אופנהיימר אחרי הצלילה במניית מלאנקוס: "עדיין קיים דאונסייד במניה"
חברת מלאנוקס טכנולוגיות הישראלית הנסחרת בנאסד"ק (סימול: MLNX), פרסמה אמש לאחר תום המסחר בארה"ב את תוצאותיה הכספיות ופיספסה את התחזיות המוקדמות של האנליסטים בוול סטריט. אם לא די בכך, הנהלת החברה סיפקה תחזית מאכזבת להמשך הדרך. המניה הגיבה בצניחה של 12% בשלב שלאחר המסחר.
כעת, באופנהיימר מוציאים התייחסות לתוצאות החברה עם מסר ברור כי עדיין קיים חשש מאכזבות נוספות בהמשך השנה הנוכחית ובשנה הבאה, שצפויים להשפיע לרעה על תמחור המניה. כך נכתב:
"חברת מלאנוקס (סימול: MLNX) פרסמה אתמול לאחר סגירת מסחר את תוצאותיה לרבעון הראשון 2017, עם החמצה לעומת הקונצנזוס ותחזית נמוכה מהצפוי גם לרבעון הבא. נציין כי מדובר בפעם שניה בלבד במשך שנים רבות שהחברה מפספסת, כאשר הפעם הקודמת היתה, למי שזוכר, בשנת 2012, שנה שהביאה למשבר בעסקי מלאנוקס, ממנו לא הצליחה מניית החברה להתאושש עד כה. למרות התאוששות בפעילות החברה וצמיחה נאה בהכנסותיה וברווחיותה בחמש השנים האחרונות, נותרה מניית MLNX ברמה מחירים דומה למשך מספר שנים, וזאת נוכח החשש הגובר בקרב המשקיעים מהתחרות העתידית מצד ענקית השבבים אינטל, שפיתחה מוצר מתחרה Omni-Path לתחום תקשורת אינפיניבנד, תחום הליבה של מלאנוקס האחראי על מרבית ההכנסות ועל הרווחים של החברה הישראלית".
"ברבעון הראשון 2017 הציגה מלאנוקס דוחות חלשים במיוחד, כאשר החמיצה גם את התחזית שהציבה לעצמה (כאמור, לראשונה מזה חמש שנים), וזאת כבר לאחר שהתחזית ל-Q1 שניתנה בדוחות האחרונים היתה נמוכה מהצפי המוקדם. הכנסות הרבעון הסתכמו ב-188.7 מיליון דולר, ירידה רבעונית של 15% וירידה שנתית של 4% (הירידה השנתית הראשונה מאז 2013), נמוך משמעותית מתחזית הקונצנזוס של 204.7 מיליון דולר. הרווח הנקי ירד בצורה חדה עוד יותר לרמה של 0.29$ למניה על בסיס non-GAAP, נמוך בכ-40% מהקונצנזוס של 0.49$ למניה, וירידה ניכרת מהרמה של 0.81$ ברבעון המקביל אשתקד, וזאת למרות יציבות בשיעור הרווח הגולמי שנותר ברמה של 71.7%. שני הלקוחות הגדולים של מלאנוקס ברבעון היו HPE (הלקוח הגדול מסורתית) ו-Dell (שעלתה מעל הרף של 10% לאחר רכישת EMC, שגם נמניתה בין לקוחות מלאנוקס), כאשר שני לקוחות אלה הניבו כל אחד 13% מהכנסות הרבעון. בצד החיובי, החברה ייצרה הרבעון תזרים מזומנים נאה של 35 מיליון דולר מפעילותה השוטפת, והגדילה את קופת המזומנים לרמה של 325 מיליון דולר (מזומנים נטו של כ-100 מיליון דולר, או כ-2$ למניה)".
- איל וולדמן נבחר כמועמד לקבלת פרס ישראל - השר קיש ביטל אותו במפתיע
- החברה הכי גדולה בארץ - שווה 270 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"החולשה המובהקת בתוצאות מלאנוקס הגיעה מתחום האינפיניבנד, תחום הליבה האחראי על 51% מהכנסות החברה ועל נתח גדול יותר מהרווחיות. הכנסות ממוצרי האינפיניבנד ירדו בקצב שנתי של 14% ובקצב רבעוני של כ-20%, וזאת למרות צמיחה שנתית מרשימה של 89% במוצר ה-EDR (פתרון קישוריות התומך בתעבורת נתונים בקצב של 100 גיגהביט לשניה), המהווה כ-40% מפעילות האינפיניבנד. כנגד זאת, רשמה מלאנוקס צמיחה רבעונית של 13% בתחום האתרנט (עם צמיחה גבוהה עוד יותר במוצרי האתרנט החדשים), אך פעילות האתרנט האחראית כבר על נתח הכנסות של 43%, אינה מצליחה לחפות על ירידת ההכנסות בסגנט האינפיניבנד".
"בנוסף לדוחות החלשים של הרבעון הראשון 2017, הנהלת מלאנוקס סיפקה תחזית נמוכה מהצפוי גם לרבעון הבא, בו צופה הכנסות בטווח 205-215 מיליון דולר, נמוך מהצפי של 222 מיליון דולר, כאשר הרווח הגולמי צפוי בטווח של 70.5%-71.5%, ואילו הוצאות תפעוליות צפויות לגדול בקצב רבעוני של 3%-5%".
"הנהלת מלאנוקס הסבירה את החולשה בתחום האינפיניבנד בדחיית הזמנות מלקוחות בשוק ה-HPC – High-Performance Computing (שוק מחשבי העל, הנשען על השקעות הגופים הממשלתיים והחברות הגדולות), עקב דחיית השקה של פלטפורמת השרתים החדשה של אינטל – Skylake. למרות המצב, מלאנוקס הביעו תקווה כי ברבעונים הבאים תחול התאוששות בפעילות האינפיניבנד, ואף העריכה כי בשנת 2017 יציגו הכנסותיה בתחום זה צמיחה לעומת השנה שעברה. להערכתנו, מדובר ברף ציפיות גבוה במיוחד, המגלם צמיחה דו-ספרתית רבעונית בכל אחד מהרבעונים הבאים, דבר שנראה מאתגר נוכח שיעורי צמיחה נמוכים יחסית בשוק ה-HPC. מעבר לזאת, השקת פלטפורמת ה-Skylake החדשה עלולה אף להגביר את לחצי התחרות – כאשר בפלטפורמה זו צפויה אינטל לעשות אינטגרציה של פתרון Omni-Path המתחרה במוצרי האינפיניבנד של מלאנוקס".
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.

הדור הבא של משחקי הווידאו נבנה באמצעות בינה מלאכותית
ההתקדמות הטכנולוגית בתחום הבינה המלאכותית מתחילה לחדור לעומק תעשיית משחקי הווידאו, עם הופעתם של מודלים חדשים המסוגלים לייצר סביבות תלת־ממד אינטראקטיביות. במוקד השינוי עומדים מה שמכונים “מודלי עולם” - מערכות AI שנועדו לדמות את המציאות הפיזית ולפעול בתוכה. בניגוד לכלי בינה מלאכותית קודמים, שהתמקדו בטקסט, תמונה או וידאו, המודלים החדשים מייצרים מרחבים דינמיים שבהם ניתן לנוע, לפעול ולהגיב בזמן אמת.
חברות מחקר ופיתוח מובילות, ובהן DeepMind של גוגל, לצד יזמים פרטיים וסטארט־אפים עתירי הון, רואים במשחקי הווידאו קרקע ניסוי אידיאלית. הסיבה לכך היא השילוב בין מורכבות טכנולוגית גבוהה לבין סביבה מבוקרת יחסית, שבה ניתן לבדוק יכולות מתקדמות מבלי להתמודד עם רגולציה כבדה.
תעשייה של 190 מיליארד דולר בשנה
לפי הערכות, מדובר בתעשייה שמגלגלת קרוב ל־190 מיליארד דולר בשנה, עם קהל גלובלי רחב וצמא לחדשנות. עבור חברות AI, מדובר בהזדמנות להטמעה מהירה של טכנולוגיות חדשות בקנה מידה מסחרי. כבר כיום נעשה שימוש בבינה מלאכותית ליצירת רכיבים שונים במשחקים, כגון דמויות, טקסטורות ונופים. אולם מודלי העולם מרחיבים את השימוש הזה ומאפשרים יצירה שלמה של סביבות משחק, ולא רק של אלמנטים בודדים בתוך עולם קיים.
מנהלים באולפני משחקים מדווחים כי השימוש בכלים מבוססי AI האיץ משמעותית את קצב הפיתוח. לדבריהם, תהליכים שארכו חודשים התקצרו לשבועות, ולעיתים אף ימים, מה שמאפשר להוציא לשוק משחקים מהר יותר או לבצע יותר ניסויים בשלב הפיתוח.
- כ-150 דולר בחודש על גיימינג - ההוצאה של המכורים מטפסת
- פלייטיקה תרכוש את סופרפליי הישראלית תמורת 700 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הטכנולוגיה מחלחלת גם לשיתופי פעולה בין תעשיית המשחקים לעולמות תוכן אחרים. דמויות מוכרות מזיכיונות קולנועיים וטלוויזיוניים הופכות לדמויות אינטראקטיביות בתוך משחקים, המסוגלות להגיב לשחקן בשיחה חיה ולא לפעול רק לפי תסריט קבוע מראש. במקביל, חברות AI משקיעות בפיתוח מודלים שיוכלו להשתלב ישירות במנועי המשחק המרכזיים, כמו Unity ו־Unreal. גורמים בתעשייה מעריכים כי מנועי המשחק עצמם יידרשו לעבור התאמות משמעותיות, כדי לתמוך בתוכן שנוצר בזמן אמת ולא רק בקבצים מוכנים מראש.
.jpg)