אירופה
צילום: Christian Lue unsplash

"המניות באירופה מתמחרות תרחיש אופטימי מדי"

הרבה משקיעים רואים במניות האירופיות הזדמנות בתקופה האחרונה, במיוחד על רקע התמחורים הגבוהים בארה"ב והחשש מירידות בוול סטריט; בבנק אוף אמריקה רואים את הדברים אחרת: "צופים ירידה של מעל 10% במדד Stoxx 600 עד לאמצע השנה"

רוי שיינמן |

התמחורים הגבוהים בוול סטריט והחשש מירידות שלחו הרבה משקיעים לבחון יותר ברצינות השקעה באירופה. כתבנו כאן על הגורמים שעל הנייר יכולים להפוך את ההשקעה באירופה למעניינת, בראש מכפילי הרווח העתידיים שבארה"ב עומדים על בערך 30 לחברות ה-S&P 500, זאת לעומת מכפילים של 15-17 במדינות אירופה. קחו את מניות הבנקים למשל - הבנקים האמריקנים נסחרים במכפילי עתידיים של 13-14 בעוד הבנקים האירופאיים במכפילים של 6-7.


מכפילים הם דרך להשוות תמחורים אבל צריך השוואה של אירופה לארה"ב דרך מכפילים לא לגמרי מייצגת, בארה"ב יש הרבה יותר חברות טכנולוגיה שצפויות לצמוח מהר יותר בשנים הקרובות ובאירופה יש פחות חברות כאלה. ועדיין, לא מעט משקיעים ואנליסטים בתקופה האחרונה ממליצים להשקיע באירופה - הנה מה שאמרו בגולדמן זאקס ובדויטשה בנק


בנק אוף אמריקה עם זאת רואים את הדברים אחרת: "העליות האחרונות מגלמות ציפיות לצמיחה כלכלית שעשויות שלא להתממש במלואן", כתבו בבנק. "מדד Stoxx 600 טיפס ב-12% מאז נובמבר, כשהעלייה נובעת משיפור בנתוני היסוד ומאופטימיות לגבי גידול כלכלי עתידי. עם זאת, לראייתנו מרבית הגורמים החיוביים כבר מגולמים במחירים הנוכחיים".


לפי הדו"ח, כ-50% מהראלי האחרון מוסבר על ידי גורמים מקרו-כלכליים, ובהם עלייה במדדי מנהלי הרכש (PMI) בגוש האירו ורווחים טובים מהצפוי ברבעון הרביעי. הגורמים הנותרים נובעים מציפיות לתמיכה פיסקלית גרמנית, אפשרות להפסקת אש באוקראינה, והגדלת הוצאות הביטחון באירופה.


לפי תחזיות הכלכלנים של בנק אוף אמריקה, הצמיחה בגוש האירו תגיע לשיא של 1% ברבעונים הקרובים, אך שוקי המניות מתמחרים צמיחה גבוהה יותר של 1.3%. יתרה מכך, האטה צפויה בצמיחה הגלובלית, בעיקר בגלל סין, שעלולה לפגוע בהמשך המגמה החיובית.


בחלוקה סקטוריאלית, בבנק אוף אמריקה מציינים כי מגזר הבנקים באירופה מתומחר בתרחיש המאקרו האופטימי ביותר, בעוד שתעשיות כמו כימיקלים ומוליכים למחצה עדיין משקפות זהירות. בתוך המניות הדפנסיביות, מגזרים כמו מזון, פארמה ושירותים ציבוריים נמצאים ברמות נמוכות היסטוריות, מה שמעיד על ציפיות לצמיחה חזקה, אולי חזקה מדי.

 

בבנק אוף אמריקה נותרים פסימיים לגבי שוק המניות האירופי כולו, עם תחזית לירידה של מעל 10% במדד Stoxx 600 לרמה של 470 נקודות עד אמצע השנה. למרות שמירה על העדפה יחסית למניות אירופאיות מול מניות גלובליות, האזהרה היא כי מרבית הרווחים כבר הושגו.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.