האם מוצדק העליהום התקשורתי על חברות הנדל"ן האמריקניות?
יזמי נדל"ן אמריקאים זיהו סימנים של גיאות בשוק האג"ח התל אביבי ויכולת להנפיק אג"ח בריביות נמוכות יחסית והלכו על זה. למה כולם התעוררו?
התנפלות כלי התקשורת על האג"ח שהנפיקו חברות נדל"ן אמריקניות בתל אביב היא בבחינת "חוכמה בדיעבד". היכן היו כל הפרשנים והאנליסטים כאשר גויס חוב מצרפי של עשרות מיליארדי שקלים בשנים 2015-18? ההתייחסות העיתונאית לכל הסקטור כמקשה אחת מחטיאה את המטרה, בבחינת "האחד חטא ועל כל העדה תקצוף".
כדאי לזכור כי יזמי נדל"ן אמריקנים, בעיקר מניו יורק, שאינם נהנים מ"פינוק" יתר מצד גופי המימון הגדולים בארה"ב, זיהו סימנים של גיאות בשוק האג"ח התל אביבי ויכולת להנפיק אג"ח בריביות נמוכות יחסית לחו"ל ו"הלכו" על זה. הם לא הבינו את מנטליות המשקיעים בישראל לפיה כל חברה המגייסת הלוואה בריבית גבוהה מהמקובל בשוק המקומי - חשודה כחברה במצוקה.
החברות המנפיקות פרסמו תשקיף שאושר על ידי רשות ניירות ערך. שתי חברות הדירוג "מעלות" ו"מידרוג" בדקו את המידע והעניקו למנפיקים דירוג שנע במרבית ההנפקות בין A מינוס ל-A. יועצי ההנפקות ביחד עם החתמים הקפידו על "רוד שואו" בקרב נציגי הגופים המוסדיים בו תוארו תנאי ההנפקה ופורטה יכולת החברה לשרת את החוב.
במשך תקופה ממושכת נסחרו האג"ח באורח סדיר בבורסה. המגייסים עמדו בתנאי ההלוואות, שילמו את תמורת הריביות וחלק מקרן ההלוואות כסדרן.
הטריגר לתחילת העליהום התקשורתי המקיף היה בסתיו האחרון כאשר חברה קטנה בשם ברוקלנד, שאינה נמנית עם הגדולות, נקלעה לקשיים. מאותו רגע ואילך החלו העיתונים, המוספים הכלכליים והאתרים לכסות את המתרחש בסקטור "הנגוע" בכתבות ביקורתיות קשות. כותרות כמו: "המשקיעים איבדו אמון באג"ח האמריקניות" או לגבי אחת החברות נכתב " צפויה תספורת של 50%".
- קרנות אג"ח רבעון שלישי: איך אפשר להפסיד כשכל אפיקי האג"ח עולים?
- תשואות האג"ח הארוכות מטפסות - למה זה קורה עכשיו ומה המשמעויות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עד כה ידוע על קשיים בקרב 2-3 חברות בלבד. כידוע, ניירות ערך הנסחרים בשווקים מושפעים מאווירה ובמקרה דנן היו ציפיות שהגשימו את עצמן. במרבית הכתבות היתה הכללה של כל הסקטור מבלי להבחין בין לווים גדולים ואיתנים או הנפקות מגובות בביטחונות נאותים בבחינת "האחד חטא ועל כל העדה תקצוף".
קבוצת התל בונד גלובל, בה נכללות האג"ח נשוא הכתבה, איבד בחודשים האחרונים עשרות אחוזים. אירוע בורסאי שלילי שכזה המתמשך לאורך שבועות וחודשים נוצל על ידי מקצוענים לפתיחת פוזיציות "שורט" שהניבו להם רווחים גדולים.
ייאמר מיד כי רישומן של מרבית החברות המנפיקות ב"איי הבתולה" בעייתי ומהווה סיכון שעלול להקשות על התדיינות משפטית מול החברה. כמו כן, בחלק קטן מהחברות לא הקפידו בעלי השליטה על כללי ממשל תאגידי הנהוגים אצלנו והתנהגו כבעלי פירמות פרטיות. אבל מכאן להתנפל בשיטתיות על כולם - לא הוגן.
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג...
חשוב לציין כי בחלק מהאג"ח שנפילת שעריהן הביאה אותן לתשואות גבוהות, מתקבלים דיווחים על רכישות עצמיות בעקביות בשוק. נראה כי סיטואציה זו קורצת גם למשקיעי לונג שרוכשים לתיקים לאחר בדיקה מקצועית ומעמיקה.
** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית.
- 5.מוטי 15/01/2019 21:39הגב לתגובה זותמליץ על אג״ח כזה או אחר
- 4.אנונימי 15/01/2019 08:46הגב לתגובה זושהם כידוע לא בדיוק מאוהבי מדינת ישראל.
- 3.לייזרקה 14/01/2019 23:20הגב לתגובה זואנא בידקו ותהנו חחחח
- 2.חי 14/01/2019 20:47הגב לתגובה זומה עם אקסטל ומה עם אואיארסי?
- 1.מחזיק רציונלי 14/01/2019 20:09הגב לתגובה זולפני כשבועיים ווטרסטון פירסמו שחברת נדל"ן שוקלת לקנות את כל הנכסים שלהם בפרמיה על המחיר בספרים, מה שיאפשר להם לפדות במחיר מלא את מלוא הסדרה (אם ירצו). היום האג"ח ב-70 אגורות, ותשואה שנתית של 18.5%. תעשו עם המידע הזה מה שאתם רוצים.
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
