שוק התעסוקה האמריקני: כמות התביעות הראשונות לאבטלה בשפל של 15 שנים

אלמוג עזר |
נושאים בכתבה וול סטריט

כמעט שבוע לאחר שדוח התעסוקה הרשמי של ארה"ב הציג תוספת של 223 משרות חדשות בחודש אפריל, הדיווחים באמריקה מראים כי שוק התעסוקה רחוק מלהתקרר. היום, משרד העבודה האמריקני פרסם את כמות התובעים הראשונים לאבטלה, שהייתה נמוכה מהצפוי ועמדה על 264 אלף תביעות בלבד. 

הצפי של השוק לכמות התביעות עמדה על 275 אלף תובעים. גם בשבוע שעבר, כמות התובעים הייתה קטנה באופן משמעותי מתחת לצפי ועמדה על 265 אלף תובעים בלבד. במילים אחרות, האמריקנים יודעים ששוק העבודה שלהם מתחמם, הם רק לא מודעים עד כמה. נציין כי האבטלה בארה"ב עובדת על 5.4% בלבד, הכמות הנמוכה ביותר מאז פרץ המשבר הכלכלי במדינה בשנת 2008. 

מדד התביעות החדשות לארבעה השבועות האחרונים עומד כרגע על 271.75 אלף תביעות בלבד. על פי כלכלנים, כל מספר שמתחת ל-300 אלף מעיד על התחזקות בשוק העבודה מדד זה נחשב תנודתי פחות מהמדד השבועי וככזה שיודע להצביע באופן מדויק יותר על המומנטום בשוק התעסוקה האמריקני. 

הצמיחה בארה"ב ברבעון הראשון של שנת 2015, הסתכמה ב-0.2% בלבד. על פי הבנק המרכזי האמריקני (ה"פד"), הכלכלה הושפעה מאירועים זמניים כמו מזג האוויר החורפי הקשה וסכסוכים בשוק העבודה שהשביתו חלק מהעבודה בחוף המזרחי. התחזקות מחודשת בשוק העבודה, כפי שמסתמנת בשבועות האחרונים, אמורה להצביע על צמיחה גבוהה יותר בתוצר ברבעון השני של השנה. 

חדשות מאקרו נוספות שהתפרסמו היום הצביעו על ירידה חודשית של 0.4% במחירים ליצרן בחודש אפריל. הצפי של השוק עמד על עלייה של 0.2%. הירידה מגיעה דווקא בתקופה שבה מחירי האנרגיה התייצבו במדינה עם עלייה של חבית נפט אל 60 דולר. מדד המחירים ליצרן ירד 1.3% במתווה שנתי.

מדד המחירים ליצרן הינו בעל קשר הדוק למדד המחירים ליצרן כאשר מחירים נמוכים לייצור מתומחרים לבסוף בתמחור הסופי של המוצר ובכך משפיעים על האינפלציה הכללית במדינה. בפרוטוקולים של הפד בכדי להעלאות את הריבית במדינה, מדד המחירים לצרכן חייב להראות מגמת עלייה אל יעד האינפלציה השנתית של 2%. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.