בהשראת מאסק: טראמפ שם את מאדים על הכוונת
מרוץ החלל החדש: בין חזון ממשלתי ליזמות פרטית - התוכנית השאפתנית של טראמפ להנחתת אדם על מאדים מציבה את SpaceX ונאס"א בחזית המשימה ההיסטורית
הנשיא הנבחר טראמפ לא מבזבז זמן - כבר בנאום ההשבעה לכהונתו השנייה הוא הציג חזון שאפתני במיוחד: להנחית אסטרונאוטים אמריקאים על מאדים. הכרזה זו מסמנת אפשרויות חדשות עבור תעשיית החלל המסחרית, במיוחד עבור SpaceX של אילון מאסק.
"הגיע הזמן שנחזור לפעול באומץ ובתעוזה של האומה הגדולה בהיסטוריה," הדגיש טראמפ מגבעת הקפיטול. "נרחיב את גבולות האפשר אל מעבר לכוכבים, ונראה את הדגל האמריקאי מתנוסס על פני מאדים."
האפשרויות בדרך להגשמת החזון
בדרך להגשמת החזון עומדות בפני הממשל מספר אפשרויות. הראשונה היא להתבסס על תוכנית ארטמיס של נאס"א - מיזם שכולל פיתוח טילים, חלליות ותשתיות שנועדו תחילה להחזיר את אמריקה לירח, ובהמשך לסלול את הדרך למאדים. אלא שהמסלול הזה עלול לעלות לקופת המדינה סכום מסחרר של כ-100 מיליארד דולר - כמעט פי עשרה מכל מה שהשקיעה SpaceX מיום הקמתה. נתון זה מעלה סימני שאלה לגבי היתכנות המסלול הממשלתי המסורתי.
נתיב אחר, שכבר הוכיח את עצמו, הוא שיתוף פעולה עם חברות מסחריות. נאס"א כבר מסתמכת על SpaceX להובלת אסטרונאוטים לתחנת החלל הבינלאומית, והשותפות הזו מתגלה כהצלחה מרשימה.
- טראמפ מאשר לאנבידיה למכור שבבי H200 לסין תמורת 25% מההכנסות
- ממשל טראמפ שוקל לאפשר לאנבידיה למכור שבבי H200 לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הישג משמעותי נרשם בתחילת 2024, כאשר נחתת אודיסאוס של Intuitive Machines, שנישאה על טיל של SpaceX, סימנה את חזרתה של אמריקה לירח אחרי חמישה עשורים.
המסלול המסחרי פותח אפשרויות חדשות עבור SpaceX, שכבר מנהלת עסקים בהיקף של מיליארדי דולרים עם הממשל. החברה הוכיחה את עצמה כמובילה בתחום החלל המסחרי עם כ-140 שיגורים מוצלחים ב-2024 - יותר ממחצית מכלל השיגורים בעולם.
מניותיהן של חברות חלל מסחריות כמו Rocket Lab USA, Intuitive Machines ו-Redwire רשמו עליות נאות של 7.5%, 5.4% ו-8.8% בהתאמה במסחר המוקדם. מעניין לציין שדווקא החברות המסורתיות בתחום, כמו בואינג ולוקהיד מרטין, הגיבו בצניעות יחסית עם עליות של 0.4% ו-0.6% בלבד - אולי איתות לשינוי המתרחש בתעשייה.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
המינוי המתוכנן של ג'ארד איזקמן, יזם תעופה וחלל שנכנס להיסטוריה כאזרח הפרטי הראשון שביצע הליכת חלל מחללית דרגון, לראשות נאס"א, מחזק את ההערכות שהממשל מעדיף את המסלול המסחרי. SpaceX עצמה כבר מקדימה את כולם עם תוכניות לשיגור ראשוני למאדים ב-2026, באמצעות טיל הסטארשיפ - מערכת השיגור הגדולה ביותר שנבנתה אי פעם.
- 2.לרון 11/05/2025 11:41הגב לתגובה זודואג לגדולת ארהב אלא לגדולת הנובל שיקבל אם יקבל! בוודאי לטקס אם יהיה יופיע במדי צבא הדרום כמו מקבילת ערפאת! שניים מאותו כפר ורעייתו תופיע בכובע בוקרים טקסני!
- 1.יהודה 21/01/2025 22:56הגב לתגובה זוספייס x השקיעה מיום הקמתה עשירית מ100 מילארד!נראה לי מעט מידי ולא הגיוני
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
