הבחירות בברזיל הבריחו את המשקיעים - לאן מועדות פנינו?

גיא מזרחי, מנהל השקעות במגדל שוקי הון, על תוצאות הבחירות לנשיא ות בברזיל וההשפעות על הכלכלה הדרום אמריקנית
גיא מזרחי | (2)
נושאים בכתבה ברזיל

ב-26.10.2014 הצביעו 143 מיליון בעלי זכות בחירה בברזיל על המשך כהונתה של הנשיאה דילמה רוסוף. מבין 3 המועמדים העיקריים שרצו במערכת הבחירות, זו ללא ספק הבחירה הגרועה ביותר עבור המשקיעים. בעוד שהמועמדים האחרים הבטיחו להוציא את כלכלת ברזיל מהבוץ, הנשיאה המכהנת במידה רבה אשמה במצב הנוכחי.

כישלון מדיניותה הכלכלית של רוסוף התחיל כבר מראשית כהונתה, עת בחרה להעלאות באופן עקבי את שכר המינימום בשיעורים נאים בכל שנה. לפעולה זו היו 2 השלכות לא רצויות: האחת, לחצים אינפלציוניים במדינה, שידעה סבב היפר-אינפלציה אגרסיבי מאוד בשנות ה-90 וחשש האינפלציה מוטמע היטב בכל ברזילאי.

ההשלכה השנייה, מנגנון הצמדת עלויות הפנסיה של עובדי המדינה להעלאות השכר, שהוביל לנטל נוסף על התקציב הממשלתי. מדיניותה הכלכלית של רוסוף כשלה במשיכת משקיעים זרים ושיפור התשתיות הלקויות במדינה, וסירובה לאפשר עצמאות לבנק המרכזי הובילה לפגיעה באמון המשקיעים ביכולתו של הבנק המרכזי להתמודד עם הסביבה הכלכלית.

אחד המהלכים שזכו לביקורת הנוקבת ביותר היה ההתמודדות עם האינפלציה הגואה ע"י קיפאון המחירים בפיקוח, בעיקר מחירי החשמל ומחיר הבנזין לצרכן, מהלכים שפגעו בחברת החשמל הברזילאית וב-Petrobras.

בטרם התחילה מערכת הבחירות, רוסוף הייתה צפויה לתהליך שקט והשגת ניצחון גורף. בפועל זכתה בניצחון דחוק מאוד בסיומה של מערכת בחירות מטלטלת. לזכותה ייאמר כי אם לשפוט על סמך נאום הניצחון, נדמה כי הבינה שמדיניותה הכלכלית הביאה לפילוג הגדול ביותר שידע העם הברזילאי בעשורים האחרונים, והודיעה כי תשב עם מבקריה על מנת לנסות ולתקן את השגיאות הכלכליות.

אם כן למה מצפה השוק?

בראש ובראשונה' השוק, או לפחות סוכנויות הדירוג, מצפות לאחריות פיסקאלית, קרי צמצום ההוצאות. נתוני הגירעון של חודש אוקטובר הצביעו על גירעון כפול מהתחזיות והעלו פעם נוספת את החשש מהורדת דירוג האשראי של המדינה. נוסף על כך, עוקבים המשקיעים בדאגה אחר האינפלציה במדינה, שנמצאת כבר קרוב ל-7%. מרכז היעד של הבנק המרכזי עומד על 4.5%, וחמור מכך הן ציפיות האינפלציה הארוכות הנמצאות ברמה של 6.4%, ומעידות על חוסר אמון המשקיעים במדיניות הכלכלית וביכולתו של הבנק המרכזי לרסן את האינפלציה.

הבנק המרכזי הפתיע את השווקים לפני מספר ימים בהעלאת ריבית נוספת לרמה של 11.25%, כאשר בראש מעייניו עומדת האינפלציה. האתגר בריסון האינפלציה מגיע גם מכיוון של ריאל נמוך וצפי להעלאת המחירים בפיקוח, מהלכים שצפויים להמשיך וללחוץ את האינפלציה.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

הסיכוי להורדת דירוג עדיין נראה רחוק, אך ימי החסד שרוסוף תקבל מהשוק ספורים. המשקיעים כמובן מצפים לשורה של רפורמות כלכליות ובהקדם. במידה ואלו יאחרו לבוא / לא יהיו מספקות / לא יוטמעו במסגרת זמן סבירה - הסיכוי להורדת הדירוג יילך ויעלה. כאשר מדברים על הורדת דירוג, יש לזכור כי סוכנות הדירוג של S&P מדרגת את החוב של המדינה בדירוג BBB- - הרמה הנמוכה ביותר הנחשבת דירוג השקעה. כלומר הורדת דירוג ב-S&P תעביר את דירוג האשראי של ברזיל מתחת לדירוג השקעה, מהלך זה יגרור הורדות דירוג רבות במשק הברזילאי לחברות עם דירוג האשראי נמוך מדירוג האשראי של המדינה.

בשנים האחרונות הנפיקו חברות ברזילאיות חוב דולרי בהיקפים עצומים, חלק מכיוון שהכנסותיהן נקובות בדולר וחלק מכיוון שהריאל הברזילאי נהנה ממהלך עליות חד וארוך, שהוביל לניפוח המאזנים (במונחים דולריים) ולאפשרות לשחיקה נאה של החוב עם המשך עליות הריאל.

כך נוצר שכיום ישנם אג"חים דולריות של חברות ברזילאיות בדירוג השקעה ב-S&P בשווי של כ-110 מיליארד דולר בשווקים. במידה שביום אחד כל אלו ירדו מתחת לדירוג השקעה, ההשפעה תורגש גם בשוק ה-High Yield, שכן היקף האג"חים הברזילאיות עומד על כשליש מהיקף ההנפקות השנתי של שוק ה-High Yield.

על אף דברים אלו, יש לזכור כי סוכנות הדירוג של מודיס מדרגת את החוב הברזילאי ב-2 רמות מעל דירוג זבל ואילו זו תוריד את הדירוג האשראי שרמה אחת יהיה זה גורם ממתן, שכן עדיין תישאר ברזיל בדירוג השקעה בסוכנות דירוג אחת. ולסיום אציין שוב כי הורדת דירוג איננה התרחיש הסביר ביותר בשלב זה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יניב זבו 13/11/2014 17:25
    הגב לתגובה זו
    כתבה מעמיקה ומעניינת.
  • 1.
    כתוב נאה וממצה, תודה. (ל"ת)
    עופר 13/11/2014 08:44
    הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

קרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית

התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר להשקיע בהן

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג

בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.

התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.

פילוסופיה מול פילוסופיה

בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית:
שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.

איירבוס מייצגת גישה מהפכנית:
הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.

איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.


איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

קרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית

התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר להשקיע בהן

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג

בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.

התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.

פילוסופיה מול פילוסופיה

בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית:
שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.

איירבוס מייצגת גישה מהפכנית:
הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.

איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.