המשקיעים נוטשים את הטכנולוגיה לטובת מניות התרופות
מחפשים יציבות: גל המכירות בענף הטכנולוגיה מוביל משקיעים לחברות התרופות כמפלט בטוח בתקופה של חוסר ודאות בשווקים
בעוד ששוק הטכנולוגיה מציג תנודתיות מוגברת, נראה שהמשקיעים מחפשים אפיקי השקעה מעט יותר יציבים ועוברים לענף התרופות, בניסיון אולי להגן על התיק מפני טלטלות השוק. בזמן שחברות הטכנולוגיה ובראשן אנבידיה
צונחות עשרות אחוזים, מניות כמו פייזר, ג'ונסון & ג'ונסון, מרק ועוד עולות יותר מ-3%.
הנטייה המתחזקת להשקעה בחברות תרופות מבטאת שינוי, לפחות בטווח הקרוב, בתפיסת הסיכון של המשקיעים. בניגוד לחברות טכנולוגיה, המתמודדות עם מחזורי חדשנות מהירים ותחרות אגרסיבית, חברות התרופות נהנות לרוב מביקוש יציב ומתמשך למוצריהן. הבריאות היא צורך בסיסי שאינו מושפע מתנודות כלכליות, מה שהופך את הענף למקלט בטוח בתקופות של אי-ודאות.
אחד הגורמים המרכזיים המושכים משקיעים לענף התרופות הוא ההשקעה המתמשכת במחקר ופיתוח. בעוד חברות טכנולוגיה מתמקדות לעיתים בפריצות דרך מהירות, חברות התרופות משקיעות בפיתוחים ארוכי טווח בתחומים כמו אונקולוגיה, אימונולוגיה ומחלות נדירות. גישה זו מבטיחה צנרת מוצרים יציבה והכנסות עתידיות יחסית צפויות.
ביצועי קרנות הסל על התרופות
קרן הסל iShares U.S. Pharmaceuticals ETF (סימול:IHE) שההחזקה הגדולה ביותר שלה היא בג'ונסון אנד ג'ונסון וההחזקה השנייה בגודלה היא אלי לילי, עלתה ב-6.5% מתחילת השנה וב-9% ב-12 החודשים האחרונים. לעומת זאת קרן הסל SPDR S&P Pharmaceuticals ETF (סימול:XPH) ששתי ההחזקות הגדולות שלה הן חברת Tarsus (TARS) שקופצת היום ב-4.6% ופייזר, עלתה ב-6.6% מתחילת השנה וב-7.6% ב-12 החודשים האחרונים.
- הישראלית שמזנקת ב-100% בוול-סטריט
- מחירי התרופות להרזיה בארה"ב ירדו ב-70% ועדיין הן פי 3 ממחירם בארץ
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פייזר Pfizer Inc 0.08%
פייזר עולה היום לאחר שעל פי דיווחים הצליחה להימנע ממאבק פרוקסי מול המשקיעה האקטיביסטית סטארבורד. הצלחה זו, בשילוב עם תוכנית ההתייעלות שהציג המנכ"ל אלברט בורלה, הכוללת חמישה יעדים אסטרטגיים לשיפור ביצועי החברה, מספקת למשקיעים סיבה לאופטימיות זהירה לגבי עתיד החברה.
ג'ונסון אנד ג'ונסון Johnson & Johnson Inc
למרות האתגרים שחוותה החברה ב-2024, כולל תביעות בנושא אבקת הטלק, ג'ונסון אנד ג'ונסון ממשיכה להפגין צמיחה. המהלך האחרון של החברה, הכולל ניסיון רכישה בשווי 14.6 מיליארד דולר של יצרנית תרופות נוירופסיכיאטריות, מדגים את המיקוד האסטרטגי שלה בהרחבת פעילותה.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
המניה עולה היום למרות שלאחרונה איבדה 4% לאחר הורדת תחזית הרווח ל-2025. החברה הוכיחה את חוסנה כשעקפה את תחזיות האנליסטים לרבעון הרביעי הן בהכנסות והן ברווחים, מה שעשוי לחזק את אמון המשקיעים ביכולתה להתמודד עם אתגרי השוק.
מרק Merck & Co. Inc.
מניית מרק נסחרת בעליות שערים בעקבות ההודעה על קבלת בקשתה לאישור מזורז מה-FDA עבור התרופה WELIREG לטיפול בגידולים נדירים. זוהי התפתחות משמעותית עבור החברה, שכן כיום אין טיפולים מאושרים בארה"ב למחלה זו.
בנוסף, העובדה שהתרופה כבר מאושרת בסין וב-16 מדינות נוספות לטיפולים אחרים, מחזקת את הפוטנציאל המסחרי שלה. תאריך היעד שנקבע להחלטת ה-FDA (26 במאי 2025) מספק למשקיעים אופק ברור להתפתחות משמעותית שעשויה להשפיע על ערך המניה.
חברות תרופות ההרזייה עולות גם הן
מניות חברות תרופות ההרזייה אלי לילי ונובו נורדיסק נסחרות בעליות שערים, כאשר הראשונה עולה עד 3%, בעוד האחרונה עד 1%. למרות שהחברות חוו לאחרונה אתגרים בתחום תרופות ההרזיה, הן ממשיכות להציג צמיחה יציבה ותחזיות חיוביות לשנת 2025.
אלי לילי צופה הכנסות של בין 58 ל-61 מיליארד דולר בשנת 2025, מעל לתחזיות האנליסטים העומדות על 58.48 מיליארד דולר. למרות שהחברה הציגה תחזית מאכזבת לרבעון הרביעי של 2024, המשקיעים מתמקדים בפוטנציאל הצמיחה ארוך הטווח של החברה בשוק תרופות ההרזיה.
נובו נורדיסק, המתחרה הדנית, ממשיכה להפגין עוצמה עם מכירות שיא של תרופת ההרזיה Wegovy, שהגיעו ל-2.5 מיליארד דולר ברבעון השלישי - עלייה של 48% לעומת הרבעון הקודם ומעל לציפיות האנליסטים. החברה גם ממשיכה בפיתוח תרופות חדשניות, למרות התוצאות המאכזבות של CagriSema.
שתי החברות משקיעות מיליארדי דולרים בהרחבת כושר הייצור שלהן, מה שמעיד על ביטחונן בצמיחה העתידית של שוק תרופות ההרזיה. לפי הערכות חברת המחקר מורנינגסטאר, השוק צפוי להגיע להיקף של 200 מיליארד דולר עד 2030, פוטנציאל שמושך את תשומת לב המשקיעים.
- 1.שמואל 28/01/2025 09:23הגב לתגובה זוחבל שהכותב לא מציג טבלה של התנהגות מניות התרופות בחצי שנה שנה שלוש שנים וחמש שנים. בטבלה אפשר היה לראות את המצב העגום של מניות התרופות. פרט ל LLY היוצאת מהכלל זה. מה שקרה הוא העברת סכומי כסף למניות הטכנולוגיה. ואתמול הייתה תניעה חזרה למניות התרופות מעין תנועת מטוטלת קטנה.לא הייתי מגיע למסקנות שהכותב מציג בכתבה.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
