טראמפ נרגע עם המכסים, אלו המניות שעשויות להרוויח
ההערכות מדברות על כך שטראמפ ינקוט קו מתון יותר עם המכסים שהוא מתכנן להחיל ב-2 באפריל, כשחלק מהמדינות עשויות אפילו להיות מוחרגות; באיזה תחומים המשקיעים נושמים לרווחה?
מלחמת הסחר שמוביל נשיא ארה"ב דונלד טראמם היא המשקולת העיקרית על השווקים בשבועות האחרונים. כל הצהרה תוקפנית של טראמפ או של אחת מהמדינות שמגיבה לו מביאה לירידות בשווקים כשהמשקיעים חוששים מהסלמה של מלחמת הסחר שתגרור את השווקים לסחרור. עם זאת, כעת נראה שטראמפ נוקט קו מתון יותר כאשר המכסים שצפויים להיכנס בתוקף ב-2 באפריל על חלק מהמדינות שהגיבו למכסים שכבר הוטלו עליהן, צפויים להיות מתונים יותר, וחלק מהמדינות אף עשויות להיות מוחרגות.
המכסים של טראמפ איימו לפגוע במספר תעשיות ועכשיו המניות באותם תחומים דווקא עולות. באיזה תחומים המשקיעים צפויים לנשום לרווחה?
תעשיית השבבים
אחד התחומים שהיו בסיכון תחת המכסים של טראמפ הוא שרשראו האספקה, ואחד התחומים שהכי פגיעים לשיבושים בשרשראות האספקה הוא תחום השבבים, במיוחד לאור העובדה שהחברה מחברות השבבים מייצרות את המוצרים שלהן באסיה, אזור שהמתיחות בזירה הגיאופוליטית משפיעה עליו מאוד.
כרגע ארה"ב הטילה מכסים של כ-20% על ייבוא מסין ולמרות שלא חלה הסלמה משמעותית ביזרה הזו, המשקיעים חוששים שטראמפ יחריף את הצעדים ויביא
לתגובת נגד שעלולה לגרור גם תגובה מהממשל בסין, שיודע כמה חברות השבבים האמריקניות תלויו בשרשראות האספקה באזור.
בינתיים, על רקע ההקלה הצפויה, מניות השבבים עולות - TSMC עולה בכ-3.3%, אנבידיה ב-3.4%, ו-AMD קופצת ב-6%.
תעשיית הרכב
החשש מהמכסים הכביד גם על יצרניות הרכב. טראמפ הטיל מכסים על ייבוא של אלומיניום ופלדה שמשומשים על ידי תעשיית הרכב, אם כי הם לא מהווים חלק מהותי בעלות הייצור. בנוסף טראמפ איים להוציא את ייצור הרכב שהחברות האמריקניות מבצעות בקנדה ולהחזיר אותו לארה"ב במידה וקנדה תטיל מכסי תגובה, מהלך שעשוי לעלות לחברות הרכב כ-150 מיליארד דולר. לקריאה נוספת: איך המכסים של טראמפ ישפיעו על תעשיית הרכב - ולמה זה גול עצמי.
- משפחת טראמפ מחקה כמיליארד דולר בגלל הנפילות בקריפטו
- לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קנדה מייצרת כ-1.5 מיליון רכבים בשנה והייצוא שלה בארה"ב כמעט שווה בגודלו לייבוא. הרבה דגמים פופולאיים מיוצרים בקנדה - פורד מייצרת את דגם ה-Edge שלה שם, ג'נרל מוטורס מייצרת חלק מהשברולט סילבראדו שלה שם, וסטלנטיס מייצרת שם את הדודג' צ'ארג'ר ומיניוואנים
של קרייזלר. נוסף לאמריקאיות, טויוטה מייצרת בקנדה את ה-RAV4 שלה, והונדה מייצרת את ה-Civic ההיברידית.
גם מניות הרכב עולות על רקע ההתמתנות הצפויה בקו שנוקט טראמפ - פורד עולה ב-2%, GM ב-4% וסטלנטיס ב-1.5%.
קתי וודקת’י ווד מנצלת את הירידות - רוכשת מניות AI, שבבים וקריפטו
מנהלת ההשקעות ממשיכה להגדיל חשיפה לאלפאבית, מטא, אנבידיה וביטקוין ומעריכה שהשיפור בנזילות והצפי לשינוי במדיניות הפד עשויים לפתוח גל עליות חדש בשווקים הדיגיטליים והטכנולוגיים
בזמן שמרבית משקיעי הטכנולוגיה בוחנים בזהירות את התנודתיות בשוק, קאת’י ווד וקרנות ARK ARK Innovation 1.5% מנצלות את הירידות ורוכשות מניות של חברות בינה המלאכותית וקריפטו. מהדוחות היומיים שמפרסמת החברה עולה כי ווד אינה ממתינה להתבהרות התמונה המאקרו־כלכלית, אלא מגדילה חשיפה במניות שהיא רואה כבעלות פוטנציאל ארוך טווח.
בימים האחרונים בלטה רכישה מצטברת של כ־174 אלף מניות אלפאביתAlphabet 0% , שבוצעה בארבע קרנות שונות. אילו העסקאות בוצעו במחיר הסגירה של אותו יום, היקפן היה מתקרב ל־56 מיליון דולר. במקביל נרשמה גם קנייה של מניות מטא Meta Platforms 2.26% בהיקף כולל של כ־21 מיליון דולר. לצד חיזוק הפוזיציה בענקיות האינטרנט, ARK הוסיפה גם חשיפה לחברת קורוויבCoreWeave -1.57% , שמספקת תשתיות מחשוב לענפי ה־AI. רכישת המניות שם הגיעה לכ־29 מיליון דולר.
במקביל לרכישות, ARK ביצעה לאחרונה גם מכירות משמעותיות. הקרנות מכרו מניות AMD Advanced Micro Devices 1.49% בהיקף של כ־39 מיליון דולר, וכן מניות פלנטיר Palantir 1.62% בשווי של כ־59 מיליון דולר. המהלכים הללו מעידים על התאמות בהרכב תיק ההשקעות, ייתכן כחלק מעדכון הערכות לגבי החברות הפועלות בשוקי השבבים והנתונים. למרות זאת, בכנס שנערך בסעודיה בחודש שעבר אמרה ווד כי היא אינה רואה את תחום הבינה המלאכותית כתחום מנופח או בועתי. עם זאת, היא העריכה שחברות גדולות יידרשו לזמן לא קצר עד שיוכלו להטמיע מערכות AI מתקדמות בצורה רחבה. לדבריה, תנודות קצרות־טווח בשוק אינן משנות את מגמת ההתבססות של הטכנולוגיה בחברות ובתעשייה.
במקביל, מניית אלפאבית התקרבה לאחרונה לשווי שוק של 4 טריליון דולר, בין היתר בעקבות דיווחים על מגעים למכירת שבבי AI למטא. ההתפתחויות הללו הפעילו לחץ על מניותיהם של יצרניות השבבים המובילות, בהן אנבידיה ו־AMD.
- החסידה של ה-AI חושבת שהוא בדרך לתקן - ומממשת
- המניה הזאת מזנקת היום ב-2,900% - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההשקעות בחברות הטכנולוגיה, ARK המשיכה להגדיל את החשיפה שלה גם לתחום הקריפטו. על פי העדכון היומי האחרון, הקרנות רכשו מניות של קוינבייס Coinbase 2.96% בכ־3.8 מיליון דולר ושל סירקל Circle Internet 9.89% בכ־7 מיליון דולר. ווד מעריכה שהפעילות סביב הנכסים הדיגיטליים תמשיך להתרחב, למרות התנודתיות בתחום ובינתיים נראה שהיא צודקת. הביטקוין חזר לעלות בימים האחרונים והוא נסחר כעת סביב 91 אלף דולר.
מכשיר כרייה ביםהמניה שזינקה 19% והשלימה זינוק של פי 6.2 מתחילת השנה
החברה נהנית מתמיכה של משקיעים שמאמינים בפוטנציאל הכרייה הימית, אך תלויה לחלוטין באישור רגולטורי ובשיפור המאזן שמוסיף עננה על הסיפור העסקי
מניית TMC The Metals Company TMC the metals 19.38% ממשיכה למשוך תשומת לב בשל המודל החריג שבו היא פועלת: הפקת מתכות חיוניות באמצעות איסוף גושי מתכת מקרקעית האוקיינוס בעזרת מערכות שאיבה ייעודיות. מדובר בגישה שכמעט ואינה קיימת בתעשייה המסחרית, והיא מציבה את החברה במקום ייחודי בשוק המתכות. לצד ההתעניינות, המודל מעורר גם ביקורת רגולטורית וסביבתית, אך עבור חלק מהמשקיעים הוא מייצר עוד סיפור צמיחה ספקולטיבי.
העניין סביב החברה האיץ בתחילת 2025, כאשר המניה זינקה בשיעורים חריגים שהגיעו בשיא ל־854% מתחילת השנה. התנועה החדה משכה משקיעים חדשים, אך גם הובילה לתנודתיות גבוהה במיוחד, ובחודשים האחרונים נרשמה ירידה של יותר מ-40% מהשיא. למרות זאת, חלק גדול מהמשקיעים ראו בתנודה הזדמנות ולא נסיגה.
ההערכות הפיננסיות שפרסמה החברה באוגוסט 2025 נתנו דחיפה נוספת לסיפור. שתי הערכות טכניות שפורסמו באותה עת קבעו כי שווי המשאבים שבכוונת החברה לאסוף מקרקעית הים, גושי מתכת המכילים ניקל, קובלט ומתכות נוספות, עומד על כ־23.6 מיליארד דולר. מול שווי שוק נוכחי של כ־2 מיליארד דולר, המספרים הללו יצרו בסיס כלכלי מסוים למודל, אם כי הכול עדיין תלוי בקבלת רישיון כרייה מלא.
מזומנים שיספיקו לשנתיים
נכון לסוף הרבעון השלישי, החברה מחזיקה בקופת מזומנים של כ־115 מיליון דולר, סכום שמאפשר לה להמשיך בפיתוח פעילותה עוד כשנתיים בקצב ההוצאות הנוכחי. אך מדובר במודל עסקי שעדיין חסר הכנסות, ולכן עתיד מסלול המימון שלה תלוי ביכולת לקדם את הפרויקט לשלב הפקה. האתגר המרכזי מונח ברגולציה. ל־TMC אין עדיין רישיון לכרייה מסחרית בשטחי הים שבהם היא פועלת במעמד "אזור חקר". אף שהחברה מדווחת על התקדמות מול גורמי רגולציה בינלאומיים, אין לוחות זמנים ברורים להענקת רישיון מלא, וההליך נשען על החלטות גופים כמו רשות קרקעית הים הבינלאומית.
- סין מצמצמת יצוא מינרלים נדירים וסוללות: מניות הכרייה מזנקות
- לא זהב ולא כסף - המתכת שבשיא של 11 שנה, והאם כדאי לקנות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם החברה תצליח להשיג את הרישיון, השוק עשוי לראות בתנופת המניה של 2025 רק הקדמה לתקופה משמעותית הרבה יותר. בכך טמון פוטנציאל התשואה, אך גם הסיכון: מודל עסקי שנשען על רגולציה בינלאומית יוצר אי־ודאות שאינה בשליטת החברה.
