תרופות
צילום: pixbay

מניות התרופות בדיכאון - מה הסיבה והאם הן יכולות להתאושש?

חברות ענק במכפיל רווח של 10, פייפליין מרשים שלא מקבל ביטוי בערך המניה - חברות הפארמה תחת מגננה, האם ייתכן שיש הזדמנות? ואיך להיחשף למניות הפארמה? 5 קרנות סל מובילות

עמית בר | (4)

מאז בחירת דונלד טראמפ לנשיא, שוק התרופות בדיכאון. טראמפ בחר ברוברט פ' קנדי ג'וניור כשר הבריאות ומדובר בבשורה קשה לחברות הפארמה. קנדי והכוורת שהוא וטראמפ מביאים חושבים מחוץ לקופסה על חיסונים ותרופות - הוא מתנגד מובהק וקולני לחיסונים ולתרו ומבחינתו הדרך להיות בריא היא באופן טבעי לרבות פעילות ספורטיבית. לא משנה אם אתם מאמינים בשיטה שלו או לא, לא רלבנטי אם יש בה משהו, וגם לא רלבנטי אם הוא יצליח ליישם חלק ממנה בתפקידו. מה שרלוונטי לשוק הוא האיום שנוצר וזה הפיל את מניות הפארמה בכ-10% וזה בשעה שהמדדים זינקו.


התחום נמצא באי וודאות ולמרות שמכפילי הרווח סבירים והתמחורים נראים נוחיםהמניות האלו בצלילה. זה יכול להשתנות כלל שהרפורמות שיהיו בוק הבריאות לא יהיו כפי שמעריכים כעת. צריך לזכור שלוקח הרבה זמן לשנות בשוק הבריאות, ושההתנגדות תהיה גדולה ומקיפה מגזרים. צריך גם לזכור שלרוב אי הוודאות קשה יותר מהוודאות.

כלומר, אי הוודאות בשוק הפארמה עשויה להתברר כהרבה יותר קשה למניות כשנקבל את הוודאות- את שר הבריאות החדש ואת המהלכים שלו לטובת האג'נדה שלו. עם זאת, ברור שיש סכנה ולכן המניות נופלות.הנה נתונים על עומק המשבר במניות הפארמה.


מניות הפארמה ירדו כ-10% מאז  בחירת טראמפ

פייזר, לפני שלוש שנים הייתה אחת המניות שכולם רצו לקנות בגלל החיסון שלה לקורונה. עכשיו, במחיר של כ-26 דולר, אחרי ירידה של 7% מאז בחירת טראמפ מכפיל הוא רק 10, ואם נאמין למה שאומרים ומעריכים האנליסטים היא נסחרת במכפיל של כ-9 לרווחי שנה הבאה.

זה מאוד נמוך, אבל צריך להזכיר שבשנתיים האחרונות פייזר נסחרת במכפילי רווח עתידיים של עד 10. זה מבטא את הצרות הספציפיות של פייזר שמתקשה לצמוח בטווח הקצר, אבל מפתחת מנועי צמיחה שאם יאושרו על ייד ה-FDA עשויים להיות בלוקבאסטרים. 

קיראו עוד ב"גלובל"


הצנרת של פייזר בתחום האונקולוגיה מרשימה. הם מפתחים תרופות שמכוונות לטיפולים יותר ספציפיים ומותאמים אישית. פרויקטים כמו לורלטיניב (Lorlatinib) לטיפול בסרטן ריאות, ותרופות שמתמקדות בסרטן השד וסרטן המעי הגס, נמצאים בשלבים מתקדמים של מחקר קליני. המטרה היא לשפר את איכות החיים של חולי סרטן ולהאריך את תקופת ההישרדות שלהם, באמצעות חדשנות בתחום האימונותרפיה והטיפולים הביולוגיים.

פייזר לא מוותרת גם על המאבק בדלקת מפרקים שגרונית ובמחלות אוטואימוניות אחרות. התרופה Xeljanz, שכבר בשוק, ממשיכה להתפתח עם שימושים חדשים, וישנם מוצרים חדשים בצנרת שמתמקדים בהפחתת התסמינים והאיטיון של התקדמות המחלה.

התמקדות בתרופות יתומות למחלות נדירות הפכה להיות נישה חשובה עבור פייזר. הם מפתחים טיפולים לתסמונות כמו SMA (Atrophy Muscle Spinal), ומתחילים לחקור טיפולים גנטיים מותאמים אישית, עם פוטנציאל לשנות את פני הטיפול בתחום הזה

מכפיל רווח של 10 למרק

מרק, גם לא יצאה בזול. ירידה של כ-5% במחיר המניה מאז בחירת טראמפ. היא נסחרת במכפיל רווח היסטורי של 13. מרק מוכרים בעיקר בזכות תרופות כמו Keytruda לסרטן, אבל האווירה הפוליטית החדשה מעיבה על התוכניות שלה לעתיד. מכפיל הרווח העתידי שלה הוא 10.



נוברטיס עברה ירידה של מעל 10% במניה מאז תוצאות הבחירות. מכפיל הרווח כ-18, אבל מכפיל הרווח העתידי הוא כ-13. החברה הזו, עם תרופות כמו Entresto ללב, התחילה להתמקד יותר בחדשנות ובתרופות מותאמות אישית והיא בין חברות הפארמה הגדולות והצומחות ביותר. 



גלקסו סמית קליין – ירידה של 10% במחיר המניה. מכפיל הרווח כ-14 וצפוי בהסתמך על הרווח העתידי להיות כ-11-12. הם מפורסמים בחיסונים לילדים, אבל גם כאן, החשש גדול ונזכיר שנראה ששהחברות שיפגעו באופן הכי משמעותי יהיו חברות החיסונים. קנדי, שר הבריאות החדש נגד חיסונים.



ג'ונסון אנד ג'ונסון ירדה ב-7%. מכפיל הרווח כ-22 שצפוי לרדת לכ-14 בהסתמך על הרווחים בשנה הבאה.  חברה עם ידיים בכל התחומים – תרופות, מכשור רפואי, ומוצרי צריכה. אבל חברה שסובלת משורה של תביעות משפטיות.



אסטרהזניקה עם ירידה של 7% במחיר מנייתה. מכפיל הרווח  העתידי הוא כ-15. החברה מוכרת  בתרופות לסוכרת וסרטן, אבל הם במעבר לתרופות חדשות ויש להם צנרת מרשימה.



הרשימה ארוכה, עוד עשרות חברות פארמה ירדו מאז בחירתו של טראמפ וצריך להגיד שהשנה האחרונה בכלל היתה קשה להם. שוק הפארמה סובל מרגולציה, קשיים במציאת מנועי צמיחה ובוול סטריט מאוהבים בחברות צמיחה - הכסף עובר מפרות מזומנים וחברות ערך לחברות טכנולוגיה מבטיחות. כל הגורמים האלו מייצרים חברות עם מכפילי רווח שנראים על פניו סבירים, אבל כמובן שצריך להבין שיש גם סיכונים. טראמפ והממשל שלו יכולים בהחלט לפגוע ברווחי החברות האלו, רק לא בטוח שזו תהיה קטסטרופה.



קרנות הסל על מניות הפארמה


משקיעים יכולים להיחשף לתחום דרך קרן סל שמחזיקה בשורה של מניות וכך אתם מקבלים פיזור שמקטין את הסיכון. כמו כן, אתם מקבלים ניהול של גוף מקצועי שאמור לשנות את הרכב התיק בהתאם לאירועים והערכות שלו. ההנ 5 קרנות סל עיקריות על תחום הפארמה:



iShares U.S. Pharmaceuticals ETF (IHE)


SPDR S&P Pharmaceuticals ETF (XPH)


Health Care Select Sector SPDR Fund (XLV)


VanEck Vectors Pharmaceutical ETF (PPH)


Invesco Dynamic Pharmaceuticals ETF (PJP)

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    דורונא 18/01/2025 19:13
    הגב לתגובה זו
    אנשים זונחים את התרופות ועוברים לבריאות טבעית.תוך מספר שנים מועטות החברות הללו ימחקו
  • גולי 18/01/2025 22:40
    הגב לתגובה זו
    אתם מדברים גם בשמי מי זה כולם
  • 2.
    חובה לכל תיק השקעות (ל"ת)
    פיני 18/01/2025 10:13
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    קנדי מהווה סיכון לא רק לחברות הפארמה אלא בעיקר לבריאות הציבור בארהב (ל"ת)
    ספינת השוטים 18/01/2025 09:57
    הגב לתגובה זו
סונדאר פיצאי גוגל GOOGLE
צילום: Eesan1969, Wikipedia
שיחת היום

בזמן שישנתם: התוצאות של ענקיות הטק ואיך הן ישפיעו על השווקים?

גוגל, מיקרוסופט, מטא פרסמו דוחות - איך הדוח ומה המניות עשו אחרי המסחר ואיך זה השפיע על אנבידיה? 

אדיר בן עמי |

שלוש מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם:אלפאבת (החברה האם של גוגל), מיקרוסופט ומטא, דיווחו אתמול אחרי המסחר על תוצאות הרבעון השלישי של השנה. התגובות בשוק היו מגוונות, כאשר ההשקעות האגרסיביות ב-AI להיות מוקד מרכזי. מניית אלפאבת זינקה בכ-7% במסחר המאוחר, בעוד מניית מטא צנחה בכ-8% ומניית מיקרוסופט ירדה בכ-4%. ההשפעה ניכרה גם במניית אנבידיה, הספקית המובילה של שבבי AI, שמנייתה הוסיפה כ-2% במסחר שלאחר הסגירה, אך כעת באזור האפס, ועדיין מדובר על עלייה של כ-8.5%% בשלושת הימים האחרונים. 

(עדכון עם השלכות על השווקים - טראמפ ושי נפגשו - "מקווה שחתימת הסכם סחר תתרחש בקרוב מאוד")

התמונה הכוללת שמתגלה מהדוחות הללו היא של צמיחה מרשימה בהכנסות, אך גם של אתגרים משמעותיים: ההשקעות האגרסיביות ב-AI ממשיכות להיות מנוע הצמיחה העיקרי, אך הן מגיעות עם עלויות גבוהות, מגבלות קיבולת וחששות מפני תשואה ארוכת טווח. בעוד אלפאבת מציגה תוצאות טובות ואיזון בין השקעות לתשואה על השקעה, מטא ומקרוסופט מחפשות עדיין את "דרך המלך" של השקעות שיניבו תשואה מספקת  

אלפאבת: צמיחה מואצת בענן וב-AI, עם מודל עסקי עמיד ומתרחב

אלפאבת פתחה את גל הדוחות בעוצמה, עם תוצאות שמעבר לציפיות האנליסטים. ההכנסות ברבעון השלישי (יולי-ספטמבר) הגיעו ל-102.3 מיליארד דולר, עלייה של 16% בהשוואה לשנה קודמת, ועלייה של 15% בנטרול שינוי מטבע, ועקפו את התחזיות שעמדו על 99.85 מיליארד דולר. הרווח הנקי זינק ב-33% ל-35 מיליארד דולר, והרווח למניה (EPS) המתואם עמד על 3.10 דולר, לעומת תחזית של 2.33 דולר בלבד. התגובה בשוק הייתה מיידית: המניה טיפסה ב-7.5% במסחר שלאחר השעה, מה שמעיד על אמון מחודש במנהיגותה של אלפאבת בתחום ה-AI. זהו הרבעון הראשון שבו אלפאבת חצתה את רף ה-100 מיליארד דולר בהכנסות רבעוניות.

המנוע העיקרי מאחורי הצמיחה היה יחידת Google Cloud, שהכנסותיה זינקו ב-35% ל-18.5 מיליארד דולר, הרבעון החזק ביותר בתולדותיה. הגידול הזה נובע בעיקר מביקוש גובר לשירותי ענן מבוססי AI, כולל מודלי Gemini המתקדמים, שמשמשים חברות סטארט-אפ ותאגידים גדולים לבניית יישומי AI. אלפאבת דיווחה על גידול של יותר מ-250% בהכנסות ממוצרים גנרטיביים, כאשר חוזים חדשים בתחום זה תורמים ליתרת חוזים בלתי ממומשים של 180 מיליארד דולר, סימן ברור להכנסות יציבות בשנים הקרובות. תחום החיפוש, שנותר עמוד התווך של החברה ומספק כ-60% מההכנסות, הניב 61.2 מיליארד דולר, מעל התחזיות  הודות לשילוב AI בשיפור תוצאות החיפוש, מה שמגביר את זמן השהייה של משתמשים ומגדיל את ההכנסות מפרסום. גם יוטיוב תרמה חלק משמעותי, עם 11.8 מיליארד דולר בהכנסות מפרסום וידאו, עלייה של 20% שמיוחסת להתרחבות בפלטפורמות וידאו קצרות ומבוססות AI. מעבר למספרים, הדוח חשף התקדמות טכנולוגית: Gemini 2.0, שיושק בקרוב, צפוי לשפר את יכולות הרב-מודליות, מה שיאפשר שילוב טוב יותר בין טקסט, תמונה ווידאו – תחומים שכבר מניבים הכנסות נוספות מחברות בתחומי המדיה והפרסום.

אמזון
צילום: reuters
דוחות

אמזון עקפה את הציפיות - המניה מזנקת ב-9%

ענקית המסחר והענן רשמה ברבעון השלישי רווח של 1.95 דולר למניה והכנסות של 180.2 מיליארד דולר, מעל הציפיות. חטיבת AWS זינקה ב־20%, והרווח הנקי קפץ ל־21.2 מיליארד דולר, בין היתר בזכות השקעותיה באנתרופיק ובתחום הבינה המלאכותית

אדיר בן עמי |

אמזון Amazon.com Inc. -3.23% פרסמה את דוחותיה לרבעון השלישי של 2025 והציגה תוצאות חזקות מהצפוי. החברה רשמה רווח למניה של 1.95 דולר, לעומת תחזיות האנליסטים שעמדו על 1.58 דולר, והכנסות של 180.2 מיליארד דולר, מעל הציפיות שעמדו על 177.8 מיליארד דולר. מדובר בצמיחה של 13% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל אשתקד.


הצמיחה נרשמה בכל מגזרי הפעילות של החברה: המכירות בצפון אמריקה עלו ב־11% ל־106.3 מיליארד דולר, במגזר הבינלאומי נרשמה עלייה של 14% ל־40.9 מיליארד דולר, ואילו חטיבת הענן AWS, מנוע הצמיחה המרכזי של אמזון, זינקה ב־20% ל־33 מיליארד דולר, הקצב המהיר ביותר מאז 2022. מנכ"ל החברה, אנדי ג’סי, אמר כי "הבינה המלאכותית ממשיכה להניע שיפורים בכל תחום בעסק שלנו, ואנו רואים ביקוש חסר תקדים הן ב־AWS והן בתשתיות הליבה שלנו".


הרווח התפעולי של אמזון עמד על 17.4 מיליארד דולר, בדומה לשנה שעברה, אך כלל שני חיובים חריגים: 2.5 מיליארד דולר בגין הסדר משפטי עם רשות הסחר הפדרלית (FTC) ו־1.8 מיליארד דולר בהוצאות פיטורים. ללא אותם חיובים, הרווח התפעולי המתואם היה מגיע ל־21.7 מיליארד דולר. הרווח הנקי קפץ ל־21.2 מיליארד דולר, לעומת 15.3 מיליארד דולר ברבעון המקביל, בין היתר הודות לרווחי השקעה של 9.5 מיליארד דולר מהחזקתה בחברת הבינה המלאכותית Anthropic.


בתחום הענן והבינה המלאכותית אמזון רשמה התקדמות ניכרת. החברה הודיעה על השקת Project Rainier, אשכול מחשוב אדיר שמכיל כמעט חצי מיליון שבבי Trainium2, שבבים ייעודיים שפיתחה אמזון בעצמה לטובת הרצת מודלים מתקדמים של Anthropic. בנוסף, הושקו שרתים חדשים המבוססים על שבבי NVIDIA Grace Blackwell, לצד הרחבת שירותי Amazon Bedrock עם מודלים של OpenAI, Anthropic ו־DeepSeek. AWS גם הציגה כלים חדשים למפתחים כמו AgentCore ו־Nova Multimodal Embeddings, שנועדו לשפר את החיפוש והאינטראקציה בין טקסט, תמונות, וידאו וקול.


ביחידת הקמעונאות, אמזון המשיכה להשקיע בהאצת המשלוחים, והרחיבה את שירות ה־Same-Day Delivery לעשרות מדינות וקהילות נוספות בארה"ב. שירות העוזר הקולי Rufus הגיע ל־250 מיליון משתמשים, והחברה מדווחת כי לקוחות המשתמשים בו נוטים להשלים רכישות בתדירות גבוהה יותר. במקביל, אמזון הרחיבה את יכולות ה־AI לסוחרים בפלטפורמה, כאשר יותר מ־1.3 מיליון מוכרים משתמשים כעת בכלים אוטומטיים ליצירת תיאורי מוצרים.