"הנפט היה רק הסנונית הראשונה - תהיה מלחמת סחורות"
כמו שרובנו כבר יודעים, בחודש אפריל ראינו לראשונה בהיסטוריה את מחירי הנפט צונחים לרמה של מתחת ל-0. יותר נכון, 38 דולר מתחת לאפס. נכון זה התאזן בסוף ועלה בשבועיים האחרונים בלמעלה מ-40%, אבל נפט היא סחורה בסיסית.
למה בסיסי? כי מאז גילויו הוא המנוע הנוזלי של הכלכלה. בלעדיו אין חשמל, אין תעבורה, אין מסחר. בינתיים, עד שלא ימצאו תחליף ראוי, אין בלתו.
לצערנו, אי אפשר לומר את אותו הדבר על הסמארטפון שאנחנו מחזיקים בידינו, או על מסך הטלוויזיה או אפילו על הרכבים שלנו. אנשים לא חייבים לקנות סמארטפון חדש או שום דבר חדש – הם יכולים בינתיים, במצב הכלכלי החדש שנוצר, להישאר עם מה שכבר יש ברשותם.
וסביר להניח שהרבה אנשים יוציאו בחודשים הקורבים, אם לא בשנים הקרובות, פחות כסף, בשל המהלומה שהנחיתה המגפה על הכלכלה העולמית. יחד עם זאת, אחד התהליכים שמתרחשים ממש מתחת לאף של העולם, הוא שמפעל הייצור הסיני ובכל המזרח הרחוק, חזר לעבודה מלאה של ייצור, על בסיס הערכות וההזמנות שהיו לפני הקורונה. בדיוק כמו שקרה בסקטור הנפט.
זו בעיה. למה? כי לפי פרופ' רפי אלדור מהמרכז הבינתחומי, החברות צפויות להיכנס למלחמת מחירים כאשר השוק יוצף בסחורות, אך ללא דורש עבורם. זה אולי "טוב" לצרכנים, אבל כוח הקניה שלהם הולך וקטן גם כך. ואמנם נראה שוול סטריט לא עוצרת, הדבר שהכי מדאיג את אלדור זו רמת האבטלה האמריקאית חסרת התקדים.
- תדיראן השקיעה 60 מיליון שקל בטכנולוגיית טיהור אוויר מזגנים עיליים
- ג'נרל מוטורס: ירידה של 35% בהכנסות הרבעון בסין אבל לא הכל שחור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"הנקודה העיקרית היא אובדן התעסוקה", אומר פרופ' אלדור בראיון לביזפורטל. "בנגב יש 600 אלף בני אדם, בישראל יש 1.2 מיליון מובטלים. זה מצב חסר תקדים. הבעיה היא שישראל קשורה בטבור לארה"ב, ואם היא לא תצא מהמיתון, יהיה קשה מאוד לנו ולעולם להתניע ולסובב את הגלגל של הכלכלה הגלובלית.
>>חובות ובחירות: לאן הולכת ארה"ב בצל הקורונה
"כמו הגלגל הענק בלונדון, הכול קשור להכול והתנועה חייבת להמשיך, אחרת הרבה אנשים יכולים להיתקע. אנחנו לא נוכל להחזיר את העובדים לעבודה אם העולם הכלכלי לא יתגלגל", מוסיף אלדור.
"במסחר הבינ"ל כל אחד צריך את השני, טראמפ הלך נגד זה ויצר בעיה של חזרה לאוטרקיה, כלומר מעבר חד לייצור עצמי. זה לא טוב, כי בגלובליזציה כל אחד צריך להביא לשולחן את מה שהוא טוב בו".
- רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
- טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הביקורת על הגלובליזציה זה שזה לא קרה – בסוף סין הפכה למחסן ייצור וכל היתר מספקים לה סחורות.
"אתה צודק. אבל במצב החדש שנוצר, צריך לפתור את הבעיה של ההיצע. הבעיה הנוכחית היא שכמות הייצור במזרח כרגע עולה על כמות הביקוש העולמית. זה מצב חדש שנוצר בעקבות הקורונה. הסינים ממשיכים לייצר, אבל אנשים לא עובדים ומוציאים פחות. זה יציף את השוק".
אתה אומר שנראה מלחמת מחירים בסחורות כמו שראינו בנפט?
- 12.ולא מורידים כלום (ל"ת)יוסי לוי 12/05/2020 20:32הגב לתגובה זו
- 11.where can I buy a cheap smartphone? (ל"ת)me 12/05/2020 13:45הגב לתגובה זו
- Xiaomi 12/05/2020 19:33הגב לתגובה זוVery good and cheap
- 10.בני 12/05/2020 10:30הגב לתגובה זוקפצה מ3.5% ל15% אבטלה קשה להבין את זה
- 9.לילי 12/05/2020 09:34הגב לתגובה זורמת תעסוקה של 65% באוכלוסיה . 25% מובטלים 25% עובדים מהבית 15%נוסעים לעבודה 35% לא עבדו ולא יעבדו . למעשה 40 אחוז מכוח העבודה הפעיל ללא יכולת קניה
- 8.למה צריך נפט הרי גם כך לא נוסעים כי כולם מובטלים (ל"ת)משה 12/05/2020 00:17הגב לתגובה זו
- 7.ציון 11/05/2020 18:35הגב לתגובה זוכתבת הפחדה נטו! כמו נטו למשפחה.. לא תורם מאומה. אבל בנוסף גם לא נכון. אנרגיה סולארית, גלובליזציה עשתה טוב רק לסין, ישראל לא כלכך תלויה בארהב כמו שמתואר.. כמה שטויות
- יואל 12/05/2020 13:24הגב לתגובה זואפשר לא להסכים עם התחזית אבל דבריו ממש אינם שטויות והתרחיש שמציג מאוד ריאלי הגם שהוא לא משרת את האופטמיסטים
- שמואל א 12/05/2020 10:29הגב לתגובה זוכמו שלך אין חובה לפרט, גם אני לא אפרט...
- 6.זיו 11/05/2020 18:28הגב לתגובה זושאנשים ייקנו רק מה שצריך ולא יצרכו כמו משוגעים מעל למה שהם יכולים וצריכים. התרבות צריכה של העולם שלנו עוד תחריב אותנו בסוף עם כל הזבל שנוצר בעקבותיה.קצת שפיות לא תזיק.
- 5.אנונימי 11/05/2020 18:13הגב לתגובה זושוב ושוב. אתה הכתב לא מבין על מה אתה כותב! תפסיק כבר לכתב שטויות. אתה גורם נזק! זה פורטל רציני המחייב גישה רצינית. אי אפשר כל פעם לכתב איזה שטות של 'מומחה' כזה או אחר. אם הם היו מומחים הם היו מיליונרים והם לא
- אתה יודע מי זה פרופ' אלדור? עדיף שתשב בשקט (ל"ת)ארי 12/05/2020 11:58הגב לתגובה זו
- 4.מתעניין 11/05/2020 17:04הגב לתגובה זומה הערכת פרופ' אלדור לגבי שוק הדיור ?? גם שם צפויה ירידת מחירים בגלל החולשה הכלכלית ??
- 3.טוב מאד 11/05/2020 16:37הגב לתגובה זוכי כשהסינים מנפחים אגו הם רומסים בלי רחמים וחלק גדול של הסחורות המועתקות שלהם זה זבל.לפרייארים.
- 2.עוד כמה חודשים הכל יחזור למקומו וטראמפ יעוף (ל"ת)בולשיט 11/05/2020 16:14הגב לתגובה זו
- 1.מר חסון 11/05/2020 16:12הגב לתגובה זואין קשר בין הנפט למה שיקרה בזהב נחושת אלומיניום וכו'
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
