לא נשאר בשר בתל בונד 20 - תתבלו את התיק עם קצת גז
הרוח חיובית בשווקים בארץ ובעולם מעודדת את המשקיעים לקנות בעיקר אג"ח קונצרניות ואף מניות, והדבר הוביל לעלייה חדה במדדי התל בונד מתחילת 2012 - כך זינק מדד התל בונד 20 ב-4.31% מתחילת השנה, בעוד מדד התל בונד 60 עלה ב-4.07%. מדד התל בונד השקלי, לעומתם, הסתפק בעלייה צנועה יותר של 1.7%.
הזינוק במדדי התל בונד הצמודים לעומת העלייה המתונה במדד התל בונד השקלי נובע מהתגברות האינפלציה במשק - אינפלציה חזויה של 2.5% בשנה הקרובה לעומת אינפלציה של 1.9% בלבד ב-12 החודשים האחרונים.
נוסף על כך, העלה העדכון האחרון במדדי התל בונד משמעותית את משקלם של הבנקים במדד. עלייה זו במשקל הבנקים במדדי התל בונד הפחיתה באופן משמעותי את תשואת מדדי התל בונד, וכך צנחה התשואה על מדד התל בונד 20 מ-3.22% ברוטו לפני עדכון המדדים ל-2.76% ברוטו בלבד לאחר עדכון המדדים - ירידה משמעותית של קרוב ל-0.5%. גם הפער בין תשואת מדד התל בונד 20 לממשלתי במח"מ דומה הצטמצם מ-2.42% ל-1.9% בלבד.
הביקושים הגדולים של הציבור למדדי התל בונד, המלווים בהגדלת מרכיב הבנקים במדדי התל בונד, הובילו לירידה חדה בתשואות על מדדי התל בונד כך שלא נותר בהם, בעגה המקצועית, הרבה "בשר". בשל סיבה זו בדיוק אני בדעה כי יש להסיט כספים לאג"ח שאינן כלולות במדדי התל בונד. והשאלה המתבקשת: לאלו אגרות-חוב?
במאמרי זה אתייחס לאג"ח של חברות הגז והנפט הנסחרות בבורסה - להלן נתונים לגבי שלוש אגרות-חוב מתחום זה ביחס לנתוני מדד התל בונד 20:
* לא מצוינת תשואה כיוון שאגרות-החוב הונפקו בחודש אפריל 2012
תשואה בשנת 2011: על אף האווירה השלילית בשוק אג"ח הקונצרניות בשנת 2011 השיגו אג"ח של אקויטל ודלק אנרגיה תשואה חיובית גבוהה משמעותית מתשואת מדד התל בונד 20, דבר המעיד על איכות החברות.
תשואה בשנת 2012: המגמה החיובית בשוק אג"ח הקונצרניות לא פסחה על אג"ח המומלצות והם השיגו תשואה ממוצעת של 4.54% מתחילת השנה לעומת תשואה של 4.31% שהשיג מדד התל בונד 20.
דירוג: שלוש אג"ח המומלצות אינן מדורגות לעומת הדירוג הגבוה של מדד התל בונד 20. הדבר בא לידי ביטוי בתשואה גבוהה יותר של אג"ח בהשוואה לתשואת מדד התל בונד 20.
תשואה לפדיון ברוטו: התשואה הממוצעת לפדיון ברוטו של אג"ח הינה 4.18% לעומת תשואה של 2.76% של מדד התל בונד 20. מדובר על תוספת משמעותית של קרוב ל-1.5% לתשואה.
מח"מ: המח"מ הממוצע של אג"ח המומלצות הינו קצר ועומד על 3.33 לעומת מח"מ בינוני של 4.37 של מדד התל בונד 20. מרווח מממשלתי במח"מ דומה: המרווח הממוצע של אג"ח המומלצות מממשלתי במח"מ דומה עומד על 3.66% לעומת 1.90% בלבד של מדד התל בונד 20.
בטחונות: אג"ח של חברות הגז מגובות בביטחונות מצוינים כך שיחס יחידות ההשתתפות לחוב נטו לאג"ח גבוה מ-1, או במילים אחרות: שוויין של המניות המשועבדות גבוה מהחוב למחזיקי אג"ח והחברות מתחייבות לשמור על יחס זה.
לסיכום: לאור התשואה הנמוכה של מדד התל בונד 20 אני סבור שיש להעדיף אג"ח קונצרניות של חברות איכותיות שאינן נכללות במדדי התל בונד. אף על פי שאינן מדורגות, מספקות אג"ח של חברות הגז והנפט תשואות אטרקטיביות עם בטחונות מצוינים, ולפיכך אני מוצא אותן מעניינות להשקעה.
הכותב, סיון ליימן, הינו יועץ השקעות פרטי ומנכ"ל
- 6.זהו למכור הכל 01/05/2012 20:22הגב לתגובה זוכשמנכל חברת ייעוץ שולח משקיעים לקנות אג" ח לא מדורג, של חברות העוסקות בחיפוש והפקת גז, כששדה תמר עוד לא ברור מתי יתחילו להפיק בכלל גז ממנו, וזה כי אין " בשר" באג" חים בטוחים=תל בונד 60-20. המצב לא טוב... כי " יש תוספת תשואה משמעותי של 1.5" מעל תל בונד 20- זו תוספת תשואה???? איפה היית בספטמבר - דצמבר- היית צריך אז להמליץ על אג" ח קונצרני. אז לא דיברו בכלל על תשואה לפדיון - רק רווחי הון. אג" ח קונצרני לא מדורג= מניות- קונים רק כשהוא נסחר מתחת ל90אגורות. אחרת לא שווה את הסיכון והתנודתיות שעוד תהיה במחיר ב3 השנים הקרובות! ועוד להמליץ על דלק אנרגיה= תשובה שמוכן להיכנס להליך של פשיטת רגל , כאשר הבן אדם מדורג בין 5 האנשים הכי עשירים בארץ. פשוט לא להאמין שזו המלצה של מישהו שפרנסתו בשוק ההון
- 5.מנהל השקעות 01/05/2012 20:14הגב לתגובה זונכון שהמרווח מאג" ח ממשלתי גבוה , טבל זה בגלל שהתשואה באג" ח ממשלתי נמוכה כל כך. תבדוק מה היו המרווחים בין אג" ח קונצרני לממשלתי בתקופת גאות כאשר תשואת אג" ח ממשלתי במחמ בינוני הייתה 2-3 אחוז ...
- 4.חבל לתת המלצות 01/05/2012 20:11הגב לתגובה זוהמסקנה היא שגם באג" ח קונצרני " טוב" אין בשר!! עדיף להמתין גם שנתיים במזומן/פקדונות ולחכות שוב ל" משבר" ואז לקנות כשהתשואה מצדיקה סיכון. מי חלם שאג" חים לא מדורגים של חברות יהיו בתשואה של 4% צמוד במחמ ממוצע 3??? ועוד חברות בשלב הגיוס להפקת גז- בדגש שנפטא ואקויטל עוד לא הרוויחו שקל מהנושא. אולי בסוף 2013 יתחילו להפיק גז מתמר וים תטיס נגמר עוד 2-3 - ודלק אנרגיה שייכת לבן אדם שלא משלם חובות. אבל בחברה אחרת שלו האג" ח נסחר ב5% צמוד, עזוב סיוון שב בשקט וחכה למשבר הבא. רק אז כדאי לקנות אג" חים כשהם שוב יהיו ב70-90 אגורות.
- 3.אתה מסתכן ברשיון 01/05/2012 20:04הגב לתגובה זוראה מקרה אמפל. חברה שמסתכת על הכנסות עתידיות מהפקת גז במזרח התיכון. היא בסיכון אדיר, תחשוב מה יקרה ב5 שנים הקרובות גשתתרחש הסלמה/מלחמה באזור? באיזו תשואה יסחרו האג" חים??
- 2.אגחיסט 01/05/2012 12:34הגב לתגובה זואורד א ב משלמים חצי מהסדרות החודש, לקחו הלוואה לטובת התשלום נאנט ג שליש החודש נאנט ב רבע החודש, יש להם הכסף באחריותכם, לדעתי כדאי
- 1.עם תהיה עליה רבית אגחים לא יפגו (ל"ת)שרון 01/05/2012 11:09הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
