טסלה קופצת ב-5% - מאסק יוותר על הצעת הרכישה של OpenAI?
המניה עולה בעקבות נכונותו של מאסק למשוך את הצעת הרכש ל-OpenAI; המשקיעים מוטרדים מהסחות הדעת הרבות של המנכ"ל, אך מאמינים בערך ארוך הטווח של קשריו בוושינגטון
אילון מאסק, המנכ"ל של טסלה Tesla 2.7% ו-xAI, הודיע כי הוא מוכן למשוך את הצעת הרכש בסך 97.4 מיליארד דולר ל-OpenAI, בתנאי שהחברה תוותר על תוכניותיה להפוך לחברה למטרות רווח. בתגובה, מניית טסלה קופצת ב-5%, כאשר גם רכישה אפשרית של סייברטראקים על ידי משרד החוץ האמריקאי בשווי מאות מיליוני דולרים תומכת כנראה בעליות.
הקונסורציום בהובלת מאסק השיק את ההצעה ביום שני, אך זו נדחתה על ידי סם אלטמן, מנכ"ל OpenAI, שטען כי מאסק משתמש בהצעה כדי להתערב בפעילות החברה. סיכויי ההצעה להתקבל נמוכים מאוד, כאשר OpenAI אינה מעוניינת לשקול הצעות חיצוניות. שווי החברה הכולל עומד על 157 מיליארד דולר, וה-Wall Street Journal דיווח בעבר כי היא נמצאת במגעים לגיוס 40 מיליארד דולר לפי שווי של 300 מיליארד דולר.
המאבק המשפטי
המתמשך בין מאסק ל-OpenAI מסבך את מאמצי החברה להפוך לעסק למטרות רווח. התהליך כולל משא ומתן מורכב לגבי האחזקות שיישארו בידי הגוף ללא מטרות רווח לעומת משקיעים תאגידיים כמו מיקרוסופט, שהשקיעה 13 מיליארד דולר ב-OpenAI מאז 2019.
הצעתו
של מאסק מאיימת להעלות את ערך הזרוע ללא מטרות רווח ובכך להפחית את ההון של המשקיעים האחרים לאחר ההמרה לחברה למטרות רווח.
OpenAI מתמודדת במקביל עם מספר אתגרים משמעותיים: תוכנית ההמרה, תפקידה בפרויקט להשקעת 500 מיליארד דולר בתשתיות מחשוב דרך מיזם משותף בשם Stargate, הקרב המשפטי עם מאסק, והמרוץ לפיתוח מודלים חזקים יותר של בינה מלאכותית.
- טאואר נפלה 8%, נובה ירדה 6% - הנאסד"ק בירידות חדות
- האם הפרמיה על "אפקט אילון" תעבור מטסלה ל-SpaceX?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האתגרים של OpenAI
האתגר הראשון הוא תוכנית ההמרה, כאשר OpenAI נמצאת בתהליך מורכב של המרת מבנה החברה מארגון ללא מטרות רווח לחברה מסחרית. המעבר מעורר שאלות מהותיות לגבי חלוקת הבעלות בין הזרוע הפילנתרופית לבין המשקיעים המסחריים, כאשר מיקרוסופט, שהשקיעה כבר 13 מיליארד דולר, מהווה שחקן מרכזי במשוואה. האתגר הוא לשמר את המשימה המקורית של החברה תוך יצירת מבנה עסקי בר-קיימא.
הבא בתור הוא מיזם Stargate. תוכנית שאפתנית להשקעה של כ-500 מיליארד דולר בתשתיות מחשוב מתקדמות. הפרויקט נועד לבנות תשתית חישובית מאסיבית שתתמוך בפיתוח ואימון מודלים מתקדמים של בינה מלאכותית. האתגר כאן הוא לא רק בהיקף ההשקעה חסר התקדים, אלא גם בניהול שותפויות מורכבות וביצירת תשתית שתוכל לתמוך בדור הבא של מודלי AI.
המאבק המשפטי עם אלון מאסק מהווה אתגר משמעותי, במיוחד לאור הצעת הרכש של 97.4 מיליארד דולר. מאסק, שהיה ממייסדי OpenAI, טוען שהחברה סטתה ממטרתה המקורית כארגון ללא מטרות רווח. הקרב המשפטי לא רק מסיט משאבים ותשומת לב ניהולית, אלא גם מאיים להשפיע על תהליך ההמרה לחברה מסחרית ועל היחסים עם משקיעים פוטנציאליים.
- מהמסכים לשטח: למה קרנות הגידור מרחיבות פעילות ישירה בשוק הסחורות
- איך אנבידיה הצליחה לשנות את מדיניות היצוא לסין
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
במקביל, מאסק הודיע ביום חמישי כי חברת הסטארט-אפ שלו xAI קרובה לשחרור הגרסה החדשה של צ'טבוט הבינה המלאכותית Grok. Nvidia השקיעה גם היא ב-xAI, המאמנת את המודלים שלה על מאות אלפי שבבים של החברה. "ל-Grok 3 יש יכולות הנמקה חזקות מאוד, ובבדיקות שביצענו עד כה, Grok 3 מתפקד טוב יותר מכל מה ששוחרר", אמר מאסק בהופעה בפסגת הממשלות העולמית בדובאי דרך שיחת וידאו.
במקביל להתפתחויות אלו, מניית טסלה נסחרת בעליות שערים לאחר שסיימה רצף ירידות של חמישה ימים. המשקיעים קיבלו בחיוב את הידיעה על נכונותו של מאסק לוותר על הצעת הרכש ל-OpenAI.
מאסק מדאיג את המשקיעים
פעילויותיו של מאסק מחוץ לטסלה לעיתים מדאיגות את המשקיעים בחברת הרכב שלו. הסחת הדעת היא סיכון, אך כך גם המימון. אם מאסק היה זוכה בהצעת הרכש ל-OpenAI, הוא היה עשוי להיאלץ למכור מניות טסלה במיליארדי דולרים כדי לממן את העסקה.
אנליסט וודבוש דן אייבס כתב בדוח מאוחר ביום רביעי כי "מניית טסלה הייתה תחת לחץ כבד ממגוון סיבות ב-2025 לאחר ריצה היסטורית בעקבות ניצחון הנשיא טראמפ בנובמבר." הסיבות כוללות את הצעת הרכש של מאסק ל-OpenAI, פעילויות פוליטיות במחלקה החדשה ליעילות ממשלתית, תחרות בתחום הרכב האוטונומי מצד BYD, רווחים נמוכים מהצפוי ברבעון הרביעי, ואפילו נתוני אינפלציה גבוהים מהצפוי.
אייבס עדיין מאמין כי הקשרים של מאסק בוושינגטון יניבו תועלת ליצרנית הרכב. "הנוף הדה-רגולטורי בוושינגטון יניח את היסודות למפת דרכים פדרלית אוטונומית, שלדעתנו תשחרר שווי של טריליון דולר בלבד עבור טסלה בשנים הקרובות", כתב.
אדם ג'ונס, אנליסט במורגן סטנלי, גם הוא ממליץ על קנייה. מחיר היעד שלו הוא 430 דולר. "טסלה ממוצבת היטב במטמורפוזה של הייצור האמריקאי בעידן הבינה המלאכותית", כתב.
ג'ונס רואה בטסלה שחקן בינה מלאכותית משולב אנכית. לטסלה יש מיליוני מכוניות בכביש, המייצרות נתונים, שיכולים לפתח את התוכנה שתאפשר למכוניות לנהוג בעצמן. יש לה גם את המומחיות בייצור לבניית המכוניות.
מחיר היעד הממוצע של האנליסטים למניית טסלה עומד על כ-381 דולר. נכון למסחר ביום חמישי, מניית טסלה ירדה בכ-17% השנה, כאשר כמעט כל הירידה התרחשה במהלך רצף הירידות של חמישה ימים שהסתיים ביום רביעי.
משרד החוץ האמריקאי מתכנן לרכוש סייברטראקים של טסלה
בדיווח שפורסם היום מתברר כי משרד החוץ האמריקאי מתכנן לרכוש סייברטראקים של טסלה בשווי מאות מיליוני דולרים, מהלך שמעלה שאלות לגבי ניגודי עניינים פוטנציאליים. לפי תחזית הרכש של המשרד לשנת 2025, מתוכננת השקעה של 500 מיליון דולר ב"כלי רכב חשמליים משוריינים", כאשר בגרסאות קודמות של המסמך הם כונו סייברטראקים משוריינים.
המצב מורכב במיוחד לאור העובדה שאילון מאסק, מנכ"ל טסלה, מנהל כעת את המחלקה ליעילות ממשלתית תחת ממשל טראמפ, ואף תמך בקמפיין הנשיאותי שלו. קרל טוביאס, מומחה למשפטים מאוניברסיטת ריצ'מונד, מציין כי קיימים מנגנונים פדרליים להתמודדות עם ניגודי עניינים, אך מביע דאגה מחוסר השקיפות בתהליך.
מאסק טען בעבר כי טסלה אינה מקבלת תמיכה ישירה מהממשל הפדרלי, וציין כי
זיכויי מס לרכישת רכבים חשמליים זמינים לכל יצרני הרכב. עם זאת, רכישת הסייברטראקים על ידי משרד החוץ תקשה עליו לחזור על טענה זו. חברת SpaceX של מאסק כבר מהווה קבלן ממשלתי משמעותי, עם חוזים בשווי כולל של כ-20 מיליארד דולר מאז 2008.
הצעה נוספת לרכישת צים - מה הסיכויים לעסקה?
על שני הכובעים של גליקמן ועל הסיכויים שלו לקבל בהמשך את השליטה בצים
המאבק על השליטה בחברת הספנות צים מתעצם, עם הצעה נוספת מ-MSC השווייצרית אחת מחברות הספנות הגדולות בעולם. לפני כשבועיים קיבל הדירקטוריון הצעה ראשונית מהפג-לויד הגרמנית ועל פי ההערכות גם יש התעניינות ממארסק הדנית. צים, שנסחרת בוול סטריט בשווי שוק של כ-2.3 מיליארד דולר, נסחרת לכאורה מתחת למזומנים שלה ובמכפיל רווח נמוך, אך צריך לזכור שיש לה התחייבויות גדולות בגין רכישת ספינות. בפעול אין לה מזומנים של מיליארדים. אך יש לה יתרון גדול שאותה רוצים הרוכשים הפוטנציאלים - צי אוניות יחסית חדש עם יעילות תפעולית ויכולת תחרותית טובה.
עם זאת, הסיכוי שהמדינה תמכור את צים לידיים זרות נמוך. צים ואל על דומות מהבחינה הזו - הן נכס ביטחוני ואסטרטגי ולכן למדינה יש מניית זהב ויכולת להשתמש בפלטפורמה והתשתית של החברות בזמן חירום. את אל על מכרו רק לאחר שמשפחת רוזנברג הסכימה לתנאים האלו. גוף זר יתקשה להתמודד ולהסכים לחבילת התנאים שיוטלו עליו. מה גם שזה בשעת חירום ומלחמה מסמן אותו כ"תופס צד". האם נראה לכם שבזמן מלחמה בעזה חברה דנית או שוויצרית תסכים שצים שבשליטתה תעביר סחורה של נשק לישראל? מראש הסיכוי שהחברות האלו ישקיעו בנכס ביטחוני בישראל קטן מאוד.
אבל זה מעיר את המניה - הדיבורים, כתבות, ראיונות מעלים את המניה וזה חלק מהעניין. השבחת הערך לא צריכה לחכות לסוף התהליך, אותם משקיעים שנמצאים כעת בעימות מול הנהלת החברה כבר רואים את המניה עולה. הם רוצים להחליף את הדירקטוריון (3 נציגים) כדי להשביח את החברה, ומלאכתם כבר נעשית דרך התעניינות בחברה.
כך או אחרת, השיחות מול רוכשים פוטנציאלים נתקלים בהתנגדות חריפה מוועד עובדי צים. בקשר להפג-לויד הם טוענים כי החברה הזו שמוחזקת על ידי קטאר וסעודיה (12%, 10%בהתאמה) לא תעמוד לצד ישראל בזמן חירום - "רכישה כזו תפגע ברציפות שרשרת האספקה, כפי שנראה במשברי 2021-2023", כתב יו"ר הוועד אורן כספים במכתב למשרד התחבורה.
- "צים שווה יותר מכפליים - העיוות הזה מכוון; אנחנו נשים סוף לשלטון המנהלים"
- המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
MSC, עם צי של 800 אוניות בבעלות משפחת אפונטה, בוחנת כניסה כדי להתחזק באגן הים התיכון. אבל, גם כאן, נראה שהסיכוי להסכמות עם המדינה נמוכות. במקביל אנליסטים המכסים את המניה מספקים לה מחיר יעד נמוך מהמחיר הנוכחי כשהם מבליטים את "הדיסקאונט הביטחוני". צים מקבלת דיסקאונט לעומת חברות אחרות בגלל היותה חברה ישראלית שבעצם נשלטת בצורה כזו או אחרת על ידי הממשלה.
משקיעים AIלקראת שבוע המסחר בוול סטריט - מה חושבים האנליסטים?
אחרי הורדת הריבית של הפד' אנחנו צועדים אל שבוע עם לוח אירועי מאקרו צפוף, דוחות של ענקיות צריכה וטכנולוגיה, כשהשאלה הגדולה היא האם ההאטה בשוק העבודה ובאינפלציה מספיקה כדי להצדיק עוד הקלות מוניטריות, או שאנחנו נכנסים לתקופת "המתנה" שבה כל נתון יקבל משקל
גבוה וינדנד את הסנטימנט
שבוע המסחר הקרוב בוול סטריט נפתח אחרי החלטת ריבית שהייתה צפויה מראש, אבל למרות זאת השאירה אחריה לא מעט סימני שאלה. הפד' הוריד את הריבית ב-0.25% לרמה של 3.5%-3.75%, צעד שכבר היה מתומחר בשווקים בהסתברות של כ-90%, אבל המסר שעלה ממסיבת העיתונאים ומהעדכונים הנלווים היה הרבה יותר מורכב. מצד אחד, הבנק המרכזי, בראשות ג'רום פאוול כבר מאותת לנו שהמדיניות שלו כבר קרובה לניטרלית. מצד שני, הוא מדגיש שיש חוסר ודאות גבוה, בעיקר סביב שוק העבודה והיכולת של הכלכלה האמריקאית להמשיך לצמוח בלי להיכנס להאטה חדה.
המשקיעים מנסים להבין האם מדובר בתחילתו של מסלול הפחתות ברור, או דווקא בתקופה ארוכה של המתנה, שבה כל החלטה תיגזר מנתון כזה או אחר, בלי התחייבות מוקדמת.
הפד' עוצר עכשיו כדי להעריך את ההשפעה על הכלכלה
יוני פנינג ממזרחי טפחות מעריך שהפחתת הריבית האחרונה לא הייתה אירוע משנה כללים. לדבריו, עצם ההפחתה לא הפתיעה את השווקים, אבל ההרחבה המחודשת של מאזן הפד והדגש על נושא הנזילות היו משמעותיים יותר.
פנינג מציין כי יו"ר הפד ג’רום פאוול תיאר את המדיניות הנוכחית כניטרלית, הן מבחינתו והן מבחינת חברי ה-FOMC, זאת מול אינפלציה שעדיין גבוהה מדי, אבל גם מול סימנים ברורים להתקררות בשוק התעסוקה. לדבריו, הפד מוכן כעת לעצור ולבחון האם הריבית המרסנת מחלחלת במלואה לכלכלה, ולא ממהר להתחייב להפחתות נוספות.
- תופעת ההדבקה הפיננסית: למה כשהבורסה בוול סטריט מתעטשת – כל השווקים חולים?
- המניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהתייחסות לשוק העבודה, פנינג מצביע על כך שמספר המשרות הפנויות בארה"ב עלה משמעותית בספטמבר ובאוקטובר, עם תוספת של כ-430 אלף משרות בספטמבר ועוד כ-12 אלף באוקטובר, לרמה של כ-7.67 מיליון משרות. עם זאת, הוא מדגיש כי עיקר הגידול מגיע מענפי השירותים ובשכר נמוך, מה שמרמז על השפעות של צמצום עובדים זרים ולא בהכרח על התחזקות רחבה של הביקוש לעובדים.
