דוחות

דריו הלת': מפספסת את הצפי ומציגה ירידה ברווחיות, המניה יורדת

ההכנסות הסתכמו ב-6.2 מיליון דולר לעומת צפי ל-8.23 מיליון דולר והרווחיות הגולמית הסתכמה ב-36.1% לעומת 49.4% ברבעון המקביל
גיא טל |

חברת  דריו הלת' העוסקת בתחום שירותי הבריאות הדיגיטליים פרסמה את תוצאות הרבעון השני של 2022 ויורדת במסחר בעקבות הדוחות. 

ההכנסות הסתכמו בכ-6.2 מיליון דולר, גידול של 17.5% לעומת 5.3 מיליון דולר ברבעון המקביל אך הרבה מתחת לצפי האנליסטים להכנסות של 8.23 מיליון דולר. העליה בהכנסות נבעה מגידול במכירות לשוק המסחרי, לרבות תוכניות בריאות, מעסיקים וספקי שירותים. ההכנסות ירדו בכ-23.3% בהשוואה לרבעון הראשון בשל עיכוב בחתימה על חוזה עם תוכנית בריאות גדולה. 

הרווח הגולמי הסתכם בכ-1.1 מיליון דולר, ירידה של כ-0.4 מיליון דולר בהשוואה לרווח גולמי של 1.5 מיליון דולר ברבעון השני של 2021. הרווח הגולמי כאחוז מהמכירות ירד ל-18.4% ברבעון השני של 2022 מ-28.7% ברבעון השני של 2021, בשל שינויים בתמהיל ההכנסות שנבע מהעיכוב בהכנסות מתוכנית הבריאות האמורה לעיל.  

הרווח הגולמי פרופורמה בנטרול של כ- 1.1 מיליון דולר בגין הפחתות הקשורות ברכישת טכנולוגיה, הסתכם בכ-2.2 מיליון דולר, או 36.1% מההכנסות בשלושת החודשים שהסתיימו ב-30 ביוני 2022, בהשוואה לרווח גולמי פרופורמה של כ-2.6 מיליון דולר, או 49.4% מההכנסות בשלושת החודשים שהסתיימו ב-30 ביוני, 2021.הרווח הגולמי Non-GAAP בערוץ ה- B2B2C גדל מעל 70% ברבעון השני. 

הוצאות התפעול ברבעון השני של 2022 הסתכמו בכ-18.5 מיליון דולר, בהשוואה ל-19.5 מיליון דולר ברבעון השני של 2021 ול-19.8 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2022. ירידה של 1 מיליון דולר או 5.2% בהשוואה לרבעון השני של 2021 , וירידה של 1.3 מיליון דולר או 6.9% בהשוואה לרבעון הראשון של שנת 2022. הירידה בהשוואה לרבעון הראשון של 2022, נבעה בשל ירידה בהוצאות השיווק בערוץ ה- DTC. סך ההוצאות התפעוליות, בניכוי תגמול מבוסס במניות, הוצאות רכישה ופחת ברבעון השני של 2022 עמדו על כ-13.4 מיליון דולר, לעומת כ-13.5 מיליון דולר ברבעון השני של 2021, ו כ-14.9 מיליון דולר ברבעון הראשון של שנת 2022. 

ההפסד התפעולי ברבעון השני של 2022 הסתכם כ-17.4 מיליון דולר, ירידה של כ-0.6 מיליון דולר או 3.6%, בהשוואה ל-18.0 מיליון דולר ברבעון השני של 2021, ועליה של 1.5 מיליון דולר או 9.3% בהשוואה ל- 15.9 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2022. הירידה בהשוואה לרבעון השני של 2021 נבעה בעיקר מירידה בהוצאות התפעוליות, והגידול בהשוואה לרבעון הראשון של 2022 נבע בעיקר מהקיטון ברווח הגולמי. 

ההפסד הנקי ברבעון השני של 2022, הסתכם ב-18 מיליון דולר, גידול של כ-0.2 מיליון דולר או 1.5%, בהשוואה להפסד נקי של כ-17.8 מיליון דולר ברבעון השני של 2021, וגידול של 2.1 מיליון דולר או 13.3% בהשוואה לרבעון הראשון של 2022. ההפסד הנקי בניכוי תגמול מבוסס מניות, הוצאות רכישה ופחת ברבעון השני של 2022 הסתכם ב-11.8 מיליון דולר בהשוואה ל- 10.6 מיליון דולר ברבעון השני של 2021 ו-9.9 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2022. 

סך החיובים ללקוחות שלא על פי עקרונות חשבונאיים מקובלים (Non-GAAP) בשלושת החודשים שהסתיימו ב-30 ביוני, 2022, הסתכמו בכ-6.1 מיליון דולר, גידול של 19% מכ-5.1 מיליון דולר בשלושת החודשים שהסתיימו ב-30 ביוני, 2021. הגידול נובע ממכירות גבוהות יותר בשלושת החודשים שהסתיימו ב-30 ביוני, 2022, בהשוואה לשלושת החודשים שהסתיימו ב-30 ביוני, 2021. 

קיראו עוד ב"גלובל"

"דריו ממשיכה להנות ממומנטום חיובי מאז ביססנו את המיקוד שלנו על לקוחות ממודל B2B2C לפני יותר משנתיים, המשקף את הביקוש הגובר בשוק לפתרונות בריאות דיגיטליים, הוליסטיים ומשולבים לניהול מצבים כרוניים," מסר ארז רפאל, מנכ"ל דריו. "הערך המצטבר של החוזים המסחריים שלנו ב-B2B2C עומד על כ-55 מיליון דולר, מה שמוכיח את חוזק ההצעה שלנו כמובילים בשוק הבריאות הדיגיטלית.

"התפתחות חשובה מהעדכון הרבעוני האחרון, היא החוזה שנחתם לאחרונה עם תוכנית בריאות לאומית ליישום הפתרון של דריו בתחום הבריאות ההתנהגותית בפלטפורמה של התוכנית, מה שמאפשר לנו להגיע קרוב ל-10 מיליון משתמשים נוספים. עיכוב קל בחתימת החוזה עם תוכנית זו, גרם לירידה בהכנסות הרבעון השני בהשוואה לרבעון הראשון. עם זאת, אנו מצפים שזה יתהפך בחציון השני של השנה, מכיוון שהסכם זה התחיל לייצר לנו הכנסות כבר מהרבעון הנוכחי".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מארק בניוף מנכל סיילספורס
צילום: Christie Hemm Klok, Flickr

מנכ"ל סיילספורס מתגאה שהחליף 4,000 עובדים ב-AI

במסר שמיועד למשקיעים הגדולים, מספר מארק בניוף, מנכ"ל סיילספורס, איך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד, באמצעות פלטפורמת ה־AI Agentforce, שמאפשרת שינוי מיקוד תעסוקתי ומעלה שאלות לגבי עתיד העבודה בהייטק ואולי עתיד העבודה בכלל

רן קידר |

לפני כחודשיים, הצהיר מנכ"ל ומייסד סיילספורס Salesforce.com 1.42%  , מארק בניוף, כי בין 30% ל-50% מהעבודה הפנימית בחברה מבוצעת על ידי מערכות AI. בניוף הדגיש כי המהלך אינו נועד להחליף עובדים, אלא לשחרר אותם ממשימות שגרתיות ולאפשר להם להתמקד בעבודה בעלת ערך מוסף גבוה יותר. ולמרות ההצהרה, כעת חשף בניוף כי מחלקת התמיכה צומצמה מ-9,000 עובדים ל-5,000 בלבד, ואת מקומם של 4,000 עובדים תפסו סוכני AI. השינוי התבצע בחודשים האחרונים, ובניוף טוען כי ההשפעה על איכות השירות כמעט ואינה מורגשת. לדבריו, שביעות הרצון של הלקוחות נותרה יציבה, על אף שחלק מהשיחות מתנהלות כיום מול סוכן אלגוריתמי ולא מול עובד אנושי. 

סיילספורס פיתחה את Agentforce, פלטפורמה שמאפשרת לארגונים להטמיע סוכני AI שיכולים לטפל באופן אוטונומי במשימות שהיו עד כה נחלתם של עובדים: החל במענה ללקוחות על שאלות תימחור, דרך יצירת חומרים שיווקיים, וכלה בניהול תכנים באתרים. בשונה מכלי תוכנה מסורתיים, הסוכנים אינם דורשים התערבות אנושית מתמדת, אלא פועלים ביוזמתם ומבצעים פעולות מורכבות מקצה לקצה. לפי נתוני החברה, הפלטפורמה כבר טיפלה ביותר ממיליון וחצי פניות, כאשר מחצית השיחות כיום מתנהלות על ידי AI. 

המהלך אינו מתרחש בחלל ריק וברקע אנחנו רואים מגמה רחבה: חברות טכנולוגיה רבות מצמצמות מצבת כוח אדם במקביל להגדלת ההשקעה ב-AI. השוק אוהב הודעות מהסוג של בניוף, ורוב ההודעות מרוככות בצורה כזו או אחרת, ומאזכרות שהמהלך מלווה בצמיחה, התייעלות והפניית המשאב האנושי למשימות אחרות. כפי שניתן לראות מהזיגזג שבהודעות בניוף, קשה לדעת מהי בדיוק האמת. 

לא אמרתי גל פיטורין 

בניוף ציין כי לא מדובר בצמצום נטו, אלא בהעברת עובדים ממחלקות התמיכה לתחומים אחרים. מאות עובדים שהיו מיועדים לתפקידים טכניים שגרתיים הוסבו למחלקות מכירות, שירותי ייעוץ והצלחת לקוח. וכך, סיילספורס לא רק מקטינה הוצאות אלא גם מגדילה את יכולתה ליצור ערך ישיר, לצורך העניין, החברה מצהירה שהיא מסוגלת לנהל כעת יותר מ-10,000 לידים חדשים בשבוע ולמלא את הפייפליין בקצב שובר שיאים. עם זאת, השינוי מעלה שאלות מורכבות לגבי העתיד. בניוף אמנם מצהיר כי "בני האדם לא הולכים לשום מקום" וכי העבודה מתבצעת בשיתוף פעולה בין סוכנים אנושיים ודיגיטליים, אך קשה להתעלם מכך שהחברה, שמעסיקה יותר מ-76 עובדים ברחבי העולם, חוסכת אלפי משרות. 

אם נסתכל על ההודעות האחרונות של מובילות הטק, נוכל לומר שניתן לזהות מגמה ברורה של היעלמותם של תפקידי כניסה בתחום התמיכה. או במלים פשוטות, לא מגייסים עובדים זוטרים. המגמה, כמובן, אינה ייחודית לסיילספורס. מנכ"ל אמזון Amazon.com Inc. 0.29%  , אנדי ג'סי, הודיע גם הוא כי החברה תוכל להצטמצם במספר עובדים בזכות "שיפורי היעילות" שנובעים מהטמעת AI בהיקף רחב. הסיפור של סיילספורס הוא חלק מדיון (או משבר, תלוי מאיזה צד אתם מסתכלים) לגבי השינוי הדרמטי שמייצרת ה-AI במבנה שוק העבודה. המחקרים שנערכו מצביעים על כך ש-8 מתוך 10 חברות כבר הטמיעו טכנולוגיות Gen AI, אך רבות מהן לא מדווחות על השפעה משמעותית על רווחיות. הטענה היא שהשימוש בטכנולוגיה מתבצע לרוב באופן נקודתי או מוגבל במדיניות פנימית. לעומת תוצאות המחקרים, סיילספורס מטמיעה את ה-AI באופן מלא במוקדי התמיכה והשירות, ומדגימה כיצד ניתן לייצר שינוי ממשי בפריון. 

"חוששים שה-AI יוביל לפיטורים - יקרה ההיפך"