אירוע ידוע מראש הביא לנפילה של 37% במניה - הנה לכם סיפור מדהים

שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של אתר Bizportal, מתייחס לדרך בה שמועות ורכילות בוול סטריט משפיעות על החלומות

בין משחק הפוקר של הממשל ובית הנבחרים בנושא הצוק לדו"ח התעסוקה שאמור להיות גרוע בגלל סופת סנדי, יהיו לנו כמה ריגושים לא קטנים בימים הקרובים, אז ההשקעה הכי טובה כרגע היא במזומן.

REXAHN PHARMACEUTICALS (סימול: RNN) הודיעה ביום ה' האחרון (29.11) על תמחור הנפקה עליה הודיעה מזמן. היא צפויה להנפיק השבוע 19,130,435 מניות ועוד 10,521,739 אופציות להמרה למניות בחבילות של מניה אחת פלוס אופציה (לרכישת 0.55 של מניה במחיר המרה של 0.472 דולרים) במחיר 33 סנט ליחידה ותגייס 5.7 מיליון דולרים נטו ועוד כ-0.9 מיליון אם החתמים יממשו את זכותם ל"נעל הירוקה". בנק ההשקעות הוא Maxim Group LLC המוכר לנו ממעורבות רחבה בחברות ישראליות שונות.

ההודעה על החלטת התמחור (שכמובן חלפה ב-In-play) הביאה לנפילת המניה ב-38%, מ-50 סנט ל- 31 סנט, למרות שהיה ידוע על ההנפקה הצפויה מאז ספטמבר האחרון, ולאחר שבמהלך השבוע הקודם עלתה המניה ב-37% - מ-36 סנט ב-20.11 ל-50 סנט ב-29.11. למה היא עלתה? בשל הודעה שחברת טבע (סימול: TEVA), שהיא בעלת מניות מובילה בחברה, הסכימה להשקיע עוד 926 אלף דולרים בהמשך התמיכה לפיתוח משותף של תרופת ה-RX-3117 שמיועדת לטיפול בסוגי סרטן שונים. תרופה שנחשבת, על פי בדיקות קליניות מוקדמות, טובה יותר מתרופת העל של איליי-לילי (סימול: LLY) ה-gemcitabine (שהגנת הפטנט עליה עומדת לפקוע).

זו תהיה ההשקעה השלישית של טבע, שהשקיעה 3.5 מיליון בספטמבר 2009 ועוד 3.95 מיליון בינואר 2011, וכבר מחזיקה ב-5.44 מיליון מניות. בתמורה להשקעתה הנוכחית מקבלת טבע אופציה לרכוש, החל מ-7.12.2012, מניות RNN בשווי הסכום המושקע במחיר של 120% ממחיר המניה באותו תאריך (המחיר שלאחר ההנפקה לציבור). השורה התחתונה היא ש-RNN, שעלתה כאמור ב-37% על ההתלהבות מהחלטתה של טבע להמשיך ולהשקיע בחברה, ירדה ב-38% כתוצאה מהחלטת החברה להנפיק את אותן מניות לציבור במחיר הנמוך ב-20% מהמחיר שתשלם טבע. הבנת זאת מוישה???

התופעה של בדיחת משקיעים המונית בעקבות הודעה על הנפקת מישנה של חברת חלום, הפכה בשנים האחרונות, לקבועה. זו תופעה שבהחלט ראויה להיכלל כאחת מ"נפלאות התבונה" בוול סטריט. נכון, גיוס כספים מאותת על דילול ומהבחינה ההגיונית מניה צריכה להיחלש קצת, אבל נטישה מבוהלת מהסוג שראינו ב-RNN ואחרות כמותה אינה קשורה בחשש מדילול, אלא בבעיה פסיכולוגית. ראינו זאת בחברות חלום אחרות שניסו לגייס כספים כמו PSTI, CGEN, SVNT, PLX, ATTU, TISA ואחרות מסוגן שניסו לגייס, אך גרמו לנטישה המונית ומבוהלת של משקיעים. מספיק שחברה קטנה תודיע על הנחת "תשקיף מדף" ברשות - והמניה נחתכת בעשרות אחוזים. תופעות כאלו לא היו מקובלות בעבר, אין שום ספק שהן תוצאה של תרבות התנהגותית חדשה של משקיעים.

כל משקיע במניית חלום ולא משנה באיזה תחום מדובר, יודע שעל מנת שהחלום ימומש החברה תזדקק להמון מזל, סבלנות, הנהלה טובה והכי חשוב כסף, כסף ועוד כסף - זה נכון בעיקר בחברות חלום בתחום הרפואי. הרי שום משקיע לא חושב שאם נכנס בגלל הפוטנציאל להנפקה ציבורית של חברה מהסוג של בריינסטורם, בריינסוויי, פלוריסטם, פרוטליקס או Rexahn - החלום יתממש באמצעות הגיוס הראשוני. זה מעולם לא קרה ומעולם לא יקרה, המשקיעים מודעים לכך. אז מדוע הבריחה ההמונית?

Rexahn הוקמה ב-2001 ע"י ד"ר Chang H. Ahn, מדען-יזם ותעשיין בעל שם עולמי. בעברו היה מנהל הרגולציה והמעבדות של המרכז להערכת תרופות של ה-FDA וייצג אותה כמומחה בתחום ריפוי ומניעה של דלקות שמתפתחות כתוצאה מבעיות גנטיות (Antisense Oligonucleotide Therapeutics). כמו כן, התפרסם בשל היותו מחבר ספרי הדרכה עבורה. ד"ר Ahn נחשב גם כמומחה מוביל במחקר במחלות הסרטן והיו"ר של הפורום המדעי ארה"ב-קוריאה. הוא נשיא החברה למחקר ביו-רפואי בארה"ב. לאחר שגייסה כ-12 מיליון דולרים ממשקיעים בדרום קוריאה ב-2005, נכנסה החברה לבורסה באמצעות שלד בורסאי קיים והפכה ציבורית. מיום הופעתה בבורסה היה ברור שהיא "חברת חלום" שתנסה לפתח תרופות בתחום מחלות הסרטן. היה ברור שהדרך למימוש החלום ארוכה וקשה וידרשו השקעות נוספות רבות. החברה מפתחת 6 תרופות.

המובילה, akt inhibitor (שם מסחרי Archexin) עוזרת בטיפול בתהליכים בתא, ונמצאת בסוף השלב השני של הבדיקות הקליניות. התרופה שמפותחת עם טבע נמצאת בסוף הבדיקות הקדם-קליניות כך שהדרך להגשמת החלומות, אם בכלל תצליח, אכן ארוכה. עם זאת אין שום ספק שהחברה (כמו PSTI והאחרות) מייצגת חלומות גדולים, שכל אחד מהם, אם יתממש, ישחק במגרש של מיליארדי דולרים. הפוטנציאל הזה הוא שמושך משקיעים שמודעים לסיכונים ובטח לצורך לגייס עוד כסף, יותר מפעם אחת.

לפיכך, ההיגיון אומר שהמשקיע ההגיוני, שעדיין מאמין בחלום של RNN והאחרות, היה צריך לנצל חולשות במניות בעיתות הנפקה ולהוסיף לפוזיציה שלו. אבל הנפילות החדות שחוזרות על עצמן מוכיחות שההכרזה על הנפקה פשוט מטילה אימים על המשקיעים שכעדר מנסים לברוח. המסקנה היחידה שאפשר להסיק ממצבים כאלו, לצד ההשפעה הפסיכולוגית מטילת האימה של ה-In-play, היא שהמשקיעים שבורחים פשוט לא מבינים במה השקיעו. הם פועלים בבורות מוחלטת. לאור ההתפתחויות הטכנולוגיות והתקדמות ה-IT מספרם של אלו, הבורים, רק ילך ויגדל - מה שיקשה יותר ויותר על יכולות ההחלטה של המשקיע ההגיוני.

יחד עם זאת, השיגעון הזה יוצר גם יתרונות למשקיע ההגיוני, מסתמנת שיטה בשיגעון. אם תסתכלו על כל החברות שהזכרנו ואלף אחרות כדוגמתן תגלו, שבמהלך השנה האחרונה נעו מניותיהן בין שיא לשפל מספר פעמים בקצב הולך וגדל. נוצר מצב לפיו הדרך היחידה להשקיע בחברות חלום מהסוג של RNN, PSTI, CGEN היא באמצעות ניצול השיגעון. כיוון שכל החברות רחוקות מאוד מהגשמת חלומן, הרי שהדרך היחידה להעריך את מניותיהן היא באמצעות ממוצע של הזעזועים במהלך השנה האחרונה.

במקרה של PSTI כדוגמא המניה נעה במהלך השנה-שנתיים האחרונות בין תחתית של 1.5 דולר לגג של 5 דולר. הדרך ההגיונית ביותר להערכת ההשקעה בחברה מהסוג של פלוריסטם תהיה לקבוע מחיר ממוצע, בין 3.25 ל-3.5 ולהחליט שזה המחיר לאיסוף. במידה והמניה, במהלך השנה לאחר מכן, עולה ל-5 או יורדת ל-2 לאחר שקניתם וכתוצאה מ-InPlay, יש להפחית או להוסיף לפי הסיבה להודעה. אם זה לא הולך עם PSTI עוברים ל-RNN שם פועלים בטווח של 25-35 סנט. אם המשקיע מאמין שהחברה התקדמה לקראת החלום אפשר להעלות את הממוצע. לעולם אל תסתכלו אחורה ואל תצטערו כאילו הפסדתם משהו. צריך לאסוף בצורה כזו מניות של 5-10 חברות חלום לאורך שנה-שנתיים ולשבת - מספיק שאחת תצליח. זה עבד בשבילנו בתחילת ה-80 עם מהפכת הביו הראשונה לפני ה-In Play וזה עובד כעת טוב יותר בגלל ה-In Play. ככל שמהפכות הטכנולוגיה והאינפורמציה מתקדמות - כך יגדלו ההזדמנויות.

להצטרף להתאוששות הנדל"ן האמריקני, Bed Bath & Beyond (סימול: BBBY) כדוגמא

האמת היא שאף כלכלן או מומחה לענייני וול סטריט לא האמין לרגע לכותרות בסוף 2008 על כך שמגזר הנדל"ן האמריקני גמור. נכון, הבועה של המגזר הנדלנ"י ב-2008, כמו בועת המגזר הטכנולוגי של 2000, גרמה לכאב כשהתפוצצה. אבל לבוא ולטעון שלנדל"ן ייקח "שנים רבות להתאושש" - זו טענה מטופשת, במיוחד בארה"ב. כתבנו זאת בתחילת 2009 ומספר פעמים מאז, אבל מי אנחנו לעומת פרופסורים דגולים. וול סטריט העריכה שהנדל"ן יתאושש כבר כשנראו סימני הבלימה הראשונים למשבר (סוף 2008-תחילת 2009). עובדה לכך היא התנהגות מניות חברות הנדל"ן המובילות וה-ETF המייצגים בתחום. קחו ETF מובילים כמו RWR, FRI, ICF, IYR, VNQ או חברות השקעה בנדל"ן מובילות כמו BXP ו-EQR ותבדקו מתי מניותיהם שינו כיוון ואיך הן מתנהגות מאז תחילת 2009.

ציינו והזכרנו כמה פעמים אתSPDR Dow Jones REIT (סימול: RWR), הכוללת את כל חברות הרי"ט במדד הוילשאייאר ואת בוסטון פרופרטיז (סימול: BXP) כדוגמאות לטענה שהנדל"ן ישתקם מהר בהרבה ממה שהכותרות טוענות. לצערנו התעלמנו מתחום הציוד הביתי, שהשפל והשגשוג שלו קשורים ישירות במצב הנדל"ן. התחום מגלגל 120-150 מיליארד (יש הטוענים שהרבה יותר), הוא מעסיק למעלה מ-100 אלף עובדים ופועלות בו, בארה"ב בלבד, למעלה מ-7700 חברות שונות.

Bed Bath & Beyond Inc היא החברה הגדולה והמובילה במגזר. היא מציעה ללקוחותיה חליפה מלאה של הציוד הביתי, כל ציוד ומוצר שנכנס לבית וסביבתו, מסדינים דרך רהיטים, חומרי ניקוי ועד לצעצועים ומתנות לבית. המטרה היא לאפשר לרוכשי דירות, בתים ומשרדים, אם באמצעות ביקור באחת מ-1180 המרכזים שפזורים בצפון אמריקה או דרך האינטרנט, לרכוש את כל הריהוט, העיצוב וצרכיו האחרים. התחרות האמיתית של BBBY היא מול ענקיות השיווק, וול מארט (סימול: WMT) וטארגט (סימול: TGT) בעיקר, אבל היא גם מתחרה בענקיות אזוריות ותיקות כמו Macy's Inc (סימול: M) שמפעילה את בלומינגדייל בין השאר, אמאזון (סימול: AMZN) ובסט ביי (סימול: BBY).

ב-2011 הגיעו המכירות ל-9.5 מיליארד והרווח הנקי ל-990 מיליון. השנה יגיעו המכירות ל-11 מיליארד והרווח הנקי לכ-1.05 מיליארד או כ-4.62-4 למניה - מה שמציב את המכפיל הנוכחי על 12.7. בחודש מאי השנה שברה המניה, שהונפקה בתחילת שנות ה-90', את שיא כל הזמנים שלה - 75.84 - ומאז ירדה בכ-22.6%. הירידה נובעת מאכזבת האנליסטים. שימו נא לב ל"סדרי הגודל" של האכזבה. הקונצנזוס הצביע על 2.6 מיליארד מכירות ברבעון ורווח למניה של 1.02. בפועל המכירות היו 2.59 מיליארד והרווח למניה 1.02, נו?

אתר ה- http://www.trefis.com , שאנחנו מחשיבים כאחד הטובים שיש בכל הנוגע להערכות וניתוחים, הוציא בסוף השבוע סקירה על החברה וסביבתה. הוא קובע שמחיר המניה צריך להיות כ-75 דולרים ומסכם כך, "We believe the surge in the housing industry will complement Bed Bath & Beyond’s growth".. שוב, בגלל הצוק ושאר הפחדות שלבטח יבואו לאורך החודש הבא, אין מה למהר ולרדוף, אפשר להמתין ל-50 דולר ואם לא, יהיו אינספור אלטרנטיבות.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יניב 06/12/2012 21:55
    הגב לתגובה זו
    אתה יכול להגיד מה מחיר המימוש של האופ' ובאיזה מחיר מניה האופ' נכנסת לתוך הכסף ומה הסימבול של האופ'?
  • 1.
    שי.ע 04/12/2012 19:02
    הגב לתגובה זו
    נושא מעניין לא פחות ממניות.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.