דונלד טראמפ מחייך
צילום: רשתות חברתיות לפי סעיף 27 א

טראמפ נרגע עם המכסים, אלו המניות שעשויות להרוויח

ההערכות מדברות על כך שטראמפ ינקוט קו מתון יותר עם המכסים שהוא מתכנן להחיל ב-2 באפריל, כשחלק מהמדינות עשויות אפילו להיות מוחרגות; באיזה תחומים המשקיעים נושמים לרווחה?

רוי שיינמן |

מלחמת הסחר שמוביל נשיא ארה"ב דונלד טראמם היא המשקולת העיקרית על השווקים בשבועות האחרונים. כל הצהרה תוקפנית של טראמפ או של אחת מהמדינות שמגיבה לו מביאה לירידות בשווקים כשהמשקיעים חוששים מהסלמה של מלחמת הסחר שתגרור את השווקים לסחרור. עם זאת, כעת נראה שטראמפ נוקט קו מתון יותר כאשר המכסים שצפויים להיכנס בתוקף ב-2 באפריל על חלק מהמדינות שהגיבו למכסים שכבר הוטלו עליהן, צפויים להיות מתונים יותר, וחלק מהמדינות אף עשויות להיות מוחרגות.


המכסים של טראמפ איימו לפגוע במספר תעשיות ועכשיו המניות באותם תחומים דווקא עולות. באיזה תחומים המשקיעים צפויים לנשום לרווחה?


תעשיית השבבים

אחד התחומים שהיו בסיכון תחת המכסים של טראמפ הוא שרשראו האספקה, ואחד התחומים שהכי פגיעים לשיבושים בשרשראות האספקה הוא תחום השבבים, במיוחד לאור העובדה שהחברה מחברות השבבים מייצרות את המוצרים שלהן באסיה, אזור שהמתיחות בזירה הגיאופוליטית משפיעה עליו מאוד.


כרגע ארה"ב הטילה מכסים של כ-20% על ייבוא מסין ולמרות שלא חלה הסלמה משמעותית ביזרה הזו, המשקיעים חוששים שטראמפ יחריף את הצעדים ויביא לתגובת נגד שעלולה לגרור גם תגובה מהממשל בסין, שיודע כמה חברות השבבים האמריקניות תלויו בשרשראות האספקה באזור. 


בינתיים, על רקע ההקלה הצפויה, מניות השבבים עולות - TSMC עולה בכ-3.3%, אנבידיה ב-3.4%, ו-AMD קופצת ב-6%.


תעשיית הרכב

החשש מהמכסים הכביד גם על יצרניות הרכב. טראמפ הטיל מכסים על ייבוא של אלומיניום ופלדה שמשומשים על ידי תעשיית הרכב, אם כי הם לא מהווים חלק מהותי בעלות הייצור. בנוסף טראמפ איים להוציא את ייצור הרכב שהחברות האמריקניות מבצעות בקנדה ולהחזיר אותו לארה"ב במידה וקנדה תטיל מכסי תגובה, מהלך שעשוי לעלות לחברות הרכב כ-150 מיליארד דולר. לקריאה נוספת: איך המכסים של טראמפ ישפיעו על תעשיית הרכב - ולמה זה גול עצמי.


קנדה מייצרת כ-1.5 מיליון רכבים בשנה והייצוא שלה בארה"ב כמעט שווה בגודלו לייבוא. הרבה דגמים פופולאיים מיוצרים בקנדה - פורד מייצרת את דגם ה-Edge שלה שם, ג'נרל מוטורס מייצרת חלק מהשברולט סילבראדו שלה שם, וסטלנטיס מייצרת שם את הדודג' צ'ארג'ר ומיניוואנים של קרייזלר. נוסף לאמריקאיות, טויוטה מייצרת בקנדה את ה-RAV4 שלה, והונדה מייצרת את ה-Civic ההיברידית.


גם מניות הרכב עולות על רקע ההתמתנות הצפויה בקו שנוקט טראמפ - פורד עולה ב-2%, GM ב-4% וסטלנטיס ב-1.5%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אלי גליקמן נשיא ומנכל צים
צילום: איתי רפפורט, חברת החדשות הפרטית

המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון

הדירקטוריון דחה הצעת רכש של אלי גליקמן לפי שווי 2.4 מיליארד דולר, בעוד בעלי מניות טוענים לחוסר שקיפות ולפער מהותי בין שווי השוק למזומן בקופה לקראת אסיפת בעלי מניות מתוחה במיוחד ב־26 בדצמבר

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

אסיפת בעלי המניות של ציםZIM Integrated Shipping Services -1.05%  , שתתקיים ב־26 בדצמבר, בדרך להיות לאחד האירועים המתוחים ביותר שידעה החברה. בשבועות האחרונים מתנהל מאבק פרוקסי חריף בין ההנהלה לדירקטוריון מצד אחד וקבוצת בעלי מניות ישראלים מן הצד האחר המחזיקים יחד למעלה מ-8% ממניות מהחברה ודורשים שינוי בהרכב הדירקטוריון ולפטר או לשהות את המנכ״ל אלי גליקמן.


הקבוצה טוענת לפער מהותי בין שווי השוק לבין ערכה הכלכלי של צים, ומבקשת למנות שלושה דירקטורים חדשים מטעמה. לדבריהם, החברה אינה פועלת להצפת ערך למרות קופת מזומנים משמעותית, נכסים תפעוליים ושווי צי אוניות ומכולות שאינו משתקף בדוחות הכספיים כפי שהם מוצגים כיום. לפי הקבוצה, בקופת החברה מצויים כ־3 מיליארד דולר במזומנים, סכום גבוה משווי השוק.


מנגד, צים והדירקטוריון מנסים לייצב את המערכת לקראת האסיפה. החברה מינתה שני דירקטורים חדשים משלה ומבקשת מבעלי המניות לאשרם ברוב. בנוסף, צים הדגישה בפני המשקיעים כי מאז הנפקתה ב־2020 היא הכפילה את קיבולת המכולות וחילקה דיבידנדים בהיקף 5.4 מיליארד דולר. החברה גם אישרה כי היא בעיצומו של תהליך בחינת חלופות אסטרטגיות, תהליך הכולל, לפי גורמים בענף, פניות מצד חברות ספנות בינלאומיות ובהן הפג לויד.


חברת הייעוץ ISS נתנה רוח גבית לדירקטוריון כשפרסמה המלצה לתמוך במועמדים שהציבה החברה ולא באלו שמציעה קבוצת בעלי המניות הישראלים. לפי ISS, לא הוצגו על ידי בעלי המניות טענות משכנעות מספיק לשינוי מהותי בהרכב הדירקטוריון.



ההצעה לרכישת צים

הוויכוח סביב תהליך בחינת החלופות האסטרטגיות הוא אחד הנושאים המרכזיים במאבק. צים אישרה כי הדירקטוריון דן בהצעה שהגיש המנכ"ל אלי גליקמן לרכוש את החברה לפי שווי של כ־2.4 מיליארד דולר, או כ־20 דולר למניה. הצעה שהדירקטוריון בחר שלא לקדם בשלב זה. במקביל, נבחנות הצעות ממשקיעים אסטרטגיים נוספים בענף, ובהם גורם מוכר כמו כאמור הפג לויד. קבוצת בעלי המניות המתנגדים טוענת כי הדירקטוריון לא הציג שקיפות מספקת בנוגע להצעות שהתקבלו, ובעיקר בנוגע להצעה שהובלה, לכאורה, על ידי המנכ״ל. לטענתם, הצעה זו נעשית במחיר שאינו משקף את ערכה הכלכלי של החברה, ואף נמוך מסך המזומנים שבקופתה, עובדה שלדבריהם יוצרת ניגוד עניינים מהותי שיש לנהל בזהירות יתרה.