"השוק מתמקד במלחמת הסחר ומתעלם מההאטה בכלכלה העולמית"
שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח מחר על רקע הסגירה השלילית ביום המסחר האחרון, שם ננעלו המדדים המובילים בירידות קלות של עד 0.2% והתרחקו מרמות השיא שקבעו בשבוע שעבר. במקביל, המתיחות בין ארה"ב לסין חזרה לכותרות.
ד"ר גיל מיכאל בפמן, כלכלן ראשי ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון: "נראה שהשוק בחר להתמקד לאחרונה בחדשות הטובות ביותר לגבי נושא מלחמת הסחר שבין ארה"ב לבין סין, תוך התעלמות מכך שמתרחשת האטה רחבה יותר בצמיחת הכלכלה העולמית שאיננה קשורה למלחמת הסחר, אלא לגורמים הבסיסיים. התגובה החיובית ברוב שוקי המניות לאחר שארה"ב וסין הסכימו לחדש את שיחות הסחר ב-G20, וכשכל אחד מהצדדים אומר שיעשה כמה ויתורים קטנים, אינו מפתיע".
"עם זאת, אנו פחות אופטימיים מהשוק משתי סיבות. ראשית, 'הפסקת האש' שהוסכמה על ידי שני הצדדים בפסגת ה-G20 – הקודמת, ב-2018, נמשכה רק כשישה חודשים, עד שארה"ב העלתה את המכסים על יבוא מסין בהיקף של 200 מיליארד דולר משיעור של 10% ל-25%. עתה, בעוד שההסכמה בפסגת ה-G20 מחדשת לעת עתה את המשא ומתן, נראה שמדובר באירוע חיובי רק במידה קטנה; בהתאם לכך, עדיין לא היו שום הצעות קונקרטיות שיטפלו בשאלות היסוד של שני הצדדים וזו נראית כרגיעה זמנית בלבד שיתכן ותהיה חזרה על הניסיון הלא טוב משנה שעברה".
"שנית, נתוני מדד מנהלי הרכש של מגזר הייצור הכלל עולמי מהווה סימן נוסף לכך שהכלכלה העולמית עדיין הולכת ומאטה, בעיקר מסיבות שאינן קשורות למלחמת הסחר. הירידה במדדי מנהלי הרכש הייתה רחבה, וחלה גם במדינות שיש להן זיקה משמעותית לשרשרת האספקה של היצוא הסיני לארה"ב (כולל סין עצמה, טייוואן, קוריאה ויפן), וגם באלו שאינן קשורות לרשתות אלו באופן הדוק (כמו הודו, בריטניה, רוסיה, ספרד וצרפת). זה נראה יותר עקבי עם ההאטה הגלובלית כתוצאה מהשפעה בפיגור של הידוק מדיניות מוניטרית בעבר וכן עקב הגעה לנקודות של צוואר בקבוק בייצור, וזאת הרבה יותר מאשר תוצאה של חששות לגבי הסחר בין ארה"ב לסין".
- הצעת חוק בארה"ב לחייב חברות לדווח על פיטורים בעקבות ה-AI
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נזכיר כי דו"ח התעסוקה לחודש יוני הפתיע בגדול עם תוספת של 224 אלף משרות, הרבה יותר מהצפי המוקדם שעמד על תוספת של 160 אלף משרות בלבד (לכתבה המלאה).
לנוכח הנתון החזק, קשה לראות סיטואציה בה הפד' מוריד את הריבית ב-50 נק' בסיס לרמה של 1.75%-2.25%, אך נציין כי השווקים עדיין מתמחרים בוודאות מלאה כי הפד' יוריד את הריבית ב-25 נק' בסיס.
לדברי הכלכלן והאסטרטג הראשי של פסגות אורי גרינפלד: "תזמון ההפחתה הראשונה פחות חשוב מהתוואי הצפוי ובהסתכלות כזו, אנו מעריכים שבטווח של שנה קדימה, הפד יפחית את הריבית לפחות ב-100 נ"ב וזאת מכיוון שהכלכלה האמריקאית תמשיך להאט והאינפלציה תמשיך להיות ממותנת".
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
ובכל זאת, האם הפד יפחית את הריבית כבר בסוף החודש?
לדברי גרינפלד, "מבחינה כלכלית אין עדיין הצדקה להפחתת ריבית. לא רק דו"ח התעסוקה מלמד ששוק העבודה עדיין במצב טוב אלא גם שמדדי מנהלי הרכש שהתפרסמו בשבוע שעבר נמצאים עדיין ברמה סבירה. מעבר לכך, החשש של הפד מהחמרה במלחמת הסחר התפוגג כאשר טראמפ ושי הכריזו על הפסקת אש ושוקי המניות ממשיכים לשבור שיאים".
מעבר לדבריו של פאוול השבוע והתבטאויות נוספות שעשויות להגיע מבכירים אחרים בפד, עד החלטת הפד יש לא מעט נתונים שצפויים להתפרסם וכאלו שיתפרסמו מספר ימים לאחר ההחלטה.
- 2.כותב א 08/07/2019 09:55הגב לתגובה זוביזפורטל - נא להעלות את הרמה!!!!!!!!!!!!!!!!
- 1.אין הפרשנות הנ"ל מעלה ומורידה כלום.לשוק יש חוקים משלו (ל"ת)שלמה 07/07/2019 21:39הגב לתגובה זו
- שאפו. (ל"ת)פיני 08/07/2019 11:37הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
