שרודרס מזהיר: "זרימת הכסף ניפחה את האג"ח הממשלתיות - זו הבועה הבאה"
"הבועה הבאה שעלולה להתפוצץ היא האג"ח הממשלתיות", כך אמר ל-Bizportal אזאד זאנגאנה, כלכלן בכיר בחברת ניהול הנכסים שרודרס (Schroders). הבנקים המרכזיים בעולם, ובמיוחד בארה"ב, רכשו בשנים האחרונות אג"ח מדינה ושמרו על מחיר גבוה ותשואה נמוכה.
זאנגאנה מזהיר שהמחירים הגבוהים של האג"ח אינם נובעים מכוחות שוק אמיתיים, אלא מהתערבות ממשלתית מכוונת שתיפסק בבוא העת. ריבית נמוכה וצמיחה כלכלית מביאים להשקעה במניות, על פני השקעה באג"ח ממשלתית, הנחשבת לסולידית יותר.
זאנגאנה: "מרבית הכסף שהבנקים המרכזיים הזרימו לשווקים הגיע בעיקר ישירות לאג"ח ממשלתיות. מודלים כלכלים מראים שהתשואה על האג"ח אמורה להיות יותר גבוהה בהסתמך על הצמיחה הכלכלית שאנו נהנים ממנה, ולכן המסקנה היא שההקלה הכמותית דיכאה משמעותית את התשואות על האג"חים".
הבנקים המרכזיים בעולם הזרימו לשווקים 8 טריליון דולר מאז נפילת להמן ברדרס ופרוץ המשבר בשנת 2008. במקביל הבנקים בעולם שומרים על ריבית נמוכה מאוד, כמעט אפסית וכתוצאה מכך שוקי המניות אטרקטיבים הרבה יותר מאג"ח ממשלתיות.
לפני כן הרצה אזאד זאנגאנה בנושא "תחזית כלכלית גלובאלית", שם הסביר כי כלכלות ארה"ב וגרמניה כבר התאוששו מהמשבר, אך מדינות רבות באירופה כמו ספרד, איטליה ויוון עדיין נאבקות. להערכתו המיתון באירופה כבר הגיע לתחתית והשאלה היא רק מתי תגיע היציאה.
אחת הבעיות הגדולות של אירופה היא התמודדות עם עלויות שכר גבוהות יחסית של עובדים. זאנגאנה מעריך שהיחס יבן עלות העובד לתפוקה שהוא נותן בעייתית במיוחד במדינות איטליה, ספרד וצרפת. זאת לעומת אירלנד, ארה"ב ואנגליה.
Schroders קיימה בסוף שבוע שעבר את הכנס השנתי שלה בלונדון. מפגן כוח של חברה המנהלת נכסים בהיקף של 416 מיליארד דולר, בעיקר עבור משקיעים מוסדיים. החברה מעסיקה 3,500 עובדים ב-27 מדינות ברחבי העולם. מניותיה נסחרות בבורסה הראשית בלונדון (סימול SDR) לפי שווי של כ-8 מיליארד דולר.
- 3.אריאל - מנתח טכני 20/11/2013 19:22הגב לתגובה זומי שמבין קצת בניתוח טכני לטווח ארוך רואה שהמדד עלה מ- 600 נקודות בשנת 2009 עד לשיא ב- 1340 ואז עשה תיקון טכני ל-1000 נקודות. העלייה הפעם צריכה לשאת אותו מעבר לרמה של 1340 היות שבזמן התיקון מדד macd לא חצה את עקום הפעולה כלפי מטה.
- 2.הכריש 20/11/2013 14:35הגב לתגובה זוחברים זה לא נרמלי מה שקורה בבורסה
- 1.הכריש 20/11/2013 14:33הגב לתגובה זואני 20 שנה בבורסה אבל אפעם לא היהה דבר כזה כמו שקורה היום אבר את הסי נראה לי שיש בועה בבורסה שלנו יש הרבה כרשים שמרצים את הבורסה חברים אפו היהה דבר כזה שהבורסה 7 חודש סחכה תנגו וחודש אחד 15 אחוז זה לא נרמלילהריץ מניות5 שנים לא עברה את הסי והיום שהמצב לא טוב עים גל של פיטורים והכול טוב זה אומר שהבורסה מתנהלת כמו בת יענה זה מפחיד שמה שקורה בבורסה
צי צבא סין, קרדיט: גרוקלראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן
לאחר שראש ממשלת יפן הצהירה כי תקיפה סינית על טייוואן עלולה להצדיק תגובה צבאית יפנית, שרת החוץ הסינית הבהירה כי תקיפה כזו תגרור "מכה החלטית" מצד סין
לראשונה זה עשורים: אפשרות ממשית להסלמה בין שתי אויבות היסטוריות. בשבוע שעבר התבטאה
ראש ממשלת יפן,סנאא טקאיצ'י, באופן חריג ואמרה בוועדה פרלמנטרית כי אם יתפתח מצב חירום בטייוואן עם שימוש "בספינות מלחמה ושימוש בכוח, אז זה עלול להוות מצב המאיים על הישרדותה של יפן, לא משנה איך מסתכלים על זה. המצב בטייוואן הפך להיות כה חמור שעלינו לצפות לתרחיש
הגרוע ביותר." מדובר בשבירה של מדיניות עמימות אסטרטגית שהחלה ביפן במשך עשורים, מהלך שמעורר תגובות זועמות מצד סין ומעצים את החששות מפני התנגשות אזורית שיכולה לערער את היציבות במזרח אסיה כולו. כעת עולה כי סין אינה מתכוונת להישאר אדישה למה שהיא תופסת כפרובוקציה
יפנית מסוכנת. משרד ההגנה הסיני הזהיר במפורש כי יפן תיתקל בניצחון מוחץ אם תתערב בסוגיית טאיוואן.
סין, כידוע, רואה בטייוואן כשטח שלה ואינה מכבדת את הריבונות הטייואנית באי. טייוואן היא מדינת אי דמוקרטית עם תעשיית שבבים, מהגדולות בעולם, וכעת עומדת בפני איום
ממשי של סין לכיבוש האי. סין הבהירה כי לא תהסס להשתמש בכוח כדי לכבוש את האי, למרות איומי הנשיא טראמפ על ההשלכות שתספוג אם תתקוף.
לאור ההסלמה ביחסה של סין כלפי טייוואן, יפן משנה את גישתה ולא בהצהרות בלבד. דוח ההגנה היפני האחרון מזהה את הפעילות הצבאית הסינית המואצת סביב טאיוואן כאיום מרכזי, ומצהיר כי האזור נכנס לעידן משברי חדש. בקרב הציבור היפני ישנה תמיכה גוברת בעמדה הנחרצת הזו, כאשר כמעט מחצית האזרחים תומכים בהתערבות יפנית במקרה של עימות סביב טאיוואן. אך ההתפתחות המדאיגה ביותר היא ההצעה מטוקיו לבחון רכישת צוללות מונעות גרעינית, צעד שמסמן אולי שינוי אמיתי במדיניות האנטי-גרעינית הקדושה שמחזיקה יפן מאז תום מלחמת העולם השנייה. שר הביטחון שינג'ירו קוימזומי הצהיר בגלוי כי כל האופציות פתוחות, כולל שימוש בכוח גרעיני לצוללות, מהלך שעורר גל של זעם בבייג'ין.
התגובות אינן נשארות במישור המילולי בלבד, שכן הצי הסיני מגביר את שליחת ספינות משמר לחופי האיים היפניים השנויים במחלוקת, והפעילות האווירית סביבן מתגברת. מצב זה מעיד על כך שהמשבר נתפס על ידי שני הצדדים לא כהצהרות תקשורתיות בלבד אלא כבעל פוטנציאל ממשי לפעולה צבאית, והופך את יפן לאחד השחקנים המרכזיים בזירת המתח המחמירה עם סין.

- המניה שנפלה 11% בגלל המתיחות בין סין ליפן
- סין מתריעה בפני סטודנטים לדחות תכניות לימודים ביפן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אויבות היסטוריות שהפכו לבעלות ברית כלכליות
היחסים בין יפן לסין נושאים עד היום את צלקות העבר הטראומטי של מלחמת העולם השנייה, שבמהלכה ביצעה יפן הקיסרית פלישה אכזרית לסין והותירה אחריה מיליוני הרוגים ופצועים. ההערכות מדברות על כשבעה עד עשרים מיליון הרוגים סינים במהלך התקופה הקולוניאלית היפנית. זיכרון הזוועות הללו חרוט עמוק בתודעה הסינית, ובייג'ין לא מהססת להשתמש בו ככלי פוליטי בכל פעם שהיחסים עם טוקיו מתחממים.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
