יהודה בר
צילום: Bizportal

כך ניפחה שיכון ובינוי את הרווח התפעולי

חברות ציבוריות מצאו דרך להגדיל את הרווח התפעולי. מה עשתה שיכון ובינוי, ואיך גינדי יכלה לעבור מהפסד תפעולי לרווח? ניתוח

יהודה בר | (14)

חלק מהחברות הציבוריות מצאו דרך מקורית להגדיל את הרווח התפעולי וכתוצאה מכך לשפר את העמידה באמות המידה הפיננסיות שלהן.

הרווח התפעולי הוא פרמטר מאוד חשוב אצל חלק מהחברות בבורסה. לעיתים אפילו עולה בחשיבותו על הרווח הנקי. הסיבה היא השפעה של הרווח התפעולי על מדדים כלכליים כדוגמת EBITDA. זו הסיבה שחברות מסוימות מנסות  לשפר את הצגתו של הרווח התפעולי בכל מחיר, זאת בכדי לעמוד ביעדים שנקבעו להן וכדי למנוע הפרה של אמות מידה פיננסיות הנגזרות  מכך.   הרווח התפעולי נועד לשקף את היעילות התפעולית של החברה. הוא למעשה יוצר הפרדה בדוח רווח והפסד בין הרווח מעסקים עצמם לבין היבטי המימון והמס בחברה. הנקודה המעניינת היא שהחשבונאות כלל אינה דורשת את הצגתו של הרווח התפעולי כסעיף בפני עצמו ואף אינה קובעת באופן חד משמעי את תכולתו.   אולם מרגע שחברה בחרה להציג רווח תפעולי בדוחות הכספיים, היא אינה יכולה שלא לכלול אירועים הקשורים לפעילותה השוטפת שהתרחשו במהלך התקופה, כגון ירידת ערך של מלאי, עלויות שנוצרו משינויים ארגוניים בחברה וכדומה. למרות ששיקוף הרווחים מהפעולות התפעוליות אמור להיות עניין טריוויאלי, בפועל, הניואנסים החשבונאיים משפיעים על הרווח התפעולי וכפועל יוצא על החברות הציבוריות בשאלה אם הן עומדות באמות מידה פיננסיות הנגזרות מכך. מה מכניסים לרווח התפעולי?  אחת הדילמות המרתקות בנושא נוגעת לרווחים שנבעו מחברות מוחזקות על ידי החברה (כלולות או בשליטה משותפת) המכונים רווחי אקוויטי, רווחים אלו למעשה משקפים את תשואת החברה מהשקעתה בחברות הללו, לפיכך, עולה השאלה האם רווחים אלו צריכים להיכלל בתוך הרווח התפעולי או מחוצה לו? בישראל התפתחה שונות בנושא, כאשר ישנן חברות ציבוריות המציגות אותם כחלק מהרווח התפעולי וחלקן לא.   למרות שהחשבונאות מאפשרת את ההצגות השונות, קיים היגיון חשבונאי לומר כי במקרה ומדובר בחברה מוחזקת אשר עוסקת בתחום הנושק לפעילותה של החברה המחזיקה, אזי יהיה זה סביר לקחת חלק ברווחים ולסווגם בתוך הרווח התפעולי. בשאר המקרים יהיה זה מתאים יותר להציגם מחוצה לו.   כיצד נץ ארה"ב הפכה הפסד תפעולי לרווח?  בשנים האחרונות, יותר ויותר חברות משנות את אופן הדיווח שלהן וכוללות את הרווח מהחברות המוחזקות בתוך הרווח התפעולי כאשר מדובר בחברות שפעילותן נושקת לפעילות החברה המחזיקה. חברת נץ ארה"ב שעוסקת ברכישה ,השבחה והשכרת נדל"ן מניב בארה"ב החליטה בשנת 2013 לכלול לראשונה את הרווחים מחברות מוחזקות בתוך הרווח התפעולי, וזאת בטענה שמדובר בחברות נכס אשר מהוות חלק מליבת הפעילות של התאגיד ומוחזקות בחלקים שווים עם שותפים. הרווח התפעולי של החברה לשנת 2013 עמד על 2.03 מיליון דולר כאשר הרווח מהחברות המוחזקות הינו 2.957 מיליון דולר. ניתן לראות כי אלמלא הכנסת רווחים אלו פנימה החברה הייתה מציגה הפסד תפעולי ולא רווח.   חברת שיכון ובינוי החליטה בשנת 2016 על הכנסת הרווחים מחברות מוחזקות אשר פעילותן אינטגראלית לפעילות הקבוצה לתוך הרווח התפעולי. כתוצאה מכך, הרווח התפעולי לשנת 2015 זינק מ-601.29 מיליון שקל ל-677.8 מיליון שקל, המהווה גידול של כ-13%.   חברת דורסל הפועלת בתחום הנדל"ן המניב החליטה אף היא בשנת 2016 על השינוי האמור ובהתאם לכך רווחים של חברות מוחזקות בסך של 2.679 מיליון שקל הוכנסו לתוך הרווח התפעולי לשנת 2015. החברה נימקה זאת בכך שהיא בוחנת את כלל פעילות הנדל"ן כחלק מפעילותה וזאת לאור גידול בהיקפי פעילות החברה.   גינדי יכולה לעבור לרווח גינדי השקעות אשר פועלת בתחום הייזום, ההשקעות, ההקמה והניהול של פרויקטים בתחום הנדל"ן, מציינת בדוחותיה הכספיים לרבעון השלישי לשנת 2017: "החברה פועלת בתחום הנדל"ן בייזום להקמה ומכירה של דירות מגורים בישראל וברומניה, פעילות זו מתבצעת נכון למועד דוח זה בעיקר בחברות שבשליטה משותפת". פרויקט המגורים גינדי תל אביב, וכן קניון העיר תל אביב, מוחזקים על ידי חברות בשליטה משותפת של החברה. במקרה זה, ניתן לומר שרווחים מהחברות הללו הינם חלק אינטגראלי לפעילות הקבוצה ולכן יש לשקול לראות בהם כחלק מהרווח התפעולי. אם החברה תבחר לעשות זאת, הרווח התפעולי לשנת 2016 של החברה צפוי להתהפך מהפסד של כ-8.7 מיליון שקל, לרווח של 4.77 מיליון שקל.   מתוך מודעות להשלכות הצפויות ולמשחקים החשבונאיים האפשריים בדוחות, החשבונאות מטה את כל כובד משקלה על מנת למנוע משחקים בדוחות שאינם משקפים את המהות העסקית של החברה. לפיכך נקבע כי כל שינוי במדיניות החשבונאית ייעשה בתנאי שהוא נועד לשקף מידע שהינו רלוונטי ומהימן יותר.   בשנים אחרונות רשות ני"ע אוכפת את הנושא ביתר שאת ומחייבת חברות להציג מחדש את הדוחות כאשר השינוי שנעשה אינו עומד בקריטריונים האמורים. בכל מקרה, חשוב לזכור כי הרווח התפעולי נועד לספק מידע אודות הרווח מהעסקים עצמם, ומשכך, מצופה מההנהלות להפעיל שיקול דעת על מנת לוודא שהרכיבים הקריטיים בלבד נכללים בתוכו.   ** המאמר הינו לידע כללי בלבד, אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ חשבונאי, כל העושה שימוש במידע המפורסם עושה זאת על אחריותו בלבד.‏   הכותב הינו רו"ח, יועץ ‏IFRS‏ וניתוח דוחות כספיים ומשמש כמרצה לחשבונאות בקריה האקדמית אונו, באוניברסיטת אריאל, וכחבר ועדת מומחים לתרגום התקינה הבינלאומית

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    אמיתי 28/02/2018 14:29
    הגב לתגובה זו
    שיכון ובינוי עוד תפתיע..
  • 13.
    יניב, ד 28/02/2018 10:30
    הגב לתגובה זו
    המצב היום שכל חברה בוחרת איך לנהוג, בעייתי
  • 12.
    עומר 27/02/2018 19:53
    הגב לתגובה זו
    מעניין שחלק מהחברות בוחרות לחשב את הרווח התפעולי עם ריווחי אקויטי וחלק לא, זה פשוט לא הגיוני שיהיו כאלו פערים בשוק, חלק מנופח וחלק לא, עדיף כבר דוח תזרים,
  • 11.
    כתבה יפה ומעניינת (ל"ת)
    אלי 27/02/2018 18:29
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    כתבה יפה ומעניינת (ל"ת)
    אלי 27/02/2018 16:51
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    אמיר 27/02/2018 11:07
    הגב לתגובה זו
    עכשיו אני מבין למה קופיקס בחרו להשאיר בחוץ הפסדים שיש להם מהחברות שהם מחזיקים...
  • 8.
    שי 27/02/2018 09:33
    הגב לתגובה זו
    אני מרחם על הסטודנטים שלך שזו הרמה של המרצים שיש להם. מה בעצם כתבת? כלום ושום דבר. אבל העיקר השגת קליק-בייטס על "ניפוח" כשמדובר ברווחי אקוויטי שמשקפים פעילות אמיתית. אתה יודע מה זה פעילות אמיתית?
  • 7.
    לא הבנתי כלום מלבד שהכל חרטוטים (ל"ת)
    משקיע 27/02/2018 02:29
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    רועי 26/02/2018 13:39
    הגב לתגובה זו
    בטח גינדי גם תעשה את זה עכשיו ותגדיל את הרווח
  • 5.
    כלכלן 25/02/2018 19:21
    הגב לתגובה זו
    שחיתות בכל צורה בכל מקום, אור לגויים!!!פחח
  • 4.
    מאוכזבת 25/02/2018 18:06
    הגב לתגובה זו
    שרי אריסון ופמליתה הם חזירים, יש להתארגן לתביעה יצוגית ושתפצה את המשקיעים
  • 3.
    בני יוסף 25/02/2018 11:54
    הגב לתגובה זו
    האם אנו המשקיעים נעבור לסדר היום בנושא, או שמישהו יגיש תביעת ייצוג כמו שצריך נגדם ?
  • 2.
    עם לבזק מותר אז למה להם אסור ? (ל"ת)
    השפוי 25/02/2018 11:27
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שיכון ובינוי מושחתים מה אתם מצפים (ל"ת)
    אביב 25/02/2018 08:45
    הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.