הבחירות בברזיל הבריחו את המשקיעים - לאן מועדות פנינו?

גיא מזרחי, מנהל השקעות במגדל שוקי הון, על תוצאות הבחירות לנשיא ות בברזיל וההשפעות על הכלכלה הדרום אמריקנית
גיא מזרחי | (2)
נושאים בכתבה ברזיל

ב-26.10.2014 הצביעו 143 מיליון בעלי זכות בחירה בברזיל על המשך כהונתה של הנשיאה דילמה רוסוף. מבין 3 המועמדים העיקריים שרצו במערכת הבחירות, זו ללא ספק הבחירה הגרועה ביותר עבור המשקיעים. בעוד שהמועמדים האחרים הבטיחו להוציא את כלכלת ברזיל מהבוץ, הנשיאה המכהנת במידה רבה אשמה במצב הנוכחי.

כישלון מדיניותה הכלכלית של רוסוף התחיל כבר מראשית כהונתה, עת בחרה להעלאות באופן עקבי את שכר המינימום בשיעורים נאים בכל שנה. לפעולה זו היו 2 השלכות לא רצויות: האחת, לחצים אינפלציוניים במדינה, שידעה סבב היפר-אינפלציה אגרסיבי מאוד בשנות ה-90 וחשש האינפלציה מוטמע היטב בכל ברזילאי.

ההשלכה השנייה, מנגנון הצמדת עלויות הפנסיה של עובדי המדינה להעלאות השכר, שהוביל לנטל נוסף על התקציב הממשלתי. מדיניותה הכלכלית של רוסוף כשלה במשיכת משקיעים זרים ושיפור התשתיות הלקויות במדינה, וסירובה לאפשר עצמאות לבנק המרכזי הובילה לפגיעה באמון המשקיעים ביכולתו של הבנק המרכזי להתמודד עם הסביבה הכלכלית.

אחד המהלכים שזכו לביקורת הנוקבת ביותר היה ההתמודדות עם האינפלציה הגואה ע"י קיפאון המחירים בפיקוח, בעיקר מחירי החשמל ומחיר הבנזין לצרכן, מהלכים שפגעו בחברת החשמל הברזילאית וב-Petrobras.

בטרם התחילה מערכת הבחירות, רוסוף הייתה צפויה לתהליך שקט והשגת ניצחון גורף. בפועל זכתה בניצחון דחוק מאוד בסיומה של מערכת בחירות מטלטלת. לזכותה ייאמר כי אם לשפוט על סמך נאום הניצחון, נדמה כי הבינה שמדיניותה הכלכלית הביאה לפילוג הגדול ביותר שידע העם הברזילאי בעשורים האחרונים, והודיעה כי תשב עם מבקריה על מנת לנסות ולתקן את השגיאות הכלכליות.

אם כן למה מצפה השוק?

בראש ובראשונה' השוק, או לפחות סוכנויות הדירוג, מצפות לאחריות פיסקאלית, קרי צמצום ההוצאות. נתוני הגירעון של חודש אוקטובר הצביעו על גירעון כפול מהתחזיות והעלו פעם נוספת את החשש מהורדת דירוג האשראי של המדינה. נוסף על כך, עוקבים המשקיעים בדאגה אחר האינפלציה במדינה, שנמצאת כבר קרוב ל-7%. מרכז היעד של הבנק המרכזי עומד על 4.5%, וחמור מכך הן ציפיות האינפלציה הארוכות הנמצאות ברמה של 6.4%, ומעידות על חוסר אמון המשקיעים במדיניות הכלכלית וביכולתו של הבנק המרכזי לרסן את האינפלציה.

הבנק המרכזי הפתיע את השווקים לפני מספר ימים בהעלאת ריבית נוספת לרמה של 11.25%, כאשר בראש מעייניו עומדת האינפלציה. האתגר בריסון האינפלציה מגיע גם מכיוון של ריאל נמוך וצפי להעלאת המחירים בפיקוח, מהלכים שצפויים להמשיך וללחוץ את האינפלציה.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

הסיכוי להורדת דירוג עדיין נראה רחוק, אך ימי החסד שרוסוף תקבל מהשוק ספורים. המשקיעים כמובן מצפים לשורה של רפורמות כלכליות ובהקדם. במידה ואלו יאחרו לבוא / לא יהיו מספקות / לא יוטמעו במסגרת זמן סבירה - הסיכוי להורדת הדירוג יילך ויעלה. כאשר מדברים על הורדת דירוג, יש לזכור כי סוכנות הדירוג של S&P מדרגת את החוב של המדינה בדירוג BBB- - הרמה הנמוכה ביותר הנחשבת דירוג השקעה. כלומר הורדת דירוג ב-S&P תעביר את דירוג האשראי של ברזיל מתחת לדירוג השקעה, מהלך זה יגרור הורדות דירוג רבות במשק הברזילאי לחברות עם דירוג האשראי נמוך מדירוג האשראי של המדינה.

בשנים האחרונות הנפיקו חברות ברזילאיות חוב דולרי בהיקפים עצומים, חלק מכיוון שהכנסותיהן נקובות בדולר וחלק מכיוון שהריאל הברזילאי נהנה ממהלך עליות חד וארוך, שהוביל לניפוח המאזנים (במונחים דולריים) ולאפשרות לשחיקה נאה של החוב עם המשך עליות הריאל.

כך נוצר שכיום ישנם אג"חים דולריות של חברות ברזילאיות בדירוג השקעה ב-S&P בשווי של כ-110 מיליארד דולר בשווקים. במידה שביום אחד כל אלו ירדו מתחת לדירוג השקעה, ההשפעה תורגש גם בשוק ה-High Yield, שכן היקף האג"חים הברזילאיות עומד על כשליש מהיקף ההנפקות השנתי של שוק ה-High Yield.

על אף דברים אלו, יש לזכור כי סוכנות הדירוג של מודיס מדרגת את החוב הברזילאי ב-2 רמות מעל דירוג זבל ואילו זו תוריד את הדירוג האשראי שרמה אחת יהיה זה גורם ממתן, שכן עדיין תישאר ברזיל בדירוג השקעה בסוכנות דירוג אחת. ולסיום אציין שוב כי הורדת דירוג איננה התרחיש הסביר ביותר בשלב זה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יניב זבו 13/11/2014 17:25
    הגב לתגובה זו
    כתבה מעמיקה ומעניינת.
  • 1.
    כתוב נאה וממצה, תודה. (ל"ת)
    עופר 13/11/2014 08:44
    הגב לתגובה זו
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.