וול סטריט
צילום: iStock
וול סטריט

ירידות שערים: הדאו ירד ב-0.5%, גוגל עלתה ב-3% אחרי הדוחות

נושאים בכתבה וול סטריט סקירה
יום המסחר בוול סטריט ננעל בירידות שערים, הדאו ג'ונס ירד ב-0.5%, הנאסד"ק ירד ב-0.3%, וה-S&P500 ירד ב-0.1%. ברקע עונת הדוחות המצוינת שצוברת תאוצה יחד עם הדיווחים של ענקיות הטק המציגות שיאי הכנסות. המדדים המרכזיים: S&P 500 0.13%                                                                                          דאו ג'ונס 0.16%                                                                                           נאסד"ק -0.21%                                                                                  BITCOIN 1.5%             
  • טרם החל המסחר הרציף
   

מאקרו: מחר צפוי להתפרסם התמ"ג האמריקאי לרבעון הראשון של 2021, כשהצפי בשוק הוא כי תהיינה עלייה של 6.5%, שירכבו על העלייה באמון הצרכנים, ששברו שיאים של שנה ברכישות בחודש שעבר. עם זאת, מהנתונים המוקדמים של הפד', ייתכן והצמיחה תעמוד על 8%.  ראשי הבנק המרכזי האמריקאי, הודיעו על החלטתם להותיר את המדיניות המוניטרית של ארה"ב על כנה. זאת בהתאם, להערכות בשוק כי הפד' לא יבצע אף שינוי, עד שלא יתקבלו עוד נתונים כלכליים בנוגע להתאוששות הכלכלית של ארה"ב. בדברים שנשא לאחר פרסום ההחלטה, אמר ג'רום פאוול יו"ר הפד', כי "הכלכלה רחוקה מאוד מהיעדים שלנו, וסביר להניח שייקח זמן מה עד שתושג התקדמות משמעותית נוספת. אנו מצפים לשמור על עמדה מקלה למדיניות המוניטרית עד להשגת יעדי התעסוקה והאינפלציה".(לכתבה המלאה).  "בהחלטת הריבית הבנק המרכזי ימשיך להדגיש את מחויבותו לריבית נמוכה לזמן ממושך, ושהם לא מתכוונים לצמצם את ההרחבה לפני שנראה שיפור משמעותי בשוק העבודה", כך כותב עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים. עוד הוא מזכיר כי "מחר יתפרסמו נתוני הצמיחה הראשוניים לרבעון הראשון, שיהיו חזקים בהובלת הצריכה הפרטית וההשקעות בדיור שיפצו על הירידה החדה ביצוא נטו. אם הצמיחה תפתיע למעלה סביר שנראה את התשואות הארוכות עולות" (לכתבה המלאה). במקביל מספר מבקשי המשכנתאות בארה"ב ירד בשבוע שעבר ב-2.5% ביחס לשבוע שלפני אז זינק ב-8.6%, שהיווה את העלייה הראשונה בחודשיים. הבקשות למחזור המשכנתאות ירד ב-1% ביחס לשבוע שלפני, אבל נמוך ב-34% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. מניות במרכז: חברת  GOOGLE (GOOG) היכתה את התחזיות ודיווחה על רווח של 26.29 דולר למניה ברבעון מול 15.64 בתחזית הקונצנזוס ו-10.79 דולר ברבעון מקביל. ההכנסות (להוציא הוצאה על רכישת טראפיק) הסתכמו ב-45.6 מיליארד דולר, מול הצפי בשוק שהיה לרמה של 42.6 מיליארד דולר, ולעומת רמת הכנסות של 33.71 מיליארד דולר בתקופה המקבילה. (לכתבה המלאה) חברת   MICROSOFT (MSFT) היכתה את תחזיות האנליסטים ומדווחת על רווח של 2.03 דולר למניה ברבעון על הכנסות של 41.7 מיליארד דולר. הצפי בשוק היה לרווח של 1.78 דולר למניה על הכנסות של 41.05 דולר. ההכנסות מחטיבת המחשבים האישיים עמדו על 13.04 מיליארד דולר, מול תחזית הקונצנזוס שהייתה לרמה של 12.6 מיליארד דולר. חטיבת הענן הכניסה 15.12 מיליארד דולר, עליה של 23% לעומת רבעון מקביל. (לכתבה המלאה) ענקית המוזיקה ספוטיפיי  SPOTIFY TECHNOLOGY (SPOT) הציגה הפסדים פחותים מהתחזית בשוק, כמו גם עלייה של 24% במספר המשתמשים החודשיים. החברה נופלת בשל הרווח התפעולי, שלא אהבו את התוצאה הסופית.   יצרנית המטוסים הגדולה בעולם, בואינג  BOEING  (BA) הפסידה 1.53 דולר למניה, מול הצפי להפסד של 1.15 דולר בשוק. עם זאת ההכנסות היו טובות יותר מהתחזית. המניה יורדת בטרום ב-1.2%. הרשת החברית PINTEREST  דיווחה על רווחים מעל הצפי המוקדם, אך פספסו את הערכות בנוגע לכמות משתמשים, והזהירו כי הצמיחה בכמות המשתמשים עשויה להאט במידה והכלכלה תמשיך להיפתח מחדש (לכתבה המלאה). חברת האנרגיה החדשה ENPHASE ENERGY פרסמה את תוצאותיה לרבעון הראשון של 2021. בהן עקפה את צפי האנליסטים הן בשורה העליונה והן בשורה התחתונה. אך התחזיות שסיפקה היו נמוכות על רקע מחסור מתמשך במוליכים למחצה. חברת הביו-טק AMGEN INC דיווחה על תוצאות מאכזבות לרבעון הראשון של 2021. הרווח המתואם עמד על 3.70 דולר למניה, בעוד האנליסטים צפו רווח של 4.04 דולר למניה. בשורה העליונה, הכנסות החברה עמדו על 5.9 מיליארד דולר. ישראליות במרכז: חברת התרופות הדואלית  טבע (US) דיווחה היום על רווח על בסיס Non-GAAP של 0.63 דולר למניה ברבעון הראשון של 2021 על הכנסות של 4 מיליארד דולר. בכך היא עוקפת את את תחזיות האנליסטים לשורת הרווח (0.59 דולר למניה) וקולעת לתחזיות ההכנסה. מדובר בירידה לעומת רבעון קודם, האחרון של 2020, בו טבע הציגה רווח של 0.68 דולר למניה על ההכנסות הסתכמו ב-4.5 מיליארד דולר. כמו כן מדובר בירידה לעומת הרבעון המקביל, הראשון של 2020, שבסופו כאמור התפרצה הקורונה במערב הגלובוס. הרווח ברבעון המקביל היה 0.62 דולר וההכנסות הסתכמו ב-4.6 מיליארד דולר. ברבעון הקודם, וגם בזה המקביל, טבע הכתה את התחזיות, ולמעשה בשנתיים האחרונות עשתה כך בשורת הרווח ב-88% מהדיווחים התקופתיים וב-63% מהם בשורת ההכנסות. (לכתבה המלאה) מנהל המזון והתרופות האמריקאי דחה את בקשת חברת  פרוטליקס (US)  הישראלית לאישור הטיפול שלה במחלת הפברי, כך דיווחה החברה. בחברה תלו את עיקר תקוותיהם בתרופה (PRX-102), והמנכ"ל דרור בשן אמר כי עם הינתן האישור החברה יכולה הייתה לתפוס נתח שוק שמגיע אף למיליארד דולר (לכתבה המלאה). קמטק (US)  בדוחות טובים לרבעון הראשון: הכנסות של 57.4 מיליון דולר, גידול של 90% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ומעל צפי החברה לרמת הכנסות של 54-56 מיליון דולר. הרווח התפעולי על בסיס Non-GAAP הסתכם ב-15.6 מיליון דולר ׁ(27.2% מההכנסות), בהשוואה 3.7 מיליון דולר (12.2% מההכנסות) ברבעון המקביל (לכתבה המלאה). חברת הדפסת התלת מימד ננו דיימנשן  דיווחה אתמול, כי תרכוש חברה מהתחום בשם NanoFabrica בעסקת מניות ומזומן בתמורה כוללת של 54.9-59.4 מיליון דולר. 23-27.5 מיליון דולר מהסכום ישולמו במזומן בכפוף לאבני דרך (מנהלי החברה יוותרו בתפקידים לפחות לתקופה מסויימת לאחר הרכישה) ו-32 מיליון דולר ישולמו בדמות מניות של ננו, כשל-30% מהן תוגדר תקופת חסימה של שנתיים. נזכיר כי בחברה האחרונה שננו רכשה היו מעורבים דירקטורים מכהנים שלה (לכתבה המלאה). חברת   קומפיוגן (US)  הדואלית המפתחת תרופות לאימונותרפיה של סרטן פרסמה נתונים פרה-קליניים מהניסוי שלה בכתב העת הרפואי Cancer Immunology, Immunotherapy. במסגרתו הציגה את הנתונים של COM902, הנוגדן התרפויטי שלה שנועד להגביר את הפעילות האנטי-סרטנית של תאי T בשילוב חסימה של מסלולי PVRIG או PD-1 (לכתבה המלאה). אודיוקודס (US)  המספקת רשתות קול מתקדמות ופתרונות עיבוד מדיה לסביבת עבודה דיגיטלית, דיווחה על הכנסות של 59 מיליון דולר ברבעון  לעומת 52 מיליון דולר ברבעון הראשון של שנת 2020, גידול של 14%. האנליסטים ציפו להכנסות של כ-58 מיליון דולר. הרווח הנקי על בסיס Non-GAAP הסתכם ברבעון הראשון בכ-13 מיליון דולר, או 37 סנט למניה בדילול מלא, לעומת רווח נקי של 7.8 מיליון דולר או 25 סנט למניה בדילול מלא ברבעון הראשון של שנת 2020. עלייה של כ-67%. התוצאות טובות מתחזיות האנליסטים לרווח של 33 סנט למניה (לכתבה המלאה).

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    למה אודיקודס יורדת למרות דוח טוב ????? (ל"ת)
    א 28/04/2021 20:33
    הגב לתגובה זו
  • עוזיאל 28/04/2021 21:29
    הגב לתגובה זו
    וממש יום אחרי הירידה עליה מטורפת! לפי האבחון שלי מחר עליה.. בוא נראה אם צדקתי?!?!?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.