רב-האמן פטריק וולף: "הבועות הן בסין, בשווקים המתעוררים ובסחורות - ארה"ב היא מבצר" - מסמן 2 מניות חמות

השחמטאי המחונן שמנהל קרן גידור מתריע. בינתיים, הוא גם מסמן מניות סולידיות עם אפסייד של 30% ו-50% - למה הוא מחזיק אותן?
נושאים בכתבה אפסייד שוק ההון

למרות שזה אולי מתבקש, פטריק וולף הוא ממש לא הזאב מוול-סטירט. וולף, נחשב לאחד השחמטאים הטובים שצמחו בארה"ב עם 2 אליפויות ארה"ב בשנים 1992 וב-1995. על הדרך הוא גם ניצח את מי שנחשב בעיני רבים לשחמטאי הטוב בכל הזמנים, גארי קספרוב, במשחק סימולטני שנערך ב-1995 והוא עשה את זה ב-25 מהלכים בלבד - אחד ההפסדים המהירים שספג קספרוב בקריירה האדירה שלו.

בימים אלה וולף מנהל את קרן הגידור שלו Grandmaster Capital שבסאן פרנסיסקו, המנהלת 230 מיליון דולר, לאחר שבעבר שימש כמנכ"ל קרן קלאריום שניהלה 3 מיליארד דולר. בראיון לאתר Barron's הסביר וולף בפשטות את פילוסופיית ההשקעה שלו "אנחנו מסתכלים על רכישת מניות כרכישת חתיכה מעסק. אז הדבר שהכי חשוב לך הוא שתרכוש משהו ששווה יותר ממה ששלמת עליו."

"הכלל הראשון הוא לקנות עסק שאתה יכול להבין אותו. אתה רוצה עסק טוב שהוא עמיד לאורך זמן, שיכול לשמור על הכלכליות שלו לאורך זמן ושיש לו תחזיות צמיחה טובות - לאו דווקא מהירות וחדות. אח"כ אתה רוצה לודא שמדובר בעסק שיש לו הזדמנויות לגיוסים חוזרים לצורכי צמיחה, או שהוא יניב לך ערך ע"י רכישות חוזרות ודיבידנדים. הדבר האחרון הוא, שאתה מעדיף עסק שלא זקוק להרבה מזומנים כדי להתגלגל."

מהן מגמות המאקרו שאתה נותן להם דגש?

"בועות הן אמיתיות" אומר וולף, "אפשר להבין אותן, לנתח אותן, ולזהות אותן מבעוד מועד. הדבר הכי חשוב הוא להתרחק מהן. אז בעשור הקודם הבועה הייתה בשוק הנדל"ן האמריקאי ובמערכת הפיננסית של ארה"ב. היום הבועות הן סין. המחזוריות של שוק הסחורות שגמרה את הסיפור. אלה השווקים המתפתחים שכבר לא צומחים במהירות, ושעכשיו, כקבוצה, מהווים סיכון גדול. אז אני רוצה להחזיק בעסקים שאין להם קשר לצמיחה הסינית, לשווקים המתפתחים או לסחורות יקרות."

בדבר אחד וולף נשמע נחרף במיוחד "אני חושב, ואני אומר את זה בשלוש שנים האחרונות מאז שהקמנו את הקרן, שארה"ב היא מבצר - הכלכלה האמריקאית היא המקום הבטוח ביותר בפרספקטיבה מאקרוכלכלית." ומוסיף "אני לא אומר שזה בהכרח הזמן 'לקנות', אבל אני אומר שבהתחשב בסיכונים שמניתי, זה המקום הבטוח ביותר."

אז מה ההחזקות שלך לטווח הארוך?

"אנחנו מעריצים כבר תקופה ארוכה של המודל העסקי של American Express (סימול: AXP) שהוא עמיד ביותר. לכן, יש כאן עסק שכדאי להחזיק אותו לתקופת זמן ארוכה מאוד. אני דיי משוכנע שגם בעוד כמה שנים איכות המודל העסקי של אמריקן אקספרס תהיה גבוהה ורק תגדל עם הזמן. זהו מודל שנשען על היקף הצריכה של השוק - ואלה ההוצאות של האנשים. סוג כזה של עסק צריך להניב פרמיה הגבוהה מזו של השוק, כפי שהיה גם בעבר. על פי החישוב שלי המניה נסחרת בדיסקאונט קטן לעומת שווי השוק שלה, שהוא נמוך במקצת מאיפה שהוא צריך להיות."

וולף מוסיף כי "יש שתי נקודות נוספות לזכותה של אמריקן אקספרס: הראשונה היא משמעת גבוהה בשורת ההוצאות של החברה, כך שהיא צומחת בקצב מהיר יותר מגידול ההוצאות שלה. שנית, היא מוטה להתאוששות של כלל הכלכלה האמריקאית." על מחיר היעד אומר וולף "בהתחשב בכך שהרווחים אמורים לצמוח ב-15%-20% ומחיר המניה אמור להסחר ב-10% עד 15% מעל תשואת השוק, אני חושב שיש לה דיסקאונט של כ-30%."

קיראו עוד ב"גלובל"

הבחירה השנייה של וולף היא חברת הבנייה NVR (סימול: NVR). אנחנו אוהבים להיות חשופים לחברת בנייה מאחר ושוק הדירות החדשות למגורים עדיין מאוד מדוכא. אם המכירות בשוק הזה ישוב לאזור שבו הם היו באמצע העשור שעבר, ואני לא אומר שזה מה שיקרה, תקבל אפסייד של יותר מפי 3 במספר מכירות הבתים נכון להיום. אם המכירות יחזרו רק לממוצע של שני העשורים האחרונים נקבל אפסייד של פי 2 בכמות מכירות הבתים. אז יש התאוששות בשוק הבתים למגורים, אבל מרבית חברות הבנייה לא טובות."

"מה שעושה את ההבדל בחברה הזו הוא המודל העסקי שלה, שהוא שונה בתכלית משל המתחרות, וראו את זה בשני העשורים האחרונים. הם לא קושרים את ההון שלהם לרכישות קרקע כמו מרבית החברות האחרות. הם משתמשים באופציות לרכישת קרקעות, כדי שהם ישתמשו בהן שיהיה בהן צורך, אבל הן רוכשים אותן רק אחרי שהם סוגרים עסקה למכירת בית. מדובר בחברה שהיא מכונת מזומנים."

אז מה התימחור שלה?

"בתרחיש הדובי היא אמורה להסחר במחיר שבו היא נסחרת היום. בתרחיש השורי שלנו יש לה אפסייד של למעלה מ-50%. מדובר אולי בטווח גדול יותר מאשר במקרה של אמריקן אקספרס, אבל באותה סבירות להצלחה."

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    עוף החול 11/03/2014 12:22
    הגב לתגובה זו
    לא צריך לנצח את קספרוב כדי להבין שהזינוק בטאואר קטן לעומת הזינוק הצפוי באפריקה
  • 6.
    ברוך 11/03/2014 08:18
    הגב לתגובה זו
    פשוט לא לשים לב לכל מה שכל דפוק אומר אני מברך אותו שהלוואי שאיפה שהוא מושקע ירד לפחות 50 אחוז לא פחות מזה
  • 5.
    אברה קדברה קסם 10/03/2014 22:48
    הגב לתגובה זו
    עיקבו ותבינו שבאותה צורה שאני יודע שתציפו בירוק עד 25.03.14.אני גם יודע מה יעלה ובכמה בדיוק של אלפיות האחוז. בידקו את העניין. יהיה מפתיע..
  • 4.
    הנפילה תגיע תוך שנה. השוק צריך מימוש עצבני (ל"ת)
    יואל 10/03/2014 21:57
    הגב לתגובה זו
  • ברוך 11/03/2014 08:22
    הגב לתגובה זו
    מאנשי האדם מהדור השלילי
  • 3.
    Bcom יורדת באסה!!!!!!!! 400 אלף של שלי שם!!!!!!100000 - (ל"ת)
    יופיטר שוקי הון 10/03/2014 21:48
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כל המניות שלי מטה ezch. MGIC. באסההההה (ל"ת)
    יופיטר שוקי הון 10/03/2014 21:47
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מה אתם אומרים הייתם קונים (ל"ת)
    אורי 10/03/2014 20:26
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.