 15% בין 2007-2008. גם כאן שיעור הנשים גבוה יותר ועומד על 23% לעומת 15% גברים. להשוואה, באוכלוסיה הלא חרדית כ-42% לומדים לתואר אקדמי.

(אינפוגרפיקה: לאו אלטמן)

עני וטוב לו
על אף התקציבים המופרזים שהאוכלוסייה החרדית זוכה להם, כ-52% מהם ממוקמים מתחת לקו העוני, וזאת לעומת 19% בכלל האוכלוסיה. שיעור הילדים החרדים העניים עצוב אף יותר ועומד על 67%. על אף שלרבע מהאוכלוסייה החרדית אין אף ביטחון תזונתי, נתוני המחקר מוצאים כי שיעור המצהירים שהם מרוצים מאוד מחייהם כפול בקרב החרדים מהשיעור בחברה הכללית, וגם המצהירים כי הם שבעי רצון ממצבם הכלכלי גבוה אצל החרדים יותר מבכלל האוכלוסייה.
עוד נראה כי האוכלוסייה החרדית לא תפגע מהמס החדש של השר כחלון, מכיוון שעל אף ששיעור בעלי הדירות בשתי קבוצות האוכלוסייה דומה (כ־75%), שיעור החרדים שברשותם יותר מדירה אחת נמוך מזה שבחברה היהודית הלא־חרדית ועומד על 7% (לעומת 10%).
אין ספק שהסיבה העיקרית לעוני השורר באוכלוסייה החרדית היא שיעור השתתפותם בכוח העבודה, שעמד על 65% לעומת 87% בקרב יהודים לא חרדים, כשגם הפעם מרבית ההבדל נעוצה במגדר - 53% מהגברים החרדים עובדים לעומת 91% מיתר האוכלוסייה היהודית, בעוד שאצל הנשים הפער קטן - 78% חרדיות לעומת 84%. יש לציין שישנה מגמת שיפור בתחום התעסוקה, ובין השנים 2003-2015 עלה שיעור התעסוקה במגזר החרדי מ-36% ל-50% בקרב הגברים, ומ-51% ל-73% בקרב הנשים.
מבחינת אבטלה, בשנים 2003-2015 חלה ירידה חדה בשיעור הבלתי מועסקים היהודים הלא־חרדים מ־%9 ל־4%, אך באוכלוסייה החרדית הירידה מתונה יותר ועומדת על 6%.
תגובות לכתבה(52):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 37.
    הבעיה בהגדרת חרדים.היום הדתיים הופכים חרדלים (ל"ת)
    החילונים יהיו במיעוט 23/08/2016 08:50
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 36.
    מה זה משנה כרגע אחוז בחברה
    אספימו 22/08/2016 22:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הם טפילים לא תורמים למדינה כלום רק מקבלים. חייבים להפסיק בהדרגה מימון לישבות ולחדרים.
    סגור
  • 35.
    לגדול ולהתחנך בלהיות פרזית
    דון קישוט 22/08/2016 17:46
    הגב לתגובה זו
    2 1
    עצוב מאוד שהמגזר הזה לא מבין שהוא מחסל וגורם לחורבן "בית שלישי" כמה עוד מעמד הביניים יכול להקנס ולסבסד את המגזר שנולד לעשות כלום חוץ מלקרוא ספר אחד כול חייב ?
    סגור
  • 34.
    חראדים לעתיד
    אבי המטיף 22/08/2016 17:33
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ירושלים העיר הענייה בישראל , אני תושב העיר ... משלם המיסים מממן את הבדיחה .... יאללה כפיים , הבוקר הופיע בלוח המודעות בבניין , על כוונת העירייה לפתוח מוסדות דת נוספים בשכונה ....
    סגור
  • 33.
    הצטרפו אלינו .
    רפורמיסט 22/08/2016 11:29
    הגב לתגובה זו
    2 0
    החילונים שהם הרוב צריכים להצטרף למאבק שלנו נגד האורתודוקסים , אז יהיה פה טוב כמו באמריקה . השחורים האלה בכלל לא דומים לאבותינו בבית ראשון ושני , לא בתורתם , לא בלבושם ולא במראם החיצוני . זאת בכלל המצאה אירופית של הגלות מימי הביניים שחבורת אנשים נבערים מדעת מתעקשת לקיים אותה עד סוף הדורות . אם זה לא היה על חשבוננו מה אכפת לי , יהיו כמו האמיש פיפל שחיים באמריקה בצד בצד ולא מפריעים לאף אחד .
    סגור
  • 32.
    שואה מתקרבת
    חילוני 22/08/2016 11:17
    הגב לתגובה זו
    5 2
    מי יפרנס את המסה הזאת ב 2059 ועוד לפני כן ? ידוע במדע הביולוגיה שאם העלוקות על הגוף עוברות את ה 22 אחוז הגוף מת ! להעביר דחוף את כל הדתיים לאוגנדה . כי לנו לנו ארץ זאת !!!
    סגור
  • 31.
    מאד היתי רוצה להאמין לנתונים האלה .."הגדרי מיהוא חרדי"
    יהודה נחשון 21/08/2016 18:34
    הגב לתגובה זו
    1 1
    ממש לא תואם את הנתונים שיש בידי ...נכון לשנת 2050 אחוז החרדים במדינת ישראל ישק ל35% (עם סטית תקן של 2%)
    סגור
  • 30.
    לפחות 50 אחוז חוזרים בשאלה מהחשכה החרדית
    חוזרת בשאלה 19/08/2016 08:00
    הגב לתגובה זו
    5 2
    רוצים לחיות נורמלי. כך שאין סיכוי.. במיוחד לעבדות של הנשים בעולם החרדי
    סגור
  • 29.
    האם תחזית קודמת של המכון התאמת?
    קליפ 18/08/2016 17:32
    הגב לתגובה זו
    2 1
    "מכון המחקר" ההזוי שגה בכל תחזיותיו מאז קום המדינה. שגה כאשר "חזה" שהסמאל יעלה בכח הערמומיות לשלטון. שגה כאשר "חזה" שהערבים יביסו את היהודים......זהו מכון של שקרים מניפולציות והפצת שנאת חינם במחיר מבצע!!! רק אהבה מביאה ילדים ותביעת מזונות...!
    סגור
  • 28.
    החרדים
    אשר 18/08/2016 11:47
    הגב לתגובה זו
    3 0
    האם יש הגדרה מה זה חרדי ?. האם כל מי שיש לו זקן וכובע שחור, גם הוא גנב הוא חרדי ?
    סגור
  • טען עוד
  • 27.
    בבקשה להגדיר מיהו חרדי
    דתימטר 18/08/2016 09:03
    הגב לתגובה זו
    4 1
    כל הסטטיסטיקה לא שווה דבר אם אין הגדרה מדויקת מיהו חרדי. צריך לאפיין חרדומטר שימדוד חרדיות. האם הציונות הדתית חרדים ? או רק נטורי קרתא חרדים. ומה זה חרדלים ? בבקשה להגדיר ואז לחזור על הסקר.
    סגור
  • 26.
    108 אלף אברכים כיום, מהם 17% בלבד עובדים. (ל"ת)
    למה להמתין ל-2059 17/08/2016 13:54
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 25.
    הנתונים גרועים מאשר מוצגים
    צדק 17/08/2016 13:16
    הגב לתגובה זו
    5 0
    1. מוצג שיהיה גידול של "רק" 8%. זה המון! גידול מ11 ל19% זה כמעט פי שניים! 2. 2% מבנים מקבלים תעודת בגרות - יותר גרוע מכך? 3. יהודים לא חרדים יהיו רק 50% מאוכלוסיה. שכבה אשר נותנת 95% מהכנסות למדינה. איך יהיה תקציב? איך תיהיה מדינה? מוזר... או שכל השאר יתחילו להביא יותר הכנסות לעצמם ולמדינה או ש... כל התקציבים יתפוררו, כולל תקציב הביטחון. פחד... מרגיש ממש פחד. יש לנו ה' למעלה. והוא הביא מלא הכנסות ממסי גז. ויהיו הרבה יותר. אבל... זה לא יכסה על כל החוסר וגם... הרגשה מטומטמת של לחיות באושר מהכנסות מגז ללא כלכלה טובה... אוףףף..........
    סגור
  • 24.
    יהיו הרבה יותר. מי שיש לו שכל שיברח מהר (ל"ת)
    טפיל 16/08/2016 23:48
    הגב לתגובה זו
    4 3
    סגור
  • לברוח לצרפת ולהמתין שם לשואה 2, הפעם מאל-איטלר (ל"ת)
    כן ברח 17/08/2016 13:55
    הגב לתגובה זו
    0 8
    סגור
  • 23.
    הלכה המדינה (ל"ת)
    עצוב 16/08/2016 23:07
    הגב לתגובה זו
    3 2
    סגור
  • 22.
    בסיפוק רב = כיף להיות חרדי (ל"ת)
    עשר 15/08/2016 23:36
    הגב לתגובה זו
    9 3
    סגור
  • כיף להיות חרדי.. כל היום הם מתקתקים ועושים ילדים... (ל"ת)
    אלטמן החרמן הקטן 16/08/2016 11:43
    הגב לתגובה זו
    3 14
    סגור
  • 21.
    מצויין יהיו יותר יהודים בארץ
    ריאלי 15/08/2016 21:25
    הגב לתגובה זו
    16 6
    למי שלא מתאים , הדרך לחו"ל פנוייה , יקבלו אתכם "בחום " שם !
    סגור
  • קץ המדינה ...
    שתי רגליים על הקרקע 16/08/2016 05:45
    הגב לתגובה זו
    6 13
    וגם פה יקבלו אותך ב"חום"... אם הדמוגרפיה תיטה לטובת החרדים זהו הקץ למדינה הציונית !! אחרי הכל הם מאמינים שרק ההוא למעלה יקים אותה , מבחינת הערבים זו אגדה מעולה , יחלפו עידנים עד שהוא יקים אותה...
    סגור
  • 20.
    שטויות, החברה החרדית מתפוררת
    אחד שמכיר 15/08/2016 19:12
    הגב לתגובה זו
    5 14
    20 אחוז חוזרים בשאלה 20 אחוז בוגדים בבני זוג ועוד 20% ממש משועממים אבל מקום הפרנסה שלהם והחינוך של ילדהם וגם השידוך תלוי בקהילה. עניין של זמן כמו הקומוניזים גם זה יפול
    סגור
  • 19.
    גואליציות חרדו_יו"ש פירוק המדינה (ל"ת)
    שפוי בחו"ל 15/08/2016 18:35
    הגב לתגובה זו
    1 3
    סגור
  • 18.
    אנחנו ממנים והם מתרבים,
    יוני 15/08/2016 14:22
    הגב לתגובה זו
    3 8
    חוק שיווין לנשיאה בנטל יחזיר את אזרחי ישראל לפרופרציות. כנ"ל מס אחיד לביטוח בריאות,וחובת שרות לאומי לחרדים.
    סגור
  • תפסיק לחיות באשליות!!! (ל"ת)
    מדומיין ! 15/08/2016 15:44
    הגב לתגובה זו
    6 1
    סגור
  • 17.
    רוב מוחלט של החרדים היום לומדים הנדסה/משפטים והם עובדים
    shafik 15/08/2016 13:41
    הגב לתגובה זו
    13 9
    ולא כמו השטויות שמחדירים לכם למוח התקשורת. יש קמפוסים חרדיים וזכותם ללמוד שם וטוב מאוד שהם לומדים ומתפרנסים בכבוד. תפסיקו להיות מושפעים מההסתה של התקשורת.
    סגור
  • אני חרדי ואני מכיר את הנתונים
    איציק 15/08/2016 14:31
    הגב לתגובה זו
    13 7
    אלה שיוצאים לעבוד או ללמוד הם מעטים מכלל הציבור החרדי. למה אתה סתם כותב שטויות? אתה חושב שמישהו יאמין לך כשהוא יראה את כל הכוללים בבני ברק מלאים עד אפס מקום? אתה פשוט פתאטי
    סגור
  • 16.
    שקר הנדלן: רוב הריבוי הטבעי זה חרדים וערבים ואין קשר
    כעכע 15/08/2016 13:26
    הגב לתגובה זו
    10 2
    למה שקורה למחירים בערים חילוניות רבות.
    סגור
  • 15.
    מרוצים
    יקי 15/08/2016 13:23
    הגב לתגובה זו
    16 9
    מעניין שלמרות כל "הנתונים" החברה החרדית מרוצה מחייה כפול משאר הציבור זה אומר דרשני כי השמחה מגיע משמירת תורה ומצוות ולא מעוד בילוי במועדון לא פלא שהחרדים נשארים במדינה והשאר עוזבים נו אז מי יותר חשוב לו המדינה .....
    סגור
  • 14.
    עצה טובה !!!
    יועץ 15/08/2016 13:10
    הגב לתגובה זו
    8 2
    לכל מי שבלחץ מהנתונים על כלכלת ישראל המתמוטטת והריבוי החרדי המבורך !!!! מוטב יעשה אם יהגר לחו"ל לכלכלות החזקות הרי מילא אתם מקללים את השלטון הבורסה הנגידה וכל מה שזז פה בארצנו
    סגור
  • 13.
    כמה שנאה אתם מחדירים נגד חרדים זה לא יאומן. תתביישו (ל"ת)
    shafik 15/08/2016 12:47
    הגב לתגובה זו
    11 8
    סגור
  • לא יפה לשנוא חרדים גנבים. אני מתנצל בפני הגנבים (ל"ת)
    שמטוב 18/08/2016 08:04
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • למה שנאה? זה נתונים יבשים..
    מיכה 15/08/2016 12:55
    הגב לתגובה זו
    8 5
    לא אמרו כאן משהו נגדם אלא פשוט פרסמו את הנתונים הרשמיים שנחקרו ונבדקו. זה שהנתונים עגומים זה בגלל שהחרדים עגומים
    סגור
  • 'על אף התקציבים המופרזים שהאוכלוסייה החרדית זוכה להם'..
    חרדי 19/08/2016 16:36
    הגב לתגובה זו
    2 0
    התקציבים לחרדים לא מגרדים מרחוק את התקציבים להם זוכים האוניברסיטאות והתרבות החילונית!!! אם זו לא הסתה. מהי הסתה?????
    סגור
  • תראה את התגובות למטה ותבין למה שנאה. ואגב סתם שתדע:
    shafik 15/08/2016 13:40
    הגב לתגובה זו
    7 5
    רוב החרדים עובדים, רוב החרדים לומדים כבר הנדסה, משפטים, ועוד הרבה מקצועות ומתפרנסים בכבוד. אני לא חרדי אבל מכיר את העולם הזה מקרוב.
    סגור
  • אתה מדבר שטויות ולא מכיר אף אחד
    צביקה 16/08/2016 09:26
    הגב לתגובה זו
    5 4
    אתה מכיר חמישה חרדים אז אתה חושב שאתה מכיר את כולם? לך לבני ברק לך לירושלים תשמע שיעורים בכוללים שלהם תסתכל על היחס שלהם למדינה לחילונים לדתיים הסרוגים בקיצור לכל מי שלא הם ואז תראה מי מוציא דיבה על מי
    סגור
  • 12.
    יש עצה לחילונים!
    זלמן 15/08/2016 12:42
    הגב לתגובה זו
    11 2
    ללדת הרבה ילדים
    סגור
  • 11.
    שליש חרדים, שליש מיעוטים, שליש חובשי כיפות
    אלון 15/08/2016 12:22
    הגב לתגובה זו
    5 0
    10 אחוז חילוניים
    סגור
  • 10.
    המחירים בלוד מרכז הארץ לקראת עלייה בשנים הבאות
    לוד 15/08/2016 12:19
    הגב לתגובה זו
    4 3
    מיקום מצוין ומחירים סבירים
    סגור
  • קנינו ב 1.1 מיליון , 4 חדרים עם מעלית חניה וממ"ד
    לודאים 15/08/2016 18:28
    הגב לתגובה זו
    3 2
    בגני יער השכונה הכי טובה
    סגור
  • 9.
    מאז חורבן בית המיקדש ניתנה הנבואה לשוטים סטטיסטיים.
    שמטוב 15/08/2016 11:56
    הגב לתגובה זו
    8 1
    אין שום דרך לעשות הערכה מה יקרה מבחינת הרכב ההאוכלוסיה עוד 43 שנה. לצייר קווים בשלושה צבעים זה משחקים של ילדים אין לקווים שום ערך. כל התהליכים של שינוי החברה הם שינויים שלא ניתנים לצפיה מראש לטווח רחוק. כי יש תופעות חברתיות עמוקות שלא ניתן לצפות אותן. לפני 150 שנה החברה הדתית נטשה את בתי המידרש והפכה לחילונית בחלקה הגדול, זה בלי שום כפיה מבחוץ. לדתיים נימאס אז לחיות כמו קבצנים והם התעלמו מההטפות של רבנים.
    סגור
  • לפי הסטטיסטיקה אם יש אשה בתשיעי בחדר עם 8 נשים אז
    משה ראשל"צ 17/08/2016 07:20
    הגב לתגובה זו
    2 2
    באופן סטטיסטי כל הנשים בחדר בהריון פפפחחח ססטיסטיקה מדע מזוייף
    סגור
  • הכל עניין של הישרדות,נממן אותם יתרבו,ולא,יצטמצמו! (ל"ת)
    יוני 15/08/2016 14:24
    הגב לתגובה זו
    5 5
    סגור
  • 8.
    עזבו חרדים, צריך לחשוב על דתיים בכללי
    רון 15/08/2016 11:17
    הגב לתגובה זו
    11 8
    לא החרדים יהפכו את ישראל למדינת הלכה, הרי גם דתיים "לייט" כמו מצביעי הבית היהודי לדוגמה ימשיכו לתמוך בחוסר תחב"צ בשבת וכו'. החרדים אולי יהיה רק שליש מהמדינה, אבל הדתיים יהיו לפחות שני שליש לדעתי ואז כולנו אבודים.
    סגור
  • שטויות (ל"ת)
    חה חה 15/08/2016 11:40
    הגב לתגובה זו
    2 6
    סגור
  • 7.
    הם עתידנו.
    גמלאי 15/08/2016 11:13
    הגב לתגובה זו
    11 4
    חרדים - הם שיקבעו עתידה של מדינה וקיומה . אדם חילוני , רוא נולד יחפש מדינה אחרת , שיוכל לחיות בשביל עצמו , ולא להיות ״שעבס גוי ״ של חרדים
    סגור
  • 6.
    שמחתי לשמוע שבקרוב יהיו פה יותר יהודים. (ל"ת)
    אזרח מרוצה 15/08/2016 11:10
    הגב לתגובה זו
    7 4
    סגור
  • 5.
    החברה החרדית תמוטט את החברה הישראלית, או ההפך
    דור 15/08/2016 11:07
    הגב לתגובה זו
    5 5
    אין קיום לחברה הישראלית עם 25% חרדים במתכונת הנוכחית. אם הם לא ישתנו ויתחילו לשאת בנטל הצבאי והכלכלי החברה הישראלית לא תוכל לשאת אותם.
    סגור
  • 4.
    תורה היא הכל. כל עוד לא תלמדו תורה , רק תתלוננו
    חילוני 15/08/2016 11:03
    הגב לתגובה זו
    7 7
    כרגיל.
    סגור
  • 3.
    לא נורא אז המדינה תהיה יותר סוציאליסטית הם יעשו
    הגולם יקום על יוצרו 15/08/2016 10:59
    הגב לתגובה זו
    1 13
    הכל מבחינה פוליטית לדאוג לאוכלוסיה שלהם , בלעדיהם הממשלה לא הייתה מעבירה חוקים סוציאליסטים כמו חינוך מגיל 3 וכמו רפואת שיניים עד גיל 14 לילדים ועכשיו הם רוצים להעביר סיעוד לכל מזדקן ככה שסבבה הם מאזנים את הקפיטליזם החזירי ! ומי שאשם בזה זה כל הממשלות החילוניות שהיו עד היום ויצרו את הגולם הזה שנקרא חרדי !
    סגור
  • 2.
    עתיד שחור...
    חרד 15/08/2016 10:58
    הגב לתגובה זו
    8 9
    צפיפות/ילודה גבוהה+עוני = עולם 3
    סגור
  • אלי הטוב בורא עולם
    אלי 15/08/2016 11:39
    הגב לתגובה זו
    6 6
    כך אמר פרעה ובורא עולם החליט אחרתכך חשב המן ובורא עולם החליט אחרתכך חשבו היוונים ובורא עולם החליט אחרתכך חשב היטלר ובורא עולם חשב אחרתכך חושבים המוסלמים ובורא עולם חושב אחרתלצערי אתה חושב כמו אלה שהזכרתי אך לא כמו בורא עולם שחושב שונה ממך לשימחתינו.הם אוהבים אותנו למרות אי ההסכמות כי אתה יהודי אבל אתה תתחיל לאהוב בשבילך אחי.
    סגור
  • 1.
    עתיד שחור... (ל"ת)
    חרד 15/08/2016 10:56
    הגב לתגובה זו
    7 3
    סגור