המסחר בבורסה ביוון חודש - ירידות חדות נרשמות במדדים; האם זו הזדמנות?

לאחר 6 שבועות, הבורסה באתונה נפתחה הבוקר, ובהתאם לציפיות הכלכלנים - המדדים המובילים צונחים
מערכת Bizportal | (1)
נושאים בכתבה יוון

הבורסה ביוון נפתחה היום אחרי 6 שבועות בה היתה מושבתת מפעילות (מאז ה-26 ביוני) והמדד המרכזי בה, ה-ATG, צולל כעת בכ-20%, ומציין את היום הגרוע ביותר בהיסטוריה שלו. עם חידוש המסחר, מניות הבנקים במוקד, כאשר מניותיהם של הבנק הלאומי של יוון ובנק פיראוס צוללות בכ-30%, שזו למעשה הירידה המקסימלית בבורסה ביוון כעת-בשל מגבלות על המסחר. נזכיר כי מאז דצמבר האחרון משכו היוונים לא פחות מ-40 מיליארד אירו מהבנקים, דבר שמערער את יציבותם. מניות הבנקים מהוות כ-20% ממדד ה-ATG, ומכאן ההתאמה בין נפילות מניות הבנקים, למדד כולו.

לפי צו של משרד האוצר היווני, על האזרחים היוונים המשקיעים בבורסה המקומית הוטלו מספר מגבלות למסחר בבורסה: בשל המחסור בכסף במדינה, הם יוכלו לקנות מניות ואג"ח, אך ורק ב"כסף חדש" כגון כספים שהועברו מחו"ל, כסף שהושג ממכירה עתידית של מניות או מיתרות בחשבונות השקעה קיימים. על המשקיעים הזרים לא הוטל כל מגבלות, בתנאי שאלה היו מושקעים בבורסה עוד לפני הטלת הפיקוח על ההון. 

מעניין לגלות כי המדדים המחקים את הבורסה באתונה, ETF למיניהם, רשמו שנת שיא ב-2015 (וזו עוד לא הסתיימה), כאשר מדדים אלו משכו השקעות של כ-281 מיליון דולר.

ארז צדוק, מנכ"ל קרנות אביב מסר הבוקר, בתגובה לנפילות החדות שנרשמות ביוון כי "הירידות בשיעור של 23% שנרשמות הבוקר, מזכירות במקצת את הנפילה בשיעור 13% שנרשמה בבורסה האמריקנית ביום הראשון של המסחר לאחר אסון התאומים. בשני המקרים מדובר במכירות היסטוריות לאחר תקופה ארוכה בה הבורסה היתה סגורה ואנשים רצו להפטר מהמניות ולא יכלו. המקרה היווני שונה מהמקרה האמריקני בכך שהכלכלה היוונית נמצאת במשבר ואי ודאות גבוהה ולכן בכלל לא בטוח שהירידות מהוות הזדמנות השקעה. חשיפה משמעותית לשוק המניות היווני כרגע היא עניין לאוהבי סיכון ומהמרים בלבד. למרות הירידות המאוד משמעותיות בשווי המניות, עדיין יתכן שהשוק היווני ימשיך להידרדר. לעומת זאת, נראה כי העולם הפנים את השקיעה של הכלכלה היוונית והוא לא מתרגש מהירידות החדות בפתיחת המסחר היום, שלא משקפות שום שינוי כלכלי שלא ידענו עליו".

ממחלקת המחקר של בית ההשקעות טופ אלפא, נמסר לגבי חידוש המסחר ביוון: "מאחר ולמשבר היווני הייתה השפעה שלילית על כל מגזרי הכלכלה ברחבי יוון, ולאחר שהיוונים ביצעו משיכות כסף בשווי של כ-40 מיליארד אירו מהבנקים במשך השמונה חודשים האחרונים ובכך גרמו באופן ישיר להתערערות היציבות של המערכת הבנקאית, ייקח זמן רב עד שישתקם אמון המשקיעים בנכסים היווניים וקרוב לוודאי שיעבור זמן ממושך לפני שממשלת יוון והחברות היווניות יוכלו לגייס כספים חדשים בשווקים הבינלאומיים".

 

בהמשך לשאלה האם מדובר בהזדמנות - נדגיש כי הנציבות האירופית מעריכה שהכלכלה היוונית תתכווץ ב- 2%-4%  עוד השנה, התכווצות שמחזירה את המדינה למיתון שפקד את המדינה עד שנת 2014. במקביל לכך - בשבוע שעבר פורסם סקר שהראה כי פעילות הייצור היוונית צללה לשפל - כאשר ההזמנות החדשות מהמדינה צנחו. זאת ועוד, בחודש אפריל נרשמה במדינה אבטלה בגובה 26%. ביום חמישי הקרוב יתפרסם נתון אבטלה עדכני יותר, אך שינוי גדול לא צפוי להרשם שם.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שמעון כ 03/08/2015 11:20
    הגב לתגובה זו
    המאמר חסר חשיבות אם לא כותבים על היקפי המסחר .נכון לרגע זה מדובר על 7 מיליון יורו בלבד (זא "גורניש")כנראה גם בסוף היום המצב לא יהיה שונה בהרבה
גולדמן
צילום: טוויטר

״ה-S&P יניב תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד בעשור הקרוב״

בגולדמן סבורים כי גל ה-AI מזכיר את בועת הדוט-קום, אבל הנפילה עוד רחוקה; האסטרטגים מעריכים שהיתרון של וול סטריט יישחק, והצמיחה הגלובלית תעבור למוקדים חדשים במזרח ובשווקים מתעוררים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה גולדמן זאקס

יותר מעשור שוול סטריט נראית כמו ״המקום הבטוח בעולם״. מי שהחזיק מדדים אמריקאיים כמעט לא הפסיד. אפילו אם נתעלם מהתנודתיות של השנה האחרונה, רכבת הרים שהתחילה במלחמת המכסים של טראמפ ב-4 באפריל, המשיכה בירידות והתאזנה שוב עם התאוששות מהירה שוק המניות האמריקאי עם עלייה של כ-16% מתחילת השנה. 

מהמשבר ב-2008 נבנה סביב ארה"ב נרטיב של יציבות וצמיחה גדולה. זה הגיע גם בזכות ריביות אפסיות, כסף זול ומדיניות מוניטרית מרחיבה כל אלה יצרו סביבה שבה חברות יכלו לצמוח כמעט בלי מגבלות. אחר כך הגיעה הקורונה עוד משבר שהפיל את הבורסות בתוך שבועות ספורים, אבל אחרי זה התגנבה לכולנו התחושה שוול סטריט בלתי ניתנת לעצירה. 

הזרמות העתק של הפד, ריביות כמעט אפסיות ותמיכה ממשלתית מסיבית הזניקו את מחירי המניות לשיאים חדשים. ענקיות הטכנולוגיה כמו אפל, מיקרוסופט ואנבידיה הפכו את מדד S&P 500 למדד שלא מפסיק לשבור שיאים, כשגם מתקופות של אי-ודאות הוא יצא רק מחוזק. זה היה עשור שבו אמריקה שלטה בשווקים כמעט לבד, בעוד ששאר העולם ניסה להדביק את הקצב.

אבל לפי גולדמן זאקס, הסיפור הזה מתקרב לסיומו. בצוות האסטרטגים של הבנק, בראשות פיטר אופנהיימר, מעריכים שהעשור הבא ייראה אחרת לגמרי. המניות בארה"ב יניבו תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד - הרמה הנמוכה ביותר מבין כל האזורים המרכזיים - בעוד שהשווקים המתעוררים צפויים להוביל את הצמיחה עם תשואה שנתית של 10.9%.

לדברי גולדמן, מרכז הכובד של הכלכלה הגלובלית מתחיל לזוז מזרחה. הודו, סין ומדינות נוספות באסיה נהנות ממומנטום מבני שמזין את הצמיחה - אוכלוסייה צעירה, השקעות ממשלתיות ענקיות בתשתיות ותעשייה מתקדמת, ומעבר מהיר לדיגיטציה. במקביל, החברות האמריקאיות מתמודדות עם מציאות חדשה ריבית גבוהה, עלויות מימון כבדות ותמחור שמגלם כמעט כל גרם של אופטימיות.

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

המכירות צונחות - המניה עולה; איך הפכה טסלה מיצרנית רכבים לחברת AI

ירידה של 23% במכירות הרכב החשמלי לא מרתיעה את המשקיעים - הם מסתכלים על רובוטים, שבבים ונהיגה אוטונומית; וגם - האם צפויה הנפקת מניות בטסלה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

טסלה Tesla -2.05%  עלתה בשנה האחרונה ב-31% לשווי של 1.4 טריליון דולר. היא עשתה זאת למרות - ירידה במכירות רכבים חשמליים. אתמול פרסמה החברה נתונים המצביעים על ירידה של כ-23% במכירות הרכב החשמלי באוקטובר בהשוואה לשנה הקודמת, בשווקים מרכזיים כמו ארצות הברית, אירופה, סין ודרום קוריאה. בצפון אמריקה, שוק הבית של החברה, נרשמה ירידה של כ-25% לעומת ספטמבר, מ-60 אלף רכבים שנמכרו בספטמבר ל-45 אלף באוקטובר. באירופה המצב דומה: עד ספטמבר ירדו המכירות ב-28.5% לעומת התקופה המקבילה ב-2024, ובגרמניה, נמכרו רק 750 רכבים באוקטובר, פחות ממחצית מהנתון של אוקטובר 2024.

הירידה בארה"ב מוסברת בחלקה בסיום הזכאות להטבת מס פדרלית של 7,500 דולר לרכבים חשמליים, מה שהוביל לזינוק מלאכותי במכירות בספטמבר. עם זאת, הנתונים חושפים מגמה רחבה יותר של חולשה בביקוש. בסין, שוק הרכב החשמלי הגדול בעולם, נמכרו כ-26 אלף רכבים באוקטובר, הנתון הנמוך ביותר מזה כמעט שלוש שנים, ירידה של 36% בהשוואה לשנה הקודמת. דגם Model Y, דגם הדגל של טסלה בסין, רשם ירידה של 8.76% במכירות קמעונאיות, ל-38,562 יחידות. התחרות מצד יצרניות מקומיות כמו BYD ו-Xpeng, לצד האטה כלכלית והוזלות מחירים, מקשות על טסלה לשמור על נתח שוק.

למרות הנתונים המדאיגים, מניית טסלה איבדה רק כ-2% במסחר בימים האחרונים. המניה עלתה בכ-6.6% מתחילת השנה ובכ-31% ב-12 החודשים האחרונים, מה שמעיד על אמון בחזון ארוך הטווח של החברה.

השאלה המרכזית בשוק כיום: האם רכבי החשמל (EV), שהיוו את ליבת סיפור טסלה במשך יותר מעשור, איבדו את כוח המשיכה שלהם? ומה בעצם מושך את המשקיעים? נראה שהמשקיעים כבר מסתכלים מעבר למכירות הרבעוניות. טסלה עוברת שינוי: מיצרנית רכבים חשמליים לחברת טכנולוגיה שבה הרכב הוא רק פלטפורמה אחת. מנועי הצמיחה החדשים הם בינה מלאכותית (AI), רובוטיקה, שבבים מותאמים ורכבים אוטונומיים.


מנועי הצמיחה החדשים 


לאחרונה אישרו בעלי המניות תוכנית תגמול לאילון מאסק, ששוויה הפוטנציאלי מגיע לטריליון דולר. התוכנית מתמקדת כמעט לחלוטין בתחומי AI ולא ברכבים חשמליים מסורתיים. מתוך ארבעת היעדים העיקריים, שלושה קשורים ישירות לבינה מלאכותית: הפעלת מיליון מוניות רובוטיות (Robotaxi), מכירה של מיליון רובוטים הומנואידיים (Optimus) ומכירת 10 מיליון מנויים לשירותי נהיגה אוטונומית (Full Self-Driving, FSD). מאסק יקבל אופציות למניות אם יעמוד ביעדים אלה. האישור, שקיבל 75% תמיכה, מחזק את המסר ומלמד שככה רואים המשקיעים את החברה בעתיד - חברת AI.