דונלד טראמפ אילון מאסק
צילום: טוויטר

בהשראת מאסק: טראמפ שם את מאדים על הכוונת

מרוץ החלל החדש: בין חזון ממשלתי ליזמות פרטית - התוכנית השאפתנית של טראמפ להנחתת אדם על מאדים מציבה את SpaceX ונאס"א בחזית המשימה ההיסטורית

אדיר בן עמי | (2)


הנשיא הנבחר טראמפ לא מבזבז זמן - כבר בנאום ההשבעה לכהונתו השנייה הוא הציג חזון שאפתני במיוחד: להנחית אסטרונאוטים אמריקאים על מאדים. הכרזה זו מסמנת אפשרויות חדשות עבור תעשיית החלל המסחרית, במיוחד עבור SpaceX של אילון מאסק.


"הגיע הזמן שנחזור לפעול באומץ ובתעוזה של האומה הגדולה בהיסטוריה," הדגיש טראמפ מגבעת הקפיטול. "נרחיב את גבולות האפשר אל מעבר לכוכבים, ונראה את הדגל האמריקאי מתנוסס על פני מאדים."


האפשרויות בדרך להגשמת החזון

בדרך להגשמת החזון עומדות בפני הממשל מספר אפשרויות. הראשונה היא להתבסס על תוכנית ארטמיס של נאס"א - מיזם שכולל פיתוח טילים, חלליות ותשתיות שנועדו תחילה להחזיר את אמריקה לירח, ובהמשך לסלול את הדרך למאדים. אלא שהמסלול הזה עלול לעלות לקופת המדינה סכום מסחרר של כ-100 מיליארד דולר - כמעט פי עשרה מכל מה שהשקיעה SpaceX מיום הקמתה. נתון זה מעלה סימני שאלה לגבי היתכנות המסלול הממשלתי המסורתי.


נתיב אחר, שכבר הוכיח את עצמו, הוא שיתוף פעולה עם חברות מסחריות. נאס"א כבר מסתמכת על SpaceX להובלת אסטרונאוטים לתחנת החלל הבינלאומית, והשותפות הזו מתגלה כהצלחה מרשימה.


הישג משמעותי נרשם בתחילת 2024, כאשר נחתת אודיסאוס של Intuitive Machines, שנישאה על טיל של SpaceX, סימנה את חזרתה של אמריקה לירח אחרי חמישה עשורים.


המסלול המסחרי פותח אפשרויות חדשות עבור SpaceX, שכבר מנהלת עסקים בהיקף של מיליארדי דולרים עם הממשל. החברה הוכיחה את עצמה כמובילה בתחום החלל המסחרי עם כ-140 שיגורים מוצלחים ב-2024 - יותר ממחצית מכלל השיגורים בעולם. 


מניותיהן של חברות חלל מסחריות כמו Rocket Lab USA, Intuitive Machines ו-Redwire רשמו עליות נאות של 7.5%, 5.4% ו-8.8% בהתאמה במסחר המוקדם. מעניין לציין שדווקא החברות המסורתיות בתחום, כמו בואינג ולוקהיד מרטין, הגיבו בצניעות יחסית עם עליות של 0.4% ו-0.6% בלבד - אולי איתות לשינוי המתרחש בתעשייה.

קיראו עוד ב"גלובל"


המינוי המתוכנן של ג'ארד איזקמן, יזם תעופה וחלל שנכנס להיסטוריה כאזרח הפרטי הראשון שביצע הליכת חלל מחללית דרגון, לראשות נאס"א, מחזק את ההערכות שהממשל מעדיף את המסלול המסחרי. SpaceX עצמה כבר מקדימה את כולם עם תוכניות לשיגור ראשוני למאדים ב-2026, באמצעות טיל הסטארשיפ - מערכת השיגור הגדולה ביותר שנבנתה אי פעם.


בסופו של דבר, לא משנה מי יוביל את המשימה - נאס"א, SpaceX, או שילוב של השתיים - הנחתת אדם על מאדים תהיה רגע מכונן בהיסטוריה האנושית, והצעד הראשון בהפיכתנו לציביליזציה בין-כוכבית.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    לרון 11/05/2025 11:41
    הגב לתגובה זו
    דואג לגדולת ארהב אלא לגדולת הנובל שיקבל אם יקבל! בוודאי לטקס אם יהיה יופיע במדי צבא הדרום כמו מקבילת ערפאת! שניים מאותו כפר ורעייתו תופיע בכובע בוקרים טקסני!
  • 1.
    יהודה 21/01/2025 22:56
    הגב לתגובה זו
    ספייס x השקיעה מיום הקמתה עשירית מ100 מילארד!נראה לי מעט מידי ולא הגיוני
מקנזי סקוט
צילום: רשתות חברתיות לפי סעיף 27 א

המעשה הטוב של השבוע - חברה נתנה לה לפני 40 שנה הלוואה כדי לסיים את הלימודים והיא החזירה לה עכשיו מיליארדים

על כוחה של נתינה, על השקעה במיזים חברתיים, ועל סקוט מקינזי, התורמת הגדולה היום בעולם

רן קידר |
נושאים בכתבה מקינזי סקוט

אגואיזם הופך בעשורים האחרונים למניע מרכזי כשהנתינה, חברות עזרה לזולת מאבדים מהחשיבות שלהם, אבל לא אצל כולם וטוב שכך. הנתינה היא כוח שמחזיר את עצמו במעגל קסום. הפילוסופיה העתיקה מסבירה שהנותן מקבל הרבה מאוד מהנתינה. הנותן לא רק עוזר לאחר, אלא גורם במעשה לשיפור (מוכח מחקרית) של מצבו הנפשי. נתינה נחשבת לאחד הגורמים החזקים לאושר. 

סיפורה של מקנזי סקוט, המיליארדרית הפילנתרופית וגרושתו של ג'ף בזוס מייסד אמזון, הוא סיפור מדהים על בעלת הון של מיליארדים שמחלקת את רובו למטרות נעלות. והנה תרומה- השקעה מסוג אחר שעשתה מקינזי השבוע. לפני כ-40 שנה, כשהייתה סטודנטית שנה ב' באוניברסיטת פרינסטון, עמדה סקוט בפני משבר: חסרו לה 1,000 דולר לשכר לימוד, והיא שקלה לנשור מהלימודים. שותפתה לחדר, ג'יני טרקנטון, מצאה אותה בוכה והחליטה לפעול. היא ביקשה מאביה להלוות את הכסף, מעשה נדיבות פשוט ששינה את מסלול חייה של סקוט. "הייתי נותנת למקנזי את הכליה השמאלית שלי", אמרה טרקנטון לאחרונה, "זה פשוט מה שעושים בשביל חברים".

 קריאה באותו הקשר: תרומה של 1.1 מיליארד דולר בעיקר למחקר מדעי - מאחד מהאנשים העשירים בעולם

כיום, שוויה הנקי של סקוט מוערך במעל 30 מיליארד דולר, בעיקר ממניות אמזון שקיבלה בהסכם הגירושים ב-2019. היא תרמה יותר מ-19 מיליארד דולר לארגונים שונים, בהתמקדות בצדק חברתי, השכלה וביטחון כלכלי. אבל את הטובה האישית ביותר היא מחזירה עכשיו לטרקנטון, שהקימה את חברת Funding U – מיזם המספק הלוואות מבוססות הישגים לסטודנטים ממשפחות בעלות הכנסה נמוכה, ללא צורך בערבים. החברה נולדה מהבנתה של טרקנטון את הקשיים שסקוט חוותה, במיוחד בעידן שבו עלויות הלימודים זינקו.

סקוט קפצה על ההזדמנות להשקיע ב-Funding U, ומספקת חלק ניכר מההון להלוואות בתעריפים מוזלים. היא תורמת 30 סנט לכל דולר מולווה, מה שמאפשר לחברה לגייס השקעות גדולות יותר מבנקים כמו גולדמן סאקס. זה לא רק החזר הלוואה, זה השקעה שמגלגלת מיליארדים בפוטנציאל, שכן Funding U מסייעת לאלפי סטודנטים להשלים תארים ולהשתלב בשוק העבודה. האלגוריתם של החברה מתבסס על ציונים והישגים, ולא על היסטוריית אשראי, מה שהופך אותה להוגנת יותר.

הדגם המוזל של טסלה 3. קרדיט: רשתות חברתיותהדגם המוזל של טסלה 3. קרדיט: רשתות חברתיות

המחיר של טסלה יורד באירופה - האם זה יגיע לישראל

על רקע הירידה במכירות, התחרות הגוברת ומשבר הדימוי של מאסק, טסלה משיקה גרסה זולה של הסדאן הפופולרית, כחלק מהמאמץ להחיות את הביקושים ברחבי אירופה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טסלה

בשישי האחרון השיקה טסלה Tesla 0.1%  באירופה את הגרסה הזולה של הסדאן הפופולרית, מודל 3 סטנדרט, כחלק מהמאמץ להחיות את הביקושים ברחבי היבשת. המהלך מגיע לאחר חודשים של ירידה חדה במכירות, תחרות אגרסיבית מצד BYD ויצרניות סיניות נוספות, וגם תגובת נגד צרכנית לפעילותו הציבורית והפוליטית של מנכ"ל החברה, אילון מאסק.

הדגם החדש ירד בארה"ב ובאירופה בכ-15%, בארץ, נכון להיום, הגירסה הזולה ביותר של המודל 3 עומדת על 213,341 שקל (כמעט 66,000 דולר, גבוה משמעותית מאירופה וארה"ב). אמנם טסלה עוד לא פרסמה חדשות לגבי הדגם המוזל בארץ, אבל אם נעריך על פי ירידת המחירים באירופה ובארה"ב, נוכל לשער שהמחיר המעודכן יהיה כ-185,000 שקל. הגרסאות הזולות מוותרות על חלק מהגימורים והפיצ'רים הפרימיום, אך עדיין מציעות טווח נסיעה של מעל 480 ק"מ, כדי לשמר את האטרקטיביות מול המתחרות המוזלות. 

עם זאת, הדגם מצויד בסוללה קטנה יותר ולכן מציע טווח וביצועים נמוכים בהשוואה לגרסאות ה-Long Range וה-Performance. בתוך תא הנוסעים הוסרו מאפייני הפרימיום של מערכת השמע, והיא עם פחות רמקולים. בנוסף, גימורי הפנים פשוטים יותר, כולל העדר תאורת אווירה וחומרים יוקרתיים. גם המושבים והריפודים מגיעים בגרסה בסיסית יותר. מבחוץ, החישוקים והגלגלים הם בגרסה פשוטה וקטנה יותר, ומראות הצד אינן מתקפלות או מתכווננות חשמלית כפי שקיים בדגמים המאובזרים. 

בנוסף, חלק מהיכולות המתקדמות של מערכות הנהיגה האוטונומיות, כמו Autosteer ותכונות חבילת הפרימיום, אינן כלולות. כל אלו יחד מרכיבים גרסה בסיסית, שמעניקה את חוויית טסלה במחיר נמוך יותר, אך עם פחות פיצ’רים ונוחות.


ההוזלה מלווה גם בגרסת Model Y זולה שהושקה מוקדם יותר השנה. מנכ"ל החברה, אילון מאסק, טען כי ההוזלות יאפשרו לטסלה להגיע לקהלים רחבים יותר ולשקם את הביקושים, שנשחקו בחודשים האחרונים.