האיחוד האירופי
צילום: iStock

משבר חובות באירופה קרוב? יחס החוב תוצר של איטליה צפוי לזנק ל-160%

בעקבות נגיף הקורונה, נראה כי כל ההגבלות על תקציבי המדינות בעולם הוסרו: הגירעון של איטליה וספרד צפוי לעמוד השנה על 10% מהתמ"ג, צרפת צפויה להציג גירעון של 7%. הסיכויים של איטליה לשמור על יחס חוב יציב קלושים ורק ה-ECB יוכל להציל אותה
עמית נעם טל |
נושאים בכתבה האיחוד האירופי

לקראת סוף 2018 המתיחות בין האיחוד האירופאי לאיטליה הגיעה לשיא, כאשר ממשלת איטליה רצתה להגדיל היגרעון הממשלתי והאיחוד האירופאי טען כי מדובר בעבירה של החוקים הפיסקאליים של האיחוד האירופאי. שנה וחצי לאחר מכן, נראה כי בעקבות התפרצות נגיף הקורונה באיחוד האירופאי כל המגבלות על הממשלות הוסרו.

ע"פ הערכות של הכלכלנים בגולדמן זאקס, למרות חוסר הוודאות כעת, הגירעון התקציבי במדינות ה"בעייתיות" כמו איטליה וספרד צפוי להגיע בשנה הקרובה לרמה של 10%. במקביל, הגירעון בצרפת צפוי לעלות השנה לרמה של 7%. כתוצאה מכך, יחס החוב תוצר באיטליה צפוי לזנק השנה לרמה של 160%. בספרד ובצרפת צפוי היחס לזנק לרמה של 120%. 

יחס החוב תוצר של איטליה, ספרד וצרפת בשנים האחרונות והצפי של גולדמן זאקס

נזכיר כי המחוקקים באירופה ניסו בשנים האחרונות להיצמד לאמנת מאסטריכט מ-1992, שלפיה מדינות שרוצות להצטרף לאיחוד האירופאי יצטרכו לעמוד בשורת סטנדרטיים פיסקליים. אחד מהם הוא שהגירעון הממשלתי לא יחצה את רף 3% מהתמ"ג. 

נכון, ניתן לטעון כי הסיטואציה היום באיחוד האירופאי שונה ונגיף הקורונה מצריך צעדים קיצוניים. עם זאת, ההיסטוריה בעשורים האחרונים מאותתת לנו שלמקבלי ההחלטות קשה הרבה יותר להודיע על הקטנת הגירעון בשעת הצורך מאשר להודיע על "חבילות תמריצים". 

ע"פ החישובים של גולדמן זאקס, איטליה תצטרך בשנים הבאות לשמור על קצב צמיחה של 1.7% במטרה לשמור על יחס החוב תוצר יציב ברמה של 160%. קצב צמיחה זה נראה כמו "חלום רחוק" עוד לפני התפרצות הנגיף במדינה, מה הסיכויים שהמדינה תצליח לצמוח בקצב כזה בעתיד?

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


טסלה Y   (טסלה)
צילום: טסלה Y (טסלה)

דויטשה בנק מציב את טסלה בראש רשימת מניות הרכב ל-2026 - לא בגלל הרכבים

"השוק יתמקד בבינה מלאכותית, רובוטים ותחבורה אוטונומית - גם אם מכירת רכבים תיחלש", והפתעה - מה מחיר היעד הממוצע למניית טסלה?



מנדי הניג |


עם סיום שנת 2025, דויטשה בנק מפרסם את התחזית השנתית לתחום הרכב ומפתיע עם בחירה לא טריוויאלית: טסלה היא מניית הרכב המומלצת ביותר לשנת 2026. ההמלצה מגיעה דווקא בעיתוי שבו פעילות הרכב צפויה להיחלש, בעיקר על רקע ירידה בלחץ הרגולטורי סביב אקלים, תחרות אגרסיבית בסין ותחזיות קונסרבטיביות למכירות.

אבל האנליסט אדיסון יו, שמוביל את התחום בבנק, כלל לא מתמקד בשורת ההכנסות מהמכוניות. עבורו, טסלה הפכה לחברת טכנולוגיה עמוקה שמתבססת על יכולות ליבה בבינה מלאכותית, תחבורה אוטונומית ורובוטיקה. "במידה והסביבה המאקרו־כלכלית לא תשתנה מהותית, המשקיעים ימשיכו להתעלם מחולשה במכירות רכבים ולמקד את המבט בהזדמנויות הטכנולוגיות ארוכות הטווח", כותב יו.

הערכת השווי שמציג הבנק מחלקת את טסלה למרכיביה. פעילות הרכב, שעדיין מהווה את עיקר ההכנסות בפועל, מוערכת ב־175 דולר למניה. תחום האנרגיה מוערך ב־34 דולר, פעילות הרובוטקסי ב־148 דולר, ותחום הרובוטים האוטונומיים - בו טסלה עדיין נמצאת בשלב ניסיוני - מוערך ב־111 דולר נוספים.

סך הכול מדובר בהערכת שווי של 470 דולר למניה - מחיר יעד שמגלם פרמיה מסוימת, אך לא גבוהה, על פני מחיר השוק הנוכחי, שעומד סביב 445 דולר. אבל מאחורי המספרים מסתתרת תפיסת עולם: יו מעריך שהמשקיעים יעניקו ערך מהותי לפוטנציאל העתידי, גם אם הדרך לרווחים בפועל עוד ארוכה.

מבחינת תחום הרובוטים, יו צופה שטסלה תוכל לייצר מכירות של 55 מיליארד דולר עד 2035. את הערכת השווי הוא מבסס על מכפיל הכנסות עתידי של 22.5 - רמה שנחשבת לגבוהה במיוחד אך לא נדירה כשמדובר בתחומים עם פוטנציאל לשווקים של טריליוני דולרים.