תעשיית הרכב בשנת 2012 - הזמן להשקיע במניות האמריקניות?
יצרניות כלי הרכב האמריקניות יכולות לסמן את שנת 2011 כהצלחה גדולה. מכירותיהן הסתכמו בכ-12.8 מליון רכבים, עלייה של כ-10% לעומת 11.6 מיליון כלי רכב בשנת 2010. מכירות כלי הרכב בשנה החולפת היו הטובות ביותר מאז שנת 2008, אז החל המשבר בתעשייה כמו גם בכל הכלכלה האמריקנית. שלוש יצרניות הרכב הגדולות: פורד (סימול: F), ג'נרל מוטורס (סימול: GM) וקב' קרייזלר, נהנו בשנת 2011 מגידול בנתח שוק (בארה"ב) ועלייה דו ספרתית במכירות:
פורד - מכרה בחודש דצמבר 209,477 כלי רכב, עלייה של 10% לעומת אשתקד, ובכל שנת 2011 עלייה של כ-17%. פורד מצליחה להגדיל נתח שוק זה כבר השנה השלישית ברציפות.
קרייזלר - חודש דצמבר היה החודש הטוב מזה שלוש שנים, בו קפצו מכירות כלי הרכב שלה ב-37%. בשנת 2011 כולה עלו מכירותיה ב-26%, לכ-1.37 מיליון רכבים - העלייה הטובה ביותר מבין כל יצרניות הרכב הגדולות. כתוצאה מכך, החברה הצליחה להגדיל נתח שוק מ-9.4% בשנת 2010 לכ-10.7% בשנת 2011.
GM - מכרה 2.5 מיליון מכוניות אשתקד, עלייה של כ-14% לעומת שנת 2010 ובכך הצליחה לתפוס את נתח השוק הגבוה ביותר בארה"ב - 19.7%.
יצרניות כלי הרכב האמריקאיות נהנו אשתקד במיוחד, מרעידת האדמה שפקדה את יפן בחודש מארס 2011 אשר פגעה באספקת החלפים במפעלי הייצור של החברות היפניות הגדולות, טויוטה והונדה.
העלייה באופטימיות של משקי הבית, בעיקר בדמות העלייה באשראי הצרכני בארה"ב, אשר עלה לרמה של כ-70 מיליארד דולר ב-11 החודשים האחרונים לעומת ירידה של 37 מיליארד דולר בשנת 2010, ביחד עם הירידה בריבית הבנקים המסחריים להלוואות רכב חדש, תרמו אף הן לגידול במכירות. שכן בארה"ב נהוג שהצרכן האמריקני משתמש באשראי לרכישת רכבו.
למרות נתוני המאקרו החיוביים שציינתי ורעידת האדמה ביפן (שהינה גורם חד פעמי), אנו ממליצים להיחשף לסקטור תעשיית הרכב ע"י השקעה בחברות שעשויות ליהנות מצמיחת השווקים המתעוררים. פעילותן בשווקים אלו מהווה מנוע צמיחה משמעותי לחברה.
יצרנית הרכב הגדולה באירופה, פולקסווגן (סימול: VOW.AG), מהווה דוגמא טובה לחברה שנוקטת באסטרטגיה זאת. מכירותיה במדינות ה-BRIC הסתכמו בכ-2,477 מיליון כלי רכב (ינו'-ספט' 2011), מעל ל-30% מסך מכירותיה בעולם - כ-7,892 מיליון רכבים.
צמיחתה במדינות אלה מעוררת התפעלות לעומת התקופה המקבילה אשתקד, במדינות אסיה פאסיפיק כ-23.4% ובמדינות המפותחות (צמיחה נמוכה יותר של 14% בארה"ב ואירופה).
בסין, Volkswagen היתה החברה הזרה הראשונה שהתחילה בייצור רכבים, וכך נהנתה מיתרון הראשוניות. החברה משתמשת באסטרטגיה של ייצור רכבים בעזרת שיתופי פעולה עם שתי יצרניות מקומיות: SAIC ו-FAW.
קבוצת Volkswagen מצליחה לשמור על מובילות בנתח השוק בסין – 18.8% (לעומת 18.3% אשתקד). אחריה נמצאת GM עם נתח שוק של 10.3% וקבוצת יונדאי במקום השלישי עם נתח שוק של 9%.
בשוק רכבי היוקרה בסין, מובילה חברה עם מותג אאודי, הנהנית מצמיחה של 30% במכירות, לרמה של K223 כלי רכב לעומת K165 של מותג ה-BMW ו-K131 של מרצדס. לחברה קיים יתרון מבחינת מגוון מותגיה. קיים איזון בין מותגי היוקרה (אאודי, פורשה, למבורגיני ובנטלי) לבין המותגים הרגילים (סקודה, סיאט וחטיבת המשאיות – סקודה ומאן). לאחרונה דיווחה על מכירות שיא בסין של 2.26 מיליון רכבים בשנת 2011, צמיחה של כ-17.7% לעומת אשתקד.
תחזיות מדברות על כך ששוק הרכבים הסיני יצמח השנה בכ-9.5% לעומת 5.2% אשתקד, ושוק מכוניות היוקרה יצמח בשיעור חד אף יותר של 30%. אחד מיעדיה האסטרטגים הינו להגיע למכירות של 10 מיליון רכבים בשנת 2018. בכדי לעמוד ביעד זה בכוונת החברה להקים שבעה מפעלי ייצור בסין בהשקעה כוללת של 14 מיליארד דולר עד שנת 2016.
יתרון נוסף לחברה מול מתחרותיה, טמון בהיחלשות מטבע האירו מול הין היפני (נסחר כיום בשפל של 10 שנים), המחליש את כוחן של יצואניות הרכב היפניות מול יצואנית רכב אירופית כמו Volkswagen.
*אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל
- 1.רועי לוי 30/01/2012 00:47הגב לתגובה זוFIAT, המניה כמעט בשיא השפל עם 4.5 יורו ושווי שוק של 5 מיליארד.עם יותר מ50% מקבוצת קרייזלר (שמוכרת ממש טוב בארהב) והמכוניות הכי חסכוניות בתקופה שהמחיר של הדלק רק עולה. היא שווה לפחות פי שתיים מהמחיר הנוכחי.