XPENG
צילום: אתר החברה

עם צמיחה מהירה יותר ותמחור ראוי יותר משל טסלה: הכירו את XPENG

חברת הרכב החשמלי שבין בעלי המניות בה נמנים בלאקרוק ועליבאבא נסחרת לפי שווי של 23 מיליארד דולר. המכירות בזינוק מתמיד, הממשל הסיני תומך ול"חשמלי" הוסיפה בדגם החדש שלה גם את ה"אוטונומי" - כל מה שצריך לדעת על המניה
תום גפנר | (6)
נושאים בכתבה סין רכב חשמלי
ההנפקה של XPENG באוגוסט שעבר הייתה יחסית שקטה, אך לאחר שהמניה של טסלה עלתה מאות אחוזים, גם החברה הסינית עוררה עניין רב יחד עם כל מניות הרכבים החשמליים שעלו בעקבות המותג של מאסק. לשם השוואה, מניית TESLA INC נסחרה מתחת 300 דולר בעת הנפקת Xpeng. חודשיים לאחר מכן הנצרה השתחררה. ב-1 לנובמבר המניה נסחרה מתחת 20 דולר, ו-24 ימים לאחר מכן הגיעה ל- 75 דולרים למניה. לפי מחיר מניה של 75 דולר החברה נסחרה לפי שווי של 60 מיליארד דולר. נזכיר שהשווי של  FORD MOTOR CO שבעשר השנים האחרונות מוכרת (בכל שנה) מעל 2 מיליון רכבים, עמד אז על כ-50 מיליארד דולר. Xpeng, באותו זמן מכרה קצת יותר מ-20 אלף רכבים. מספרים באמת מדהימים שקשה לתפוס. חברה שמוכרת אחוז אחד מסך המכירות של חברה אחרת באותו הסקטור נסחרת לפי שווי גבוה יותר מהחברה הראשונה. XPENG היא חברת רכבים חשמליים שבסיס פעילותה בסין ובין בעלי המניות בה ניתן למצוא את עליבאבא המחזיקה כ-12% וקרנות ניהול הון פופולריות בארצות הברית כמו בלאקרוק, ואנגארד ועוד. החברה מוכרת שני סוגים של רכבים חשמליים G3 – הרכב הוותיק של החברה אשר נמכר מתחילת 2019. הרכב השני של החברה הוא P7 - הרכב היוקרתי של החברה אשר מכירתו החלה רק בשנה שעברה. גם היום השווי שלה נראה מנופח, אגב ההשוואה לפורד. החברה נסחרת היום לפי 23 מיליארד דולר (נניח חצי מהשווי של פורד) וכבר בקצב של כ-60 אלף רכבים בשנה (3% מהכמות של פורד). כלומר, גם אם השווי של Xpeng יחתך ב-75% היא עדיין תהיה מתומחרת יקר יותר (פי 2 לפחות) מפורד ביחס לכמות המכוניות הנמכרות. אז איך זה קורה?   ראשית כל, המספרים של החברה באמת מדהימים. שימו לב לטבלת המכירות של החברה לפי חודשים: מכירות החברה נמצאות בזינוק מתמיד, וסך המכירות בשנת 2021 עתיד להגיע לכל שנת 2020 במהלך יוני. החברה פרסמה את הדוח הכספי שלה לרבעון 1 שנת 2021, עם מכירות של 460 מיליון דולר, עלייה של כ-4% מול הרבעון הרביעי בשנה שעברה. הרווח הגולמי עם זאת צמח ב- 55% ל- 51 מיליון דולר (11% מסך המכירות מול 3% של פורד). כמו כן החברה הפסידה 122 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2021. על פי הדוח של החברה, יש ברשותה 5.21 מיליארד דולר במזומן ו- 250 מיליון דולר בחוב, והון עצמי של 5.2 מיליארד דולר.   שנית, קשה מאוד להסתכל על חברות רכב חשמלי וחברות רכב רגילות כעל חברות באותו סקטור. בעולם הצרכני של היום, מוצר בהתאמה אישית לצרכי הלקוחות זה פרט חשוב מאוד בהצלחת חברה. חברות רכב חשמלי אוספות מידע על הרגלי הנהיגה של הלקוחות שלהן באופן קבוע וככל שיגדילו את כמות הרכבים שהן מוכרות, כך כמות המידע שהן אוספות יגדל. השוק מבין את זה ולכן הוא מתמחר חברות רכב חשמלי במכפילים גבוהים יותר מחברות רכב מסורתיות, מה גם ששולי הרווח גבוהים יותר. אגב, חברות הרכב המסורתיות מציגות תשואות נפלאות מתחילת השנה – פורד עולה מעל 50%, GENERAL MOTORS עולה 35%, VOLKSWAGEN A G ORD 65%. השוק מבין שחברות אלה נעות במהירות לכיוון רכבים חשמליים ומתגמל אותן בהתאם. שימו לב לציוץ הבא של מנכ"ל פורד מלפני מספר ימים ששם בפרופורציות את המכירות של Xpeng. בתוך 48 שעות נרשמו 44,500 הזמנות לטנדר החשמלי החדש של החברה:   וול סטריט מצפה מפורד לספק אחוז רווח גולמי של 13% בשנת 2022 (שנת המכירות הראשונה של הטנדר החשמלי) בדומה למספרים של Xpeng היום, כאשר בעתיד מצפים מהחברה להציג 20% רווח גולמי מסך המכירות, מתוך הנחה כי עלות יצור של רכבים חשמליים בעתיד אמורה לרדת באופן משמעותי.   נוסף על אלה, השוק של Xpeng נמצא בנקודה מעולה. מכירת רכבים חשמליים בסין הסתכמה ב-1.3 מיליון רכבים בשנת 2020 – 41% מהתפוקה העולמית. בשנת 2021 צפויים להימכר 1.9 מיליון רכבים, עלייה של כמעט 50%. הממשל בסין תומך מאוד בחברות המקומיות על פני טסלה. הוא מונע מרכבי טסלה להיכנס למשרדי ממשלה ובסיסים צבאיים מחשש לריגול ומקדם מדיוניות של תמיכה תקציבית בחברות המקומיות. בשנה שעברה החברה הודיעה כי קיבלה השקעה של 600 מיליון דולר מקרן השקעות בתקצוב ממשלתי עבור הקמה של מפעל בעיר גואנגג'ואו. זהו המפעל השני של החברה אשר נמצא כבר בתהליכי הקמה והוא עתיד להיות מוכן בדצמבר 2022. לחברה מפעל אחד שמייצר מכוניות היום והוא בעל יכולת יצור מקסימלית של 100 אלף רכבים בשנה. בחודש שעבר החברה פרסמה כי היא תפתח מפעל שלישי בשטח ל 700 אלף מטר רבוע בווהאן. בעזרת שלושת המפעלים הלוו תוכל החברה לשאוף ליצור מקסימאלי של 350 אלף רכבים בשנת 2024. לפי מחיר ממוצע של 35 אלף דולר לרכב, מדובר בסך הכנסות של 12 מיליארד דולר לפי שער הדולר – יואן היום.   דגם P3 של XPENG (צילום: אתר החברה) החברה הודיעה לאחרונה על הדגם החדש שלה – P5, הרכב הראשון בעולם הכולל מערכות LiDAR מובנית וזאת עבור תוכנית הנסיעה האוטונומית של החברה הנקראת XPILOT. הרכב הזה שם את החברה במצב בו היא שחקנית מובילה בשוק, שכן כל חברות הטכנולוגיה הגדולות בסין מנסות להיכנס לתחום הרכב האוטונומי והחברה בעצם שמה את עצמה בשורה אחת עם ענקיות. המחיר של הרכב החדש אמור להיות נמוך מה- P7 והוא אמור להתחיל להימסר ללקוחות ברבעון 4 השנה. רק בתחילת השבוע דיווחה טסלה על כך שהיא בוחנת את טכנולוגיית ה- LiDAR של חברת LUMINAR TECHNOLOGIES INC. . על אף שהרכבים של טסלה אמורים להיות מופעלים בעזרת עיבוד תמונה (בדומה לטכנולוגיה של מובילאיי), טסלה בוחנת לשים ברכבים שלה טכנולוגיות LiDAR, אולי כדי לצמצם את כמות המצלמות ברכבים של טסלה ואולי כדי לשפר את הביצועים. גם APPLE מחזיקה בחברת LiDAR ישראלית, שהיא רכשה עוד בשנת 2013, בשם PrimeSense עבור 360 מיליון דולר. גם הרכב האוטונומי של GOOGLE עתיד להיות מפותח בעזרת טכנולוגית LiDAR.   עולם הרכב החשמלי בעולם בכלל ובסין בפרט צומח במהירות. בעוד מכירת רכבים חשמליים בשנת 2020 עלתה ב- 33%, מכירת רכבים המונעים בנפט ירדה ב- 15%. החברה החלה השנה למכור רכבים בשוק האירופי, כאשר רכבים ראשונים נמכרו בנורווגיה. החברה מתכוונת להיכנס לשוק האירופי דרך מדינות בצפון ובמערב היבשת, והמחיר שלה תחרותי מאוד -  בנורווגיה הרכבים של Xpeng נמכרים בכ- 10% מתחת למחיר של טסלה. "זיהינו את הפוטנציאל בשוק האירופי" אמר סגן יו"ר הדירקטוריון של החברה. אגב החברה שמוכרת הכי הרבה רכבים חשמליים בנורווגיה היא בכלל פולקסווגן. בהשוואה למתחרות, התמחור של Xpeng ראוי מאוד. לפי מחיר מניה של 28 דולר, החברה נסחרת לפי שווי שוק של 23 מיליארד דולר עם 5 מיליארד מזומן בקופה, מתקבל שווי פעילות של 18 מיליארד דולר. אגב שווי הפעילות של המתחרה NIO הוא בדיוק פי 2 והיא מוכרת כ-15% יותר רכבים (בלבד) מתחילת 2021. אם נסתכל על Xpeng ביחס לחברה המובילה בשוק – טסלה, מדובר בפערי תמחור אדירים. טסלה בקצב מכירות של כ-700 אלף רכבים השנה בעוד Xpeng בקצב של כ-60 אלף רכבים – פי 11.5. אבל כשמתסכלים על השווי של שתי החברות נדהמים לגלות שטסלה מתומחרת פי 25 יותר גבוה מ-Xpeng. כשמסתכלים על ההכנסות של שתי החברות טסלה אכן מכניסה היום בערך פי 20 יותר מ-Xpeng, אך בשנת 2023, הצפי הוא שטסלה תגיע לכ-75 מיליארד דולר הכנסות בעוד Xpeng תרשום באותה שנה כ-7 מיליארד דולר הכנסות (בערך פי 11), וזאת משום שטסלה צומחת במספרים משמעותית יותר נמוכים מ- Xpeng.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    צחי 26/05/2021 10:58
    הגב לתגובה זו
    מלא תוכן רלוונטי ומעניין
  • 4.
    מייקל 26/05/2021 08:02
    הגב לתגובה זו
    טסלה היא חברת מולטי טכנולוגיה וממש לא חברת רכבים חשמליים , זה חלק מהפער העצום בין החברות.
  • 3.
    אם טסלה צומחת 100% בשנה, איך אקספנג צומחת יותר ממנה? (ל"ת)
    סוחר קטן 25/05/2021 22:00
    הגב לתגובה זו
  • ז'סוס 26/05/2021 00:01
    הגב לתגובה זו
    טסלה קונה ביטקווין, 2-3 ציוצים של הבוס וצומחים ב100% די רגיל לא?
  • 2.
    חחחחחחחחחחח (ל"ת)
    מני 25/05/2021 20:25
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בלדה לניפוח 25/05/2021 20:21
    הגב לתגובה זו
    רק תאונות וקשות בלוף המאה
נחושת
צילום: Ra Dragon, Unsplash

שיא של יותר מעשור: הנחושת מזנקת ומובילה את הראלי העולמי במתכות

שיבושי היצע, ציפיות להרחבה כלכלית בסין, היחלשות הדולר וחששות ממכסים בארה״ב דוחפים את מחירי הנחושת לשיאים היסטוריים ולעלייה שנתית של מעל 40%

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה נחושת

שוק המתכות העולמי מסיים את השנה בעליות שערים, כאשר הנחושת נמצאת במוקד לאחר שקבעה שיאי מחיר חדשים במספר בורסות מרכזיות. המתכת התעשייתית, הנחשבת סמן למצב הכלכלה העולמית, חצתה לראשונה את רף 12 אלף הדולר לטון וממשיכה להיסחר ברמות גבוהות במיוחד גם לאחר תיקונים קלים.


מחיר הנחושת זינק לשיא של כ־12,160 דולר לטון. מדובר בהמשך ישיר לראלי שנמשך מאז אוקטובר, ראלי שמעמיד את 2025 כאחת השנים החזקות ביותר לנחושת זה למעלה מעשור. העליות בנחושת משתלבות בגל רחב יותר של התחזקות בשוקי הסחורות. גם הזהב והכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית, ציפיות להקלה מוניטרית בארה״ב והיחלשות הדולר. עבור משקיעים רבים, שילוב זה מחזק את האטרקטיביות של מתכות הן כהשקעה והן כנכס גידור.


אנליסטים מציינים כי מחירי הנחושת מקבלים תמיכה גם מהציפייה לצעדים נוספים לעידוד הכלכלה הסינית. כל איתות להרחבה פיסקלית או מוניטרית בסין מתורגם במהירות לעליות במחירי מתכות תעשייתיות, בשל משקלה המרכזי של המדינה בצריכה העולמית.


ברקע העליות עומדים גם שיבושי היצע ממשיים. מאז אוקטובר אירעו תקלות חמורות במספר מכרות גדולים, שפגעו ביכולת הייצור והציפו מחדש חששות ממחסור. גם לפני אותם אירועים, אנליסטים כבר הזהירו כי הביקוש העתידי עלול לעלות על ההיצע בשנים הקרובות.


שוק הנחושת צפוי להיכנס לגרעונות משמעותיים

בג׳פריס מעריכים כי גם בתרחיש של צמיחה עולמית מתונה, סביב 2% בשנה, שוק הנחושת צפוי להיכנס לגרעונות משמעותיים כבר במהלך השנה הקרובה. הערכה זו מחזקת את ההבנה כי הלחץ בשוק אינו זמני בלבד.


2025 בשווקים2025 בשווקים
מעבר לים

סיכום 2025: וול סטריט מפגינה עוצמה, מיום ה"שחרור" ועד לשיא כל הזמנים

במשך שנת 2025 נרשמו זעזועים רבים בשווקים, חלקם קשורים ישירות לכלכלה, חלקם פחות, החל מ"יום השחרור, ועד השבתת המשקל - כל אחד מהם מספיק כדי לגרום לשוק דובי משמעותי, אבל למרות הכל וול סטריט רושמת שנה נוספת, שלישית ברציפות, של עליות חדות; וגם - מה מצפה בשנת 2026?

גיא טל |


השנה הסוערת שהסתיימה בעליות דו ספרתיות

הגיע העת לסכם את שנת 2025, שנה סוערת למדי שהושפעה מהרבה מאד גורמים לאו דווקא כלכליים. סך הכל וול סטריט הפגינה חוסן אל מול זעזועים רבים, החל ממלחמת הסחר באפריל, דרך השבתת הממשל הארוכה ביותר בהיסטוריה, אינפלציה דביקה באזור ה-3% ועד לחששות מפני התפוצצות בועת הבינה המלאכותית, במידה ואכן מדובר בבועה. מי זוכר כבר את ה"איום" של "דיפסיק" הסיני שהפיל את השווקים לכמה שבועות ונעלם כלא היה בתוך השנה רבת האירועים. סך הכל, למרות הכל, מדד ה-SP500 מסיים שנה שלישית רצופה עם עליות נאות שמסתכמות בכ-17% נכון לשעת כתיבת שורות אלו, ואילו הנאסד"ק עם שנה נוספת של יותר מ-20%. הדאו לא מפגר הרבה מאחור עם כ-14%. שלא כרגיל, השווקים הבנלאומיים הציגו תשואות טובות אף יותר, עם 22% בדאקס, 21% בפוטסי הבריטי, 26% בניקיי ו-29% בהאנג סנג. אילו האירועים המרכזיים שהשפיעו על השווקים בשנה החולפת. 

ינואר: דיפסיק והנפילה של אנבידיה – בועת הבינה המלאכותית

בינואר 2025 חווה שוק השבבים את אחד הרגעים הדרמטיים ביותר שלו. חברת הסטארט-אפ הסינית DeepSeek הכריזה על פיתוח מודל R1 בעלות מזערית יחסית למודלים המערביים, תוך שימוש בשבבים סיניים פחות חזקים. ההכרזה הזו זעזעה את הנחת היסוד של וול-סטריט לפיה יש צורך בחומרה יקרה של אנבידיה כדי להשיג ביצועים ברמה גבוהה. ב-27 בינואר 2025 רשמה אנבידיה הפסד של כ-589 מיליארד דולר בשווי השוק ביום אחד – הירידה היומית הגדולה בהיסטוריה עבור חברה בודדת. למרות זאת, החברה הצליחה להתאושש במהלך השנה ולהגיע לשווי של 5 טריליון דולר, כשהיא נתמכת בביקוש בלתי פוסק מצד ענקיות הענן. התעוררו ספקות ביחס לשאלה האם החברה הסינית אכן פתחה מודל בעלות כזו, אם אכן לא היה שימוש בשבבים של אנבידיה בצורה כזו או אחרת ועוד. בסופו של דבר, השוק גם התחיל להבין שמלבד "אימון המודל" יש גם את ה"שימוש במודל" שדורש לא פחות ואולי אף יותר כוח מחשוב, והביא להוצאות עתק על בניית תשתיות מחשוב שיאפשרו את השימוש ההולך וגובר בבינה המלאכותית. יחד עם זאת ההתגברות על האנקדוטה של דיפסיק לא חיסלה את החששות סביב "בועת הבינה המלאכותית", חשש שחזר לכותרות פעם אחר פעם במהלך השנה מסיבות שונות. החברות הגדולות ממשיכות להוציא הוצאות עתק על בניית תשתיות יקרות, כשההכנסות, לפחות לבינתיים, לא מצדיקות את ההוצאות. חשש מיוחד מעוררת חלוצת הבינה המלאכותית חברת OpneAI שחותמת על חוזים בשווי מאות מיליארדי דולרים, כשלא ברור האם ואיך תוכל לעמוד בהם, ועוד כמה זמן היתרון התחרותי שהשיגה לעצמה יחזיק מעמד מול התחרות הקשה מול גוגל, גרוק של אלון מאסק ומודלים אחרים. חברות רבות כמו אורקל מסתמכות על החוזים הללו, ובכך אופןאיאיי הופכת לסיכון מערכתי.

אפריל: זעזוע "יום השחרור"

חודש אפריל 2025 ייזכר כאחד החודשים התנודתיים ביותר בהיסטוריה של הבורסה לניירות ערך בניור יורק. הכרזת הנשיא על מכסים רחבי היקף ב-3 באפריל הובילה לצניחה של 6% ביום העוקב ועוד כמה ימים של ירידות חדות. כבר ב-9 באפריל טראמפ "גילה גמישות" או יש שיאמרו "התקפל" לנוכח שברים מהותיים בשוק האג"ח הממשלתי, והזניק את המדדים בחזרה. בסופו של דבר השוק החזיר את כל הירידות של אפריל עד מהרה וכבש שיאים חדשים בהמשך השנה, האחרון שבהם נכון לעכשיו ב-11 בדצמבר. האם המכסים אכן "ישברו" את הכלכלה האמריקאית? הנתונים שמצטברים בינתיים לא מצדיקים את הפאניקה של אפריל. נראה שלמכסים השפעה מוגבלת בלבד על האינפלציה אם בכלל, כפי שטען שר האוצר סקוט בסנט כל הזמן. 

ספטמבר: מחזור הורדת הריבית השנוי במחלוקת


לאחר כמעט שנה שלמה שהפד' חיכה לראות איך מגיבים המכסים, ומה השפעת מדיניות ממשל טראמפ על הריבית, בספטמבר סוף סוף החל הבנק המרכזי במחזור חדש של הורדת ריבית. סך הכל ביצע הפד' שלוש הפחתות ריבית רצופות של 0.25%, אך עשה זאת תוך ויכוח עז וחילוקי דעות חסרי תקדים. ההחלטה האחרונה הייתה שנויה במחלוקת במיוחד עם שלושה מתנגדים, לראשונה מאז ספטמבר 2019. חילוקי הדעות טבעיים לנוכח המצב הכלכלי המורכב: חולשה מתגברת בשוק העבודה מצד אחד, ואינפלציה דביקה מצד שני. הסיטואציה הזו מעמידה את הפד' בין הפטיש לסדן, כשמצד אחד האינפלציה הגבוהה דורשת השארת ריבית מגבילה ומצד שני החולשה בשוק העבודה דורשת תמריצים מוניטריים בדמות הורדת ריבית.