ברורית פיין לידר שוקי הון
צילום: יח"צ

חברות הנדל"ן בבורסה, שנפגעות מהתחזקות השקל

ברורית פיין | (8)

השקל ממשיך להתחזק מול הדולר ושאר המטבעות בעולם וזו סיבה מספיק טובה להערכתנו לבחון את האחזקות של חברות הנדל"ן הפועלות בארץ ובחו"ל. לאור כך, בחנו את השפעת היחלשותו של השקל מול הדולר והמטבעות השונים על החברות הנדל"ן הנסחרות בארץ.

מאז תחילת השנה, הדולר והיורו נחלשו בשיעור של כ-4%, כאשר הדולר הקנדי נחלש ב-3.5% הפרנק השוויצרי ב- 3.3% והלירה שטרלינג בכ- 5%. התחזקות השקל עשויה לפגוע כמובן בחברות הנדל"ן אשר להן פעילות בחו"ל. ככלל, חברות הנדל"ן הפועלות בחו"ל אינן מגדרות את ההון העצמי (עודף נכסים על התחייבויות) כך שההון העצמי צפוי להישחק מעט כתוצאה מהחלשות המטבעות.

הטבלה המרכזת בדף הבא כוללת את מרבית מניות הנדל"ן שנסחרות בת"א 125 וכן את התפלגות הנכסים של כל אחת מהחברות. החברות אשר הכי חשופות להשפעת לדולר (פעילות ענפה בצפון אמריקה) הן גזית גלוב, אלוני חץ וביג. החברות אשר הכי חשופות לאירו הן בראק אן.וי, איידיאו,סאמיט,  אפריקה נכסים ואלרוב נדל"ן.

כאמור, החשיפה של חברות הנדל"ן לשינויים במט"ח הינן בגובה ההון העצמי המושקע בחו"ל. יתכן כי חלק מהחברות מגדרות חלק מהחשיפה אולם ניסיון העבר ושיחות עם החברות מלמדים כי החלק הארי של ההון עצמי אינו מגודר.

בראק אן וי: החברה פועלת בתחום הנדל"ן בגרמניה בלבד בשלושה תחומי פעילות עיקריים: תחום הנדל"ן המניב למסחר, תחום הנדל"ן המניב למגורים ונדל"ן יזמי למגורים. החשיפה המטבעית של החברה הינה זניחה (כ-6%) מסך היקף נכסיה. עם זאת, שווי ההון העצמי/שווי כלכלי באירו מתורגם לשקלים.

איידיאו: החברה מחזיקה במניות ADP הנסחרות בגרמניה בהיקף של כ-2.2 מיליארד ₪. חוב סולו של החברה עומד על כ- 600 מ' ₪ (כ- 30% משווי הנכסים) כך שכל ירידה של כ- 1% באירו, מביא לירידה של כ- 1.3% בשווי. 

סאמיט: כ-86% מהנכסים נמצאים בגרמניה כך שהחשיפה לאירו היא משמעותית. בהלוואות החברה בגרמניה ישנה הגנה טבעית שכן, ההכנסות וההלוואות נקובות באותו מטבע. עם  זאת עדיים קיימת חשיפה של ההון העצמי לאירו.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

גזית גלוב: הפעילות המניבה בישראל מהווה כ-11% בלבד. עיקר הפעילות מרוכזת בארה"ב ובקנדה (כ-46%) ע"י חברות REG ו-FCR כאשר REG היא האחזקה המשמעותית ביותר לקבוצה עם שיעור של 24% משווי הנכסים. מזרח ומערב אירופה מהוות כ-33% משווי הנכסים (ATR, CTY וכן נכסים בגרמניה). לחברה חשיפה מטבעית של ההון העצמי בעיקר לדולר ארה"ב (18%), לדולר הקנדי (25%) ולאירו (45%).

אפריקה נכסים: הנכסים בישראל מהווים כ-26% מסך שווי הנדל"ן להשקעה. הפעילות המשמעותית ביותר של החברה נמצאת ברומניה אשר מהווה שיעור של כ-37% משווי נדל"ן הכולל. המדינה השלישית בגודלה בפורטפוליו של החברה היא צ'כיה עם שיעור של כ-5%. מכיוון שעיקר הפעילות של החברה היא במזרח אירופה, לחברה חשיפה רחבה לאירו.

אלרוב נדל"ן: הפעילות בישראל מהווה שיעור של 30% והמדינה הבולטת ביותר בתיק הנכסים היא שוויץ עם שיעור של 60% מסך שווי הנכסים. הפעילות באנגליה ובצרפת זניחה יחסית (כ- 10% יחד). חלק ניכר מהכנסות החברה מבתי המלון בישראל הינו בדולר ומנגד הוצאותיה של החברה בישראל הינן בעיקר בש"ח. אי לכך שינויים בשער הדולר משפיעים לרעה על רווחיותה של החברה. באשר לפעילות באירופה, הקבוצה מממנת מרבית פעילותה בחו"ל בתחום הנדל"ן להשקעה באמצעות הלוואות בפרנק שוויצרי, ביורו, ובלירה שטרלינג.

אלוני חץ: הפעילות בישראל דרך אמות ואנרג'יקס מהווה כ- 31% משווי הנכסים הכולל. האחזקה ב-PSP,הפועלת בשוויץ מהווה כ- 21% משווי הנכסים. האחזקות בצפון אמריקה דרך CARR ואחזקה ישירה של נכסים בבוסטון  מהוות שיעור של 25% ו-4% בהתאמה כך שהחשיפה הגאוגרפית אלוני חץ לצפון אמריקה מסתכמת בכ- 30%. החלשות בשערי חליפין של בעיקר הפרנק השוויצרי, הדולר הקנדי, ודולר ארה"ב משפיעים לשלילה על ההון העצמי של החברה.

ביג: הפעילות בישראל מהווה את עיקר השווי עם שיעור של 55% מסך שווי הנכסים. הפעילות בארה"ב, דרך ביג USA, מהווה כ- 43% וסרביה מהווה שיעור זניח של 2% (לפני עסקת בלגרד פלאזה) החשיפה של הקבוצה היא בעיקר לדולר.

נכסים ובנין: הפעילות בישראל כוללת את גב ים, ישפרו, ונווה גד והיא מהווה כ-60% משווי הנכסים הכולל. הפעילות בארה"ב הכוללת את בניין HSBC וכן את הפעילות בווגאס מהווה כ-35% מסך שווי הנכסים. החברה חשופה לשינויים בשערי חליפין בעיקר של הדולר הנובעת הן מהפעילות השוטפת של החברות המוחזקות בחו"ל והן מדרכי המימון של ההשקעות.

אשטרום נכסים: כ- 74% מהפעילות של החברה מרוכזת בישראל וכ-26% בגרמניה. מדובר על מספר נכסים בודדים בגרמניה. חשיפה לשערי מט"ח. מכיוון שחלק מפעילותה של החברה מתנהל בגרמניה החברה מעמידה הון עצמי, על דרך העמדת הלוואות הצמודות למטבע הפעילות של החברות בחו"ל. הירידה בשער החליפין מקטינה את סכום ההון שהושקע.

אירפורט סיטי: שווי הנדל"ן בישראל של נצבא מהווה כ – 89%  משווי נדל"ן הכולל. לחברה בנייני משרדים בצרפת בשיעור של 11% מסך הנכסים. לאור כך, החברה חשופה לשינויים בשערי חליפין בעיקר של האירו.

עזריאלי: עיקר הנדל"ן מרוכז בישראל (92%) כאשר הפעילות ביוסטון טקסס מהווה שיעור יחסית זניח של 8%.

מצד שני, חברות מליסרון, גב ים, אמות, ריט 1,רבוע נדל"ן וסלע נדל"ן: פועלות בעיקר בישראל כך שאין השפעה מ של שינויים בשע"ח על ההון העצמי של החברות.

שורה תחתונה

באופן כללי, התחזקות השקל אינה טובה לחברות אשר מוטות חו"ל כאשר החלשות המט"ח צפויה להפחית את שווי הנדל"ן המניב (קרנות הון) ואת תזרים ההכנסות משכ"ד ומנגד את התחייבויות. התוצאה צפויה להיות ירידה בהון העצמי של החברות אשר פועלות בחו"ל. 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    רועי 13/03/2017 06:29
    הגב לתגובה זו
    הפסדים עצומים מהפרשי תרגום, אבל אין מה להתרגש. מה שיורד אתמול יעלה מחר. לא משפיע על בעלי האג"ח.
  • 6.
    כתבה מצוינת (ל"ת)
    כתבה מצוינת 12/03/2017 19:05
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    שתי מניות בתבנית פנטסטית לקניה - אלוני חץ , ואשטרום נכס (ל"ת)
    Rsi-69.1 09/03/2017 09:01
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    כתבה מעניינת עם נתונים רלבנטיים (ל"ת)
    נדב 09/03/2017 01:13
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    איציק 08/03/2017 19:56
    הגב לתגובה זו
    נראה אותכם רושמים טור טור מצוין כל הכבוד לה אהבתי את כל מה שרשמה זה עוזר מעולה את הרגישות תנתחו לבדכם
  • dw 13/03/2017 18:34
    הגב לתגובה זו
    האנליסטית מאירה נקודה שיתכן וחלק מהמשקיעים פחות שמו אליהם לב.
  • 2.
    ברבור 08/03/2017 17:31
    הגב לתגובה זו
    החשיפות של החברות והרגישות שלהם לשינוי במטח. בנוסף אין התייחסות לחברות עצמן שחלקן כן מגדרות (גזית) וחלקן לא !!
  • 1.
    יש ר א לי 08/03/2017 13:56
    הגב לתגובה זו
    למשל איידיאו - ערך הנכסים צמח, כמה זה יקזז?
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexels

מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס

חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות 


עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס


כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות. 

תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.

הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.

בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.

דלקים חדשים - הלב של השינוי

המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.

צילום: UMA media, Pexelsצילום: UMA media, Pexels

שלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה

הייניקס, סמסונג ומיקרון, יצרניות זיכרונות ה-HBM4 שצפויים להיות רכיב מרכזי בדור הבא של שבבי ה-AI, חשובות מאוד למלכת השבבים שחייבת לשמור על מעמדה בעוד מתחרותיה נושפות בעורפה

עופר הבר |

 זיכרונות HBM4, דור חדש של זיכרונות בעלי רוחב פס גבוה, שצפוי להוות רכיב מרכזי בדור הבא של שבבי ה-AI, הם הגביע הקדוש של שוק השבבים כיום. אנבידיה, כמלכת שוק השבבים שנאלצת כל העת להשקיע מאמצים בשמירה על מעמדה מול מתחרות כמו AMD וברודקום, זקוקה להם כמו אוויר לנשימה.   

ה-HBM4 הוא השלב או הגרסה הרביעית בסדרת זיכרונות HBM, אחרי HBM1,HBM2 ו-HBM3 (כולל השדרוג HBM3E). כל דור מתאפיין בשיפורים משמעותיים בביצועים, ברוחב הפס של הזיכרון, בצריכת החשמל, וביכולת הצפיפות של הזיכרון, כך ש-HBM4 הוא הדור הכי מתקדם ומעודכן מבין סדרת HBM שבלעדיו אנבידיה לא תוכל להאיץ ביצועים במעבדיה.

אנבידיה צריכה את כרטיס הזיכרון HBM4 בעיקר כדי לתמוך בעיבוד נתונים מהיר ויעיל במערכות שלה, במיוחד בתחומי הבינה המלאכותית ,AI למידת מכונה ומחשוב ביצועים גבוהים. זיכרון HBM4 מציע רוחב פס גבוה במיוחד ותצרוכת חשמל נמוכה משמעותית ביחס לזיכרון DDR4 וצפיפות זיכרון גבוהה המאפשרת לשלב זיכרון רב במקום קטן. זה מאפשר לאנבידיה להאיץ ביצועים במעבדים ובמעבדי גרפיקה שלה, תוך הפחתת צריכת הכוח ושיפור יעילות העבודה מול כמויות עצומות של נתונים במקביל.

 פיתוח HBM4 - מי השחקניות העיקריות?

יצרניות ה-HBM4 המובילות כיום אינן כולן דרום-קוריאניות, אך מרביתן מרוכזות בדרום קוריאה. החברות המרכזיות הן:

SK Hynix: דרום-קוריאנית, מובילה בפיתוח ובייצור המוני של HBM4, עם שיפורים משמעותיים ברוחב הפס ויעילות אנרגטית. נחשבת ליצרנית הגדולה בתחום זה כרגע ומבוססת טכנולוגיות ייצור מתקדמות.