גוגל
צילום: Kai Wenzel/Unsplash

האם מניות ה-FAANG הן בועה?

חמש גורילות הטכנולוגיה גדלות בהתמדה ומחיר מניותיהן עולה הרבה מעל המדדים; התוצאה - הן משתלטות על שוק המניות האמריקאי עם משקל של 21% במדד ה-S&P 500, וכ-33% ממד ה-Nasdaq 100; האם הן כבר גדולות מדי מכדי ליפול?
 
אור צרפתי | (10)

פייסבוק, אמזון, אפל, נטפליקס וגוגל - ענקיות בתחומן, מובילות שוק, חברות לתפארת, היו בעשור האחרון המקום הכי טוב להשקיע בו.  קרנות הסל העוקבות אחרי המניות שלהן, שיחדיו נקראות ה-FAANG, הניבו תשואה של פי 10 על ההשקעה ב-10 השנים האחרונות. היכולת שלהן לצמוח משנה לשנה ולשמור על חזון הצמיחה להמשך, כמו גם הנוכחות שלהם בשטח - אלו הרי מוצרים ושירותים שאנו משתמשים בהם בשוטף - יצרה סביבם הילה, וחלקן נסחרות בתמחור לכאורה גבוה. אבל מה זה גבוה? הכל שאלה של צמיחה ואם הן מספקות את הצמיחה הזו, התמחור הגבוה עשוי להתברר כנמוך - ולראייה - המניות האלו כמכלול קרובות לשיא.   

 

לחברות האלו - חברות הביג טק - יש הרים של מזומנים, הן מספיק חזקות פיננסית לעבור את המשבר והודות לנגישות לשוק ההון הן יכולות להשיג כמה מזומן שירצו. וול סטריט מאוד אוהבת אותן מכיוון שהן מספקות תשואה עודפת מרשימה על פני השוק. אבל זה קצת מעגלי (לא בטוח שמעגל שוטים) - בגלל שהם מספקות תשואה גבוהה המשקיעים רוכשים אותן אותן וחוזר חלילה.

 

הזינוקים שלהם בעשור האחרון הגדילו מאוד את המשקל שלהן במדדים המובילים,  כשבמקביל נוצרו מכשירי השקעה ספציפיים על מניות ה-FAANG. המשמעות היא שלקבוצה הזו יש כבר חיים משל עצמה. למה הכוונה? כספים מוזרמים מראש לקרנות ותעודות סל על המניות האלו, אנשים משקיעים ישר במניות האלו או במכשירים עוקבים. כמו שאפשר להשקיע במדד הנאסד"ק כך אפשר להשקיע במדד על ה-FAANG ובכל אחת מחמש המניות האלו. הפופולריות שלהן כל כך גבוהה שהן כבר התנתקו מהמדדים "הרגילים", הן הפכו לאפיק השקעה ממוקד וייעודי

    

מניות הענק האלו תופסות כ-21% ממדד ה-S&P, שיעור ענק ששם בצל ענפים שלמים בתוך המדד המקובל. לצורך השוואה -  משקל מניות ה-FAANG, ששווי השוק הכולל שלהן הוא 4.4 טריליון דולר, שווה בערך לחיבור השווי של כל כל החברות בתחומי הפיננסים התעשיות והאנרגיה שנסחרות תחת המדד. וברזולוציה עמוקה יותר - פיננסים (10%), תעשיות (8%) ואנרגיה (3%).  זה לא נתפס, זה מעיד על העצמה המאוד גדולה של המניות האלו ועל ההשפעה שלהן על השווקים.  

 

החברות שהביסו את הקורונה

ואיך לא? מדובר בחמש חברות שמוגדרות כמובילות בתחומן, תחום אינטרנטי, דיגיטלי, תחומים שלא נפגעים מקורונה וחסינים גם במשברים אחרים. אמזון לדוגמא, נתפסת  כחברה שמרוויחה בגדול  מהקורונה. הגבלות התנועה והחשש מהתקהלות האיצו את ההתרחקות מקניונים ומרכזי קניות. הפתרון שמציאה אמזון, היא נקודת אור להרבה מאד צרכנים. לא פלא שהכנסות החברה עלו ב26% במהלך הרבעון האחרון לסכום דמיוני של 75.5 מיליארד דולר. עם זאת,  החברה פספסה את השורה התחתונה והציגה רווח נקי של 2.5 מיליארד דולר בגלל עלייה של 4 מיליארד דולר בהוצאות על מנת לעמוד בהנחיות השונות. אמזון שמחירה הסגירה שלה ב-12 למרץ עמד על 1,676 דולר למניה, נסחרת  באזור ה-2,400 דולר.

 

וענקית נוספת - אפל. השוק ניבא לה ירידה בהכנסות, אבל בניגוד לכל הציפיות, היא דיווחה על גידול בהכנסות, אומנם מזערי אך בהתחשב בפגיעה בשרשראות האספקה של החברה באסיה, והביקוש היורד לאייפונים וגאדג׳טים יקרים בעקבות התפשטות הנגיף, גם שיפור קטן הוא ניצחון גדול.

 

מאפיין נוסף של המשבר הוא בכך שמיליוני אנשים ברחבי העולם אולצו להיות תקועים בבית, ללא פנאי, ללא שידורים חיים. לא פלא שאותם מיליונים החלו לראות דוקו אמריקאי. אודות לכך שברה נטפליקס שיא בתוספת המנויים החדשים, 15.77 מיליון אנשים ברחבי העולם הצטרפו לשירותיה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

מכירות הפרסום של פייסבוק וגוגל אכן חוו מכה ברבעון האחרון, אך לא במידה רבה כפי שחששו. השד לא נורא כל כך. חוץ מזה - שלא תטעו, מכירות החברות האלו עדיין צומחות, רק שלא כמו בעבר.

 

כלל מספר 1, פיזור השקעות

היתרון הבולט ברכישת תעודת סל הוא הגישה לתיק מגוון, תיק המאפשר פיזור סיכון שאותו מכנים המשקיעים ״סיכון ספציפי״ לחברות. השאלה הזאת נשאלת שוב, כאשר משקלן של החברות הללו יחד עם מיקרוסופט הוא כ-45% ממדד ה-Nasdaq 100, ובלי מיקרוסופט כ-33%.

כשמסתכלים מתחת לפני השטח, ייתכן שהשוק לא חזק כפי שהוא נראה בגלל חוסר הפיזור., אך תופעה זו פועלת בינתיים לטובת וול סטריט. העלייה בחברות הענק יחד עם משקלם במדדים, גורמים לשוק ההון האמריקאי לעלות בחדות, גם כשהיסודות חלשים. בעוד שהכלכלה הראלית מדווחת על נסיגה, שוק המניות מאותת על צמיחה, וכל זאת כשהביג טק נושאת על כתפיהם את השוק.

ההסתמכות של וול סטריט על כוחן של המעצמות, יכולה גם לעלות ביוקר במקרה שהתעשייה תיפול ולא נדרש הרבה לכך, רווחים ירודים, שיעורי צמיחה נמוכים ואי עמידה בציפיות גורמות לתנודתיות גבוהה במחירי המניות האלו.

קיימת מחשבה/ תהייה בשנים האחרונות האם החברות האלו גדולות מדי מכדי ליפול. יש מצבים שהמדינה תתמוך בחברה כדי שזו לא תיפול, אך מדובר במצב שבו החברה היא נכס אסטרטגי למדינה. אולי זו ההתייחסות לגוגל שבמובנים מסוימים שולטת על העולם ומחזקת בעקיפין את כוחה של ארה"ב. אולי זה גם המצב לחברות האחרות. רק תרחש אמיתי יציף את השאלה הזו אצל מקבלי ההחלטות שעכשיו דווקא משחקים אותה אנטי הגורילות ובעיקר נגד הפגיעה של חלקן בפרטיות. מכל מקום, לא מדובר על נפילתן כדי לחולל נפילה או מיני נפילה בשווקים - מספיקה ירידה בשיעור הצמיחה, מספיקה התייצבות בתוצאות כדי להחזירן לתמחורים מסורתיים ובהתאמה לירידת ערך מניותיהן.   

 

מניות הערך משעממות מידי

מאז המשבר הפיננסי של 2008, מניות הערך מפגרות מאחור לעומת תשואות מניות הצמיחה. משקיעי ערך אוהבים לקנות דברים בטוחים, ולכן הם רוכשים מניות ״זולות״ ביחס ליסודות החברה. מניות הערך נסחרות במכפילים נמוכים ביחס לשווי המזומן, נכסי החברה והדיבידנד השוטף, כלומר מניות משעממות אך מבוססות. לעומתם משקיעים בצמיחה מוכנים להמר על האי ודאות בעתיד בתמורה הן מקבלים סיכוי לאפסייד. הם קונים מה שיהיה לחברות האלה מחר, ומוכנים לשלם על כך מחירים גבוהים, אפילו גבוהים מדי.

סביר מאוד להניח שאמזון ונטפליקס הן החברות של היום וגם של המחר ויש להן יסודות נהדרים. אולם הסיכון של משקיעי הצמיחה הוא בפרמיה שהם משלמים במחיר המניה על צמיחה זו. אמזון נסחרת כיום במכפיל רווח של 115, כלומר על כל דולר שהחברה מרוויחה אנחנו משלמים 115 דולר. מי שמשקיע באמזון לא מהמר רק על זה שאמזון גדולה היום, אלא תהיה גדולה עוד הרבה יותר מחר. גוגל ואפל במכפיל רווח "סביר" מעל 20, אבל פייסבוק מעל 30 ונטפליקס היא חידה - הרווחים אמנם עולים אבל המכפיל עדיין מאוד גבוה, ויש סיכון גדול שמתבטא באגרות החוב של החברה - קיים חשש שהחברה לא תשרת את החוב, ובהתאמה הריבית על החוב גבוהה יחסית. איך זה ייתכן שחברה ששווה 185 מיליארד דולר לא תשרת את החוב? תעלומה, אם כי בזמן האחרון אגרות החוב עולות ובהתאמה הריבית יורדת - השוק רגוע יותר מבעבר. 

  

"ביצועי הצמיחה המרשימים יסתיימו וזה כבר קרה בעבר״ אומר המשקיע הוותיק ג׳וש שטראוס, מנכ״ל קרן ההשקעות פקין הארדי שטראוס ״אבל אין לי מושג מתי זה יקרה  - בשבוע הבא או בעוד חמש שנים. כשזה יקרה, השקעות הערך יעלו שוב אך הסיבה לקאמבק תהיה ברורה רק בדיעבד״.

 

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    דידי 29/04/2021 16:52
    הגב לתגובה זו
    איזה בועה ואיזה נעליים תגיד לי אתה נורמלי? כל שנה עושים כתבות ומטעים את האנשים שהחברות לא טובות ולא פה ולא שם. קשוק בלבוש עוד שנתיים כל מניות הפאנג עוד 100 עד 120 אחוז לדעתי האישית
  • 9.
    קובי 30/05/2020 09:15
    הגב לתגובה זו
    מעניינת
  • 8.
    רוני 29/05/2020 17:25
    הגב לתגובה זו
    אז מה אנחנו נגיד המשקיעים הקטנים.
  • 7.
    נועם אזולאי 29/05/2020 10:46
    הגב לתגובה זו
    באמת תתעלמו מהצמיחה הפסיכית של מיקרוסופט בשנים האחרונות, ושווי שוק שעולה על כל שאר החברות בקבוצה? נכון שראשי התיבות פחות עובדים, אבל זה פשוט לא רציני לדבר על צמיחת סקטור הטכנולוגיה ולהתעלם ממיקרוסופט.
  • 6.
    סם 28/05/2020 12:49
    הגב לתגובה זו
    בריבית 0,דולר חלש,אג"ח שעלה,פד שמזרים טריליונים,מכפיל 30 נראה סביר.
  • 5.
    לרון 28/05/2020 11:31
    הגב לתגובה זו
    עוד a אחד למושג =adbe
  • 4.
    לרון 28/05/2020 11:26
    הגב לתגובה זו
    נשיאותו לא "אהב" את אמזון ,כמו יחסו היום לטוויטר,הוא יכל בנקל להשפיע אם יחליט.....
  • 3.
    מט 28/05/2020 10:00
    הגב לתגובה זו
    לנטפליקס יש הר של חובות, בניגוד לכל האחרות שמלות במזומנים
  • 2.
    אבי 28/05/2020 08:59
    הגב לתגובה זו
    תודה
  • 1.
    הנביא 28/05/2020 08:51
    הגב לתגובה זו
    צרחך להתייחס ליחס ebitda לrevenue. אם זה אחוז קטן כמו באמזון, זה מסוכן. בטסלה לעומת זאת היחס ebitda גבוה. גוגל אפל ופייסבוק במכפילים סבירים. תיזהרו מאמזון.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social