תעשיית הרכב בשנת 2012 - הזמן להשקיע במניות האמריקניות?
יצרניות כלי הרכב האמריקניות יכולות לסמן את שנת 2011 כהצלחה גדולה. מכירותיהן הסתכמו בכ-12.8 מליון רכבים, עלייה של כ-10% לעומת 11.6 מיליון כלי רכב בשנת 2010. מכירות כלי הרכב בשנה החולפת היו הטובות ביותר מאז שנת 2008, אז החל המשבר בתעשייה כמו גם בכל הכלכלה האמריקנית.
שלוש יצרניות הרכב הגדולות: פורד (סימול: F), ג'נרל מוטורס (סימול: GM) וקב' קרייזלר, נהנו בשנת 2011 מגידול בנתח שוק (בארה"ב) ועלייה דו ספרתית במכירות:
פורד - מכרה בחודש דצמבר 209,477 כלי רכב, עלייה של 10% לעומת אשתקד, ובכל שנת 2011 עלייה של כ-17%. פורד מצליחה להגדיל נתח שוק זה כבר השנה השלישית ברציפות.
קרייזלר - חודש דצמבר היה החודש הטוב מזה שלוש שנים, בו קפצו מכירות כלי הרכב שלה ב-37%. בשנת 2011 כולה עלו מכירותיה ב-26%, לכ-1.37 מיליון רכבים - העלייה הטובה ביותר מבין כל יצרניות הרכב הגדולות. כתוצאה מכך, החברה הצליחה להגדיל נתח שוק מ-9.4% בשנת 2010 לכ-10.7% בשנת 2011.
GM - מכרה 2.5 מיליון מכוניות אשתקד, עלייה של כ-14% לעומת שנת 2010 ובכך הצליחה לתפוס את נתח השוק הגבוה ביותר בארה"ב - 19.7%.
יצרניות כלי הרכב האמריקאיות נהנו אשתקד במיוחד, מרעידת האדמה שפקדה את יפן בחודש מארס 2011 אשר פגעה באספקת החלפים במפעלי הייצור של החברות היפניות הגדולות, טויוטה והונדה.
העלייה באופטימיות של משקי הבית, בעיקר בדמות העלייה באשראי הצרכני בארה"ב, אשר עלה לרמה של כ-70 מיליארד דולר ב-11 החודשים האחרונים לעומת ירידה של 37 מיליארד דולר בשנת 2010, ביחד עם הירידה בריבית הבנקים המסחריים להלוואות רכב חדש, תרמו אף הן לגידול במכירות. שכן בארה"ב נהוג שהצרכן האמריקני משתמש באשראי לרכישת רכבו.
למרות נתוני המאקרו החיוביים שציינתי ורעידת האדמה ביפן (שהינה גורם חד פעמי), אנו ממליצים להיחשף לסקטור תעשיית הרכב ע"י השקעה בחברות שעשויות ליהנות מצמיחת השווקים המתעוררים. פעילותן בשווקים אלו מהווה מנוע צמיחה משמעותי לחברה.
יצרנית הרכב הגדולה באירופה, פולקסווגן (סימול: VOW.AG), מהווה דוגמא טובה לחברה שנוקטת באסטרטגיה זאת. מכירותיה במדינות ה-BRIC הסתכמו בכ-2,477 מיליון כלי רכב (ינו'-ספט' 2011), מעל ל-30% מסך מכירותיה בעולם - כ-7,892 מיליון רכבים.
צמיחתה במדינות אלה מעוררת התפעלות לעומת התקופה המקבילה אשתקד, במדינות אסיה פאסיפיק כ-23.4% ובמדינות המפותחות (צמיחה נמוכה יותר של 14% בארה"ב ואירופה).
בסין, Volkswagen היתה החברה הזרה הראשונה שהתחילה בייצור רכבים, וכך נהנתה מיתרון הראשוניות. החברה משתמשת באסטרטגיה של ייצור רכבים בעזרת שיתופי פעולה עם שתי יצרניות מקומיות: SAIC ו-FAW.
קבוצת Volkswagen מצליחה לשמור על מובילות בנתח השוק בסין – 18.8% (לעומת 18.3% אשתקד). אחריה נמצאת GM עם נתח שוק של 10.3% וקבוצת יונדאי במקום השלישי עם נתח שוק של 9%.
בשוק רכבי היוקרה בסין, מובילה חברה עם מותג אאודי, הנהנית מצמיחה של 30% במכירות, לרמה של K223 כלי רכב לעומת K165 של מותג ה-BMW ו-K131 של מרצדס. לחברה קיים יתרון מבחינת מגוון מותגיה. קיים איזון בין מותגי היוקרה (אאודי, פורשה, למבורגיני ובנטלי) לבין המותגים הרגילים (סקודה, סיאט וחטיבת המשאיות – סקודה ומאן).
לאחרונה דיווחה על מכירות שיא בסין של 2.26 מיליון רכבים בשנת 2011, צמיחה של כ-17.7% לעומת אשתקד.
תחזיות מדברות על כך ששוק הרכבים הסיני יצמח השנה בכ-9.5% לעומת 5.2% אשתקד, ושוק מכוניות היוקרה יצמח בשיעור חד אף יותר של 30%. אחד מיעדיה האסטרטגים הינו להגיע למכירות של 10 מיליון רכבים בשנת 2018. בכדי לעמוד ביעד זה בכוונת החברה להקים שבעה מפעלי ייצור בסין בהשקעה כוללת של 14 מיליארד דולר עד שנת 2016.
יתרון נוסף לחברה מול מתחרותיה, טמון בהיחלשות מטבע האירו מול הין היפני (נסחר כיום בשפל של 10 שנים), המחליש את כוחן של יצואניות הרכב היפניות מול יצואנית רכב אירופית כמו Volkswagen.
- 1.רועי לוי 30/01/2012 00:47הגב לתגובה זוFIAT, המניה כמעט בשיא השפל עם 4.5 יורו ושווי שוק של 5 מיליארד.עם יותר מ50% מקבוצת קרייזלר (שמוכרת ממש טוב בארהב) והמכוניות הכי חסכוניות בתקופה שהמחיר של הדלק רק עולה. היא שווה לפחות פי שתיים מהמחיר הנוכחי.
סמאד 3החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3
הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים
בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל.
זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.
האם הסמאד 3 שובר שוויון?
החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.
ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים.
- מלחמת הרחפנים: בריטניה מכפילה השקעות בנשק אוטונומי
- שר החוץ הפולני הביא ללונדון כטב"מ איראני והזהיר: "רוסיה יכולה לתקוף בעומק אירופה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.

מחירי הדירות יורדים, אבל תשכחו מירידת מחירים חדה
כאשר כוחות כל כך מרכזיים אינם מעוניינים בירידת מחירים, הסיכוי לשינוי אמיתי נמוך עד קלוש
הנתונים האחרונים על האטת המכירות של הקבלנים בפרט, ומצבו של שוק הנדל”ן בכלל, אינם מפתיעים איש. הקיפאון והירידה בהיקף מכירת הדירות צפויים לאור רמת המחירים וגם הירידה במחירי הדירות מתחילת השנה די צפויה לאור רמת המחירים הגבוהה. זו ירידת מחירים גורפת במחירי הדירות, אך ברור כי כלל הגורמים האינטרסנטיים בשוק עושים כל שביכולתם כדי לשמר את רמות המחירים. הם מנסים לטשטש את הירידה במחירים, הם מחביאים אותה, הכל כדי לנסות לשדר עסקים כרגיל.
הם מחביאים את ירידת המחירים תוך הענקת הנחות והטבות בעקיפין. במילים אחרות, “הנחה גדולה” בלי לקרוא לה הנחה, העיקר שהמחיר הרשמי לא ייפגע. אבל פרקטית הרוכשים שקונים בתנאי תשלום נוחים לצד הטבות נוספות מקבלים הנחה. לדחות את תשלום הדירה הגדול - 80% שנה אחרי שנכנסים לדירה זו הנחה של 5% בערך (להרחבה: דירה במחירי סוף עונה? הקבלנים בלחץ - האם זה הזמן לקנות?).
מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט, הציג נתון של ירידה ב-0.2% במחירי הדירות לחודשים יולי-יוני בהשוואה לחודשי יוני-מאי, כאשר מדובר על ירידה חמישית ברצף. בחינה רחבה יותר מצביעה על ירידה חודשית ממוצעת של 1.5% במספר העסקאות בשנה החולפת, נתון התואם את סקירת הכלכלן הראשי במשרד האוצר, שהצביעה על ירידה נוספת בקצב העסקאות ברבעונים האחרונים.
האטה זו מודגשת במיוחד בקרב הקבלנים במכירת דירות חדשות, כאשר אם בוחנים את מכירת האלו בחודשים האחרונים רואים ירידה דרמטית של עשרות אחוזים במכירות לעומת תקופה מקבילה אשתקד. במקביל, יש ירידה גם בעסקאות יד שנייה, אבל מתונה מאוד - כ-5% ולא 20%-30% כפי שסופגים הקבלנים בדירות חדשות. זה מעיד על מצוקתם של הקבלנים כשלצד זה יש גם המשך גידול במלאי הדירות החדשות שלא נמכרו, על אף שהוצא להן היתר בנייה. היקף המלאי הלא מכור עומד על כ-82 אלף דירות.
- מלאי הדירות שובר שיאים - 83.6 אלף דירות; מה קורה בתל אביב?
- פרשקובסקי במבצע ״מיוחד״ - סימן נוסף ללחץ של הקבלנים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ומה עושים הקבלנים בכדי להתמודד עם המצב? לאחר שבנק ישראל הטיל בחודש מרץ את המגבלות השונות למבצעי 80/20, הקבלנים מבצעים פחות או יותר את אותם המבצעים, רק בצורה שונה. ממש אותה הגברת בשינוי אדרת: משכנתה בגובה של עד מיליון שקל ל-15 שנה בריבית אפס, מימון מלא של שכר הדירה עד לאכלוס, ריהוט חדש לדירה ומימון מס הרכישה. מדובר בהטבות ששווין מאות אלפי שקלים, המהוות בפועל הורדת מחיר, רק מבלי להציג זאת ככזו. בחודשים האחרונים הם גם מציעים לרוכשים לדחות את התשלום של 80% עד לשנה אחרי הכניסה לדירה, יש גם מצבים שהדחייה אפילו ארוכה יותר.
