יהודה בר
צילום: Bizportal

כך ניפחה שיכון ובינוי את הרווח התפעולי

חברות ציבוריות מצאו דרך להגדיל את הרווח התפעולי. מה עשתה שיכון ובינוי, ואיך גינדי יכלה לעבור מהפסד תפעולי לרווח? ניתוח

יהודה בר | (14)

חלק מהחברות הציבוריות מצאו דרך מקורית להגדיל את הרווח התפעולי וכתוצאה מכך לשפר את העמידה באמות המידה הפיננסיות שלהן.

הרווח התפעולי הוא פרמטר מאוד חשוב אצל חלק מהחברות בבורסה. לעיתים אפילו עולה בחשיבותו על הרווח הנקי. הסיבה היא השפעה של הרווח התפעולי על מדדים כלכליים כדוגמת EBITDA. זו הסיבה שחברות מסוימות מנסות  לשפר את הצגתו של הרווח התפעולי בכל מחיר, זאת בכדי לעמוד ביעדים שנקבעו להן וכדי למנוע הפרה של אמות מידה פיננסיות הנגזרות  מכך.   הרווח התפעולי נועד לשקף את היעילות התפעולית של החברה. הוא למעשה יוצר הפרדה בדוח רווח והפסד בין הרווח מעסקים עצמם לבין היבטי המימון והמס בחברה. הנקודה המעניינת היא שהחשבונאות כלל אינה דורשת את הצגתו של הרווח התפעולי כסעיף בפני עצמו ואף אינה קובעת באופן חד משמעי את תכולתו.   אולם מרגע שחברה בחרה להציג רווח תפעולי בדוחות הכספיים, היא אינה יכולה שלא לכלול אירועים הקשורים לפעילותה השוטפת שהתרחשו במהלך התקופה, כגון ירידת ערך של מלאי, עלויות שנוצרו משינויים ארגוניים בחברה וכדומה. למרות ששיקוף הרווחים מהפעולות התפעוליות אמור להיות עניין טריוויאלי, בפועל, הניואנסים החשבונאיים משפיעים על הרווח התפעולי וכפועל יוצא על החברות הציבוריות בשאלה אם הן עומדות באמות מידה פיננסיות הנגזרות מכך. מה מכניסים לרווח התפעולי?  אחת הדילמות המרתקות בנושא נוגעת לרווחים שנבעו מחברות מוחזקות על ידי החברה (כלולות או בשליטה משותפת) המכונים רווחי אקוויטי, רווחים אלו למעשה משקפים את תשואת החברה מהשקעתה בחברות הללו, לפיכך, עולה השאלה האם רווחים אלו צריכים להיכלל בתוך הרווח התפעולי או מחוצה לו? בישראל התפתחה שונות בנושא, כאשר ישנן חברות ציבוריות המציגות אותם כחלק מהרווח התפעולי וחלקן לא.   למרות שהחשבונאות מאפשרת את ההצגות השונות, קיים היגיון חשבונאי לומר כי במקרה ומדובר בחברה מוחזקת אשר עוסקת בתחום הנושק לפעילותה של החברה המחזיקה, אזי יהיה זה סביר לקחת חלק ברווחים ולסווגם בתוך הרווח התפעולי. בשאר המקרים יהיה זה מתאים יותר להציגם מחוצה לו.   כיצד נץ ארה"ב הפכה הפסד תפעולי לרווח?  בשנים האחרונות, יותר ויותר חברות משנות את אופן הדיווח שלהן וכוללות את הרווח מהחברות המוחזקות בתוך הרווח התפעולי כאשר מדובר בחברות שפעילותן נושקת לפעילות החברה המחזיקה. חברת נץ ארה"ב שעוסקת ברכישה ,השבחה והשכרת נדל"ן מניב בארה"ב החליטה בשנת 2013 לכלול לראשונה את הרווחים מחברות מוחזקות בתוך הרווח התפעולי, וזאת בטענה שמדובר בחברות נכס אשר מהוות חלק מליבת הפעילות של התאגיד ומוחזקות בחלקים שווים עם שותפים. הרווח התפעולי של החברה לשנת 2013 עמד על 2.03 מיליון דולר כאשר הרווח מהחברות המוחזקות הינו 2.957 מיליון דולר. ניתן לראות כי אלמלא הכנסת רווחים אלו פנימה החברה הייתה מציגה הפסד תפעולי ולא רווח.   חברת שיכון ובינוי החליטה בשנת 2016 על הכנסת הרווחים מחברות מוחזקות אשר פעילותן אינטגראלית לפעילות הקבוצה לתוך הרווח התפעולי. כתוצאה מכך, הרווח התפעולי לשנת 2015 זינק מ-601.29 מיליון שקל ל-677.8 מיליון שקל, המהווה גידול של כ-13%.   חברת דורסל הפועלת בתחום הנדל"ן המניב החליטה אף היא בשנת 2016 על השינוי האמור ובהתאם לכך רווחים של חברות מוחזקות בסך של 2.679 מיליון שקל הוכנסו לתוך הרווח התפעולי לשנת 2015. החברה נימקה זאת בכך שהיא בוחנת את כלל פעילות הנדל"ן כחלק מפעילותה וזאת לאור גידול בהיקפי פעילות החברה.   גינדי יכולה לעבור לרווח גינדי השקעות אשר פועלת בתחום הייזום, ההשקעות, ההקמה והניהול של פרויקטים בתחום הנדל"ן, מציינת בדוחותיה הכספיים לרבעון השלישי לשנת 2017: "החברה פועלת בתחום הנדל"ן בייזום להקמה ומכירה של דירות מגורים בישראל וברומניה, פעילות זו מתבצעת נכון למועד דוח זה בעיקר בחברות שבשליטה משותפת". פרויקט המגורים גינדי תל אביב, וכן קניון העיר תל אביב, מוחזקים על ידי חברות בשליטה משותפת של החברה. במקרה זה, ניתן לומר שרווחים מהחברות הללו הינם חלק אינטגראלי לפעילות הקבוצה ולכן יש לשקול לראות בהם כחלק מהרווח התפעולי. אם החברה תבחר לעשות זאת, הרווח התפעולי לשנת 2016 של החברה צפוי להתהפך מהפסד של כ-8.7 מיליון שקל, לרווח של 4.77 מיליון שקל.   מתוך מודעות להשלכות הצפויות ולמשחקים החשבונאיים האפשריים בדוחות, החשבונאות מטה את כל כובד משקלה על מנת למנוע משחקים בדוחות שאינם משקפים את המהות העסקית של החברה. לפיכך נקבע כי כל שינוי במדיניות החשבונאית ייעשה בתנאי שהוא נועד לשקף מידע שהינו רלוונטי ומהימן יותר.   בשנים אחרונות רשות ני"ע אוכפת את הנושא ביתר שאת ומחייבת חברות להציג מחדש את הדוחות כאשר השינוי שנעשה אינו עומד בקריטריונים האמורים. בכל מקרה, חשוב לזכור כי הרווח התפעולי נועד לספק מידע אודות הרווח מהעסקים עצמם, ומשכך, מצופה מההנהלות להפעיל שיקול דעת על מנת לוודא שהרכיבים הקריטיים בלבד נכללים בתוכו.   ** המאמר הינו לידע כללי בלבד, אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ חשבונאי, כל העושה שימוש במידע המפורסם עושה זאת על אחריותו בלבד.‏   הכותב הינו רו"ח, יועץ ‏IFRS‏ וניתוח דוחות כספיים ומשמש כמרצה לחשבונאות בקריה האקדמית אונו, באוניברסיטת אריאל, וכחבר ועדת מומחים לתרגום התקינה הבינלאומית

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    אמיתי 28/02/2018 14:29
    הגב לתגובה זו
    שיכון ובינוי עוד תפתיע..
  • 13.
    יניב, ד 28/02/2018 10:30
    הגב לתגובה זו
    המצב היום שכל חברה בוחרת איך לנהוג, בעייתי
  • 12.
    עומר 27/02/2018 19:53
    הגב לתגובה זו
    מעניין שחלק מהחברות בוחרות לחשב את הרווח התפעולי עם ריווחי אקויטי וחלק לא, זה פשוט לא הגיוני שיהיו כאלו פערים בשוק, חלק מנופח וחלק לא, עדיף כבר דוח תזרים,
  • 11.
    כתבה יפה ומעניינת (ל"ת)
    אלי 27/02/2018 18:29
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    כתבה יפה ומעניינת (ל"ת)
    אלי 27/02/2018 16:51
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    אמיר 27/02/2018 11:07
    הגב לתגובה זו
    עכשיו אני מבין למה קופיקס בחרו להשאיר בחוץ הפסדים שיש להם מהחברות שהם מחזיקים...
  • 8.
    שי 27/02/2018 09:33
    הגב לתגובה זו
    אני מרחם על הסטודנטים שלך שזו הרמה של המרצים שיש להם. מה בעצם כתבת? כלום ושום דבר. אבל העיקר השגת קליק-בייטס על "ניפוח" כשמדובר ברווחי אקוויטי שמשקפים פעילות אמיתית. אתה יודע מה זה פעילות אמיתית?
  • 7.
    לא הבנתי כלום מלבד שהכל חרטוטים (ל"ת)
    משקיע 27/02/2018 02:29
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    רועי 26/02/2018 13:39
    הגב לתגובה זו
    בטח גינדי גם תעשה את זה עכשיו ותגדיל את הרווח
  • 5.
    כלכלן 25/02/2018 19:21
    הגב לתגובה זו
    שחיתות בכל צורה בכל מקום, אור לגויים!!!פחח
  • 4.
    מאוכזבת 25/02/2018 18:06
    הגב לתגובה זו
    שרי אריסון ופמליתה הם חזירים, יש להתארגן לתביעה יצוגית ושתפצה את המשקיעים
  • 3.
    בני יוסף 25/02/2018 11:54
    הגב לתגובה זו
    האם אנו המשקיעים נעבור לסדר היום בנושא, או שמישהו יגיש תביעת ייצוג כמו שצריך נגדם ?
  • 2.
    עם לבזק מותר אז למה להם אסור ? (ל"ת)
    השפוי 25/02/2018 11:27
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שיכון ובינוי מושחתים מה אתם מצפים (ל"ת)
    אביב 25/02/2018 08:45
    הגב לתגובה זו
בינה מלאכותית גנרי AI generic בינה מלאכותית גנרי AI generic

אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך

עומר מילויצקי, יועץ חדשנות ואסטרטגיה דיגיטלית לארגונים על המהלך הבא: אחרי המעבר מהסניף לאפליקציה ואחרי המעבר מהמסך לשיחה: כיצד הבינה המלאכותית תשנה את הדרך שבה ננהל כסף?

עומר מילויצקי |
נושאים בכתבה AI השקעות

עולם הפיננסים אוהב לחשוב במונחים של מסכים. במשך יותר מעשרים שנה בנקים, חברות אשראי ובתי השקעות מדדו את ההצלחה הדיגיטלית שלהם לפי כמה הלקוח משתמש באתר, כמה פעולות הוא מבצע באפליקציה וכיצד הכלים הדיגיטליים חוסכים מהלקוחות להגיע לסניף. אבל ברקע מתבשל שינוי עמוק יותר: אם בינה מלאכותית שמחוברת לדאטה בזמן אמת יודעת להסביר מסלולים, להשוות עמלות, להמליץ על מוצרים ולבצע עסקאות ישירות דרך הצ'אט, עולה השאלה האם בעולם כזה בכלל נצטרך אפליקציות עמוסות מסכים ותפריטים, או שהממשק הפיננסי הבא יהיה משהו אחר לגמרי. 

המהפיכה הראשונה

כדי להבין את המהפכה הבאה, צריך לחזור קודם למהפכה הראשונה. בשנות האלפיים התחילו הבנקים להנגיש ללקוחות אתרי אינטרנט אישיים, שתחילה העניקו ערך בסיסי: צפייה ביתרות, בדיקת תנועות ומעקב אחר החיובים בכרטיס האשראי. מהר מאוד נוספו גם פעולות בשירות עצמי, כגון העברות, הוראות קבע, תשלומי חשבונות, וביצוע פיקדונות. פתאום פעולות שהיו מחייבות תור בסניף וחתימה על טופס עברו למסך הבית במחשב. עבור הבנק זו הייתה הזדמנות לייעל ולחסוך בכוח אדם, ועבור הלקוחות זו הייתה תחושת שליטה חדשה ובעיקר נוחה בכסף שלהם.

השלב הבא היה הרבה יותר משמעותי מבחינת התנהגות הלקוחות: עידן האפליקציות. עם מהפכת הסמארטפונים, הבנקים הבינו שהאתר הוא רק תחנה בדרך, והחלו להשיק אפליקציות ייעודיות שהביאו את החשבון לכף היד. מעבר לגישה 24 שעות ביממה, נכנסו יכולות מתקדמות יותר כמו זיהוי ביומטרי, התראות בזמן אמת, סריקת צ׳קים, חתימה דיגיטלית ותהליכים מקוצרים שהעלימו כל חיכוך מיותר בתהליך. אם האתר שימש בעיקר כמערכת מידע, האפליקציה הייתה כבר מערכת חיה ונושמת לניהול הפיננסים האישיים.

התוצאה הייתה אימוץ מסיבי כמעט בכל העולם. לפי נתונים עדכניים, כ־2.17 מיליארד בני אדם ברחבי העולם משתמשים כיום בשירותי בנקאות במובייל, ועל פי הערכות כ־65 אחוז מבעלי הסמארטפונים משתמשים בבנקאות מובייל לפחות פעם בחודש. בארצות הברית כ־72 אחוז מהבגירים משתמשים באפליקציות בנקאות, ובאירופה מדינות מובילות כמו נורווגיה, דנמרק ושוודיה כבר חצו את רף 80 האחוזים. סקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים כי עבור חלק גדול מהלקוחות, האפליקציה היא כבר ערוץ הבנקאות העיקרי: כ־55 אחוז מהלקוחות בארצות הברית מציינים את האפליקציה כדרך המועדפת לניהול החשבון שלהם, לעומת כ־22 אחוז בלבד שמעדיפים את האתר במחשב.

במקביל, גם הצד השני של המאזניים השתנה. כאשר אפליקציה מאפשרת לבצע היום כ־80 אחוז מהפעולות היומיומיות, תפקיד הסניף המסורתי עבר טרנספורמציה. הסניף הפיזי הפך בהדרגה למקום שמשרת בעיקר לקוחות פחות דיגיטליים, או כאלה שזקוקים לליווי אנושי בתהליכים מורכבים כמו משכנתה, אשראי עסקי או טיפול בבעיות חריגות. במילים פשוטות, המהפכה הדיגיטלית בעולם הפיננסי, שהתחילו והובילו האתרים והאפליקציות כבר עשתה את שלה: רוב האינטראקציות הבנקאיות עברו לערוצים דיגיטליים בדגש על המובייל. הדיגיטל כבר ניצח, אבל השאלה הבוערת עם כניסת טכנולוגיות ה-AI היא: איך ייראה הדור הבא של הניהול הפיננסי הדיגיטלי?

בינה מלאכותית גנרי AI generic בינה מלאכותית גנרי AI generic

אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך

עומר מילויצקי, יועץ חדשנות ואסטרטגיה דיגיטלית לארגונים על המהלך הבא: אחרי המעבר מהסניף לאפליקציה ואחרי המעבר מהמסך לשיחה: כיצד הבינה המלאכותית תשנה את הדרך שבה ננהל כסף?

עומר מילויצקי |
נושאים בכתבה AI השקעות

עולם הפיננסים אוהב לחשוב במונחים של מסכים. במשך יותר מעשרים שנה בנקים, חברות אשראי ובתי השקעות מדדו את ההצלחה הדיגיטלית שלהם לפי כמה הלקוח משתמש באתר, כמה פעולות הוא מבצע באפליקציה וכיצד הכלים הדיגיטליים חוסכים מהלקוחות להגיע לסניף. אבל ברקע מתבשל שינוי עמוק יותר: אם בינה מלאכותית שמחוברת לדאטה בזמן אמת יודעת להסביר מסלולים, להשוות עמלות, להמליץ על מוצרים ולבצע עסקאות ישירות דרך הצ'אט, עולה השאלה האם בעולם כזה בכלל נצטרך אפליקציות עמוסות מסכים ותפריטים, או שהממשק הפיננסי הבא יהיה משהו אחר לגמרי. 

המהפיכה הראשונה

כדי להבין את המהפכה הבאה, צריך לחזור קודם למהפכה הראשונה. בשנות האלפיים התחילו הבנקים להנגיש ללקוחות אתרי אינטרנט אישיים, שתחילה העניקו ערך בסיסי: צפייה ביתרות, בדיקת תנועות ומעקב אחר החיובים בכרטיס האשראי. מהר מאוד נוספו גם פעולות בשירות עצמי, כגון העברות, הוראות קבע, תשלומי חשבונות, וביצוע פיקדונות. פתאום פעולות שהיו מחייבות תור בסניף וחתימה על טופס עברו למסך הבית במחשב. עבור הבנק זו הייתה הזדמנות לייעל ולחסוך בכוח אדם, ועבור הלקוחות זו הייתה תחושת שליטה חדשה ובעיקר נוחה בכסף שלהם.

השלב הבא היה הרבה יותר משמעותי מבחינת התנהגות הלקוחות: עידן האפליקציות. עם מהפכת הסמארטפונים, הבנקים הבינו שהאתר הוא רק תחנה בדרך, והחלו להשיק אפליקציות ייעודיות שהביאו את החשבון לכף היד. מעבר לגישה 24 שעות ביממה, נכנסו יכולות מתקדמות יותר כמו זיהוי ביומטרי, התראות בזמן אמת, סריקת צ׳קים, חתימה דיגיטלית ותהליכים מקוצרים שהעלימו כל חיכוך מיותר בתהליך. אם האתר שימש בעיקר כמערכת מידע, האפליקציה הייתה כבר מערכת חיה ונושמת לניהול הפיננסים האישיים.

התוצאה הייתה אימוץ מסיבי כמעט בכל העולם. לפי נתונים עדכניים, כ־2.17 מיליארד בני אדם ברחבי העולם משתמשים כיום בשירותי בנקאות במובייל, ועל פי הערכות כ־65 אחוז מבעלי הסמארטפונים משתמשים בבנקאות מובייל לפחות פעם בחודש. בארצות הברית כ־72 אחוז מהבגירים משתמשים באפליקציות בנקאות, ובאירופה מדינות מובילות כמו נורווגיה, דנמרק ושוודיה כבר חצו את רף 80 האחוזים. סקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים כי עבור חלק גדול מהלקוחות, האפליקציה היא כבר ערוץ הבנקאות העיקרי: כ־55 אחוז מהלקוחות בארצות הברית מציינים את האפליקציה כדרך המועדפת לניהול החשבון שלהם, לעומת כ־22 אחוז בלבד שמעדיפים את האתר במחשב.

במקביל, גם הצד השני של המאזניים השתנה. כאשר אפליקציה מאפשרת לבצע היום כ־80 אחוז מהפעולות היומיומיות, תפקיד הסניף המסורתי עבר טרנספורמציה. הסניף הפיזי הפך בהדרגה למקום שמשרת בעיקר לקוחות פחות דיגיטליים, או כאלה שזקוקים לליווי אנושי בתהליכים מורכבים כמו משכנתה, אשראי עסקי או טיפול בבעיות חריגות. במילים פשוטות, המהפכה הדיגיטלית בעולם הפיננסי, שהתחילו והובילו האתרים והאפליקציות כבר עשתה את שלה: רוב האינטראקציות הבנקאיות עברו לערוצים דיגיטליים בדגש על המובייל. הדיגיטל כבר ניצח, אבל השאלה הבוערת עם כניסת טכנולוגיות ה-AI היא: איך ייראה הדור הבא של הניהול הפיננסי הדיגיטלי?