ניקיי 225
צילום: גיא טל

הבורסה היפנית: האם 2025 תהיה שנת השיא של יפן?

רפורמות תאגידיות, מדיניות מוניטרית חדשה ושינויים תרבותיים הופכים את השוק היפני לאטרקטיבי יותר. האם אנחנו על סף תחייה כלכלית במדינה?

עמית בר | (4)


הבורסה בטוקיו, עם מדד ניקיי 225 המפורסם, נחשבת לאחת המובילות בעולם, אבל רבים זוכרים את התקופה הארוכה שהיא היתה בשפל. למעשה, רק בשנה שעברה היא חזרה לשיא שרשמה בשנת 1989. זה נוגד את עיקרון ההשקעה לטווח ארך שאומר שמניות עושות תשואה שעולה על האג"ח בטווח הארוך, והדוגמה הזו ניתנת על ידי שונאי הסיכון שמנגדים או חוששים מהשקעה במניות לטווח ארוך. זו דוגמה נדירה, אבל זה מראה שזאת  אפשרות שצריך לקחת בחשבון. זו התיאוריה, נעבור לפרקטיקה.  מה מצפים לשוק בשנה הנוכחית וקצת רק לשנה הקודמת.

 

בשנים האחרונות היא חוותה תנודות משמעותיות. בשנת 2024, המדד רשם עלייה של 18%, פחות  ממדדים מובילים אחרים בעולם כמו ה-S&P 500. במחצית הראשונה של השנה - הניקיי היה המוביל בעליות, אבל, העלאת הריבית הלא צפויה של בנק יפן באוגוסט בלמה מגמות חיוביות בשוק והביאה לירידות זמניות.

במבט היסטורי של עשור, הניקיי 225 עלה בממוצע שנתי של כ-8%, אך רוב העליות הגיעו בשנים ספציפיות כמו 2017 ו-2021. כיום המדד נסחר במכפיל רווח ממוצע של 15 בלבד – נמוך משמעותית בהשוואה לשווקים המערביים, מה שמעלה את השאלה האם יש פוטנציאל להמשך עליות. מכפיל הרווח העתידי הוא כ-13.5. 


מצב הכלכלה היפנית: מיתון קל או הזדמנות חדשה?


הכלכלה היפנית, השלישית בגודלה בעולם, מתמודדת עם שינויים משמעותיים. בשנים האחרונות נרשמה צמיחה מתונה בלבד, כאשר תלות המדינה בייצוא הופכת אותה לפגיעה להשפעות גיאופוליטיות ומסחריות. העלאות הריבית האחרונות של בנק יפן – לאחר עשור של מדיניות ריבית שלילית – מעידות על שינוי כיוון. הריבית עומדת כיום על 0.5%, מה שמאותת על ניסיון להחזיר את האינפלציה לרמות הנחשבות בריאות יותר.


מעבר לכך, שיעור האבטלה ביפן הוא מהנמוכים בעולם (כ-2.6% בלבד), אך האוכלוסייה המזדקנת מהווה אתגר עצום. הממשלה מתמקדת בקידום טכנולוגיות וחדשנות כדי לפצות על המחסור בכוח העבודה.


רפורמות תאגידיות כבסיס לשינוי עמוק


אחת הסיבות העיקריות לאופטימיות לגבי הבורסה היפנית היא השינוי הדרמטי בממשל התאגידי במדינה. בעבר, החברות היפניות נטו להתרכז במטרות ארוכות טווח על חשבון רווחיות מיידית. אך כיום, חברות רבות כמו טויוטה, ניסאן ו-Seven & i Holdings מתמקדות בהחזר תשואה למשקיעים באמצעות דיבידנדים ורכישות מניות.

דוגמה בולטת לשינוי זה היא המיזוג בין הונדה לניסאן, שנועד להתייעל ולשפר את המיצוב בשוק הרכב החשמלי. חברות כמו Keyence ו-Shin-Etsu Chemicals מובילות בתחומן בזכות השקעה בחדשנות טכנולוגית ושיפור התשואות לבעלי המניות. דוגמאות אלו מצביעות על מגמה של התמקדות ביעילות ופרודוקטיביות.

קיראו עוד ב"גלובל"



שאלות ותשובות על הבורסה היפנית והניקיי



מהו מדד ניקיי 225 ומה חשיבותו?


הניקיי 225 הוא מדד הכולל את 225 החברות הגדולות והחשובות ביותר ביפן. זהו מדד מבוסס מחיר, כלומר משקלו של כל מניה תלוי במחיר שלה ולא בשווי השוק. המדד מייצג מגוון רחב של תעשיות כמו טכנולוגיה, רכב, ותעשייה כימית. לדוגמה, חברות כמו טויוטה, סוני, פנאסוניק, ו-SoftBank הן חלק מהמדד.


כיצד משפיע היין החלש על החברות היפניות?


יין חלש מסייע לחברות יפניות לייצא מוצרים בעלות תחרותית יותר. לדוגמה, טויוטה, ששווי השוק שלה עומד על כ-250 מיליארד דולר, נהנית מגידול ברווחיות הייצוא. גם סוני, שמכפיל הרווח שלה הוא 17, רואה שיפור במכירות בתחום האלקטרוניקה והמשחקים.


מה הציפיות לשנת 2025 עבור הבורסה היפנית?


אנליסטים צופים תשואה של כ-10%-12%, הודות לשיפורים ברווחיות החברות ועלייה במודעות לשוק.

כיצד משפיעות רפורמות התאגידיות על הבורסה?

חברות רבות מתחילות להחזיר תשואה לבעלי מניותיהן, מה שמגביר את האטרקטיביות של השוק היפני. דוגמה לכך היא חברת Seven & i Holdings, שהחלה ברפורמות ארגוניות ושיפרה את הרווחיות שלה, עם שווי שוק של כ-45 מיליארד דולר.


מהן החברות המובילות במדד ניקיי 225?


בין החברות הבולטות ניתן למצוא את טויוטה (שווי שוק: 250 מיליארד דולר), סוני (שווי שוק: 120 מיליארד דולר), Keyence (שווי שוק: 150 מיליארד דולר), SoftBank (שווי שוק: 70 מיליארד דולר), ו-Shin-Etsu Chemicals (שווי שוק: 90 מיליארד דולר). כולן מציגות צמיחה בתחומן ומובילות את הכלכלה היפנית.

איך משפיע הדמוגרפיה המזדקנת על הכלכלה?

האוכלוסייה המזדקנת מפחיתה את כוח העבודה, אך יפן משקיעה בטכנולוגיות חדשות כדי לשמור על רמת הפרודוקטיביות. חברות כמו Rakuten ו-Orix מתמקדות בהשקעות בתחומים חדשים כדי להתמודד עם האתגר.


כיצד משפיע המסחר הבינלאומי על הכלכלה היפנית?


מלחמות סחר יכולות להשפיע על הסקטור היצואני, אך חברות יפניות רבות מייצרות ישירות במדינות היעד שלהן, כמו טויוטה, שמייצרת רכבים בארה"ב ובאירופה.


מהם הסיכונים המרכזיים לכלכלה היפנית?


מלבד דמוגרפיה ורגולציה, שינויים במדיניות המסחר העולמית והחשש מאינפלציה גבוהה יותר עלולים לעכב את הצמיחה.


איזו תעשייה מובילה בשוק היפני?


תעשיית הרכב נחשבת למובילה, עם חברות כמו טויוטה וניסאן. גם תחום הטכנולוגיה בולט עם חברות כמו Sony ו-Panasonic.


מה היתרון של השקעה ביפן למשקיעים זרים?


הבורסה היפנית מציעה פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, תשואה פוטנציאלית גבוהה ומכפילי רווח נמוכים יחסית לשווקים אחרים.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    קוזו 04/01/2025 08:08
    הגב לתגובה זו
    כתבה מעניינת. אפשר רשימה של תעודות סל להשקעה קרנות נאמנות אם יש או כל דרך אחרת
  • יש מחכה לא משהו בשנה החולפת.5132345 (ל"ת)
    אנונימי 04/02/2025 10:43
    הגב לתגובה זו
  • אהוד 04/02/2025 12:27
    השקעתי ביפן בקרן .הפסדתי ואני רואה שעדיין מאכזבת.
  • יפן מאכזבת.בשלב זה לא משקיעה בה (ל"ת)
    אנונימי 04/02/2025 12:26
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.