גדעון בן צבי מנכל ואלנס
צילום: יחצ
דוחות

ואלנס מפספסת בשורה התחתונה; מעלה תחזית לרבעון השני

רוי שיינמן |

ולנס סמיקונדקטור המספקת שבבים לתקשורת בתעשיות האודיו-וידאו והרכב מדווחת על תוצאותיה לרבעון הראשון של 2024. ההכנסות ברבעון הראשון של 2024 הסתכמו ב-11.6 מיליון דולר, בהשוואה ל-23.9 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2023 ובהשוואה לצפי האנליסטים שעמד על 11 מיליון דולר. החברה רשמה הפסד מתואם למניה של 10 סנט בהשוואה להפסד של 5 סנט למניה ברבעון הקודם ובהשוואה לצפי האנליסטים שהיה להפסד של 2 סנט למניה.

שיעור הרווח הגולמי על בסיס GAAP עמד על 59% ברבעון הראשון של 2024, כאשר שיעור הרווח הגולמי על בסיס non-GAAP עמד על 62%. זאת, בהשוואה לשיעור רווח גולמי על בסיס GAAP של 66.1% ברבעון הראשון של 2023 ו-67.2% על בסיס non-GAAP. החברה ציינה כי השינוי משנה לשנה נבע מירידה בהכנסות, שהביאה לספיגת עלויות קבועות נמוכה יותר, מעדכון הערכת עלות מסוימת של מלאי, וכן מכך שברבעון נרשם חלק יחסי גדול יותר בהכנסות מתחום הרכב בהשוואה להכנסות מתחום האודיו-וידאו, בו הרווחיות הגולמית גבוהה יותר. ההפסד על בסיס GAAP הסתכם ב-10 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2024, בהשוואה להפסד על בסיס GAAP של 5.4 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2023.

ההפסד התפעולי המתואם (Adjusted EBITDA) הסתכם ברבעון הראשון של שנת 2024 בכ-7.1 מיליון דולר, בהשוואה להפסד תפעולי מתואם של 2.9 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2023.

יתרת מזומנים, שווי מזומנים ופיקדונות לזמן קצר של החברה עומדים בסך 139.8 מיליון דולר ב-31 במרץ 2024, בהשוואה לסך של 142.0 מיליון דולר בסוף דצמבר 2023, כאשר לחברה אין חוב. יתרת המלאי נכון ליום 31 במרץ 2024 הסתכמה ב-12.5 מיליון דולר, ירידה בהשוואה ל-13.8 מיליון דולר ב-31 בדצמבר 2023.

החברה צופה הכנסות של בין 12.5 מיליון דולר ל-13 מיליון דולר ברבעון השני, זאת בהשוואה לצפי האנליסטים שעומד על 11.3 מיליון דולר. שיעור הרווחיות הגולמית צפוי לנוע בין 52% ל-52.5% וההפסד התפעולי המתואם (adjusted EBITDA) צפוי לנוע בין 8 מיליון דולר ל-8.3 מיליון דולר.

"אנחנו שמחים לדווח שהכנסותינו עקפו במעט את הצפי שסיפקנו עבור הרבעון הראשון של השנה, על אף שגם אנחנו, כמו רוב התעשייה שלנו, ממשיכים להיות מושפעים מרוח נגדית בהיבט המאקרו-כלכלי, וכמו כן מצריכת מלאים איטית בשוקי האודיו-וידאו והרכב", ציין גדעון בן-צבי, מנכ"ל ולנס סמיקונדקטור. "ברבעון זה היינו עדים להתעניינות הולכת וגוברת בשבב ה- VS6320 החדשני שלנו להגדלת טווח השימוש במכשירים תומכי 3.0USB. מאז השקתו ברבעון הרביעי של 2023, שבב זה מוטמע ביותר מ-30 מוצרים, ואנו צופים הכרזות מרובות והשקות מוצרים חדשים עם שבב זה מצד הלקוחות שלנו כבר בתערוכת InfoComm הבינלאומית בחודש יוני".

מנית ואלנס נסחרת בנאסד"ק במחיר של 2.45 דולר לפי שווי של 258 מיליון דולר. ואלנס מוזגה לספאק ב-2020 והחלה להיסחר לפי שווי של 1.2 מיליארד דולר, ומאז ירדה המניה ב-75%.

קיראו עוד ב"גלובל"

מנית ואלנס ב-12 החודשים האחרונים

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.