XPENG
צילום: אתר החברה

עם צמיחה מהירה יותר ותמחור ראוי יותר משל טסלה: הכירו את XPENG

חברת הרכב החשמלי שבין בעלי המניות בה נמנים בלאקרוק ועליבאבא נסחרת לפי שווי של 23 מיליארד דולר. המכירות בזינוק מתמיד, הממשל הסיני תומך ול"חשמלי" הוסיפה בדגם החדש שלה גם את ה"אוטונומי" - כל מה שצריך לדעת על המניה
תום גפנר | (6)
נושאים בכתבה סין רכב חשמלי
ההנפקה של XPENG באוגוסט שעבר הייתה יחסית שקטה, אך לאחר שהמניה של טסלה עלתה מאות אחוזים, גם החברה הסינית עוררה עניין רב יחד עם כל מניות הרכבים החשמליים שעלו בעקבות המותג של מאסק. לשם השוואה, מניית TESLA INC נסחרה מתחת 300 דולר בעת הנפקת Xpeng. חודשיים לאחר מכן הנצרה השתחררה. ב-1 לנובמבר המניה נסחרה מתחת 20 דולר, ו-24 ימים לאחר מכן הגיעה ל- 75 דולרים למניה. לפי מחיר מניה של 75 דולר החברה נסחרה לפי שווי של 60 מיליארד דולר. נזכיר שהשווי של  FORD MOTOR CO שבעשר השנים האחרונות מוכרת (בכל שנה) מעל 2 מיליון רכבים, עמד אז על כ-50 מיליארד דולר. Xpeng, באותו זמן מכרה קצת יותר מ-20 אלף רכבים. מספרים באמת מדהימים שקשה לתפוס. חברה שמוכרת אחוז אחד מסך המכירות של חברה אחרת באותו הסקטור נסחרת לפי שווי גבוה יותר מהחברה הראשונה. XPENG היא חברת רכבים חשמליים שבסיס פעילותה בסין ובין בעלי המניות בה ניתן למצוא את עליבאבא המחזיקה כ-12% וקרנות ניהול הון פופולריות בארצות הברית כמו בלאקרוק, ואנגארד ועוד. החברה מוכרת שני סוגים של רכבים חשמליים G3 – הרכב הוותיק של החברה אשר נמכר מתחילת 2019. הרכב השני של החברה הוא P7 - הרכב היוקרתי של החברה אשר מכירתו החלה רק בשנה שעברה. גם היום השווי שלה נראה מנופח, אגב ההשוואה לפורד. החברה נסחרת היום לפי 23 מיליארד דולר (נניח חצי מהשווי של פורד) וכבר בקצב של כ-60 אלף רכבים בשנה (3% מהכמות של פורד). כלומר, גם אם השווי של Xpeng יחתך ב-75% היא עדיין תהיה מתומחרת יקר יותר (פי 2 לפחות) מפורד ביחס לכמות המכוניות הנמכרות. אז איך זה קורה?   ראשית כל, המספרים של החברה באמת מדהימים. שימו לב לטבלת המכירות של החברה לפי חודשים: מכירות החברה נמצאות בזינוק מתמיד, וסך המכירות בשנת 2021 עתיד להגיע לכל שנת 2020 במהלך יוני. החברה פרסמה את הדוח הכספי שלה לרבעון 1 שנת 2021, עם מכירות של 460 מיליון דולר, עלייה של כ-4% מול הרבעון הרביעי בשנה שעברה. הרווח הגולמי עם זאת צמח ב- 55% ל- 51 מיליון דולר (11% מסך המכירות מול 3% של פורד). כמו כן החברה הפסידה 122 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2021. על פי הדוח של החברה, יש ברשותה 5.21 מיליארד דולר במזומן ו- 250 מיליון דולר בחוב, והון עצמי של 5.2 מיליארד דולר.   שנית, קשה מאוד להסתכל על חברות רכב חשמלי וחברות רכב רגילות כעל חברות באותו סקטור. בעולם הצרכני של היום, מוצר בהתאמה אישית לצרכי הלקוחות זה פרט חשוב מאוד בהצלחת חברה. חברות רכב חשמלי אוספות מידע על הרגלי הנהיגה של הלקוחות שלהן באופן קבוע וככל שיגדילו את כמות הרכבים שהן מוכרות, כך כמות המידע שהן אוספות יגדל. השוק מבין את זה ולכן הוא מתמחר חברות רכב חשמלי במכפילים גבוהים יותר מחברות רכב מסורתיות, מה גם ששולי הרווח גבוהים יותר. אגב, חברות הרכב המסורתיות מציגות תשואות נפלאות מתחילת השנה – פורד עולה מעל 50%, GENERAL MOTORS עולה 35%, VOLKSWAGEN A G ORD 65%. השוק מבין שחברות אלה נעות במהירות לכיוון רכבים חשמליים ומתגמל אותן בהתאם. שימו לב לציוץ הבא של מנכ"ל פורד מלפני מספר ימים ששם בפרופורציות את המכירות של Xpeng. בתוך 48 שעות נרשמו 44,500 הזמנות לטנדר החשמלי החדש של החברה:   וול סטריט מצפה מפורד לספק אחוז רווח גולמי של 13% בשנת 2022 (שנת המכירות הראשונה של הטנדר החשמלי) בדומה למספרים של Xpeng היום, כאשר בעתיד מצפים מהחברה להציג 20% רווח גולמי מסך המכירות, מתוך הנחה כי עלות יצור של רכבים חשמליים בעתיד אמורה לרדת באופן משמעותי.   נוסף על אלה, השוק של Xpeng נמצא בנקודה מעולה. מכירת רכבים חשמליים בסין הסתכמה ב-1.3 מיליון רכבים בשנת 2020 – 41% מהתפוקה העולמית. בשנת 2021 צפויים להימכר 1.9 מיליון רכבים, עלייה של כמעט 50%. הממשל בסין תומך מאוד בחברות המקומיות על פני טסלה. הוא מונע מרכבי טסלה להיכנס למשרדי ממשלה ובסיסים צבאיים מחשש לריגול ומקדם מדיוניות של תמיכה תקציבית בחברות המקומיות. בשנה שעברה החברה הודיעה כי קיבלה השקעה של 600 מיליון דולר מקרן השקעות בתקצוב ממשלתי עבור הקמה של מפעל בעיר גואנגג'ואו. זהו המפעל השני של החברה אשר נמצא כבר בתהליכי הקמה והוא עתיד להיות מוכן בדצמבר 2022. לחברה מפעל אחד שמייצר מכוניות היום והוא בעל יכולת יצור מקסימלית של 100 אלף רכבים בשנה. בחודש שעבר החברה פרסמה כי היא תפתח מפעל שלישי בשטח ל 700 אלף מטר רבוע בווהאן. בעזרת שלושת המפעלים הלוו תוכל החברה לשאוף ליצור מקסימאלי של 350 אלף רכבים בשנת 2024. לפי מחיר ממוצע של 35 אלף דולר לרכב, מדובר בסך הכנסות של 12 מיליארד דולר לפי שער הדולר – יואן היום.   דגם P3 של XPENG (צילום: אתר החברה) החברה הודיעה לאחרונה על הדגם החדש שלה – P5, הרכב הראשון בעולם הכולל מערכות LiDAR מובנית וזאת עבור תוכנית הנסיעה האוטונומית של החברה הנקראת XPILOT. הרכב הזה שם את החברה במצב בו היא שחקנית מובילה בשוק, שכן כל חברות הטכנולוגיה הגדולות בסין מנסות להיכנס לתחום הרכב האוטונומי והחברה בעצם שמה את עצמה בשורה אחת עם ענקיות. המחיר של הרכב החדש אמור להיות נמוך מה- P7 והוא אמור להתחיל להימסר ללקוחות ברבעון 4 השנה. רק בתחילת השבוע דיווחה טסלה על כך שהיא בוחנת את טכנולוגיית ה- LiDAR של חברת LUMINAR TECHNOLOGIES INC. . על אף שהרכבים של טסלה אמורים להיות מופעלים בעזרת עיבוד תמונה (בדומה לטכנולוגיה של מובילאיי), טסלה בוחנת לשים ברכבים שלה טכנולוגיות LiDAR, אולי כדי לצמצם את כמות המצלמות ברכבים של טסלה ואולי כדי לשפר את הביצועים. גם APPLE מחזיקה בחברת LiDAR ישראלית, שהיא רכשה עוד בשנת 2013, בשם PrimeSense עבור 360 מיליון דולר. גם הרכב האוטונומי של GOOGLE עתיד להיות מפותח בעזרת טכנולוגית LiDAR.   עולם הרכב החשמלי בעולם בכלל ובסין בפרט צומח במהירות. בעוד מכירת רכבים חשמליים בשנת 2020 עלתה ב- 33%, מכירת רכבים המונעים בנפט ירדה ב- 15%. החברה החלה השנה למכור רכבים בשוק האירופי, כאשר רכבים ראשונים נמכרו בנורווגיה. החברה מתכוונת להיכנס לשוק האירופי דרך מדינות בצפון ובמערב היבשת, והמחיר שלה תחרותי מאוד -  בנורווגיה הרכבים של Xpeng נמכרים בכ- 10% מתחת למחיר של טסלה. "זיהינו את הפוטנציאל בשוק האירופי" אמר סגן יו"ר הדירקטוריון של החברה. אגב החברה שמוכרת הכי הרבה רכבים חשמליים בנורווגיה היא בכלל פולקסווגן. בהשוואה למתחרות, התמחור של Xpeng ראוי מאוד. לפי מחיר מניה של 28 דולר, החברה נסחרת לפי שווי שוק של 23 מיליארד דולר עם 5 מיליארד מזומן בקופה, מתקבל שווי פעילות של 18 מיליארד דולר. אגב שווי הפעילות של המתחרה NIO הוא בדיוק פי 2 והיא מוכרת כ-15% יותר רכבים (בלבד) מתחילת 2021. אם נסתכל על Xpeng ביחס לחברה המובילה בשוק – טסלה, מדובר בפערי תמחור אדירים. טסלה בקצב מכירות של כ-700 אלף רכבים השנה בעוד Xpeng בקצב של כ-60 אלף רכבים – פי 11.5. אבל כשמתסכלים על השווי של שתי החברות נדהמים לגלות שטסלה מתומחרת פי 25 יותר גבוה מ-Xpeng. כשמסתכלים על ההכנסות של שתי החברות טסלה אכן מכניסה היום בערך פי 20 יותר מ-Xpeng, אך בשנת 2023, הצפי הוא שטסלה תגיע לכ-75 מיליארד דולר הכנסות בעוד Xpeng תרשום באותה שנה כ-7 מיליארד דולר הכנסות (בערך פי 11), וזאת משום שטסלה צומחת במספרים משמעותית יותר נמוכים מ- Xpeng.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    צחי 26/05/2021 10:58
    הגב לתגובה זו
    מלא תוכן רלוונטי ומעניין
  • 4.
    מייקל 26/05/2021 08:02
    הגב לתגובה זו
    טסלה היא חברת מולטי טכנולוגיה וממש לא חברת רכבים חשמליים , זה חלק מהפער העצום בין החברות.
  • 3.
    אם טסלה צומחת 100% בשנה, איך אקספנג צומחת יותר ממנה? (ל"ת)
    סוחר קטן 25/05/2021 22:00
    הגב לתגובה זו
  • ז'סוס 26/05/2021 00:01
    הגב לתגובה זו
    טסלה קונה ביטקווין, 2-3 ציוצים של הבוס וצומחים ב100% די רגיל לא?
  • 2.
    חחחחחחחחחחח (ל"ת)
    מני 25/05/2021 20:25
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בלדה לניפוח 25/05/2021 20:21
    הגב לתגובה זו
    רק תאונות וקשות בלוף המאה
ארנולד שוורצנגר קרדיט: גרוקארנולד שוורצנגר קרדיט: גרוק

קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?

הדס ברטל |
נושאים בכתבה שחקנים קולנוע

שחקני קולנוע גדולים ואייקוניים זה מונח ששייך בעיקר לכוכבי עבר. בשנים האחרונות, הוליווד לא הנפיקה כוכב קולנוע צעיר, מוכשר וכריזמטי כמו השמות הגדולים ביותר שעשו מאות מיליונים בתעשייה וידעו גם להפוך את השכר מהסרטים לעסקים מצליחים ולעיתים גם אימפריות שמניבות מאות מיליונים. כוכבי הקולנוע העשירים ביותר מכל הזמנים מכילים בעיקר שחקנים ששיא תהילתם היה לפני 20, 30 או אפילו 40 שנה, לפני עידן הסטרימינג וההצפה שאנחנו חווים בסרטים וסדרות טלוויזיה שעולות לאוויר כל כמה ימים ורובנו לא מזהים את השחקנים. ריכזנו עבורכם את הכוכבים שמזלם הגדול הוא שהם הגיעו להוליווד בזמן תור הזהב שלה, ידעו לדרוש ולהרוויח משכורות עתק וחשוב מכך, ידעו לקחת את ההון שעשו כשחקנים ולהפוך אותו לאימפריות עסקים.


1 # ארנולד שוורצנגר 

ארנולד שוורצנגר, אחד מכוכבי הקולנוע הגדולים בהיסטוריה ומושל קליפורניה לשעבר, נמצא במקום הראשון עם הון של מיליארד וחצי דולר. שוורצנגר, שנולד בשנת 1947 בעיירה טאל שבאוסטריה, הפך מאמן פיתוח־גוף לכוכב אקשן, פוליטיקאי ומיליארדר ולפי דירוגים שונים בעולם, נחשב לכוכב הקולנוע העשיר בהיסטוריה. הסרט הקופתי המזוהה איתו יותר מכל הוא “שליחות קטלנית 2: יום הדין” (1991), שהכניס בקופות כ-520 מיליון דולר ברחבי העולם, והפך אותו לסמל עולמי של קולנוע האקשן. מבחינת רווח אישי, העסקה הטובה ביותר שעשה הייתה דווקא מהקומדיה “תאומים” (1988), שבה ויתר כמעט על שכר בסיס וקיבל אחוזים מהרווחים כאשר לפי דיווחים, הרוויח מהסרט מעל 40 מיליון דולר.

שוורצנגר כיכב גם בסרטים אייקוניים נוספים כמו “רונאן הברברי”, שקרים אמיתיים” ו"זיכרון גורלי”. מעבר למשכורות מהסרטים ומתפקידו כמושל קליפורניה בין השנים 2003 ל-2010, חלק עצום מהונו הגיע מהשקעות מוקדמות בנדל"ן בקליפורניה עוד לפני שהתפרסם. כבר בשנות ה-20 לחייו היה מיליונר נדל"ן, ובהמשך היה שותף ברשת המסעדות Planet Hollywood ששיא הצלחתה היה בשנות ה-90', ובעסקים בתחומי הכושר והבידור. הוא היה נשוי לעיתונאית מריה שרייבר, במשך יותר מ-25 שנה עד לגירושים בשנת 2021, ולזוג ארבעה ילדים.


ארנולד שוורצנגר מתוך הרשתות החברתיות
ארנולד שוורצנגר - קרדיט: מתוך הרשתות החברתיות


2 # דוויין "דה רוק" ג'ונסון 

הונו של דה רוק (דוויין ג'ונסון) מוערך בכ-1.2 מיליארד דולר. הוא נולד ב-1972 בהייברד, קליפורניה, למשפחת מתאבקים, והתחיל את הקריירה שלו ככוכב WWE לפני שהפך לאחד מכוכבי הקולנוע המבוקשים בעולם. את הונו העצום עשה בזכות שילוב של שכר גבוה משוברי קופות שכיכב בהם, אחוזים מהרווחים ועסקים חוץ־קולנועיים. אחד הסרטים המצליחים ביותר שבהם השתתף הוא “מהיר ועצבני 7 ”, שהכניס כ-1.5 מיליארד דולר ברחבי העולם והפך לשובר קופות ענק. בשנים האחרונות ג'ונסון חתם על עסקת־שיא עם אמזון על סרט האקשן “Red One”, שבגינה קיבל חבילת שכר של כ-50 מיליון דולר, באחת העסקאות הגבוהות שנרשמו אי־פעם לשחקן בסרט סטרימינג. ג'ונסון כיכב גם בלהיטים כמו “ג'ומנג'י: שורדים בג'ונגל” שהכניס כ-962 מיליון דולר וב“מואנה” (בקולו של מאוי).

ענקיות הטכנולוגיהענקיות הטכנולוגיה

ענקיות הטכנולוגיה עוברות לעידן עתיר הון - כיצד ה-AI משנה את פני התעשייה

מיקרוסופט, גוגל ואמזון השקיעו מעל 600 מיליארד דולר בתשתיות בינה מלאכותית ונאלצות לגייס חוב כשקופות המזומנים מתכווצות - בעוד וורן באפט מצמצם את ההחזקה באפל ולראשונה רוכש מניות  אלפאבית ב-4.3 מיליארד דולר
אדיר בן עמי |

ענף הטכנולוגיה נכנס לשלב חדש. שנים דיברו על חברות הענק כעסקים שמייצרים עוד הכנסה כמעט בלי להגדיל עלויות. אבל המציאות של הבינה המלאכותית דוחפת אותן לטריטוריה אחרת לגמרי. היום הן נראות הרבה יותר כמו תעשיות כבדות שזקוקות להון עצום כדי להמשיך לרוץ. במרכז המגמה עומדות מיקרוסופט Microsoft Corp 1.37%  , גוגל Alphabet -0.78%  ואמזוןAmazon.com Inc. -1.22%  . שלושתן פתחו את הכיס בהיקפים שלא נראו בענף. תשתיות AI, חוות שרתים, חוזי ענן ארוכי טווח וציוד מחשוב מתקדם. בתוך תקופה קצרה הן השקיעו מעל 600 מיליארד דולר, והמספרים ממשיכים לעלות.


מה שמרתק הוא שהחברות האלו יכלו להרשות לעצמן את ההשקעה. הן נכנסו לעידן הבינה המלאכותית כמעט ללא חוב, עם הרבה מזומן ותזרים חזק. הן נהנו מרווחי עתק של השנים האחרונות, שלא קשורים דווקא ל־AI. עכשיו התחושה היא שהן משתמשות בכסף כדי לשמור על ההובלה. עם זאת, משהו חורק. רואים את זה בשקט במאזנים. כריות המזומנים מתכווצות. מיקרוסופט, שבעבר כמעט מחצית מנכסיה היו במזומן ובהשקעות קצרות טווח, נמצאת היום בפחות מחמישית. אצל אמזון וגוגל הסיפור דומה. הנכסים גדלים, אבל המזומן לא עומד בקצב.

זה לא מסתיים שם. התזרים של גוגל ואמזון חלש יותר לעומת השנה הקודמת. גם אצל מיקרוסופט התמונה פחות יפה כשמכניסים לחישוב התחייבויות לעלויות תשתית שמופיעות מחוץ לדוח. במילים פשוטות, גם ענקיות כאלה מתחילות להרגיש את העומס.

האנליסטים כבר מצפים לעלייה דרמטית נוספת בהוצאות בשנה הבאה. מיקרוסופט צפויה להוציא כ־159 מיליארד דולר, אמזון כ־145 מיליארד וגוגל תתקרב ל־112 מיליארד. בתוך ארבע שנים מדובר כבר על טריליון דולר. רובו על AI. בינתיים ההכנסות עדיין מחזיקות את המערכת, כאשר שלושתן גדלות בקצב שמאפשר להן להמשיך להשקיע. אבל זה לא יהיה מספיק לאורך זמן. ברגע שההוצאות הופכות למפלצת, חברות חייבות לגייס חוב. מטא כבר עשתה זאת כשגייסה 30 מיליארד דולר. אורקל הוציאה 18 מיליארד נוספים, רק כדי לעמוד בדרישות התשתית.


השינוי לענף עתיר הון

הענף שהיה מזוהה עם צמיחה כמעט אינסופית והוצאות יציבות הופך לענף עתיר הון. כל החלטה אסטרטגית הופכת להימור על מיליארדים. כל עיכוב בביקושים או טכנולוגיה שנזנחת עלולים להפוך השקעה יקרה לנטל. זה משפיע גם על הדרך שבה משקיעים מסתכלים על חברות טכנולוגיה. פחות תשומת לב לכמות המשתמשים בשירות מסוים ויותר לביצועים של מערכות AI. יותר עניין בהתחייבויות עתידיות ובהסכמי ענן, ופחות במשפטים כלליים על חדשנות.