דונלד טראמפ אילון מאסק
צילום: טוויטר

בהשראת מאסק: טראמפ שם את מאדים על הכוונת

מרוץ החלל החדש: בין חזון ממשלתי ליזמות פרטית - התוכנית השאפתנית של טראמפ להנחתת אדם על מאדים מציבה את SpaceX ונאס"א בחזית המשימה ההיסטורית

אדיר בן עמי | (2)


הנשיא הנבחר טראמפ לא מבזבז זמן - כבר בנאום ההשבעה לכהונתו השנייה הוא הציג חזון שאפתני במיוחד: להנחית אסטרונאוטים אמריקאים על מאדים. הכרזה זו מסמנת אפשרויות חדשות עבור תעשיית החלל המסחרית, במיוחד עבור SpaceX של אילון מאסק.


"הגיע הזמן שנחזור לפעול באומץ ובתעוזה של האומה הגדולה בהיסטוריה," הדגיש טראמפ מגבעת הקפיטול. "נרחיב את גבולות האפשר אל מעבר לכוכבים, ונראה את הדגל האמריקאי מתנוסס על פני מאדים."


האפשרויות בדרך להגשמת החזון

בדרך להגשמת החזון עומדות בפני הממשל מספר אפשרויות. הראשונה היא להתבסס על תוכנית ארטמיס של נאס"א - מיזם שכולל פיתוח טילים, חלליות ותשתיות שנועדו תחילה להחזיר את אמריקה לירח, ובהמשך לסלול את הדרך למאדים. אלא שהמסלול הזה עלול לעלות לקופת המדינה סכום מסחרר של כ-100 מיליארד דולר - כמעט פי עשרה מכל מה שהשקיעה SpaceX מיום הקמתה. נתון זה מעלה סימני שאלה לגבי היתכנות המסלול הממשלתי המסורתי.


נתיב אחר, שכבר הוכיח את עצמו, הוא שיתוף פעולה עם חברות מסחריות. נאס"א כבר מסתמכת על SpaceX להובלת אסטרונאוטים לתחנת החלל הבינלאומית, והשותפות הזו מתגלה כהצלחה מרשימה.


הישג משמעותי נרשם בתחילת 2024, כאשר נחתת אודיסאוס של Intuitive Machines, שנישאה על טיל של SpaceX, סימנה את חזרתה של אמריקה לירח אחרי חמישה עשורים.


המסלול המסחרי פותח אפשרויות חדשות עבור SpaceX, שכבר מנהלת עסקים בהיקף של מיליארדי דולרים עם הממשל. החברה הוכיחה את עצמה כמובילה בתחום החלל המסחרי עם כ-140 שיגורים מוצלחים ב-2024 - יותר ממחצית מכלל השיגורים בעולם. 


מניותיהן של חברות חלל מסחריות כמו Rocket Lab USA, Intuitive Machines ו-Redwire רשמו עליות נאות של 7.5%, 5.4% ו-8.8% בהתאמה במסחר המוקדם. מעניין לציין שדווקא החברות המסורתיות בתחום, כמו בואינג ולוקהיד מרטין, הגיבו בצניעות יחסית עם עליות של 0.4% ו-0.6% בלבד - אולי איתות לשינוי המתרחש בתעשייה.

קיראו עוד ב"גלובל"


המינוי המתוכנן של ג'ארד איזקמן, יזם תעופה וחלל שנכנס להיסטוריה כאזרח הפרטי הראשון שביצע הליכת חלל מחללית דרגון, לראשות נאס"א, מחזק את ההערכות שהממשל מעדיף את המסלול המסחרי. SpaceX עצמה כבר מקדימה את כולם עם תוכניות לשיגור ראשוני למאדים ב-2026, באמצעות טיל הסטארשיפ - מערכת השיגור הגדולה ביותר שנבנתה אי פעם.


בסופו של דבר, לא משנה מי יוביל את המשימה - נאס"א, SpaceX, או שילוב של השתיים - הנחתת אדם על מאדים תהיה רגע מכונן בהיסטוריה האנושית, והצעד הראשון בהפיכתנו לציביליזציה בין-כוכבית.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    לרון 11/05/2025 11:41
    הגב לתגובה זו
    דואג לגדולת ארהב אלא לגדולת הנובל שיקבל אם יקבל! בוודאי לטקס אם יהיה יופיע במדי צבא הדרום כמו מקבילת ערפאת! שניים מאותו כפר ורעייתו תופיע בכובע בוקרים טקסני!
  • 1.
    יהודה 21/01/2025 22:56
    הגב לתגובה זו
    ספייס x השקיעה מיום הקמתה עשירית מ100 מילארד!נראה לי מעט מידי ולא הגיוני
קולט קרס (אנבידיה)קולט קרס (אנבידיה)

סמנכ"לית הכספים של אנבידיה: "יש לנו הזמנות של 500 מיליארד דולר לספק עד סוף 2026"

מניית אנבידיה עולה למרות האיום מאזמון - קולט קרס, סמנכ"לית הכספים חשפה את ההזמנות לביצוע בהמשך וגם - למה אמזון לא ממש מתחרה ראש בראש באנבידיה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה

מניית אנבידיה (NVIDIA Corp. -1.03%  ) עלתה בטרום ב-1%, לאחר שאתמול טיפסה ב-0.8% וכעת יורדת ב-0.2% בהמשך לפרסום נתוני מאקרו פושרים מאוד. הסיבה המרכזית לביטחון המשקיעים באנבידיה למרות התחרות שמרימה ראש, הגיעה מפיה של סמנכ"לית הכספים קולט קרס, שאמרה בכנס UBS:"יש לנו כבר הזמנות מאושרות של 500 מיליארד דולר לשבבי Blackwell ו-Rubin עד סוף 2026, וזה אפילו בלי העסקה הפוטנציאלית עם OpenAI".

המספר הזה הפך לסוג של מגן מירידות. אלו מספרים ענקיים. אמזון יצאה אתמול בהצהרה חזקה - השקת שבב ה-Trainium3 החדש שלה יוזיל עלויות אימון מודלים ב-50%, יציע פי 4.4 ביצועים וזיכרון כפול מדור קודם. Anthropic כבר הזמינה מיליון יחידות עד סוף 2025 וההכנסות מ-Trainium צומחות ב-150% רבעון אחר רבעון. אלא שאמזון הודיעה במפורש ש-Trainium4 הקרוב יתמוך בטכנולוגיית NVLink Fusion של אנבידיה, כלומר, הלקוחות יוכלו לשלב את השבבים שלה עם מערכי ה-GPU הענקיים של אנבידיה. אמזון עשויה להחליף את מערכות אנבידיה אבל הגיוני יותר שהיא תשתלב כפיצ'ר מסוים בתוך פלטפורמת אנבידיה. זה יכול לפגוע במכירות וזו עשויה להיות תחרות, אבל נראה שאנבידיה עדיין מובילה טכנולוגית בפער מול האחרות.  

קולט קרס חיזקה את הנקודה: "הלקוחות רוצים את הטוב משני העולמות, ASICs זולים לאימון ו-GPU גמישים להסקה ופיתוח. אנחנו לא רואים כאן תחרות ישירה". ואכן, מיקרוסופט, גוגל ומטה ממשיכות להזמין כמויות אדירות של Blackwell GB200, כ-65% מההכנסות הצפויות של אנבידיה ב-2026 מגיעות מהזמנות שכבר התקבלו.

מכתב הכוונות מול OpenAI עומד על כ-100 מיליארד דולר לפריסת 10 ג'יגה-וואט של מערכות אנבידיה ב-Stargate ובפרויקטים נוספים, אבל ההסכם הסופי לא נחתם. קרס אישרה: "אנחנו ממשיכים לעבוד איתם, אבל זה עדיין לא נכנס לתחזית". אם העסקה תיחתם ברבעון הקרוב, היא לבדה תוסיף 8-10% להכנסות 2027..

Mistral AI השיקה אתמול צ'אט מתקדם יותר - את Mistral 3 על גבי מערכי GB200 NVL72 של אנבידיה עם ביצועים גבוהים פי 10 מהדור הקודם. "אין תחליף היום לאקוסיסטם של אנבידיה", אמרו בחברה. גם xAI של אילון מאסק ו-CoreWeave ממשיכות להזמין עשרות אלפי מערכות Blackwell.

דורון מאירסדורף, סטורדוט. קרדיט: פולסטאר (פרס קיט)דורון מאירסדורף, סטורדוט. קרדיט: פולסטאר (פרס קיט)

ממסלול המרוצים לנאסד"ק: סטורדוט מתמזגת לספאק של אנדרטי בשווי 800 מיליון דולר

החברה מהרצליה, שמפתחת סוללות לטעינה מהירה במיוחד לרכב חשמלי, נכנסת למיזוג עם חברת הספאק של משפחת אנדרטי; השווי התאגידי בעסקה, כ-882 מיליון דולר, עם פוטנציאל לטעינה של 100 מייל בחמש דקות

ליאור דנקנר |

סטורדוט מהרצליה, שמפתחת סוללות לטעינה מהירה במיוחד לרכב חשמלי, חתמה על הסכם מיזוג עם חברת הרכישה למטרות מיוחדות אנדרטי אקויזישן קורפ 2 (Andretti Acquisition Corp. II) . אחרי המיזוג, החברה המשותפת תיקרא "אקס אף סי בטרי" ומניותיה צפויות להיסחר בנאסד"ק, לפי שווי הון של 800 מיליון דולר ושווי תאגידי מוערך של כ-882 מיליון דולר, בהנחה שבעלי המניות של הספאק לא יממשו פדיונות.

סטורדוט מציגה טכנולוגיית טעינה מהירה במיוחד, שמכוונת לטפל ישירות בחסם זמן הטעינה ברכב החשמלי. לפי הנתונים שפורסמו, תאי הסוללה של החברה מאפשרים להוסיף כ-100 מייל של טווח נסיעה בתוך כ-5 דקות טעינה, כשעל הפרק תוכנית להוריד את הזמן הזה לכ-3 דקות עבור אותו טווח. בחברה מדגישים שהטכנולוגיה מותאמת לקווי ייצור קיימים של סוללות ליתיום-יון, כך שהמודל העסקי מבוסס על רישוי לקווי ייצור קיימים ולא על הקמה של מפעלים חדשים.


הנהג האגדי ומשפחת המרוצים שמאחורי הספאק

מאחורי אנדרטי אקויזישן קורפ 2 עומדת קבוצת ספונסרים שבה שניים מהשמות הבולטים הם מריו ומייקל אנדרטי - אב ובן, שנחשבים לדמויות מרכזיות בהיסטוריה של המרוצים. מריו אנדרטי זכה באליפות העולם בפורמולה 1 בשנת 1978, ניצח במרוץ אינדיאנפוליס 500 ב-1969 ובדייטונה 500 ב-1967, והוא הנהג היחיד שזכה גם באליפות פורמולה 1, גם באינדיאנפוליס 500 וגם בדייטונה 500. בגלל הרצף הזה שמו הפך בארצות הברית כמעט לשם נרדף למהירות.

מייקל אנדרטי, בנו, זכה באליפות סדרת קארט בתחילת שנות ה-90 ונחשב לאחד הנהגים המצליחים ביותר במרוצים פתוחים בצפון אמריקה, עם 42 ניצחונות במרוצי אליפות, נתון שממקם אותו גבוה בטבלת כל הזמנים. לאחר הפרישה מההגה הוא עבר לצד הניהולי כראש קבוצת מרוצים ותיקה.

בהודעה המשותפת נאמר כי השם אנדרטי מזוהה עם מהירות, חדשנות וניצחונות, והחיבור לסטורדוט ממוסגר כמעין מעבר מעולם הפיט-סטופ המהיר במסלול אל עמדת הטעינה של הרכב החשמלי. מייקל אנדרטי, שמשמש כדירקטור ויועץ מיוחד באנדרטי אקויזישן קורפ 2, מדגיש כי מבחינתם מדובר לא רק בהזרמת הון אלא גם בניסיון להאיץ את הפריסה בפועל של טכנולוגיית הטעינה המהירה ולהציב את החברה הממוזגת כשחקנית מובילה בתחום.