שווקים - הונג קונג מזנקת, טוקיו יורדת
שווקים תנודתיים על רקע התוכניות הכלכליות של טראמפ והשפעת נתוני המאקרו באסיה - המסחר בבורסות אסיה מתנהל בתנודתיות גבוהה, כאשר המשקיעים מגיבים לאירועים האחרונים בשוקי העולם. מצד אחד, וול סטריט סיימה אתמול בעליות יפות, אבל מצד שני – הודעתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על כוונתו להטיל מכסי גומלין על מדינות ברחבי העולם יוצרת חששות בקרב המשקיעים. למרות זאת, המהלך עדיין לא מתבצע בפועל – מה שמותיר מרווח לתמרון לפני שהשווקים ייכנסו ללחץ אמיתי.
ירידות בטוקיו, זינוק בהונג קונג
בורסת טוקיו רושמת ירידה חדה של 0.8%, כאשר מניות היצואניות הגדולות סופגות מכה מהחששות לסכסוך סחר מחודש. לעומתה, האנג סנג בהונג קונג מטפס 2.2%, כשהמשקיעים מהמרים שהמדיניות של סין תהיה מתונה יותר ביחס למגבלות הסחר האמריקאיות. מדד שנגחאי מוסיף 0.3%, בורסת סיאול מטפסת ב-0.3% וסידני ננעלה עם עלייה צנועה של 0.2%.
המטבעות מגיבים גם הם לתנודתיות – הין היפני מתחזק מול הדולר ב-0.2%, עם שער של 152.5 ין לדולר, מה שמעיד על ביקוש מוגבר לנכסים בטוחים מצד המשקיעים.
כלכלת סינגפור מפתיעה, הודו צפויה לדווח על נתוני האינפלציה
אחת ההפתעות של הבוקר מגיעה מסינגפור – הכלכלה המקומית צמחה בקצב המהיר ביותר מאז 2021, עם נתון שנתי של 4.4% בשנת 2024. נתון הצמיחה לרבעון האחרון של השנה עמד על 5%, מעל התחזיות שהצביעו על 4.7% בלבד. עם זאת, לאחר פרסום הנתונים, בורסת סינגפור איבדה 0.2%, כאשר המשקיעים מעכלים את המספרים ושוקלים את המשמעות שלהם.
- ירידות קלות באסיה
- החוזים בוול סטריט על האפס - ביפן נרשמו עליות למרות נתונים מאכזבים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בדרום קוריאה נרשמה ירידה מפתיעה באבטלה – שיעור האבטלה ירד ל-2.9%, לאחר שרק בחודש שעבר הוא עמד על 3.7% – הרמה הגבוהה ביותר בשלוש השנים האחרונות. הנתון החיובי תומך במגמה הכלכלית החיובית במדינה.
המשקיעים ממתינים גם לנתוני האינפלציה של הודו, הצפויים להתפרסם בהמשך היום. התחזיות מצביעות על עלייה של 2.5% בינואר, מעט מעל העלייה של 2.37% בדצמבר – נתון שיכול להשפיע על מדיניות הריבית במדינה.
מניות בולטות: סוני מזנקת, ניסאן מתמודדת עם ירידה ברווחים
בין המניות שמרכזות עניין בטוקיו, בולטת סוני, שמזנקת ב-8.7% לאחר שהחברה העלתה את תחזית ההכנסות שלה לשנה הפיננסית המסתיימת במרץ. לפי הדיווח, החברה צופה רווח תפעולי של 1.34 טריליון ין (876 מיליארד דולר), עלייה של 2% ביחס לשנה שעברה.
- המכירות צונחות - המניה עולה; איך הפכה טסלה מיצרנית רכבים לחברת AI
- כך דיברו בכירי וול סטריט על טראמפ מול אפשטיין
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
במקביל, מניית ניסאן קופצת ב-2.5% לאחר דיווח בבלומברג שלפיו קרן ההשקעות האמריקאית KKR שוקלת להשקיע ביצרנית הרכב. ניסאן והונדה הודיעו אתמול כי סיימו את המשא ומתן על מיזוג, אך ישמרו על שיתוף פעולה טכנולוגי בייצור רכבים חשמליים.
למרות זאת, ניסאן דיווחה על נפילה של 78% ברווח התפעולי, שהסתכם ב-31.1 מיליארד ין (200 מיליון דולר) ברבעון הרביעי – ירידה חדה בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. גם הונדה רושמת עלייה של 2.5% במנייתה, לאחר שהציגה גידול של 8.9% בהכנסות ממכירות במהלך תשעת החודשים האחרונים.

״ה-S&P יניב תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד בעשור הקרוב״
בגולדמן סבורים כי גל ה-AI מזכיר את בועת הדוט-קום, אבל הנפילה עוד רחוקה; האסטרטגים מעריכים שהיתרון של וול סטריט יישחק, והצמיחה הגלובלית תעבור למוקדים חדשים במזרח ובשווקים מתעוררים
יותר מעשור שוול סטריט נראית כמו ״המקום הבטוח בעולם״. מי שהחזיק מדדים אמריקאיים כמעט לא הפסיד. אפילו אם נתעלם מהתנודתיות של השנה האחרונה, רכבת הרים שהתחילה במלחמת המכסים של טראמפ ב-4 באפריל, המשיכה בירידות והתאזנה שוב עם התאוששות מהירה שוק המניות האמריקאי עם עלייה של כ-16% מתחילת השנה.
מהמשבר ב-2008 נבנה סביב ארה"ב נרטיב של יציבות וצמיחה גדולה. זה הגיע גם בזכות ריביות אפסיות, כסף זול ומדיניות מוניטרית מרחיבה כל אלה יצרו סביבה שבה חברות יכלו לצמוח כמעט בלי מגבלות. אחר כך הגיעה הקורונה עוד משבר שהפיל את הבורסות בתוך שבועות ספורים, אבל אחרי זה התגנבה לכולנו התחושה שוול סטריט בלתי ניתנת לעצירה.
הזרמות העתק של הפד, ריביות כמעט אפסיות ותמיכה ממשלתית מסיבית הזניקו את מחירי המניות לשיאים חדשים. ענקיות הטכנולוגיה כמו אפל, מיקרוסופט ואנבידיה הפכו את מדד S&P 500 למדד שלא מפסיק לשבור שיאים, כשגם מתקופות של אי-ודאות הוא יצא רק מחוזק. זה היה עשור שבו אמריקה שלטה בשווקים כמעט לבד, בעוד ששאר העולם ניסה להדביק את הקצב.
אבל לפי גולדמן זאקס, הסיפור הזה מתקרב לסיומו. בצוות האסטרטגים של הבנק, בראשות פיטר אופנהיימר, מעריכים שהעשור הבא ייראה אחרת לגמרי. המניות בארה"ב יניבו תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד - הרמה הנמוכה ביותר מבין כל האזורים המרכזיים - בעוד שהשווקים המתעוררים צפויים להוביל את הצמיחה עם תשואה שנתית של 10.9%.
- גולדמן זאקס משלם קנס עתק על פרשת שחיתות והצעד הראשון של ישראל בדרך לתעשיית ההייטק
- מייסד סיטאדל: ״בהשקעות צריכים אינטואציה; ה-AI נכשל בזה״
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדברי גולדמן, מרכז הכובד של הכלכלה הגלובלית מתחיל לזוז מזרחה. הודו, סין ומדינות נוספות באסיה נהנות ממומנטום מבני שמזין את הצמיחה - אוכלוסייה צעירה, השקעות ממשלתיות ענקיות בתשתיות ותעשייה מתקדמת, ומעבר מהיר לדיגיטציה. במקביל, החברות האמריקאיות מתמודדות עם מציאות חדשה ריבית גבוהה, עלויות מימון כבדות ותמחור שמגלם כמעט כל גרם של אופטימיות.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)המכירות צונחות - המניה עולה; איך הפכה טסלה מיצרנית רכבים לחברת AI
ירידה של 23% במכירות הרכב החשמלי לא מרתיעה את המשקיעים - הם מסתכלים על רובוטים, שבבים ונהיגה אוטונומית; וגם - האם צפויה הנפקת מניות בטסלה?
טסלה Tesla -2.05% עלתה בשנה האחרונה ב-31% לשווי של 1.4 טריליון דולר. היא עשתה זאת למרות - ירידה במכירות רכבים חשמליים. אתמול פרסמה החברה נתונים המצביעים על ירידה של כ-23% במכירות הרכב החשמלי באוקטובר בהשוואה לשנה הקודמת, בשווקים מרכזיים כמו ארצות הברית, אירופה, סין ודרום קוריאה. בצפון אמריקה, שוק הבית של החברה, נרשמה ירידה של כ-25% לעומת ספטמבר, מ-60 אלף רכבים שנמכרו בספטמבר ל-45 אלף באוקטובר. באירופה המצב דומה: עד ספטמבר ירדו המכירות ב-28.5% לעומת התקופה המקבילה ב-2024, ובגרמניה, נמכרו רק 750 רכבים באוקטובר, פחות ממחצית מהנתון של אוקטובר 2024.
הירידה בארה"ב מוסברת בחלקה בסיום הזכאות להטבת מס פדרלית של 7,500 דולר לרכבים חשמליים, מה שהוביל לזינוק מלאכותי במכירות בספטמבר. עם זאת, הנתונים חושפים מגמה רחבה יותר של חולשה בביקוש. בסין, שוק הרכב החשמלי הגדול בעולם, נמכרו כ-26 אלף רכבים באוקטובר, הנתון הנמוך ביותר מזה כמעט שלוש שנים, ירידה של 36% בהשוואה לשנה הקודמת. דגם Model Y, דגם הדגל של טסלה בסין, רשם ירידה של 8.76% במכירות קמעונאיות, ל-38,562 יחידות. התחרות מצד יצרניות מקומיות כמו BYD ו-Xpeng, לצד האטה כלכלית והוזלות מחירים, מקשות על טסלה לשמור על נתח שוק.
למרות הנתונים המדאיגים, מניית טסלה איבדה רק כ-2% במסחר בימים האחרונים. המניה עלתה בכ-6.6% מתחילת השנה ובכ-31% ב-12 החודשים האחרונים, מה שמעיד על אמון בחזון ארוך הטווח של החברה.
השאלה המרכזית בשוק כיום: האם רכבי החשמל (EV), שהיוו את ליבת סיפור טסלה במשך יותר מעשור, איבדו את כוח המשיכה שלהם? ומה בעצם מושך את המשקיעים? נראה שהמשקיעים כבר מסתכלים מעבר למכירות הרבעוניות. טסלה עוברת שינוי: מיצרנית רכבים חשמליים לחברת טכנולוגיה שבה הרכב הוא רק פלטפורמה אחת. מנועי הצמיחה החדשים הם בינה מלאכותית (AI), רובוטיקה, שבבים מותאמים ורכבים אוטונומיים.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנועי הצמיחה החדשים
לאחרונה אישרו בעלי המניות תוכנית תגמול לאילון מאסק, ששוויה הפוטנציאלי מגיע לטריליון דולר. התוכנית מתמקדת כמעט לחלוטין בתחומי AI ולא ברכבים חשמליים מסורתיים. מתוך ארבעת היעדים העיקריים, שלושה קשורים ישירות לבינה מלאכותית: הפעלת מיליון מוניות רובוטיות (Robotaxi), מכירה של מיליון רובוטים הומנואידיים (Optimus) ומכירת 10 מיליון מנויים לשירותי נהיגה אוטונומית (Full Self-Driving, FSD). מאסק יקבל אופציות למניות אם יעמוד ביעדים אלה. האישור, שקיבל 75% תמיכה, מחזק את המסר ומלמד שככה רואים המשקיעים את החברה בעתיד - חברת AI.
