מאסק טסלה
צילום: טוויטר

טסלה קופצת ב-5% - מאסק יוותר על הצעת הרכישה של OpenAI?

המניה עולה בעקבות נכונותו של מאסק למשוך את הצעת הרכש ל-OpenAI; המשקיעים מוטרדים מהסחות הדעת הרבות של המנכ"ל, אך מאמינים בערך ארוך הטווח של קשריו בוושינגטון

אדיר בן עמי |

אילון מאסק, המנכ"ל של טסלה Tesla -2.08%  ו-xAI, הודיע כי הוא מוכן למשוך את הצעת הרכש בסך 97.4 מיליארד דולר ל-OpenAI, בתנאי שהחברה תוותר על תוכניותיה להפוך לחברה למטרות רווח. בתגובה, מניית טסלה קופצת ב-5%, כאשר גם רכישה אפשרית של סייברטראקים על ידי משרד החוץ האמריקאי בשווי מאות מיליוני דולרים תומכת כנראה בעליות.


הקונסורציום בהובלת מאסק השיק את ההצעה ביום שני, אך זו נדחתה על ידי סם אלטמן, מנכ"ל OpenAI, שטען כי מאסק משתמש בהצעה כדי להתערב בפעילות החברה. סיכויי ההצעה להתקבל נמוכים מאוד, כאשר OpenAI אינה מעוניינת לשקול הצעות חיצוניות. שווי החברה הכולל עומד על 157 מיליארד דולר, וה-Wall Street Journal דיווח בעבר כי היא נמצאת במגעים לגיוס 40 מיליארד דולר לפי שווי של 300 מיליארד דולר.


המאבק המשפטי המתמשך בין מאסק ל-OpenAI מסבך את מאמצי החברה להפוך לעסק למטרות רווח. התהליך כולל משא ומתן מורכב לגבי האחזקות שיישארו בידי הגוף ללא מטרות רווח לעומת משקיעים תאגידיים כמו מיקרוסופט, שהשקיעה 13 מיליארד דולר ב-OpenAI מאז 2019.


הצעתו של מאסק מאיימת להעלות את ערך הזרוע ללא מטרות רווח ובכך להפחית את ההון של המשקיעים האחרים לאחר ההמרה לחברה למטרות רווח.


OpenAI מתמודדת במקביל עם מספר אתגרים משמעותיים: תוכנית ההמרה, תפקידה בפרויקט להשקעת 500 מיליארד דולר בתשתיות מחשוב דרך מיזם משותף בשם Stargate, הקרב המשפטי עם מאסק, והמרוץ לפיתוח מודלים חזקים יותר של בינה מלאכותית.


האתגרים של OpenAI

האתגר הראשון הוא תוכנית ההמרה, כאשר OpenAI נמצאת בתהליך מורכב של המרת מבנה החברה מארגון ללא מטרות רווח לחברה מסחרית. המעבר מעורר שאלות מהותיות לגבי חלוקת הבעלות בין הזרוע הפילנתרופית לבין המשקיעים המסחריים, כאשר מיקרוסופט, שהשקיעה כבר 13 מיליארד דולר, מהווה שחקן מרכזי במשוואה. האתגר הוא לשמר את המשימה המקורית של החברה תוך יצירת מבנה עסקי בר-קיימא.


הבא בתור הוא מיזם Stargate. תוכנית שאפתנית להשקעה של כ-500 מיליארד דולר בתשתיות מחשוב מתקדמות. הפרויקט נועד לבנות תשתית חישובית מאסיבית שתתמוך בפיתוח ואימון מודלים מתקדמים של בינה מלאכותית. האתגר כאן הוא לא רק בהיקף ההשקעה חסר התקדים, אלא גם בניהול שותפויות מורכבות וביצירת תשתית שתוכל לתמוך בדור הבא של מודלי AI.


המאבק המשפטי עם אלון מאסק מהווה אתגר משמעותי, במיוחד לאור הצעת הרכש של 97.4 מיליארד דולר. מאסק, שהיה ממייסדי OpenAI, טוען שהחברה סטתה ממטרתה המקורית כארגון ללא מטרות רווח. הקרב המשפטי לא רק מסיט משאבים ותשומת לב ניהולית, אלא גם מאיים להשפיע על תהליך ההמרה לחברה מסחרית ועל היחסים עם משקיעים פוטנציאליים.

קיראו עוד ב"גלובל"


OpenAI נמצאת במרוץ אינטנסיבי לפיתוח הדור הבא של מודלי הבינה המלאכותית, כאשר GPT-4.5 ו-GPT-5 נמצאים בפיתוח מתקדם. האתגר כאן הוא כפול: מצד אחד, לשמור על היתרון הטכנולוגי מול מתחרים כמו Google, Anthropic ו-xAI של מאסק, ומצד שני, להבטיח שהמודלים החדשים יהיו בטוחים ואחראיים. התחרות הגוברת מגבירה את הלחץ לשחרר מודלים חדשים במהירות, אך גם מחייבת השקעה משמעותית במחקר ופיתוח. אלטמן, לפחות בפומבי, מתעלם מהמחלוקת. הוא הצהיר כי OpenAI מתכננת לשחרר את מודלי GPT-4.5 ו-GPT-5 תוך "שבועות" ו"חודשים" בהתאמה, בפוסט בפלטפורמת X ביום רביעי.


במקביל, מאסק הודיע ביום חמישי כי חברת הסטארט-אפ שלו xAI קרובה לשחרור הגרסה החדשה של צ'טבוט הבינה המלאכותית Grok. Nvidia השקיעה גם היא ב-xAI, המאמנת את המודלים שלה על מאות אלפי שבבים של החברה. "ל-Grok 3 יש יכולות הנמקה חזקות מאוד, ובבדיקות שביצענו עד כה, Grok 3 מתפקד טוב יותר מכל מה ששוחרר", אמר מאסק בהופעה בפסגת הממשלות העולמית בדובאי דרך שיחת וידאו.


במקביל להתפתחויות אלו, מניית טסלה נסחרת בעליות שערים לאחר שסיימה רצף ירידות של חמישה ימים. המשקיעים קיבלו בחיוב את הידיעה על נכונותו של מאסק לוותר על הצעת הרכש ל-OpenAI.


מאסק מדאיג את המשקיעים

פעילויותיו של מאסק מחוץ לטסלה לעיתים מדאיגות את המשקיעים בחברת הרכב שלו. הסחת הדעת היא סיכון, אך כך גם המימון. אם מאסק היה זוכה בהצעת הרכש ל-OpenAI, הוא היה עשוי להיאלץ למכור מניות טסלה במיליארדי דולרים כדי לממן את העסקה.


אנליסט וודבוש דן אייבס כתב בדוח מאוחר ביום רביעי כי "מניית טסלה הייתה תחת לחץ כבד ממגוון סיבות ב-2025 לאחר ריצה היסטורית בעקבות ניצחון הנשיא טראמפ בנובמבר." הסיבות כוללות את הצעת הרכש של מאסק ל-OpenAI, פעילויות פוליטיות במחלקה החדשה ליעילות ממשלתית, תחרות בתחום הרכב האוטונומי מצד BYD, רווחים נמוכים מהצפוי ברבעון הרביעי, ואפילו נתוני אינפלציה גבוהים מהצפוי.


אייבס עדיין מאמין כי הקשרים של מאסק בוושינגטון יניבו תועלת ליצרנית הרכב. "הנוף הדה-רגולטורי בוושינגטון יניח את היסודות למפת דרכים פדרלית אוטונומית, שלדעתנו תשחרר שווי של טריליון דולר בלבד עבור טסלה בשנים הקרובות", כתב.


אדם ג'ונס, אנליסט במורגן סטנלי, גם הוא ממליץ על קנייה. מחיר היעד שלו הוא 430 דולר. "טסלה ממוצבת היטב במטמורפוזה של הייצור האמריקאי בעידן הבינה המלאכותית", כתב. 


ג'ונס רואה בטסלה שחקן בינה מלאכותית משולב אנכית. לטסלה יש מיליוני מכוניות בכביש, המייצרות נתונים, שיכולים לפתח את התוכנה שתאפשר למכוניות לנהוג בעצמן. יש לה גם את המומחיות בייצור לבניית המכוניות.


מחיר היעד הממוצע של האנליסטים למניית טסלה עומד על כ-381 דולר. נכון למסחר ביום חמישי, מניית טסלה ירדה בכ-17% השנה, כאשר כמעט כל הירידה התרחשה במהלך רצף הירידות של חמישה ימים שהסתיים ביום רביעי.


משרד החוץ האמריקאי מתכנן לרכוש סייברטראקים של טסלה

בדיווח שפורסם היום מתברר כי משרד החוץ האמריקאי מתכנן לרכוש סייברטראקים של טסלה בשווי מאות מיליוני דולרים, מהלך שמעלה שאלות לגבי ניגודי עניינים פוטנציאליים. לפי תחזית הרכש של המשרד לשנת 2025, מתוכננת השקעה של 500 מיליון דולר ב"כלי רכב חשמליים משוריינים", כאשר בגרסאות קודמות של המסמך הם כונו סייברטראקים משוריינים.


המצב מורכב במיוחד לאור העובדה שאילון מאסק, מנכ"ל טסלה, מנהל כעת את המחלקה ליעילות ממשלתית תחת ממשל טראמפ, ואף תמך בקמפיין הנשיאותי שלו. קרל טוביאס, מומחה למשפטים מאוניברסיטת ריצ'מונד, מציין כי קיימים מנגנונים פדרליים להתמודדות עם ניגודי עניינים, אך מביע דאגה מחוסר השקיפות בתהליך.


מאסק טען בעבר כי טסלה אינה מקבלת תמיכה ישירה מהממשל הפדרלי, וציין כי זיכויי מס לרכישת רכבים חשמליים זמינים לכל יצרני הרכב. עם זאת, רכישת הסייברטראקים על ידי משרד החוץ תקשה עליו לחזור על טענה זו. חברת SpaceX של מאסק כבר מהווה קבלן ממשלתי משמעותי, עם חוזים בשווי כולל של כ-20 מיליארד דולר מאז 2008.


מבחינת המשקיעים, היקף העסקה של 500 מיליון דולר על פני חמש שנים אינו משמעותי במיוחד עבור טסלה, שצפויה להגיע למכירות של כ-110 מיליארד דולר ב-2025. עם זאת, פעולותיו של מאסק משפיעות על המותג ותפיסתו, והמשקיעים מצפים שהקשרים שלו עם טראמפ יועילו לטסלה, במיוחד בכל הנוגע לרגולציה של רכבים אוטונומיים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPTמניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPT

המניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50

זינוק חד במניית SMX הציף עניין בטכנולוגיית הסימון שפיתחה החברה, אך בעיקר סימני שאלה על שווי מנופח - חברה של 350 מיליון דולר עם ביצועיים אפסיים
אדיר בן עמי |

מניית SMX SMX -48.08%   משכה בימים האחרונים עניין יוצא דופן בשוק האמריקאי. לאחר תקופה ארוכה שבה נסחרה ברמות נמוכות ובמחזורי מסחר מצומצמים, היא רשמה זינוק חד שהעלה את שווי החברה למאות מיליוני דולרים בתוך ימים ספורים. בסוף נובמבר נסחרה המניה בדולרים בודדים, וכעבור כשבוע כבר חצתה את רף 340 הדולרים. ביום המסחר האחרון הגיעה המניה לרמה של כמעט 500 דולר במהלך היום, אך מיד לאחר סגירתו צנחה בכ־23% לרמה של כ־254 דולר.


החברה שנכנסה לוול סטריט לתוך שלד, פועלת בתחום סימון וזיהוי חומרים, ומציעה טכנולוגיה שמאפשרת לעקוב אחר מוצרים לאורך שרשרת האספקה באמצעות סמנים כימיים המשולבים בחומר עצמו. הסמנים שומרים על תכונותיהם גם לאחר עיבוד, התכה או מיחזור, ומאפשרים לזהות את מקור החומר גם בשלבים מתקדמים של תעשייה. למרות שהחברה פעלה במספר ענפים והציגה יכולות טכנולוגיות ייחודיות, היא התקשתה במשך שנים לבסס לעצמה מעמד יציב בשוק ההון. מה שהדליק את המשקיעים בתקופה האחרונה היה סדרת הודעות שהחברה פרסמה. בכנס בדובאי חשפה SMX יכולות זיהוי של זהב וכסף לאחר התכה, יכולת שלטענתה קיבלה הכרה מגוף רגולטורי מקומי. לאחר מכן פרסמה החברה דוחות נוספים שהציגו התקדמות במימוש הטכנולוגיה בתחומים נוספים.


בנוסף וכנראה הסיבה העיקרית לזינוק, החברה הציגה לאחרונה גם הסכם מימון משמעותי עם קרן Target Capital 1 בהיקף של כ־110 מיליון דולר. ההסכם כולל שטר המרה ויכולת למשוך אשראי נוסף, ללא מגבלות משמעותיות. מבחינת השוק, מדובר באיתות של תמיכה מצד גוף מוסדי, אך גם במהלך שמדגיש את הצורך של החברה בהון נוסף כדי להמשיך לפעול בקצב הנוכחי. השילוב בין גיוס ההון, ההכרה הטכנולוגית והחשיפה בתקשורת יצר תמהיל שמוכר היטב בשוק האמריקאי: ציפייה שעסק קטן יחסית יצליח לפרוץ לתחומים גדולים. תנאי כזה מייצר לעיתים הזדמנויות אמיתיות, אך גם פותח פתח לתנועות חדות שמנותקות מהמצב העסקי בפועל.


ההיסטוריה של SMX בשוק ההון מורכבת. החברה הונפקה באוסטרליה לפני שש שנים, ולאחר מכן ביצעה מיזוג SPAC לפי שווי של כ־200 מיליון דולר. אף על פי שהחברה התחילה פעילות מסחרית רק בשנים האחרונות, הדוחות הכספיים מצביעים על הפסדים משמעותיים. במחצית הראשונה של השנה הפסדיה המצטברים הגיעו ליותר מ־100 מיליון דולר, והיא טרם הציגה הכנסות משמעותיות. בעלי המניות המרכזיים בחברה השתנו גם הם. קיבוצים שהחזיקו מניות בתקופת המיזוג כבר אינם חלק מהתמונה. כיום, שני בעלי העניין העיקריים הם המנכ"ל חגי אלון והיו"ר אופיר שטרנברג, כל אחד עם החזקה של כ־6%.


האתגר הכפול

מצד אחד הטכנולוגיה של SMX מציעה מענה לסוגיות שהעסיקו תעשיות שונות במשך זמן רב, מזיהוי מתכות יקרות לאחר עיבוד ועד שיפור האמינות של נתונים בתחום הרגולציה הסביבתית. מצד שני, הפיכת יכולת טכנולוגית למקור הכנסה עקבי דורשת תהליך ארוך: בניית מערך מסחרי, חדירה לשווקים שמרניים יחסית ועמידה בתקנים רגולטוריים מחייבים. הפער הזה עדיין לא נסגר, והוא נמצא במרכז הדיון סביב פוטנציאל הצמיחה של החברה.


מארוול. קרדיט: רשתות חברתיותמארוול. קרדיט: רשתות חברתיות

מרוול צפויה לאבד חוזה עם אמזון - המניה צונחת 8%

עמית בר |
נושאים בכתבה מארוול

מניית מרוול (Marvell Technology Group Ltd. -8.49%  ) יורדת 8% בעקבות הערכה שהחברה איבדה את חוזי הפיתוח של שבבי Trainium 3 ו-4 של אמזון לטובת המתחרה הטייוואנית אלצ'יפ. הירידה מגיעה שבוע לאחר שמרוול פרסמה תחזית לצמיחה של יותר מ-40% בהכנסות השנתיות, שהובילה לעלייה של 13% במניה.

מרוול, שממוקמת בסנטה קלרה שבקליפורניה, ויש לה סניף פעילות גדול בישראל, מתמחה בשבבים לרשתות, אחסון וחישוב במרכזי נתונים. החברה מעסיקה כ-7,000 עובדים ופועלת בארה"ב, אסיה ואירופה, עם מפעלים בטייוואן וישראל.

ההכנסות של החברה תלויות בשלושה לקוחות מרכזיים: אמזון (כ-20% מההכנסות), מיקרוסופט (כ-15%) וגוגל (כ-10%). שבבי Trainium של אמזון, שפותחו בשיתוף עם מרוול, משמשים לאימון מודלי בינה מלאכותית ומעבדים כ-50% מעומסי ה-AWS בתחום.

הדו"ח השלילי

האנליסט קודי אקרי מבנצ'מרק ביסס את ההערכה על הפגיעה במרוול על פגישות עם גורמים בתעשייה בסיליקון ואלי. לטענתו, מרוול איבדה את שני החוזים, מה שמסביר את התחזית המתונה לצמיחה של 20% בלבד ב-XPU (שבבי חישוב מותאמים) ב-2026.

"אנו בעלי ביטחון גבוה שהחברה איבדה את עיצובי Trainium 3 ו-4 לאלצ'יפ", כתב אקרי, והמליץ למשקיעים למכור רווחים קצרי טווח. על פי הדו"ח, ההכנסות הנוכחיות מאמזון מבוססות על Trainium 2, אך אין הזמנות חדשות לדורות הבאים.