ניתוח מידע סוחר בורסה משקיע
צילום: Istock
בלוגסטריט

מתי להיות סבלניים עם הפוזיציה, או: איך מרוויחים הכי הרבה?

מכירים את תחושת החרטה על שלא ישבתם מספיק זמן על מניה והרווחתם? אחת התרופות היא סבלנות. תרגול: FB ומתכות יקרות
זיו סגל | (5)

ניהול השקעות הוא אימון בסבלנות. סבלנות לפני מימוש רווחים מהיר מדי, סבלנות להמתנה לנקודת קנייה טובה יותר ולעיתים גם סבלנות לתנודתיות והפסדים. פעמים רבות, כמו גם בתקופת ה״סכינים הנופלות״ אותה אנחנו חווים היום בסקטורים מסוימים, סבלנות היא גם תרופה לפחד.

 

אימון סבלנות הוא אימון כושר לתודעה וליכולת שלה להכיל את מהמורות ואי נעימויות החיים.

 

> לכל הטורים של זיו סגל

התנודתיות החדה בשווקים הפיננסים מוסיפה עוד נדבך של פגיעה ביכולת הסבלנות שלנו. מצד אחד, בכל רגע נתון יש מניות שמקפצות למעלה לעומת המניות המדשדשות שלנו. מצד שני, מניות שקנינו כי חשבנו ש״מחר״ הן מתחילות לעלות ממשיכות לרדת. הנטיה הטבעית היא לקפוץ ממניה למניה והיא אחד הגורמים המובילים לכך שמשקיעים מפסידים כסף.

לא במקרה בתי הספר למסחר מטעם חברות הברוקרים מעודדים עבודה עם STOP-LOSS. זו הפקודה שמצמצמת את יכולת ההכלה שלנו להפסדים זמניים בדרך לניצחונות גדולים. זו הפקודה שמנהלת טוב את הפחד אבל מוחקת את ראיית התמונה הכוללת. וזו הפקודה שעוזרת לברוקרים להמשיך להרוויח. הברוקרים רוצים שתעשו הרבה פעילות ותייצרו הרבה עמלות. אם תהיו סבלניים ואיטיים בתגובות, שורת הרווח שלהם תיפגע.

 

אבל, אתם שואלים, האם לא צריך לחתוך הפסד במקרים מסוימים? איפה עובר הקו בין סבלנות לניהול סיכונים? בשביל למתוח את הקו, אנחנו צריכים קודם לטפח קצת את יכולת הסבלנות שלנו כך שהדיון יהיה מאוזן. לצורך פיתוח הסבלנות, נחזור ונארח היום את ענת ארדיטי פוגל, פסיכולוגית ארגונית בכירה, שעובדת איתי על פיתוח והקניית כלים פסיכולוגיים - מנטאליים למשקיעים בשוק ההון.

נעבור לענת להסבר והנחיות ואחזור אליכם בסוף המאמר.

 

הריון, מעלית ומחירי מניה

הייתי בהריון, חייתי בסידני והמורה לפילאטיס הציעה שאעבור לשיעורי יוגה להריוניות. השיעור התקיים בקומה גבוהה של הסטודיו, בבניין יפה וישן ממנו השקיפו החלונות על צמרות העצים של שדרת גילפוייל.

 

כאשר הסתיים השיעור, מיהרתי כדי לא לאחר לעבודה. נעמדתי ליד המעלית והיא לא הגיעה. המשיכה להתמהמה. גם האוסטרליות המנומסות מאוד שמאחורי החלו לזוז באי נוחות בשל ההמתנה הארוכה. המעלית עשתה קולות אבל סירבה לעלות ולקחת אותנו למטה. חישבתי איך אני מפספסת את התחתית של 8:36 לסיטי. חיכינו וחיכינו וחיכינו.

ואז, אחת המשתתפות שאלה את המורה, "מה קורה עם המעלית?". והמורה, עם בגדים לבנים וחיוך קוסמי אומרת: "המעלית נועדה ללמד אתכן סבלנות".

 

ברגע הראשון התעצבנתי עליה: "אולי תחליפו מעלית במקום לדבר על סבלנות"? אבל, משהו בטון שלה גרם לי לחשוב על זה. סבלנות גם כ״כ קשורה להריון. סבלנות היא היכולת להיות רגועה ולהמתין, מבלי להיכנע לפיתויים פנימיים או חיצוניים,  למשהו שנדמה לך שיגיע. לידה, מעלית, התחלת מגמת עליה של מניה. ״סבלנות היא משהו נלמד״ (Schnitker, 2012).

קיראו עוד ב"גלובל"

 

פעמים רבות, החלטה לא לעשות, לא למכור/לקנות, היא החלטה מאוד כלכלית. למעשה, כפי שזיו יספר בהמשך, דוגמאות רבות  מראות שהתיקים הריווחים ביותר היו אלו ש״נשכחו״ ושלא נעשו בהן הרבה פעולות קניה/מכירה. או תיקים שבעליהם היו סבלניים וחיכו ל״משהו״ (רווח) ונמנעו מ"לעשות משהו".

 

לאורך שנים, חוזרת, עולה ומתוקפת המציאות לפיה הרווחיות הכי גבוהה נוצרה כאשר המשקיע דבק באסטרטגית השקעות שמתאימה לו. זאת אומרת שלאור שינויים, ירידות ועליות, איומים והזדמנויות, מי שדחה סיפוקים, היה סבלני וקיבל החלטה מנוטרלת רגשות (פחד, חוסר סבלנות) ומבוססות תהליך עבודה מוסדר הוא זה שהרוויח הכי הרבה, לאורך זמן ובמצטבר.

 

קצת מדעי המוח

 בלוטת האמיגדלה היא המרכז העצבי במוח שקולט ומעריך סיכונים ועושה וויסות ריגשי. הבלוטה עדיין לא התרגלה לגמרי לחיים המודרניים. למשל,  היא מייצרת תחושת דחף להגיב על פרסום דוחות שלילים של חברה כמו על איום של נמר שואג. כאשר אנו נוהגים בחוסר סבלנות אנחנו בתודעה של  fight שלפעמים אינה  פרופורציונאלית ל"איום".

תסכול שנוצר מחוויית איום כלשהי הוא חלק מהיומיום של כולנו: פקקים (איום על התפקוד שלנו), אנשים שלא עושים את מה שהם אמורים לעשות, משימות שלא מתקדמות בקצב הרצוי, מגפות ועוד. התסכול מתרגם לתחושת אי נוחות, עצבנות, קורבנות או דחף עצום "לעשות/להגיד משהו עכשיו". סבלנות היא ההמתנה המושכלת לזמן הנכון לעשות משהו.

 

אירוע חיצוני עשוי לגרום לתחושת איום. איום על החשיבות העצמית שלי (אני מחכה הרבה זמן בתור, כי אני לא מספיק חשובה לספק (ראו קצב עליה למטוס למחלקת עסקים לעומת מחלקת תיירים). המניה יורדת בדיוק אחרי שקניתי אותה – איום על התפיסה העצמית שלי: חכמה/מתוחכמת/לא פראיירית. ניתחתי מניה, טענתי שתעלה והיא ירדה: איום על תחושת השליטה והאגו שלי.

 

תסכול נוצר כאשר הצרכים שלנו לא מתמלאים בקצב שאנו רוצים. הטכנולוגיה שכ״כ זירזה, קירבה ואפשרה מילוי צרכים מידי (דחיית סיפוקים, מישהו??) לא מסייעת לפיתוח שריר הסבלנות או להתמודדות עם תסכול ואז גובר הדחף של "לעשות משהו" במקום "להמתין למקום ולרגע המתאים. הסבלנות יורדת והתוצאות בהתאם.

 

איך לטפח סבלנות?

 סבלות (להבדיל מדחיינות) היא בחירה מודעת, פרואקטיבית (כמו להתאפק מלקחת עוד מנת גלידה) שדורשת אנרגיות ועשויה לקדם למטרה ארוכת טווח וחיובית.

 

אז  מה עושים אנשים שמפגינים ומיישמים סבלנות?

 

  1. "מתרחקים" לרגע מהסיטואציה – מסתכלים עליה כאילו הם עצמם לא מעורבים או כאילו הם מסתכלים על המצב עוד 6 חודשים מהיום. הדבר חשוב מאוד כשקונים מניות מתוך ראיה של מגמה ארוכת טווח, כמו FB או מניות המתכות היקרות שזיו החזיר את המלצת הרכש לגביהן.
  2. הם מזהים מה הטריגר, מה מדליק אותם, מה נתפס אצלם כאיום (תור ארוך בקופה, ירידה יומית לא מובנת, ידיעה שמישהו הרוויח הרבה כסף).
  3. אחרי זיהוי הטריגר, נושמים ומגדירים את המצב אחרת . התור בסופר הוא הזדמנות קצת לנוח/לענות למיילים, ירידה יומית היא חלק ממהלך תקין של מניה שבסה״כ נמצאת במגמת עליה. הטריגר הוא בדרך כלל פרשנות לאיום. זכרו: ראיה שונה של אותו אירוע הופכת אותו אצל האמיגדלה שלנו מאיום – ללא איום.
  4. הם נזכרים במטרה שלהם, בערכים שלהם, באסטרטגיה ההשקעה ובמה שחשוב להם.
  5. בוחרים ולא פועלים מתוך לחץ/עצבים/אגרסיביות/רגש נחיתות/רגש נקמה. בוחרים האם/ מה/ איך ומתי לעשות כך שיתקדמו לעבר סעיף 4: המטרות אותן בחרו מתוך שיקול דעת בזמן אחר, לחוץ פחות.
 

סבלנות ניתנת לטיפוח. רצוי להתחיל לתרגל לא בזמן הכי לחוץ, אלא כאשר יש לנו משאבים רגשיים. היו סבלניים עם קצב פיתוח הסבלנות אצלכם.... בהצלחה. ענת

 

 

וויזואליזציה - כלי עוצמתי

תודה לענת.

תלמיד ביקש ממני השבוע במפגש הנחיה לגלות לו את ה״סודות״ שלי. הוא סיפר הכין רשימה של מניות שהמלצתי עליהן כאן לפני שנה ואמר שבהכללה, אם היה קונה ולא מסתכל, התיק היה מרוויח יפה. עוד הוכחה שפרספקטיבה עוזרת לטיפוח סבלנות.

עניתי לו שלקוראים יש יתרון על הכותב. הם מייחסים לו יותר ביטחון ממה שהוא מיחס לעצמו שכן הם לא נחשפים ללבטים ולדילמות היומיומיות שמיצרים את חוסר הסבלנות.  אתם הקוראים מקבלים את השכל מבלי ייסורי הרגש. את השכל והניסיון אתם מקבלים מנוסחים, מלוטשים, עם הדגשות ועם תחושת ״סמכות״ מקצועית. זוהי ה״סמכות״ של המילה הכתובה ושל המדיה.

 

כאשר אנחנו מסתכלים אחורה, פעמים רבות עולה בנו התחושה של יתרון הסבלנות. מחשבות כמו ״אם רק הייתי מחזיק מספיק זמן״, ״אם לא הייתי מוכר בפאניקה״, ״אם הייתי מנצל את ההזדמנות״ אוכלות את תודעת המשקיע מדי יום.

 

אחת הדרכים להיעזר באפקט ה״מבט אחורה״, בהמשך להצעות של ענת, היא וויזואליזציה. דמיינו את מסלול המניה העתידי, ברזולוציה ארוכת טווח, ואם היא עדיין במסלול, השתדלו להכיל את המהמורות שבדרך.

 

מתי לאבד את הסבלנות?

הקו בין הסבלנות הזו לבין נחישות במימוש רווחים/עצירת הפסדים עובר בשתי נקודות:

 

1. המניה עלתה במידה רבה וחדה ומייצרת תבנית של היפוך מגמה. במילים אחרות: המניה אומרת, באמצעות הגרף: תתעוררו ותסעדו. כולנו יודעים מה קורה אם אנחנו לא מתעוררים בזמן. ראו את מניות הרכבים החשמליים והאנרגיה הירוקה.

 

2. המניה יצאה למטה, באופן מובהק מהמסלול החיובי שנצפה לגביה. זכרו שכל תמונה עתידית שאתם מציירים היא רק מחשבה. הגם שאפשר להאמין שמחשבה מייצרת מציאות, מדובר במקרים בהם המחשבה משפיעה על חווית המציאות, הפעולות והתגובות שלנו. העובדה שאנחנו חושבים שמניה תעלה לא נכללת בקטגוריה הזו. היא לא מקשיבה לנו.

אבל, זכרו שיציאה מהמסלול צריכה להיבחן על פי פרמטרים הלוקחים בחשבון את התנודתיות הגבוהה בשווקים ומגמות ארוכות טווח. לשם כך אפשר להיעזר בתרשים כמו X ו - O. על כך בהזדמנות אחרת. בכל מקרה, חלק מהעבודה שלכם היא לסמן לעצמכם את רמות התמיכה - מבחן ולהיות קשובים לאיתותים.

 

כותב המאמר הינו זיו סגל ([email protected]) העוסק בתחום השווקים הפיננסיים, ניתוח טכני, מימון התנהגותי ואימון מנטאלי, בעל עיסוקים מגוונים בתחום באקדמיה ובפרקטיקה.

*אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    יה 20/05/2021 09:27
    הגב לתגובה זו
    סבלנות מנצחת
  • 4.
    משקיע 18/05/2021 19:14
    הגב לתגובה זו
    הוא לא תמיד עובד אצל משקיעים שבודקים את תיק ההשקעות יומי או שבועי. לעיתים מניות שאיכזבו ממשיכות לאכזב והגיוני להחליפן למנוע הפסד מצטבר גדול יותר.
  • 3.
    1 18/05/2021 17:26
    הגב לתגובה זו
    הבסיסים –אף פעם לא לנסות לתזמן שוק ובטח לא באסטרולוגיה טכנית או כל שיטה אחרת ,מחקרים מצאו שריבוי פעולות ותיזמון שוק הוא המתכון להפסד .תשקעו בתעודות וקרנות סל גאוגרפיות וסקטוריאליות לטווח הארוך מחקרים מצאו שמדדים בטווח הארוך יתנו לכם תשואה טובה בהרבה מניסיון המפקינג של המניות בודדות ,אפשר גם להשקיע בשביל טבע המהמר שבנו במניות בדדות בסכומים קטנים מאוד ביחס לתיק שלכם .תמיד ותשאירו 15 אחוז לפחות מהכסף מחוץ לפוזיציית של הנירות הערך שלכם לכניסה והגדלת הפוזיציה בזמן ירידות מדדים חדות ,והכניסה תהיה הדרגתית בסכומים קטנים לתוך הירידות מניסיון של 16 שנה ומקריאת עשרות ספרים העוסקים בפסיכולוגיה של שוק ההון ושוק ההון וזה הפסיכולוגיה הבסיסית איך להרוויח בבורסה כסף בטווח הארוך בבורסה . לסיום כל משקיע שמשקיע בשוק ההון צריך לראות בזה השקעה לטווח ארוך של שנים רבות ובמקרה שאתם צרכים את הכסף בזמן הקרוב עדיף לא להשקיע אותו בשוק ההון הסבלנות טעמה מר אבל פרותיה מתוקים .
  • 2.
    לרון 18/05/2021 12:11
    הגב לתגובה זו
    קובעים % רווח או הפסד ויוצאים בלי טכני שמכני ו"סבלנות" שהיא בעיקר אופי של כל אחד ומנטליות
  • 1.
    שלי 17/05/2021 16:41
    הגב לתגובה זו
    בעקבות המלצות קניתי לפני מספר חודשים תעודת סל s
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

וול-סטריט ננעלה באדום: הנאסד״ק נפל ב-2.2%, אנבידיה איבדה 3%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט

שווקי המניות בארה"ב ממשיכים לאבד גובה, כשההתאוששות שנרשמה לאחר דוחות אנבידיה התפוגהה במהירות. מדד S&P 500, שטיפס בתחילת היום כמעט 2%, מחק את העליות ועבר לירידה של כ־1.5%. הנאסד״ק 100 נפל בכ־2.2%, ואנבידיה עצמה ירדה 3% לאחר שהמשקיעים חזרו לחשוש מהסיכונים בבינה מלאכותית ומהשאלה האם ההשקעות העצומות בתחום באמת יצדיקו את עצמן.

התמחור הגבוה של שוק המניות הוא אחד הגורמים המרכזיים ללחץ. ה־S&P 500 נסחר בשווי של 22 פעמים הרווח החזוי, גבוה משמעותית מהממוצע בעשור האחרון ורבים בוול סטריט חוששים שמדובר בחזרה לתקופות של אופטימיות מוגזמת. גם מדד הפחד, VIX, עלה מעל רמת 20 שנחשבת סימן אזהרה למסחר תנודתי. מניות השבבים הובילו את הירידות, עם ירידה של 1.7% במדד הסמיקונדקטור.

במקביל למסחר התנודתי, המשקיעים קיבלו גם נתוני תעסוקה בעייתיים. הדוח הרשמי לחודש אוקטובר בוטל בשל השבתת הממשלה, כך שהנתונים היחידים שמתפרסמים הם חלקיים ומבוססים על חודש ספטמבר. הם הצביעו על עלייה במשרות לצד עלייה באבטלה, שילוב שמשאיר את התמונה מעורפלת. ירידה במספר מבקשי דמי אבטלה מלמדת שהמעסיקים עדיין שומרים על עובדים, אך אי־הוודאות סביב החלטת הריבית הבאה של הפדרל ריזרב מתגברת.


אורקל הופכת למדד החדש לסיכוני ה-AI: שוק האשראי שולח אותות אזהרה - היקף גיוסי החוב, קפיצה חריגה במחירי ה-CDS ונפילה של כשליש במניה מציבים את אורקל במרכז הוויכוח על היציבות הפיננסית של מהפכת הבינה המלאכותית ומהווים אינדיקציה לסיכונים שמסתתרים מאחורי מרוץ ההשקעות בתשתיות AI


מאקרו

הטור של זיו סגל: בתוך הסייקל הכללי של וול סטריט ישנם סייקלים משניים ולכן אנחנו צריכים לעבוד במספר מימדים: המימד הכללי של מידת החשיפה שלנו למניות, מדינות ומטבעות ובתוכו מימד הסקטורים, הענפים והמניות שמרכיבות אותן. עין אחת רואה סיכונים. עין שניה רואה הזדמנויות אלו הם החיים של מנהל ההשקעות - מורכבים אבל מעניינים - לחזור למניות הקוואנטום?