עם צמיחה מהירה יותר ותמחור ראוי יותר משל טסלה: הכירו את XPENG
שנית, קשה מאוד להסתכל על חברות רכב חשמלי וחברות רכב רגילות כעל חברות באותו סקטור. בעולם הצרכני של היום, מוצר בהתאמה אישית לצרכי הלקוחות זה פרט חשוב מאוד בהצלחת חברה. חברות רכב חשמלי אוספות מידע על הרגלי הנהיגה של הלקוחות שלהן באופן קבוע וככל שיגדילו את כמות הרכבים שהן מוכרות, כך כמות המידע שהן אוספות יגדל. השוק מבין את זה ולכן הוא מתמחר חברות רכב חשמלי במכפילים גבוהים יותר מחברות רכב מסורתיות, מה גם ששולי הרווח גבוהים יותר.
אגב, חברות הרכב המסורתיות מציגות תשואות נפלאות מתחילת השנה – פורד עולה מעל 50%, GENERAL MOTORS עולה 35%, VOLKSWAGEN A G ORD 65%. השוק מבין שחברות אלה נעות במהירות לכיוון רכבים חשמליים ומתגמל אותן בהתאם. שימו לב לציוץ הבא של מנכ"ל פורד מלפני מספר ימים ששם בפרופורציות את המכירות של Xpeng. בתוך 48 שעות נרשמו 44,500 הזמנות לטנדר החשמלי החדש של החברה:
וול סטריט מצפה מפורד לספק אחוז רווח גולמי של 13% בשנת 2022 (שנת המכירות הראשונה של הטנדר החשמלי) בדומה למספרים של Xpeng היום, כאשר בעתיד מצפים מהחברה להציג 20% רווח גולמי מסך המכירות, מתוך הנחה כי עלות יצור של רכבים חשמליים בעתיד אמורה לרדת באופן משמעותי. נוסף על אלה, השוק של Xpeng נמצא בנקודה מעולה. מכירת רכבים חשמליים בסין הסתכמה ב-1.3 מיליון רכבים בשנת 2020 – 41% מהתפוקה העולמית. בשנת 2021 צפויים להימכר 1.9 מיליון רכבים, עלייה של כמעט 50%. הממשל בסין תומך מאוד בחברות המקומיות על פני טסלה. הוא מונע מרכבי טסלה להיכנס למשרדי ממשלה ובסיסים צבאיים מחשש לריגול ומקדם מדיוניות של תמיכה תקציבית בחברות המקומיות. בשנה שעברה החברה הודיעה כי קיבלה השקעה של 600 מיליון דולר מקרן השקעות בתקצוב ממשלתי עבור הקמה של מפעל בעיר גואנגג'ואו. זהו המפעל השני של החברה אשר נמצא כבר בתהליכי הקמה והוא עתיד להיות מוכן בדצמבר 2022. לחברה מפעל אחד שמייצר מכוניות היום והוא בעל יכולת יצור מקסימלית של 100 אלף רכבים בשנה. בחודש שעבר החברה פרסמה כי היא תפתח מפעל שלישי בשטח ל 700 אלף מטר רבוע בווהאן. בעזרת שלושת המפעלים הלוו תוכל החברה לשאוף ליצור מקסימאלי של 350 אלף רכבים בשנת 2024. לפי מחיר ממוצע של 35 אלף דולר לרכב, מדובר בסך הכנסות של 12 מיליארד דולר לפי שער הדולר – יואן היום.More than 44,500 reservations in less than 48 hours...and counting. The future is here: https://t.co/pbgGgnTVrS #F150Lightning pic.twitter.com/mpAztdfXZX
— Jim Farley (@jimfarley98) May 21, 2021
דגם P3 של XPENG (צילום: אתר החברה)
החברה הודיעה לאחרונה על הדגם החדש שלה – P5, הרכב הראשון בעולם הכולל מערכות LiDAR מובנית וזאת עבור תוכנית הנסיעה האוטונומית של החברה הנקראת XPILOT. הרכב הזה שם את החברה במצב בו היא שחקנית מובילה בשוק, שכן כל חברות הטכנולוגיה הגדולות בסין מנסות להיכנס לתחום הרכב האוטונומי והחברה בעצם שמה את עצמה בשורה אחת עם ענקיות. המחיר של הרכב החדש אמור להיות נמוך מה- P7 והוא אמור להתחיל להימסר ללקוחות ברבעון 4 השנה.
רק בתחילת השבוע דיווחה טסלה על כך שהיא בוחנת את טכנולוגיית ה- LiDAR של חברת LUMINAR TECHNOLOGIES INC. . על אף שהרכבים של טסלה אמורים להיות מופעלים בעזרת עיבוד תמונה (בדומה לטכנולוגיה של מובילאיי), טסלה בוחנת לשים ברכבים שלה טכנולוגיות LiDAR, אולי כדי לצמצם את כמות המצלמות ברכבים של טסלה ואולי כדי לשפר את הביצועים. גם APPLE מחזיקה בחברת LiDAR ישראלית, שהיא רכשה עוד בשנת 2013, בשם PrimeSense עבור 360 מיליון דולר. גם הרכב האוטונומי של GOOGLE עתיד להיות מפותח בעזרת טכנולוגית LiDAR.
עולם הרכב החשמלי בעולם בכלל ובסין בפרט צומח במהירות. בעוד מכירת רכבים חשמליים בשנת 2020 עלתה ב- 33%, מכירת רכבים המונעים בנפט ירדה ב- 15%. החברה החלה השנה למכור רכבים בשוק האירופי, כאשר רכבים ראשונים נמכרו בנורווגיה. החברה מתכוונת להיכנס לשוק האירופי דרך מדינות בצפון ובמערב היבשת, והמחיר שלה תחרותי מאוד - בנורווגיה הרכבים של Xpeng נמכרים בכ- 10% מתחת למחיר של טסלה. "זיהינו את הפוטנציאל בשוק האירופי" אמר סגן יו"ר הדירקטוריון של החברה. אגב החברה שמוכרת הכי הרבה רכבים חשמליים בנורווגיה היא בכלל פולקסווגן.
בהשוואה למתחרות, התמחור של Xpeng ראוי מאוד. לפי מחיר מניה של 28 דולר, החברה נסחרת לפי שווי שוק של 23 מיליארד דולר עם 5 מיליארד מזומן בקופה, מתקבל שווי פעילות של 18 מיליארד דולר. אגב שווי הפעילות של המתחרה NIO הוא בדיוק פי 2 והיא מוכרת כ-15% יותר רכבים (בלבד) מתחילת 2021.
אם נסתכל על Xpeng ביחס לחברה המובילה בשוק – טסלה, מדובר בפערי תמחור אדירים. טסלה בקצב מכירות של כ-700 אלף רכבים השנה בעוד Xpeng בקצב של כ-60 אלף רכבים – פי 11.5. אבל כשמתסכלים על השווי של שתי החברות נדהמים לגלות שטסלה מתומחרת פי 25 יותר גבוה מ-Xpeng. כשמסתכלים על ההכנסות של שתי החברות טסלה אכן מכניסה היום בערך פי 20 יותר מ-Xpeng, אך בשנת 2023, הצפי הוא שטסלה תגיע לכ-75 מיליארד דולר הכנסות בעוד Xpeng תרשום באותה שנה כ-7 מיליארד דולר הכנסות (בערך פי 11), וזאת משום שטסלה צומחת במספרים משמעותית יותר נמוכים מ- Xpeng.- 5.צחי 26/05/2021 10:58הגב לתגובה זומלא תוכן רלוונטי ומעניין
- 4.מייקל 26/05/2021 08:02הגב לתגובה זוטסלה היא חברת מולטי טכנולוגיה וממש לא חברת רכבים חשמליים , זה חלק מהפער העצום בין החברות.
- 3.אם טסלה צומחת 100% בשנה, איך אקספנג צומחת יותר ממנה? (ל"ת)סוחר קטן 25/05/2021 22:00הגב לתגובה זו
- ז'סוס 26/05/2021 00:01הגב לתגובה זוטסלה קונה ביטקווין, 2-3 ציוצים של הבוס וצומחים ב100% די רגיל לא?
- 2.חחחחחחחחחחח (ל"ת)מני 25/05/2021 20:25הגב לתגובה זו
- 1.בלדה לניפוח 25/05/2021 20:21הגב לתגובה זורק תאונות וקשות בלוף המאה
שווקים מסחר (AI)השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
השווקים ממשיכים את ראלי סוף השנה במסחר דל יחסית, כשברקע אופטימיות לגבי הצמיחה הכלכלית בארצות הברית עם ציפייה לשיפור ברווחיות החברות ב-2026. במקביל, הדולר נמצא ברמות נמוכות יחסית מול סל המטבעות, מה שתומך בסחורות ובמיוחד במתכות יקרות.
מדד מניות עולמי של MSCI עלה קלות במסחר באסיה ונמצא בדרך ליום שביעי רצוף של עליות עם עלייה של כ0.3%. חלק מהשווקים באסיה, כולל אוסטרליה והונג קונג, סגורים לרגל החגים. במילים אחרות, מדובר בראלי שמתרחש במסחר דליל.
בשוק האג"ח האמריקאי התשואה ל-10 שנים עלתה בכ-2 נקודות בסיס לכ-4.15%. התזוזה הקטנה הזו משקפת את המתיחות שהשוק מתמודד איתה בתקופה האחרונה: נתוני צמיחה חזקים מהצפוי בארצות הברית מקטינים את ההימורים על הורדות ריבית מהירות בתחילת השנה. יותר צמיחה פירושה פחות לחץ מיידי על הפד להקל, גם אם האינפלציה מתמתנת בהדרגה.
מדד הפחד של וול סטריט, VIX, ירד לרמה הנמוכה ביותר השנה, איתות לכך שהמשקיעים מוכנים לקחת סיכון. עם זאת, רמות תנודתיות נמוכות מאוד לעיתים מעידות גם על שאננות מוגזמת, במיוחד כשהשוק נשען על נרטיב אחד מרכזי.
- אנבידיה משתלטת על מתחרה - חברת השבבים גרוק
- אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תופעת ראלי סנטה קלאוס: מציאות או אשליה?
חלק גדול מהאופטימיות נשען על תופעת ראלי סנטה קלאוס - תקופה של סוף השנה והימים הראשונים של השנה החדשה שבה קיימת נטייה לעליות בשוקי המניות. נראה שהמשקיעים מנסים למשוך את המדדים לעוד שיאים, גם אם ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית ותוואי הריבית של הפד כבר אינם מתקבלים כמובנים מאליהם. בחלק מהחודש נשמעו חששות לגבי התמחור הגבוה של מניות טכנולוגיה, כולל מניות שמזוהות עם גל הבינה המלאכותית, אך כעת השוק חוזר להתמקד בתחזיות לרווחיות ב-2026. מדובר ב"סיבוב" קלאסי של השוק: פחות דיון על כמה המניות יקרות, יותר דיון על האם החברות יספקו צמיחה שמצדיקה את המחיר. במצב שבו הציפיות גבוהות, גם עונת דוחות כספיים טובה אך לא מצוינת עלולה להיתפס כאכזבה.
וול סטריט שור (גרוק)וול-סטריט ננעלה ביציבות; מניות הקוונטים צנחו, פלנטיר ירדה ב-3%
המסחר בוול סטריט לאחר חג המולד הסתיים ביציבות יחסית, כאשר המדדים המרכזיים נסחרו סמוך לרמות השיא ההיסטוריות שלהם. התנודתיות הייתה מוגבלת ומחזורי המסחר נמוכים בכ־50% מהממוצע החודשי, על רקע חזרת המשקיעים ליום מסחר קצר ודליל. למרות זאת, נתונים המעידים על חוסן כלכלי המשיכו לתמוך בציפיות חיוביות לרווחי החברות. הנאסד״ק ירד ב-0.1%, הדאו וה-S&P סיימו סביב ה-0.
אנבידיה בלטה בעליות לאחר שחתמה על הסכם רישוי עם סטארט־אפ בתחום הבינה המלאכותית, ופריפורט־מקמורן הובילה את מניות חומרי הגלם על רקע זינוק נוסף במחירי הזהב לשיא חדש.
בשוק האג"ח נרשמה פעילות מצומצמת. תשואות האג"ח הממשלתיות האמריקאיות כמעט שלא השתנו, כאשר אג"ח ל־10 שנים נסחרה סביב 4.14%. עם זאת, שוק האג"ח נמצא בדרכו לשנה הטובה ביותר מאז 2020, לאחר שלוש הורדות ריבית שביצע הפדרל ריזרב. במקביל, הדולר סיכם את השבוע הגרוע ביותר שלו מאז יוני.
המשקיעים ממשיכים לבחון האם השוק יצליח להשלים את “ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, הנמשך מחמשת ימי המסחר האחרונים של השנה ועד תחילת השנה החדשה. היסטורית, תקופה חיובית זו נוטה לבשר גם על המשך עליות בינואר ובמהלך השנה שלאחר מכן, והקרבה של המדדים לרמות עגולות הגבירה את ההערכות לניסיון פריצה נוסף כלפי מעלה.
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעוד שוקי המניות, האג"ח והמט"ח נותרו שקטים יחסית, שוק המתכות היקרות המשיך לרשום עליות חדות. זהב, כסף ופלטינה האריכו ראלי היסטורי, שנתמך ברכישות של בנקים מרכזיים, זרימות לקרנות סל וציפיות להמשך הקלה מוניטרית. אנליסטים מציינים כי העליות במתכות אף עקפו את ביצועי שוק המניות מאז תחילת שוק השוורים ב־2022, ומעלים שאלות לגבי רמות התמחור והסיכון גם מחוץ לעולם מניות ה־AI.
