ספינה של מארסק
צילום: unsplash

ענקית השילוח מארסק מעלה תחזית בפעם הרביעית בחצי שנה; איך צים תושפע?

ענקית הספנות הדנית העלתה את תחזית ה-EBITDA שלה לשנה לטווח של בין 11-11.5 מיליארד דולר, מעל לצפי האנליסטים של 10.1 מיליארד דולר; מארסק רואה המשך עלייה במחירי השילוח, וזה צפוי להשפיע גם על צים
רוי שיינמן |

ענקית הספנות הדנית מארסק שוב מעלה התחזיות זו הפעם הרביעית בתקופה של רק חצי שנה, וזאת לאור הביקוש הגובר והעלייה בתעריפי השילוח בעקבות שיבושים בשרשרת האספקה הנגרמים מהתקפות באזור הים האדום. מארסק צופה כעת רווח תפעולי לפני ריבית, מסים, פחת והפחתות (EBITDA) של בין 11 ל-11.5 מיליארד דולר לשנת 2024, מעל התחזיות הקודמות של החברה ומעל לצפי האנליסטים שעמד על 10.1 מיליארד דולר.

הגורם המרכזי לעלייה בתחזית כאמור הוא ההשפעה הבלתי צפויה של הסכסוך באזור הים האדום, אשר אילץ את אוניות המכולות להפליג דרומית לאפריקה במקום דרך תעלת סואץ. שינוי הנתיב הזה הוביל לעלייה בתעריפי השילוח הבינלאומיים. ההערכה היא שהעיכובים והשיבושים הללו יימשכו גם לתוך שנת 2025, מה שמחזק את התחזיות הכלכליות החיוביות של מארסק.

 

מה העלאת התחזית של מארסק אומרת על צים?

מניית צים  צים רושמת עליות מרשימות על רקע העלייה במחירי השילוח כאשר מתחילת השנה היא עלתה כבר ב-150%, אך העלאת התחזית של מארסק עשויה לדחוף אותה למעלה אפילו עוד יותר. התחזית של מארסק בעצם אומרת שהחברה צופה המשך עלייה במחירי השילוח, ולדבר תהיה השפעה ישירה גם על צים.

מניית צים בשנה האחרונה

מניית צים בשנה האחרונה

במקביל, השיבושים בשרשרת האספקה הגלובלית, במיוחד באזור הים האדום, עשויים להוביל לשינוי אסטרטגי בצים, אשר תידרש להתאים את מסלולי ההפלגה שלה כדי להתמודד עם השינויים האזוריים והגיאופוליטיים. כמו מארסק, גם צים עשויה לשקול מעבר לנתיבים דרומיים יותר, מה שיכול להשפיע על קיבולת ההובלה ועל תעריפי המשלוח.

למרות העלייה בתעריפי השילוח והביקושים שהולכים וגוברים, האנליסטים מצביעים על כך שהסיכונים בטווח הבינוני והארוך בשוק הספנות עדיין קיימים. התחזיות של מארסק מראות כי קיים חשש לעודף קיבולת בתעשיית המכולות כבר ב-2025-2026, כאשר הצפי הוא שהמצב יחמיר עם סיום הסכסוך בים האדום. מצב זה עלול להוביל לירידה בתעריפי ההובלה, מה שעלול לפגוע גם בצים.

האנליסטים מדגישים כי למרות התחזיות החיוביות לטווח הקצר, ישנה אי ודאות רבה בטווח הארוך יותר. עבור המשקיעים, ייתכן כי מארסק וצים נחשבות כיום כהשקעה אטרקטיבית לטווח הארוך, אך בטווח הקצר, לדעת מומחי Jyske Bank, הסיכון גבוה יותר מהרווח הפוטנציאלי.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון

זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים

אדיר בן עמי |

אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.


גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.


המיקוד עובר לחלל

מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.


בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.


עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.