דונלד טראמפ אילון מאסק
צילום: טוויטר

בהשראת מאסק: טראמפ שם את מאדים על הכוונת

מרוץ החלל החדש: בין חזון ממשלתי ליזמות פרטית - התוכנית השאפתנית של טראמפ להנחתת אדם על מאדים מציבה את SpaceX ונאס"א בחזית המשימה ההיסטורית

אדיר בן עמי | (2)


הנשיא הנבחר טראמפ לא מבזבז זמן - כבר בנאום ההשבעה לכהונתו השנייה הוא הציג חזון שאפתני במיוחד: להנחית אסטרונאוטים אמריקאים על מאדים. הכרזה זו מסמנת אפשרויות חדשות עבור תעשיית החלל המסחרית, במיוחד עבור SpaceX של אילון מאסק.


"הגיע הזמן שנחזור לפעול באומץ ובתעוזה של האומה הגדולה בהיסטוריה," הדגיש טראמפ מגבעת הקפיטול. "נרחיב את גבולות האפשר אל מעבר לכוכבים, ונראה את הדגל האמריקאי מתנוסס על פני מאדים."


האפשרויות בדרך להגשמת החזון

בדרך להגשמת החזון עומדות בפני הממשל מספר אפשרויות. הראשונה היא להתבסס על תוכנית ארטמיס של נאס"א - מיזם שכולל פיתוח טילים, חלליות ותשתיות שנועדו תחילה להחזיר את אמריקה לירח, ובהמשך לסלול את הדרך למאדים. אלא שהמסלול הזה עלול לעלות לקופת המדינה סכום מסחרר של כ-100 מיליארד דולר - כמעט פי עשרה מכל מה שהשקיעה SpaceX מיום הקמתה. נתון זה מעלה סימני שאלה לגבי היתכנות המסלול הממשלתי המסורתי.


נתיב אחר, שכבר הוכיח את עצמו, הוא שיתוף פעולה עם חברות מסחריות. נאס"א כבר מסתמכת על SpaceX להובלת אסטרונאוטים לתחנת החלל הבינלאומית, והשותפות הזו מתגלה כהצלחה מרשימה.


הישג משמעותי נרשם בתחילת 2024, כאשר נחתת אודיסאוס של Intuitive Machines, שנישאה על טיל של SpaceX, סימנה את חזרתה של אמריקה לירח אחרי חמישה עשורים.


המסלול המסחרי פותח אפשרויות חדשות עבור SpaceX, שכבר מנהלת עסקים בהיקף של מיליארדי דולרים עם הממשל. החברה הוכיחה את עצמה כמובילה בתחום החלל המסחרי עם כ-140 שיגורים מוצלחים ב-2024 - יותר ממחצית מכלל השיגורים בעולם. 


מניותיהן של חברות חלל מסחריות כמו Rocket Lab USA, Intuitive Machines ו-Redwire רשמו עליות נאות של 7.5%, 5.4% ו-8.8% בהתאמה במסחר המוקדם. מעניין לציין שדווקא החברות המסורתיות בתחום, כמו בואינג ולוקהיד מרטין, הגיבו בצניעות יחסית עם עליות של 0.4% ו-0.6% בלבד - אולי איתות לשינוי המתרחש בתעשייה.

קיראו עוד ב"גלובל"


המינוי המתוכנן של ג'ארד איזקמן, יזם תעופה וחלל שנכנס להיסטוריה כאזרח הפרטי הראשון שביצע הליכת חלל מחללית דרגון, לראשות נאס"א, מחזק את ההערכות שהממשל מעדיף את המסלול המסחרי. SpaceX עצמה כבר מקדימה את כולם עם תוכניות לשיגור ראשוני למאדים ב-2026, באמצעות טיל הסטארשיפ - מערכת השיגור הגדולה ביותר שנבנתה אי פעם.


בסופו של דבר, לא משנה מי יוביל את המשימה - נאס"א, SpaceX, או שילוב של השתיים - הנחתת אדם על מאדים תהיה רגע מכונן בהיסטוריה האנושית, והצעד הראשון בהפיכתנו לציביליזציה בין-כוכבית.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    לרון 11/05/2025 11:41
    הגב לתגובה זו
    דואג לגדולת ארהב אלא לגדולת הנובל שיקבל אם יקבל! בוודאי לטקס אם יהיה יופיע במדי צבא הדרום כמו מקבילת ערפאת! שניים מאותו כפר ורעייתו תופיע בכובע בוקרים טקסני!
  • 1.
    יהודה 21/01/2025 22:56
    הגב לתגובה זו
    ספייס x השקיעה מיום הקמתה עשירית מ100 מילארד!נראה לי מעט מידי ולא הגיוני
אנבידיהאנבידיה

"אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל את ההזדמנות

המניה נסחרת ב-177 דולר, בבנק אוף אמריקה סבורים שהיא תגיע ל-275 דולר; לא חוששים מתחרות מגוגל, רואים במכפיל רווח של 25 הזדמנות כניסה חד פעמית

ליאור דנקנר |

מניית אנבידיה (NVDA) NVIDIA Corp. 0.77%   נסחרת במכפיל רווח עתידי של כ-25 - רמה שעשויה להיות נקודת שפל אטרקטיבית למשקיעים. כך עולה מדוח חדש של צוות האנליסטים של בנק אוף אמריקה, בראשות ויוויק אריה שהוא אחד מהתומכים הנלהבים של אנבידיה. לפי הניתוח שלו, בכל פעם שמניית אנבידיה התקרבה למכפיל 25, היא התאוששה לרמות של 30 עד 40 תוך 3-6 חודשים.

הדוח מגיע על רקע שבוע חזק במיוחד למדד ה-SOX של מניות השבבים, שזינק בכ-10% והצליח לחזור מעל הממוצע הנע ל-50 יום, תוך ביצועי יתר מול מדד ה-S&P 500 שעלה 3.7% בלבד. זאת למרות ירידה של כאחוז במניית אנבידיה עצמה, מה שמעיד על התרחבות הראלי לחברות נוספות בסקטור.

בין המניות הבולטות בשבוע האחרון: Credo Technology זינקה ב-33%, ברודקום עלתה 18%, Coherent הוסיפה 18%, אינטל קפצה 18% על רקע כותרות בתקשורת לגבי זכיות פוטנציאליות בייצור שבבים, ו-Marvell עלתה 15% לקראת פרסום דוחות ולקראת כנס re:Invent של אמזון.

הדיון עבר מהשקעות הון לחשש מתחרות

בחודשים האחרונים, הדיון המרכזי בקרב משקיעים בתחום הבינה המלאכותית עבר ממוקד. אם בעבר החשש היה מהיקפי ההשקעות האדירים של חברות הענן, כעת הדיון מתמקד בתחרות - בין מודלי השפה של OpenAI לבין Gemini של גוגל, ובמקביל בין שבבי ה-TPU של גוגל וברודקום לבין שבבי ה-GPU של אנבידיה.

האנליסטים של בנק אוף אמריקה מדגישים מספר נקודות מרכזיות שמטות את הכף לטובת אנבידיה: ראשית, היצע השבבים בתעשייה הדוק, ואנבידיה שולטת בהקצאה - מה שמקשה על לקוחות לשנות את תמהיל הרכישות שלהם בשנה הקרובה. שנית, שבבי ה-TPU הוכיחו את עצמם רק במרכזי הנתונים של גוגל עצמה, בעוד ש-GPU זמינים בסביבות ענן מרובות כולל בענן של גוגל. למעשה, הבנק מעריך כי רכישות ה-GPU של גוגל צפויות להגיע לכ-10 מיליארד דולר ב-2025, סכום דומה לרכישות ה-TPU שלה מברודקום.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

בואינג זינקה 10%, אינטל 8.7% והמניה שטסה ב-23%

טאואר זינקה 4.8%, 

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט

מניית אינטל Intel Corp 8.65%  זינקה ב-8.7% על רקע שורה של דיווחים והערכות חיוביות, בראשם: הערכות חדשות בשוק שלפיהן אפל עשויה לשקול שימוש בשירותי הייצור של אינטל עבור סדרות עתידיות של שבבי "M" - מהלך שעשוי להפוך להזדמנות אסטרטגית משמעותית עבור אינטל. הדיווחים אינם מלווים באישור רשמי, אך בשוק ההון רואים בכך אינדיקציה להתחזקות האמון ביכולות של אינטל בתחום הפאונדרי - ייצור שבבים עבור חברות חיצוניות. אם אכן תצא לפועל עסקה כזו, היא תוכל להעניק לאינטל חוזה רב-שנתי, גידול בהכנסות, ובמקביל לשדרג את התדמית שלה מול יצרניות אחרות. להרחבה - אינטל זינקה ב-9% - 120% מתחילת השנה; הפעם הסיבה היא אפל


מניית בואינג טסה מעל 10% -  אחרי שנים של קשיים, בואינג מעריכה ש-2026 תביא התאוששות - גם במסירות של מטוסי 737 ו-787, גם ברווחיות וגם בתזרים המזומנים.מניית בואינג (The Boeing Co 10.15%  ) מזנקת כעת ב-10% במסחר בוול סטריט, בעקבות דבריו של סמנכ"ל הכספים של החברה, ג'יי מאלה, שלפיהם החברה מצפה לשיפור משמעותי בפעילות העסקית בשנה הבאה. בין היתר, מאלה אמר בכנס של UBS כי מסירות מטוסי ה-737 וה-787 צפויות לעלות ב-2026, וכי החברה חוזה תזרים מזומנים חיובי של מיליארדי דולרים, ברמות "חד-ספרתיות נמוכות". זו תהיה התוצאה השנתית החיובית הראשונה בתזרים של בואינג מאז 2021 - תקופה שהתאפיינה בפגיעות תפעוליות קשות בעקבות בעיות בטיחות ודחיות במסירות.


שיפור בתזרים אחרי שנים של הפסדים


בואינג The Boeing Co 10.15%  לא רשמה רווח שנתי מאז 2018, אך לפי מאלה, השיפור במסירות יהווה "מנוע מרכזי" לצמיחה בתזרים. עוד הוסיף כי אישור רגולטורי למטוס ה-737-10 - שנמצא בעיכוב של שנים - צפוי להגיע רק בסוף 2026.

לדבריו, החברה מעריכה כי עד 2030 היא תיהנה מ"שיפור ניכר בשולי הרווח במזומן", בעיקר בזכות גידול בפרודוקטיביות. כלומר, לא רק שיותר מטוסים יסופקו, אלא שעלות הייצור ליחידה צפויה לרדת - מה שישפר את הרווחיות.