XPENG
צילום: אתר החברה

עם צמיחה מהירה יותר ותמחור ראוי יותר משל טסלה: הכירו את XPENG

חברת הרכב החשמלי שבין בעלי המניות בה נמנים בלאקרוק ועליבאבא נסחרת לפי שווי של 23 מיליארד דולר. המכירות בזינוק מתמיד, הממשל הסיני תומך ול"חשמלי" הוסיפה בדגם החדש שלה גם את ה"אוטונומי" - כל מה שצריך לדעת על המניה
תום גפנר | (6)
נושאים בכתבה סין רכב חשמלי
ההנפקה של XPENG באוגוסט שעבר הייתה יחסית שקטה, אך לאחר שהמניה של טסלה עלתה מאות אחוזים, גם החברה הסינית עוררה עניין רב יחד עם כל מניות הרכבים החשמליים שעלו בעקבות המותג של מאסק. לשם השוואה, מניית TESLA INC נסחרה מתחת 300 דולר בעת הנפקת Xpeng. חודשיים לאחר מכן הנצרה השתחררה. ב-1 לנובמבר המניה נסחרה מתחת 20 דולר, ו-24 ימים לאחר מכן הגיעה ל- 75 דולרים למניה. לפי מחיר מניה של 75 דולר החברה נסחרה לפי שווי של 60 מיליארד דולר. נזכיר שהשווי של  FORD MOTOR CO שבעשר השנים האחרונות מוכרת (בכל שנה) מעל 2 מיליון רכבים, עמד אז על כ-50 מיליארד דולר. Xpeng, באותו זמן מכרה קצת יותר מ-20 אלף רכבים. מספרים באמת מדהימים שקשה לתפוס. חברה שמוכרת אחוז אחד מסך המכירות של חברה אחרת באותו הסקטור נסחרת לפי שווי גבוה יותר מהחברה הראשונה. XPENG היא חברת רכבים חשמליים שבסיס פעילותה בסין ובין בעלי המניות בה ניתן למצוא את עליבאבא המחזיקה כ-12% וקרנות ניהול הון פופולריות בארצות הברית כמו בלאקרוק, ואנגארד ועוד. החברה מוכרת שני סוגים של רכבים חשמליים G3 – הרכב הוותיק של החברה אשר נמכר מתחילת 2019. הרכב השני של החברה הוא P7 - הרכב היוקרתי של החברה אשר מכירתו החלה רק בשנה שעברה. גם היום השווי שלה נראה מנופח, אגב ההשוואה לפורד. החברה נסחרת היום לפי 23 מיליארד דולר (נניח חצי מהשווי של פורד) וכבר בקצב של כ-60 אלף רכבים בשנה (3% מהכמות של פורד). כלומר, גם אם השווי של Xpeng יחתך ב-75% היא עדיין תהיה מתומחרת יקר יותר (פי 2 לפחות) מפורד ביחס לכמות המכוניות הנמכרות. אז איך זה קורה?   ראשית כל, המספרים של החברה באמת מדהימים. שימו לב לטבלת המכירות של החברה לפי חודשים: מכירות החברה נמצאות בזינוק מתמיד, וסך המכירות בשנת 2021 עתיד להגיע לכל שנת 2020 במהלך יוני. החברה פרסמה את הדוח הכספי שלה לרבעון 1 שנת 2021, עם מכירות של 460 מיליון דולר, עלייה של כ-4% מול הרבעון הרביעי בשנה שעברה. הרווח הגולמי עם זאת צמח ב- 55% ל- 51 מיליון דולר (11% מסך המכירות מול 3% של פורד). כמו כן החברה הפסידה 122 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2021. על פי הדוח של החברה, יש ברשותה 5.21 מיליארד דולר במזומן ו- 250 מיליון דולר בחוב, והון עצמי של 5.2 מיליארד דולר.   שנית, קשה מאוד להסתכל על חברות רכב חשמלי וחברות רכב רגילות כעל חברות באותו סקטור. בעולם הצרכני של היום, מוצר בהתאמה אישית לצרכי הלקוחות זה פרט חשוב מאוד בהצלחת חברה. חברות רכב חשמלי אוספות מידע על הרגלי הנהיגה של הלקוחות שלהן באופן קבוע וככל שיגדילו את כמות הרכבים שהן מוכרות, כך כמות המידע שהן אוספות יגדל. השוק מבין את זה ולכן הוא מתמחר חברות רכב חשמלי במכפילים גבוהים יותר מחברות רכב מסורתיות, מה גם ששולי הרווח גבוהים יותר. אגב, חברות הרכב המסורתיות מציגות תשואות נפלאות מתחילת השנה – פורד עולה מעל 50%, GENERAL MOTORS עולה 35%, VOLKSWAGEN A G ORD 65%. השוק מבין שחברות אלה נעות במהירות לכיוון רכבים חשמליים ומתגמל אותן בהתאם. שימו לב לציוץ הבא של מנכ"ל פורד מלפני מספר ימים ששם בפרופורציות את המכירות של Xpeng. בתוך 48 שעות נרשמו 44,500 הזמנות לטנדר החשמלי החדש של החברה:   וול סטריט מצפה מפורד לספק אחוז רווח גולמי של 13% בשנת 2022 (שנת המכירות הראשונה של הטנדר החשמלי) בדומה למספרים של Xpeng היום, כאשר בעתיד מצפים מהחברה להציג 20% רווח גולמי מסך המכירות, מתוך הנחה כי עלות יצור של רכבים חשמליים בעתיד אמורה לרדת באופן משמעותי.   נוסף על אלה, השוק של Xpeng נמצא בנקודה מעולה. מכירת רכבים חשמליים בסין הסתכמה ב-1.3 מיליון רכבים בשנת 2020 – 41% מהתפוקה העולמית. בשנת 2021 צפויים להימכר 1.9 מיליון רכבים, עלייה של כמעט 50%. הממשל בסין תומך מאוד בחברות המקומיות על פני טסלה. הוא מונע מרכבי טסלה להיכנס למשרדי ממשלה ובסיסים צבאיים מחשש לריגול ומקדם מדיוניות של תמיכה תקציבית בחברות המקומיות. בשנה שעברה החברה הודיעה כי קיבלה השקעה של 600 מיליון דולר מקרן השקעות בתקצוב ממשלתי עבור הקמה של מפעל בעיר גואנגג'ואו. זהו המפעל השני של החברה אשר נמצא כבר בתהליכי הקמה והוא עתיד להיות מוכן בדצמבר 2022. לחברה מפעל אחד שמייצר מכוניות היום והוא בעל יכולת יצור מקסימלית של 100 אלף רכבים בשנה. בחודש שעבר החברה פרסמה כי היא תפתח מפעל שלישי בשטח ל 700 אלף מטר רבוע בווהאן. בעזרת שלושת המפעלים הלוו תוכל החברה לשאוף ליצור מקסימאלי של 350 אלף רכבים בשנת 2024. לפי מחיר ממוצע של 35 אלף דולר לרכב, מדובר בסך הכנסות של 12 מיליארד דולר לפי שער הדולר – יואן היום.   דגם P3 של XPENG (צילום: אתר החברה) החברה הודיעה לאחרונה על הדגם החדש שלה – P5, הרכב הראשון בעולם הכולל מערכות LiDAR מובנית וזאת עבור תוכנית הנסיעה האוטונומית של החברה הנקראת XPILOT. הרכב הזה שם את החברה במצב בו היא שחקנית מובילה בשוק, שכן כל חברות הטכנולוגיה הגדולות בסין מנסות להיכנס לתחום הרכב האוטונומי והחברה בעצם שמה את עצמה בשורה אחת עם ענקיות. המחיר של הרכב החדש אמור להיות נמוך מה- P7 והוא אמור להתחיל להימסר ללקוחות ברבעון 4 השנה. רק בתחילת השבוע דיווחה טסלה על כך שהיא בוחנת את טכנולוגיית ה- LiDAR של חברת LUMINAR TECHNOLOGIES INC. . על אף שהרכבים של טסלה אמורים להיות מופעלים בעזרת עיבוד תמונה (בדומה לטכנולוגיה של מובילאיי), טסלה בוחנת לשים ברכבים שלה טכנולוגיות LiDAR, אולי כדי לצמצם את כמות המצלמות ברכבים של טסלה ואולי כדי לשפר את הביצועים. גם APPLE מחזיקה בחברת LiDAR ישראלית, שהיא רכשה עוד בשנת 2013, בשם PrimeSense עבור 360 מיליון דולר. גם הרכב האוטונומי של GOOGLE עתיד להיות מפותח בעזרת טכנולוגית LiDAR.   עולם הרכב החשמלי בעולם בכלל ובסין בפרט צומח במהירות. בעוד מכירת רכבים חשמליים בשנת 2020 עלתה ב- 33%, מכירת רכבים המונעים בנפט ירדה ב- 15%. החברה החלה השנה למכור רכבים בשוק האירופי, כאשר רכבים ראשונים נמכרו בנורווגיה. החברה מתכוונת להיכנס לשוק האירופי דרך מדינות בצפון ובמערב היבשת, והמחיר שלה תחרותי מאוד -  בנורווגיה הרכבים של Xpeng נמכרים בכ- 10% מתחת למחיר של טסלה. "זיהינו את הפוטנציאל בשוק האירופי" אמר סגן יו"ר הדירקטוריון של החברה. אגב החברה שמוכרת הכי הרבה רכבים חשמליים בנורווגיה היא בכלל פולקסווגן. בהשוואה למתחרות, התמחור של Xpeng ראוי מאוד. לפי מחיר מניה של 28 דולר, החברה נסחרת לפי שווי שוק של 23 מיליארד דולר עם 5 מיליארד מזומן בקופה, מתקבל שווי פעילות של 18 מיליארד דולר. אגב שווי הפעילות של המתחרה NIO הוא בדיוק פי 2 והיא מוכרת כ-15% יותר רכבים (בלבד) מתחילת 2021. אם נסתכל על Xpeng ביחס לחברה המובילה בשוק – טסלה, מדובר בפערי תמחור אדירים. טסלה בקצב מכירות של כ-700 אלף רכבים השנה בעוד Xpeng בקצב של כ-60 אלף רכבים – פי 11.5. אבל כשמתסכלים על השווי של שתי החברות נדהמים לגלות שטסלה מתומחרת פי 25 יותר גבוה מ-Xpeng. כשמסתכלים על ההכנסות של שתי החברות טסלה אכן מכניסה היום בערך פי 20 יותר מ-Xpeng, אך בשנת 2023, הצפי הוא שטסלה תגיע לכ-75 מיליארד דולר הכנסות בעוד Xpeng תרשום באותה שנה כ-7 מיליארד דולר הכנסות (בערך פי 11), וזאת משום שטסלה צומחת במספרים משמעותית יותר נמוכים מ- Xpeng.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    צחי 26/05/2021 10:58
    הגב לתגובה זו
    מלא תוכן רלוונטי ומעניין
  • 4.
    מייקל 26/05/2021 08:02
    הגב לתגובה זו
    טסלה היא חברת מולטי טכנולוגיה וממש לא חברת רכבים חשמליים , זה חלק מהפער העצום בין החברות.
  • 3.
    אם טסלה צומחת 100% בשנה, איך אקספנג צומחת יותר ממנה? (ל"ת)
    סוחר קטן 25/05/2021 22:00
    הגב לתגובה זו
  • ז'סוס 26/05/2021 00:01
    הגב לתגובה זו
    טסלה קונה ביטקווין, 2-3 ציוצים של הבוס וצומחים ב100% די רגיל לא?
  • 2.
    חחחחחחחחחחח (ל"ת)
    מני 25/05/2021 20:25
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בלדה לניפוח 25/05/2021 20:21
    הגב לתגובה זו
    רק תאונות וקשות בלוף המאה
בריינסוויי
צילום: יח"צ

FDA אישרה קסדה ביתית לטיפול בדיכאון – מה זה אומר לשוק?

מכשיר ה-tDCS של Flow  יושק בארה"ב ב-2026 במחיר 500 דולר; האם בריינסווי הישראלית עלולה להיפגע?



רן קידר |

רשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA) העניקה אישור ראשון מסוגו למכשיר ביתי לטיפול בדיכאון מג'ורי (MDD). מדובר בקסדת ה-FL-100 של חברת Flow השוודית, המבוססת על גירוי חשמלי מוחי מסוג tDCS (Transcranial Direct Current Stimulation). האישור, דרך מסלול Pre-Market Approval (PMA) המחמיר, מאפשר שימוש ביתי תחת פיקוח רפואי מרחוק. Flow מתכננת השקה מסחרית בארה"ב במחצית השנייה של 2026, במחיר של כ-500 דולר - דומה למחיר באירופה, שם המכשיר זמין מאז 2020.

ה-FL-100 שוקל 150 גרם, קל יותר מאוזניות אלחוטיות סטנדרטיות, ומספק גירוי חשמלי בעוצמה נמוכה של 2 מיליאמפר דרך אלקטרודות על המצח. הטיפול נמשך 30 דקות, חמש פעמים בשבוע, ומכוון לאזור הקדם-מצחי (DLPFC) האחראי לוויסות מצב רוח. הנתונים הקליניים, המבוססים על ניסוי פאזה 2 עם 174 משתתפים ב-2024, הראו ירידה של 40% בתסמיני הדיכאון בקבוצת הטיפול לעומת 22% בקבוצת הדמה, לאחר ארבעה שבועות. מטא-אנליזה מ-2025 של 25 מחקרים (n=1,200) אישרה יעילות tDCS כטיפול עזר.

האישור מגיע על רקע עלייה של 15% במקרי דיכאון מג'ורי בארה"ב בין 2020 ל-2025, עם 21 מיליון מבוגרים מושפעים (15.5% מהאוכלוסייה). נשים סובלות פי שתיים מגברים (10.3% לעומת 6.2%), ו-13.1% מבני 12 ומעלה דיווחו על תסמינים.

לפי נתוניהרשויות, תרופות נוגדות דיכאון, כמו SSRI, יעילות ב-50%-60% מהמקרים, אך 56% מהמטופלים מפסיקים את הטיפול הראשון תוך שישה חודשים עקב תופעות לוואי כמו עלייה במשקל (25%), הפרעות שינה (18%) והפחתת ליבידו (15%). tDCS מציע חלופה לא פולשנית, ללא תרופות, עם שיעור נשירה נמוך של 8% בניסויים.

Flow, שהוקמה ב-2016, גייסה 22 מיליון דולר עד 2024, וכעת בסבב גיוס נוסף של 30 מיליון דולר בהובלת Khosla Ventures. החברה מדווחת על 10,000 משתמשים באירופה, עם שיפור ממוצע של 35% בדירוג MADRS (מדד חומרת דיכאון) לאחר 10 שבועות. האישור כולל אפליקציה לניטור התקדמות, עם תזכורות ושילוב נתונים רפואיים. עם זאת, המכשיר דורש מרשם ואינו מיועד למצבים חריפים או כטיפול יחיד ללא פיקוח.

צילום: Huy Phan, Pexelsצילום: Huy Phan, Pexels

אחד מכל 5 ילדים בעולם: אלה ממדי המשבר הגלובלי של אי-ביטחון תזונתי

נתוני 2025 חושפים תמונה קשה, והמאבק מתנהל בכמה חזיתות - החל בסיוע ממשלתי ישיר ועד טכנולוגיות אגריטק חדשניות, וכמובן גם בינה מלאכותית

ענת גלעד |

כאשר אנחנו שומעים את המושג "רעב", רבים מדמיינים תמונות קשות ממדינות עולם שלישי רחוקות. אך המציאות מורכבת הרבה יותר. בעולמנו השבע לכאורה, מתחולל "רעב שקט" - משבר גלובלי של אי-ביטחון תזונתי הפוגע במיליארדי בני אדם, ונוכח גם במדינות מפותחות כמו ישראל. זהו אתגר שאינו נראה תמיד בעין, אך גובה מחיר אנושי כבד בבריאות, בחינוך ובעתיד.

על פי ארגון המזון והחקלאות של האו"ם (FAO), ביטחון תזונתי (Food Security) אינו רק היכולת למלא את הבטן. הוא מתקיים כאשר לכל האנשים, בכל עת, יש גישה פיזית, חברתית וכלכלית למזון מספק, בטוח ומזין, העונה על הצרכים התזונתיים שלהם ועל העדפות המזון שלהם לחיים פעילים ובריאים. 

היעדר ביטחון כזה - כלומר, אי-ביטחון תזונתי - הוא מצב שבו לאנשים אין גישה כזו באופן קבוע. זהו "הרעב הנסתר", שאינו תמיד נראה לעין כרעב המוני, אך מחלחל עמוק לתוך החברה ופוגע במערכת החיסון, בהתפתחות הקוגניטיבית ובירידה בתוחלת החיים.

תמונת מצב גלובלית: מספרים וכסף

העולם ניצב כיום בפני אחד האתגרים הגדולים ביותר שלו, והנתונים מדאיגים. בשנת 2024, כ-673 מיליון בני אדם ברחבי העולם חוו רעב כרוני. כ-295 מיליון איש ב-53 מדינות נמצאים במצב של חוסר ביטחון תזונתי חריף (מצב חירום). מספר האנשים העומדים בפני רעב קיצוני ומוות כמעט שולש מאז 2016.

כ-1.7 מיליארד בני אדם חיים כיום באזורים שבהם הידרדרות הקרקע מחסלת את תפוקת היבולים עקב שינויי אקלים ופעילות אנושית.

עד שנת 2050, אוכלוסיית העולם צפויה לגדול בכ-40%, ולהגיע לכמעט 10 מיליארד בני אדם. במקביל, צריכת המזון צפויה לזנק בכ-70%. בעוד שהביקוש עולה, ההיצע נמצא בסיכון: כ-13% מהאדמות הראויות לעיבוד צפויות להיעלם עקב שינויי אקלים, מדבור ועיור. נוצר "פער מזון" עצום, שאותו ניתן יהיה לסגור רק באמצעות הגדלה דרמטית של יעילות הייצור ושינוי הרגלי הצריכה הגלובליים. למרבה הצער, הפגיעה בילדים היא הקשה ביותר: נתונים עדכניים מראים כי אחד מכל חמישה ילדים מתחת לגיל 5 ברחבי העולם סובל מעיכוב בגדילה, כתוצאה ישירה מתת-תזונה וחוסר-ביטחון תזונתי כרוני.