הבחירות בברזיל הבריחו את המשקיעים - לאן מועדות פנינו?
ב-26.10.2014 הצביעו 143 מיליון בעלי זכות בחירה בברזיל על המשך כהונתה של הנשיאה דילמה רוסוף. מבין 3 המועמדים העיקריים שרצו במערכת הבחירות, זו ללא ספק הבחירה הגרועה ביותר עבור המשקיעים. בעוד שהמועמדים האחרים הבטיחו להוציא את כלכלת ברזיל מהבוץ, הנשיאה המכהנת במידה רבה אשמה במצב הנוכחי.
כישלון מדיניותה הכלכלית של רוסוף התחיל כבר מראשית כהונתה, עת בחרה להעלאות באופן עקבי את שכר המינימום בשיעורים נאים בכל שנה. לפעולה זו היו 2 השלכות לא רצויות: האחת, לחצים אינפלציוניים במדינה, שידעה סבב היפר-אינפלציה אגרסיבי מאוד בשנות ה-90 וחשש האינפלציה מוטמע היטב בכל ברזילאי.
ההשלכה השנייה, מנגנון הצמדת עלויות הפנסיה של עובדי המדינה להעלאות השכר, שהוביל לנטל נוסף על התקציב הממשלתי. מדיניותה הכלכלית של רוסוף כשלה במשיכת משקיעים זרים ושיפור התשתיות הלקויות במדינה, וסירובה לאפשר עצמאות לבנק המרכזי הובילה לפגיעה באמון המשקיעים ביכולתו של הבנק המרכזי להתמודד עם הסביבה הכלכלית.
אחד המהלכים שזכו לביקורת הנוקבת ביותר היה ההתמודדות עם האינפלציה הגואה ע"י קיפאון המחירים בפיקוח, בעיקר מחירי החשמל ומחיר הבנזין לצרכן, מהלכים שפגעו בחברת החשמל הברזילאית וב-Petrobras.
- הציור היקר שנגנב חוזר למוזיאון ומה קרה היום לפני 23 שנה
- בעקבות המהלך נגד ברזיל: כך הפך טראמפ את המכסים לנשק פוליטי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בטרם התחילה מערכת הבחירות, רוסוף הייתה צפויה לתהליך שקט והשגת ניצחון גורף. בפועל זכתה בניצחון דחוק מאוד בסיומה של מערכת בחירות מטלטלת. לזכותה ייאמר כי אם לשפוט על סמך נאום הניצחון, נדמה כי הבינה שמדיניותה הכלכלית הביאה לפילוג הגדול ביותר שידע העם הברזילאי בעשורים האחרונים, והודיעה כי תשב עם מבקריה על מנת לנסות ולתקן את השגיאות הכלכליות.
אם כן למה מצפה השוק?
בראש ובראשונה' השוק, או לפחות סוכנויות הדירוג, מצפות לאחריות פיסקאלית, קרי צמצום ההוצאות. נתוני הגירעון של חודש אוקטובר הצביעו על גירעון כפול מהתחזיות והעלו פעם נוספת את החשש מהורדת דירוג האשראי של המדינה. נוסף על כך, עוקבים המשקיעים בדאגה אחר האינפלציה במדינה, שנמצאת כבר קרוב ל-7%. מרכז היעד של הבנק המרכזי עומד על 4.5%, וחמור מכך הן ציפיות האינפלציה הארוכות הנמצאות ברמה של 6.4%, ומעידות על חוסר אמון המשקיעים במדיניות הכלכלית וביכולתו של הבנק המרכזי לרסן את האינפלציה.
הבנק המרכזי הפתיע את השווקים לפני מספר ימים בהעלאת ריבית נוספת לרמה של 11.25%, כאשר בראש מעייניו עומדת האינפלציה. האתגר בריסון האינפלציה מגיע גם מכיוון של ריאל נמוך וצפי להעלאת המחירים בפיקוח, מהלכים שצפויים להמשיך וללחוץ את האינפלציה.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
הסיכוי להורדת דירוג עדיין נראה רחוק, אך ימי החסד שרוסוף תקבל מהשוק ספורים. המשקיעים כמובן מצפים לשורה של רפורמות כלכליות ובהקדם. במידה ואלו יאחרו לבוא / לא יהיו מספקות / לא יוטמעו במסגרת זמן סבירה - הסיכוי להורדת הדירוג יילך ויעלה. כאשר מדברים על הורדת דירוג, יש לזכור כי סוכנות הדירוג של S&P מדרגת את החוב של המדינה בדירוג BBB- - הרמה הנמוכה ביותר הנחשבת דירוג השקעה. כלומר הורדת דירוג ב-S&P תעביר את דירוג האשראי של ברזיל מתחת לדירוג השקעה, מהלך זה יגרור הורדות דירוג רבות במשק הברזילאי לחברות עם דירוג האשראי נמוך מדירוג האשראי של המדינה.
בשנים האחרונות הנפיקו חברות ברזילאיות חוב דולרי בהיקפים עצומים, חלק מכיוון שהכנסותיהן נקובות בדולר וחלק מכיוון שהריאל הברזילאי נהנה ממהלך עליות חד וארוך, שהוביל לניפוח המאזנים (במונחים דולריים) ולאפשרות לשחיקה נאה של החוב עם המשך עליות הריאל.
כך נוצר שכיום ישנם אג"חים דולריות של חברות ברזילאיות בדירוג השקעה ב-S&P בשווי של כ-110 מיליארד דולר בשווקים. במידה שביום אחד כל אלו ירדו מתחת לדירוג השקעה, ההשפעה תורגש גם בשוק ה-High Yield, שכן היקף האג"חים הברזילאיות עומד על כשליש מהיקף ההנפקות השנתי של שוק ה-High Yield.
על אף דברים אלו, יש לזכור כי סוכנות הדירוג של מודיס מדרגת את החוב הברזילאי ב-2 רמות מעל דירוג זבל ואילו זו תוריד את הדירוג האשראי שרמה אחת יהיה זה גורם ממתן, שכן עדיין תישאר ברזיל בדירוג השקעה בסוכנות דירוג אחת. ולסיום אציין שוב כי הורדת דירוג איננה התרחיש הסביר ביותר בשלב זה.
- 2.יניב זבו 13/11/2014 17:25הגב לתגובה זוכתבה מעמיקה ומעניינת.
- 1.כתוב נאה וממצה, תודה. (ל"ת)עופר 13/11/2014 08:44הגב לתגובה זו

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.