המסחר בבורסה ביוון חודש - ירידות חדות נרשמות במדדים; האם זו הזדמנות?
הבורסה ביוון נפתחה היום אחרי 6 שבועות בה היתה מושבתת מפעילות (מאז ה-26 ביוני) והמדד המרכזי בה, ה-ATG, צולל כעת בכ-20%, ומציין את היום הגרוע ביותר בהיסטוריה שלו. עם חידוש המסחר, מניות הבנקים במוקד, כאשר מניותיהם של הבנק הלאומי של יוון ובנק פיראוס צוללות בכ-30%, שזו למעשה הירידה המקסימלית בבורסה ביוון כעת-בשל מגבלות על המסחר. נזכיר כי מאז דצמבר האחרון משכו היוונים לא פחות מ-40 מיליארד אירו מהבנקים, דבר שמערער את יציבותם. מניות הבנקים מהוות כ-20% ממדד ה-ATG, ומכאן ההתאמה בין נפילות מניות הבנקים, למדד כולו.
לפי צו של משרד האוצר היווני, על האזרחים היוונים המשקיעים בבורסה המקומית הוטלו מספר מגבלות למסחר בבורסה: בשל המחסור בכסף במדינה, הם יוכלו לקנות מניות ואג"ח, אך ורק ב"כסף חדש" כגון כספים שהועברו מחו"ל, כסף שהושג ממכירה עתידית של מניות או מיתרות בחשבונות השקעה קיימים. על המשקיעים הזרים לא הוטל כל מגבלות, בתנאי שאלה היו מושקעים בבורסה עוד לפני הטלת הפיקוח על ההון.
מעניין לגלות כי המדדים המחקים את הבורסה באתונה, ETF למיניהם, רשמו שנת שיא ב-2015 (וזו עוד לא הסתיימה), כאשר מדדים אלו משכו השקעות של כ-281 מיליון דולר.
ארז צדוק, מנכ"ל קרנות אביב מסר הבוקר, בתגובה לנפילות החדות שנרשמות ביוון כי "הירידות בשיעור של 23% שנרשמות הבוקר, מזכירות במקצת את הנפילה בשיעור 13% שנרשמה בבורסה האמריקנית ביום הראשון של המסחר לאחר אסון התאומים. בשני המקרים מדובר במכירות היסטוריות לאחר תקופה ארוכה בה הבורסה היתה סגורה ואנשים רצו להפטר מהמניות ולא יכלו. המקרה היווני שונה מהמקרה האמריקני בכך שהכלכלה היוונית נמצאת במשבר ואי ודאות גבוהה ולכן בכלל לא בטוח שהירידות מהוות הזדמנות השקעה. חשיפה משמעותית לשוק המניות היווני כרגע היא עניין לאוהבי סיכון ומהמרים בלבד. למרות הירידות המאוד משמעותיות בשווי המניות, עדיין יתכן שהשוק היווני ימשיך להידרדר. לעומת זאת, נראה כי העולם הפנים את השקיעה של הכלכלה היוונית והוא לא מתרגש מהירידות החדות בפתיחת המסחר היום, שלא משקפות שום שינוי כלכלי שלא ידענו עליו".
- אקסון מצטרפת לאנרגי'אן בקידוח ראשון לחיפוש גז ביוון מ-1981
- השביתה המקומית שהובילה לשינוי בכל כלכלת פולין ומה קרה היום לפני 37 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ממחלקת המחקר של בית ההשקעות טופ אלפא, נמסר לגבי חידוש המסחר ביוון: "מאחר ולמשבר היווני הייתה השפעה שלילית על כל מגזרי הכלכלה ברחבי יוון, ולאחר שהיוונים ביצעו משיכות כסף בשווי של כ-40 מיליארד אירו מהבנקים במשך השמונה חודשים האחרונים ובכך גרמו באופן ישיר להתערערות היציבות של המערכת הבנקאית, ייקח זמן רב עד שישתקם אמון המשקיעים בנכסים היווניים וקרוב לוודאי שיעבור זמן ממושך לפני שממשלת יוון והחברות היווניות יוכלו לגייס כספים חדשים בשווקים הבינלאומיים".
בהמשך לשאלה האם מדובר בהזדמנות - נדגיש כי הנציבות האירופית מעריכה שהכלכלה היוונית תתכווץ ב- 2%-4% עוד השנה, התכווצות שמחזירה את המדינה למיתון שפקד את המדינה עד שנת 2014. במקביל לכך - בשבוע שעבר פורסם סקר שהראה כי פעילות הייצור היוונית צללה לשפל - כאשר ההזמנות החדשות מהמדינה צנחו. זאת ועוד, בחודש אפריל נרשמה במדינה אבטלה בגובה 26%. ביום חמישי הקרוב יתפרסם נתון אבטלה עדכני יותר, אך שינוי גדול לא צפוי להרשם שם.
- 1.שמעון כ 03/08/2015 11:20הגב לתגובה זוהמאמר חסר חשיבות אם לא כותבים על היקפי המסחר .נכון לרגע זה מדובר על 7 מיליון יורו בלבד (זא "גורניש")כנראה גם בסוף היום המצב לא יהיה שונה בהרבה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
