חברות הנדל"ן בבורסה, שנפגעות מהתחזקות השקל
השקל ממשיך להתחזק מול הדולר ושאר המטבעות בעולם וזו סיבה מספיק טובה להערכתנו לבחון את האחזקות של חברות הנדל"ן הפועלות בארץ ובחו"ל. לאור כך, בחנו את השפעת היחלשותו של השקל מול הדולר והמטבעות השונים על החברות הנדל"ן הנסחרות בארץ.
מאז תחילת השנה, הדולר והיורו נחלשו בשיעור של כ-4%, כאשר הדולר הקנדי נחלש ב-3.5% הפרנק השוויצרי ב- 3.3% והלירה שטרלינג בכ- 5%. התחזקות השקל עשויה לפגוע כמובן בחברות הנדל"ן אשר להן פעילות בחו"ל. ככלל, חברות הנדל"ן הפועלות בחו"ל אינן מגדרות את ההון העצמי (עודף נכסים על התחייבויות) כך שההון העצמי צפוי להישחק מעט כתוצאה מהחלשות המטבעות.
הטבלה המרכזת בדף הבא כוללת את מרבית מניות הנדל"ן שנסחרות בת"א 125 וכן את התפלגות הנכסים של כל אחת מהחברות. החברות אשר הכי חשופות להשפעת לדולר (פעילות ענפה בצפון אמריקה) הן גזית גלוב, אלוני חץ וביג. החברות אשר הכי חשופות לאירו הן בראק אן.וי, איידיאו,סאמיט, אפריקה נכסים ואלרוב נדל"ן.
כאמור, החשיפה של חברות הנדל"ן לשינויים במט"ח הינן בגובה ההון העצמי המושקע בחו"ל. יתכן כי חלק מהחברות מגדרות חלק מהחשיפה אולם ניסיון העבר ושיחות עם החברות מלמדים כי החלק הארי של ההון עצמי אינו מגודר.
- דירת יוקרה ב-1.3 מיליון שקל במרכז ת"א; הסיבה: טיל איראני פגע בה. האם כדאי?
- מגבלת האשראי שתקבור את החלום לדירה של רבבות צעירים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בראק אן וי: החברה פועלת בתחום הנדל"ן בגרמניה בלבד בשלושה תחומי פעילות עיקריים: תחום הנדל"ן המניב למסחר, תחום הנדל"ן המניב למגורים ונדל"ן יזמי למגורים. החשיפה המטבעית של החברה הינה זניחה (כ-6%) מסך היקף נכסיה. עם זאת, שווי ההון העצמי/שווי כלכלי באירו מתורגם לשקלים.
איידיאו: החברה מחזיקה במניות ADP הנסחרות בגרמניה בהיקף של כ-2.2 מיליארד ₪. חוב סולו של החברה עומד על כ- 600 מ' ₪ (כ- 30% משווי הנכסים) כך שכל ירידה של כ- 1% באירו, מביא לירידה של כ- 1.3% בשווי.
סאמיט: כ-86% מהנכסים נמצאים בגרמניה כך שהחשיפה לאירו היא משמעותית. בהלוואות החברה בגרמניה ישנה הגנה טבעית שכן, ההכנסות וההלוואות נקובות באותו מטבע. עם זאת עדיים קיימת חשיפה של ההון העצמי לאירו.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- לפני שאיבדה את הריבונות הביטחונית, ישראל איבדה את הריבונות האנרגטית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- שלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה
גזית גלוב: הפעילות המניבה בישראל מהווה כ-11% בלבד. עיקר הפעילות מרוכזת בארה"ב ובקנדה (כ-46%) ע"י חברות REG ו-FCR כאשר REG היא האחזקה המשמעותית ביותר לקבוצה עם שיעור של 24% משווי הנכסים. מזרח ומערב אירופה מהוות כ-33% משווי הנכסים (ATR, CTY וכן נכסים בגרמניה). לחברה חשיפה מטבעית של ההון העצמי בעיקר לדולר ארה"ב (18%), לדולר הקנדי (25%) ולאירו (45%).
אפריקה נכסים: הנכסים בישראל מהווים כ-26% מסך שווי הנדל"ן להשקעה. הפעילות המשמעותית ביותר של החברה נמצאת ברומניה אשר מהווה שיעור של כ-37% משווי נדל"ן הכולל. המדינה השלישית בגודלה בפורטפוליו של החברה היא צ'כיה עם שיעור של כ-5%. מכיוון שעיקר הפעילות של החברה היא במזרח אירופה, לחברה חשיפה רחבה לאירו.
אלרוב נדל"ן: הפעילות בישראל מהווה שיעור של 30% והמדינה הבולטת ביותר בתיק הנכסים היא שוויץ עם שיעור של 60% מסך שווי הנכסים. הפעילות באנגליה ובצרפת זניחה יחסית (כ- 10% יחד). חלק ניכר מהכנסות החברה מבתי המלון בישראל הינו בדולר ומנגד הוצאותיה של החברה בישראל הינן בעיקר בש"ח. אי לכך שינויים בשער הדולר משפיעים לרעה על רווחיותה של החברה. באשר לפעילות באירופה, הקבוצה מממנת מרבית פעילותה בחו"ל בתחום הנדל"ן להשקעה באמצעות הלוואות בפרנק שוויצרי, ביורו, ובלירה שטרלינג.
אלוני חץ: הפעילות בישראל דרך אמות ואנרג'יקס מהווה כ- 31% משווי הנכסים הכולל. האחזקה ב-PSP,הפועלת בשוויץ מהווה כ- 21% משווי הנכסים. האחזקות בצפון אמריקה דרך CARR ואחזקה ישירה של נכסים בבוסטון מהוות שיעור של 25% ו-4% בהתאמה כך שהחשיפה הגאוגרפית אלוני חץ לצפון אמריקה מסתכמת בכ- 30%. החלשות בשערי חליפין של בעיקר הפרנק השוויצרי, הדולר הקנדי, ודולר ארה"ב משפיעים לשלילה על ההון העצמי של החברה.
ביג: הפעילות בישראל מהווה את עיקר השווי עם שיעור של 55% מסך שווי הנכסים. הפעילות בארה"ב, דרך ביג USA, מהווה כ- 43% וסרביה מהווה שיעור זניח של 2% (לפני עסקת בלגרד פלאזה) החשיפה של הקבוצה היא בעיקר לדולר.
נכסים ובנין: הפעילות בישראל כוללת את גב ים, ישפרו, ונווה גד והיא מהווה כ-60% משווי הנכסים הכולל. הפעילות בארה"ב הכוללת את בניין HSBC וכן את הפעילות בווגאס מהווה כ-35% מסך שווי הנכסים. החברה חשופה לשינויים בשערי חליפין בעיקר של הדולר הנובעת הן מהפעילות השוטפת של החברות המוחזקות בחו"ל והן מדרכי המימון של ההשקעות.
אשטרום נכסים: כ- 74% מהפעילות של החברה מרוכזת בישראל וכ-26% בגרמניה. מדובר על מספר נכסים בודדים בגרמניה. חשיפה לשערי מט"ח. מכיוון שחלק מפעילותה של החברה מתנהל בגרמניה החברה מעמידה הון עצמי, על דרך העמדת הלוואות הצמודות למטבע הפעילות של החברות בחו"ל. הירידה בשער החליפין מקטינה את סכום ההון שהושקע.
אירפורט סיטי: שווי הנדל"ן בישראל של נצבא מהווה כ – 89% משווי נדל"ן הכולל. לחברה בנייני משרדים בצרפת בשיעור של 11% מסך הנכסים. לאור כך, החברה חשופה לשינויים בשערי חליפין בעיקר של האירו.
עזריאלי: עיקר הנדל"ן מרוכז בישראל (92%) כאשר הפעילות ביוסטון טקסס מהווה שיעור יחסית זניח של 8%.
מצד שני, חברות מליסרון, גב ים, אמות, ריט 1,רבוע נדל"ן וסלע נדל"ן: פועלות בעיקר בישראל כך שאין השפעה מ של שינויים בשע"ח על ההון העצמי של החברות.
שורה תחתונה
באופן כללי, התחזקות השקל אינה טובה לחברות אשר מוטות חו"ל כאשר החלשות המט"ח צפויה להפחית את שווי הנדל"ן המניב (קרנות הון) ואת תזרים ההכנסות משכ"ד ומנגד את התחייבויות. התוצאה צפויה להיות ירידה בהון העצמי של החברות אשר פועלות בחו"ל.
- 7.רועי 13/03/2017 06:29הגב לתגובה זוהפסדים עצומים מהפרשי תרגום, אבל אין מה להתרגש. מה שיורד אתמול יעלה מחר. לא משפיע על בעלי האג"ח.
- 6.כתבה מצוינת (ל"ת)כתבה מצוינת 12/03/2017 19:05הגב לתגובה זו
- 5.שתי מניות בתבנית פנטסטית לקניה - אלוני חץ , ואשטרום נכס (ל"ת)Rsi-69.1 09/03/2017 09:01הגב לתגובה זו
- 4.כתבה מעניינת עם נתונים רלבנטיים (ל"ת)נדב 09/03/2017 01:13הגב לתגובה זו
- 3.איציק 08/03/2017 19:56הגב לתגובה זונראה אותכם רושמים טור טור מצוין כל הכבוד לה אהבתי את כל מה שרשמה זה עוזר מעולה את הרגישות תנתחו לבדכם
- dw 13/03/2017 18:34הגב לתגובה זוהאנליסטית מאירה נקודה שיתכן וחלק מהמשקיעים פחות שמו אליהם לב.
- 2.ברבור 08/03/2017 17:31הגב לתגובה זוהחשיפות של החברות והרגישות שלהם לשינוי במטח. בנוסף אין התייחסות לחברות עצמן שחלקן כן מגדרות (גזית) וחלקן לא !!
- 1.יש ר א לי 08/03/2017 13:56הגב לתגובה זולמשל איידיאו - ערך הנכסים צמח, כמה זה יקזז?
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
