לא נשאר בשר בתל בונד 20 - תתבלו את התיק עם קצת גז
הרוח חיובית בשווקים בארץ ובעולם מעודדת את המשקיעים לקנות בעיקר אג"ח קונצרניות ואף מניות, והדבר הוביל לעלייה חדה במדדי התל בונד מתחילת 2012 - כך זינק מדד התל בונד 20 ב-4.31% מתחילת השנה, בעוד מדד התל בונד 60 עלה ב-4.07%. מדד התל בונד השקלי, לעומתם, הסתפק בעלייה צנועה יותר של 1.7%.
הזינוק במדדי התל בונד הצמודים לעומת העלייה המתונה במדד התל בונד השקלי נובע מהתגברות האינפלציה במשק - אינפלציה חזויה של 2.5% בשנה הקרובה לעומת אינפלציה של 1.9% בלבד ב-12 החודשים האחרונים.
נוסף על כך, העלה העדכון האחרון במדדי התל בונד משמעותית את משקלם של הבנקים במדד. עלייה זו במשקל הבנקים במדדי התל בונד הפחיתה באופן משמעותי את תשואת מדדי התל בונד, וכך צנחה התשואה על מדד התל בונד 20 מ-3.22% ברוטו לפני עדכון המדדים ל-2.76% ברוטו בלבד לאחר עדכון המדדים - ירידה משמעותית של קרוב ל-0.5%. גם הפער בין תשואת מדד התל בונד 20 לממשלתי במח"מ דומה הצטמצם מ-2.42% ל-1.9% בלבד.
הביקושים הגדולים של הציבור למדדי התל בונד, המלווים בהגדלת מרכיב הבנקים במדדי התל בונד, הובילו לירידה חדה בתשואות על מדדי התל בונד כך שלא נותר בהם, בעגה המקצועית, הרבה "בשר". בשל סיבה זו בדיוק אני בדעה כי יש להסיט כספים לאג"ח שאינן כלולות במדדי התל בונד. והשאלה המתבקשת: לאלו אגרות-חוב?
במאמרי זה אתייחס לאג"ח של חברות הגז והנפט הנסחרות בבורסה - להלן נתונים לגבי שלוש אגרות-חוב מתחום זה ביחס לנתוני מדד התל בונד 20:
* לא מצוינת תשואה כיוון שאגרות-החוב הונפקו בחודש אפריל 2012
תשואה בשנת 2011: על אף האווירה השלילית בשוק אג"ח הקונצרניות בשנת 2011 השיגו אג"ח של אקויטל ודלק אנרגיה תשואה חיובית גבוהה משמעותית מתשואת מדד התל בונד 20, דבר המעיד על איכות החברות.
תשואה בשנת 2012: המגמה החיובית בשוק אג"ח הקונצרניות לא פסחה על אג"ח המומלצות והם השיגו תשואה ממוצעת של 4.54% מתחילת השנה לעומת תשואה של 4.31% שהשיג מדד התל בונד 20.
דירוג: שלוש אג"ח המומלצות אינן מדורגות לעומת הדירוג הגבוה של מדד התל בונד 20. הדבר בא לידי ביטוי בתשואה גבוהה יותר של אג"ח בהשוואה לתשואת מדד התל בונד 20.
תשואה לפדיון ברוטו: התשואה הממוצעת לפדיון ברוטו של אג"ח הינה 4.18% לעומת תשואה של 2.76% של מדד התל בונד 20. מדובר על תוספת משמעותית של קרוב ל-1.5% לתשואה.
מח"מ: המח"מ הממוצע של אג"ח המומלצות הינו קצר ועומד על 3.33 לעומת מח"מ בינוני של 4.37 של מדד התל בונד 20. מרווח מממשלתי במח"מ דומה: המרווח הממוצע של אג"ח המומלצות מממשלתי במח"מ דומה עומד על 3.66% לעומת 1.90% בלבד של מדד התל בונד 20.
בטחונות: אג"ח של חברות הגז מגובות בביטחונות מצוינים כך שיחס יחידות ההשתתפות לחוב נטו לאג"ח גבוה מ-1, או במילים אחרות: שוויין של המניות המשועבדות גבוה מהחוב למחזיקי אג"ח והחברות מתחייבות לשמור על יחס זה.
לסיכום: לאור התשואה הנמוכה של מדד התל בונד 20 אני סבור שיש להעדיף אג"ח קונצרניות של חברות איכותיות שאינן נכללות במדדי התל בונד. אף על פי שאינן מדורגות, מספקות אג"ח של חברות הגז והנפט תשואות אטרקטיביות עם בטחונות מצוינים, ולפיכך אני מוצא אותן מעניינות להשקעה.
הכותב, סיון ליימן, הינו יועץ השקעות פרטי ומנכ"ל
- 6.זהו למכור הכל 01/05/2012 20:22הגב לתגובה זוכשמנכל חברת ייעוץ שולח משקיעים לקנות אג" ח לא מדורג, של חברות העוסקות בחיפוש והפקת גז, כששדה תמר עוד לא ברור מתי יתחילו להפיק בכלל גז ממנו, וזה כי אין " בשר" באג" חים בטוחים=תל בונד 60-20. המצב לא טוב... כי " יש תוספת תשואה משמעותי של 1.5" מעל תל בונד 20- זו תוספת תשואה???? איפה היית בספטמבר - דצמבר- היית צריך אז להמליץ על אג" ח קונצרני. אז לא דיברו בכלל על תשואה לפדיון - רק רווחי הון. אג" ח קונצרני לא מדורג= מניות- קונים רק כשהוא נסחר מתחת ל90אגורות. אחרת לא שווה את הסיכון והתנודתיות שעוד תהיה במחיר ב3 השנים הקרובות! ועוד להמליץ על דלק אנרגיה= תשובה שמוכן להיכנס להליך של פשיטת רגל , כאשר הבן אדם מדורג בין 5 האנשים הכי עשירים בארץ. פשוט לא להאמין שזו המלצה של מישהו שפרנסתו בשוק ההון
- 5.מנהל השקעות 01/05/2012 20:14הגב לתגובה זונכון שהמרווח מאג" ח ממשלתי גבוה , טבל זה בגלל שהתשואה באג" ח ממשלתי נמוכה כל כך. תבדוק מה היו המרווחים בין אג" ח קונצרני לממשלתי בתקופת גאות כאשר תשואת אג" ח ממשלתי במחמ בינוני הייתה 2-3 אחוז ...
- 4.חבל לתת המלצות 01/05/2012 20:11הגב לתגובה זוהמסקנה היא שגם באג" ח קונצרני " טוב" אין בשר!! עדיף להמתין גם שנתיים במזומן/פקדונות ולחכות שוב ל" משבר" ואז לקנות כשהתשואה מצדיקה סיכון. מי חלם שאג" חים לא מדורגים של חברות יהיו בתשואה של 4% צמוד במחמ ממוצע 3??? ועוד חברות בשלב הגיוס להפקת גז- בדגש שנפטא ואקויטל עוד לא הרוויחו שקל מהנושא. אולי בסוף 2013 יתחילו להפיק גז מתמר וים תטיס נגמר עוד 2-3 - ודלק אנרגיה שייכת לבן אדם שלא משלם חובות. אבל בחברה אחרת שלו האג" ח נסחר ב5% צמוד, עזוב סיוון שב בשקט וחכה למשבר הבא. רק אז כדאי לקנות אג" חים כשהם שוב יהיו ב70-90 אגורות.
- 3.אתה מסתכן ברשיון 01/05/2012 20:04הגב לתגובה זוראה מקרה אמפל. חברה שמסתכת על הכנסות עתידיות מהפקת גז במזרח התיכון. היא בסיכון אדיר, תחשוב מה יקרה ב5 שנים הקרובות גשתתרחש הסלמה/מלחמה באזור? באיזו תשואה יסחרו האג" חים??
- 2.אגחיסט 01/05/2012 12:34הגב לתגובה זואורד א ב משלמים חצי מהסדרות החודש, לקחו הלוואה לטובת התשלום נאנט ג שליש החודש נאנט ב רבע החודש, יש להם הכסף באחריותכם, לדעתי כדאי
- 1.עם תהיה עליה רבית אגחים לא יפגו (ל"ת)שרון 01/05/2012 11:09הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIקרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית
התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר
להשקיע בהן
בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.
התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.
פילוסופיה מול פילוסופיה
בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית: שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.
איירבוס מייצגת גישה מהפכנית: הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIקרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית
התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר
להשקיע בהן
בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.
התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.
פילוסופיה מול פילוסופיה
בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית: שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.
איירבוס מייצגת גישה מהפכנית: הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.
