דונאלד טראמפ ארה"ב
צילום: AFP

ארגון הסחר העולמי: מלחמת הסחר תכה בצמיחת הסחר העולמי השנה

ארגון הסחר העולמי חתך את תחזית צמיחת הסחר העולמי שלו לשנת 2019 לרמה הנמוכה ביותר מזה שלוש שנים
Bloomberg | (2)

ארגון הסחר העולמי חתך את תחזית צמיחת הסחר העולמי שלו לשנת 2019 לרמה הנמוכה ביותר מזה שלוש שנים, נוכח השפעת המתיחות הגוברת של מלחמת הסחר והמכסים.

הצמיחה העולמית בסחר הסחורות צפויה להאט ל-2.6% השנה ול-3% בשנה הבאה, לאחר ירידה של 3% ב-2018, כך לפי דו"ח שפורסם היום על ידי ארגון הסחר העולמי (WTO). בחודש ספטמבר, צפה ארגון הסחר העולמי כי היקף הסחר יצמח ב-3.9% ב-2018 וב-3.7% ב-2019.

התחזית המופחתת ל-2019 מסמנת את השנה השנייה ברציפות בה ארגון הסחר העולמי מנמיך ציפיות ומשקפת תחזיות דומות של הבנק העולמי וקרן המטבע הבינלאומית.

"עם המתחים הגוברים של מלחמת הסחר, אף אחד לא צריך להיות מופתע מהתחזית הזו", אמר מנכ"ל ארגון הסחר העולמי רוברטו אזבדו (Azevedo) בהצהרה בג'נבה. "זה הולך ונהיה דחוף יותר שנפתור את המתחים ונתמקד ביצירת נתיב חיובי בתחום הסחר העולמי אשר יגיב לאתגרים האמיתיים של הכלכלה של היום".

הנתונים המתוקנים מספקים מדד חשוב לסכנות הכלכליות של מאבקו הכלכלי של הנשיא דונלד טראמפ עם סין כמעט שנה לאחר יריית הפתיחה של מלחמת הסחר. הדו"ח מגיע בשעה שסגן נשיא סין ליו הא (Liu He) מבקר בוושינגטון כדי להמשיך בשיחות שמטרתן לשים קץ למתחים בין ארצות הברית לסין.

בנקאים מרכזיים וקובעי מדיניות אחרים מזהירים מזמן על השפעת המתחים על הסנטימנט. ה-OECD הוריד את תחזיתו העולמית ל-2019 בחודש שעבר, ואמר כי התממשות הסיכונים הקשורים למדיניות מכסי המגן עלולה להביא לצמיחה חלשה עוד יותר. גם קרן המטבע הבינלאומית, שתעדכן את התחזית שלה בשבוע הבא, הנמיכה את תחזיותיה בינואר, והזהירה כי האיומים נמצאים במגמת עלייה.

דו"ח ה-WTO פירט אודות סיכונים שונים לצמיחת הסחר העולמי, לרבות מכסים חדשים ואמצעי תגמול המשפיעים על סחורות מרכזיות. ה-WTO אמר שהתנודתיות בשווקים הפיננסיים והידוק התנאים המוניטריים הכבידו אף הם על תחזית צמיחת הסחר העולמי.

צמיחת התמ"ג צפויה להאט מ-2.9% ב-2018 ל-2.6% ב-2019 וב-2020, כך על פי ההערכות בשוק, המבוססות על סקרי תעשייה.

בארגון הסחר העולמי אמרו שתרחיש הגרוע ביותר של מלחמת הסחר העולמית יוביל לירידה של כ-2% בתוצר העולמי ב-2022 וירידה בסחר העולמי של כ-17% בהשוואה לתחזיות הבסיס. תחת התרחיש הגרוע ביותר של ארגון הסחר העולמי, שיתוף הפעולה הבינלאומי בתחום המכסים נפסק לחלוטין וכל המדינות קובעות מכסים באופן חד צדדי.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    השוק כבר מתמחר את מלחמת הסחר (ל"ת)
    אמיר 02/04/2019 16:03
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רק למעלה 02/04/2019 15:29
    הגב לתגובה זו
    רק רע אתם רואים למה.
אמזון
צילום: iStock

אמזון תתריע 30 יום לפני סגירת חשבון למוכר צד שלישי

אמזון חסמה 250 אלף מוכרים לצמיתות ועוד 30 אלף באופן זמני מן הפלטפורמה הגרמנית שלה, כשהיא לא מסבירה אפילו את הסיבה או מוכיחה את הטענות כלפי המוכרים
Bloomberg |

כחלק מהסדר עם רשויות ההגבלים העסקיים בגרמניה, אמזון אישרה שינויים בחלק גדול משיטות העבודה עסקיות שלה. המהלך צריך לשמש מודל לחברות טכנולוגיה אמריקאיות אחרות המעדיפות לשלם קנסות לאיחוד האירופי ולעמוד לדין על החלטות עסקיות ולא לשנות את התנהגותן בהתאם לכללים המקומיים. הבונדסקרטלמרט (BKA) החל את ההליכים בנובמבר, לאחר שחברות אחרות המשתמשות בפלטפורמה של אמזון כדי למכור את מרכולתן התלוננו על הקונפליקט הברור בין התפקיד של ענקית הטכנולוגיה כפלטפורמה עבורן לבין מעמדה כחנות קמעונאית גדולה. לאמזון יש גם את התמריץ וגם את האמצעים לשים את מוכרי הצד שלישי בעמדת נחיתות. בין היתר, יכולה אמזון למשל, להשעות אותם באופן בלתי צפוי או למנוע מהם תשלומים. בשנת 2018, אמזון חסמה 250,000 מוכרים לצמיתות ועוד 30,000 באופן זמני מן הפלטפורמה הגרמנית שלה, בעיקר בחשד של הונאה או פיראטיות, כשהיא לא מסבירה אפילו את הסיבה או מוכיחה את הטענות כלפי המוכרים. ה- BKA סירב להתמודד עם תלונות אחרות של המוכרים, שטענו כי אמזון עושה שימוש בנתונים שלהם כדי להגביר את המכירות של המוצרים שלה. הסוכנות הגרמנית השאירה זאת לאיחוד האירופי, אשר פתחה בחקירה שלה מול אמזון אתמול, בדיוק בזמן בו הוכרעה המחלוקת מול ה-BKA. יש לצין כי אמזון, בצורה מפתיעה להפליא, שיתפה פעולה לאורך כל הדרך. במקום לדרוש שכל תלונה נגדה תוגש בלוקסמבורג, שם מושתתת זרועה האירופית, היא הסכימה להתדיין בבתי המשפט המקומיים של המוכרים באירופה. אמזון הסכימה לקחת יותר ברצינות מקרים בהם מוכרי צד שלישי עומדים בפני החזרות או תביעות אחרות, כגון הפרות זכויות יוצרים והתחייבה לתת הודעה של 30 יום לפני סגירת חשבון של סוחר. בנוסף, אמזון הורידה את הדרישה כי המוכרים יצטרכו למסור מידע וחומר פרסומי על המוצר שלהם, שיוכיחו שהוא בדיוק כפי שמופיע באתר שלהם. המהלך האחרון הוא פיתוח חשוב עבור סוחרים שרוצים לתעדף חנויות מקוונות אחרות שלהם על פני אמזון. כל אחד מהשינויים האלה אינו מזעזע. יחד עם זאת, הם יוצרים סביבה ידידותית הרבה יותר לעסקים שמייצרים עד 60% מהיקף המכירות השנתיות של אמזון גרמניה שנאמד בכ -17 מיליארד אירו (19 מיליארד דולר), השוק השני בגודלו אחרי ארה"ב.