אייל הורביץ: הגיעה השעה להקים בורסת AIM בישראל

קורא בראיון ל-Bizportal להתארגנות בשוק ההון של מוסדיים, להקמת רשימת מסחר לחברות קטנות ובינוניות. אומר: רק כך נוכל לקדם את החברות הללו באמת ואת המשק כולו. מעריך כי יישום וועדת בכר המלא לא יתאפשר
שי פאוזנר |

רואה חשבון אייל הורביץ, מהשותפים הבכירים במשרד רו"ח Baker Tilly אורן הורביץ - החל להוביל מהלך להקמת רשימת מסחר בורסאית מקבילה לבורסה של ת"א - בה יסחרו מניות של חברות קטנות ובינוניות כדוגמת בורסת ה-AIM הבריטית שהפכה בשנה האחרונה לחביבת המנפיקים הישראליים.

נציין, כי משרדו של הורביץ נחשב לאחד מהשחקנים הבולטים בשוק ראיית החשבון לעסקים קטנים ובינוניים הישראלי. המשרד המייצג בישראל את בייקר-טילי מפירמות רו"ח הגדולות בעולם.

הורביץ מעריך היום בראיון ל-Bizportal, כי זו תהיה הדרך המהירה ומוצלחת ביותר לחיזוק המשק, כשיתאפשר לחברות לא גדולות בישראל לקבל מימון כדי לצמוח מחוץ למערכת הבנקאית.

הורביץ: המצב הקיים בישראל כיום הוא בלתי נסבל. חברות קטנות ובינוניות מופלות לרעה בכל פניה שלהן לקבל מימון - מכל הגורמים המציעים כיום מימון במשק, הבנקים, הממשלה והגופים הפרטיים.

המצב בולט למשל, בכל הקשור למימון על ידי המדען הראשי - והוא דוגמא מצויינת להבין את התהליך הלא בריא בתחום זה. מספיק שגוף זר מבקש מימון וסיוע מהמדען בשנה מסויימת, ודי בכך לזה שמיזמים מצויינים קטנים ובינוניים - שהם ברוב בתחום זה, ידחו מפני שמדובר בשיטת FIFO (ראשון נכנס ראשון יוצא - ש.פ.) וכל הקודם זוכה.

גופים כמו מרכז ההשקעות, והמערכת הבנקאית, המקבלים בקשה של חברה קטנה או בינונית למימון - יגיבו כמעט אוטומטית בדחיית התגובה וטיפול איטי אשר במקרים רבים יהיה קטלני עבור אותו עסק, גם אם היה עסק טוב עם תוכנית עבודה מצויינת.

זו תפיסת עולם מוטעית.

ש: האם זה לא סביר בעינייך שכך תמיד יהיה?

הורביץ: זה לא צריך להיות כך. התפיסה הזו פועלת נגדנו פעמיים. תחילה, היא אינה מאפשר לדחוף לצמיחה של העסקים הקטנים והמשק יחד איתם ובנוסף, היא גורמת למצב בו אין כמעט פיזור של הסיכון של הגופים המלווים. בעולם אפשר לראות בשנים האחרונות תנועה לכיוון של חיזוק המימון לעסקים בינוניים-קטנים. בעיקר באירופה ובארה"ב. אפשר לראות שם כיצד בעלי פירמות מממנות כבר מבינים את העניין ומגיעים לכך שהן פותחות בפני העסקים הלא גדולים הרבה יותר דלתות מבעבר.

ש: האם ועדת בכר איננה עונה על הצורך שאליו אתה מדבר?

הורביץ: ועדת בכר היא כיוון מצויין למשק, אך אינני סבור כי בסופו של דבר יתאפשר יישום המלצותיה המלא. על פי בכר - הקופות יופרדו לחלוטין מהבנקים וכך יוכלו להפוך לגופים הנותנים הלוואות בהיקף משמעותי אמיתי. סביר להניח כי יישום הדוח יהיה חלקי וזה ישאיר עדיין בעיה לחלק המוביל את המשק - החברות הקטנות והבינוניות.

צריך להבין, כי המשק תלוי הרבה יותר על כוחם של העסקים הלא גדולים. מדובר במגזר שמחזיק פה את מספר המועסקים הגדול ביותר (לעומת החברות הגדולות - ש.פ.) ובסופו של יום קובע את מצבו של המשק לא פחות ואפילו יותר בתקופות מסויימות מהעסקים הגדולים בו.

ש: אז הפיתרון הוא בורסה נוספת?

הפיתרון צריך להיות משולב ומדורג. צריך להפריד את ההתייחסות בעניין זה לפתרון בשוק ההון ולפתרונות בשאר המשק. בשוק ההון מתקיים מאז כניסת משה טרי לתפקיד (יו"ר רשות ני"ע) תהליך בריא של העלאת רמת השקיפות ולצד וועדת ברנע עושים שם עבודה טובה. עכשיו תריך ללכת לכיוון של יצירת בורסה נוספת כאמור ובה לקבוע סטנדרטים אחרים לכניסה למסחר.

ש: המלעיזים יאמרו שזה פתח ליותר הנפקות מסוכנות?

הורביץ: לצד הקמת בורסה כזו, צריך להרחיב את הגופים המפקחים. צריך פה עוד כמה "משה טריים". בסופו של דבר זה עניין של שיווק נכון. אם מובילי דעת קהל כמו עיתונאים, יאמרו שמדובר בשוק לגיטימי וחשוב - כך יהיה. צריך גם לזכור את המטרה. והיא מטרה של חיזוק מגזר העסקים הקטנים וחיזוק אמיתי דרכו של המשק בישראל.

צריך ללכת לכיוון שדומה לחובת התקינה החשבונאית החושפנית של סרבנס-אוקסלי האמריקנית. אך חשוב לייצר יחס שונה בין הדרישות מעסק גדול ועסק קטן או בינוני שיסחר בארץ. צריך להבין, כי חברות גדולות מישראל הנסחרות בניו יורק מוציאות מיליוני דולרים בשנה כדי לעמוד בדרישות החדשות שם. זה לא יהיה הגיוני לדרוש אותו דבר מעסק בינוני-קטן שיסחר בבורסה בישראל.

ומה על עניין הסחירות - לאחר ההנפקה. על פי מה שקורה ברשימת היתר בבורסה של רח' אחד-העם, אתה יכול להעריך שיהיה שינוי אם תהיה בורסה נפרדת?

הורביץ: כיום ישנה בעיה של אינטרסים שמקשים על המלווים להעמיד הלוואות לגופים קטנים ובינוניים. מספיק להציץ בהרכב הנכסים של הקופות הגדולות למשל, כדי לגלות ששיעור אחזקותיהם הבולט ביותר הוא בחברות גדולות ובראש ובראשונה בבנקים עצמם, כדי להבין את הבעייתיות. ההפרדה תייצר גם פחתה של בעיית האינטרסים.

מעבר לשינוי ביחס ממובילי דעת קהל, סביר כי עם הקמת בורסה נפרדת הגופים המוסדיים יזהו את הפוטנציאל. הם כבר ימכרו את ניירות הערך שיסחרו לציבור ויביאו כך לבניית תעשייה שלמה סביב תחום החברות הקטנות-בינוניות.

ש: ומה בעניין העסקים שמחוץ לבורסה?

הורביץ: כאן צריך לתת פתרון בשלוש נקודות - מענקים, מיסים וסובסידיות.

בעניין המענקים צריך להדגיל את התקציבים. מעבר לכך, הגיע הזמן שבו יחלקו באופן שונה את התקציבים. עסקים קטנים צריכים לקבל משהו כמו 30% מהמענקים של המדינה ולא לסבול מהצורך ללכת לקראת משקיעים זרים, למשל - שעלולים לחסל בהשקעה בודדת אחת את כל התקצוב לעסקים קטנים בשנה.

בעניין הסובסידיות - הגיעה השעה לרביזיה. צריך לחזור ולסבסד גם עסקים שאינם מייצאים - אלא מוכרים בארץ. צריך למשל לשוב ולסבסד העסקת עובדים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
זוג מבוגרים פנסיה
צילום: pvproductions@freepik

מה הסוד של תושבי מודיעין-מכבים-רעות לאריכות ימים?

תוחלת החיים הממוצעת בעיר היא 87.5 - פער של 4.4 שנים מעל הממוצע הארצי; מחקרים מצביעים על שילוב של גורמים חברתיים-כלכליים, סביבתיים והתנהגותיים, ומצביעים על פערים בין מרכז לפריפריה ובין ישובים יהודיים לערביים

ענת גלעד |

איפה בישראל קונים עוד 8 שנים של חיים? נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנים האחרונות מציבים את מודיעין-מכבים-רעות בראש רשימת הערים בישראל במדד תוחלת החיים, עם ממוצע של 87.5 שנים. זהו פער של כ-4.4 שנים מעל הממוצע הארצי, שעמד בתקופת המדידה על 83.1 שנים. מאז הבדיקה עלתה תוחלת החיים, על פי ההערכות, בכ-0.7 שנים נוספות. על פי OECD, תוחלת החיים בארץ הגיעה ל-83.8 שנים ב-2023, ונותרה יציבה גם ב-2024-2025 למרות אתגרי המלחמה.

העיר מקדימה ערים כמו רעננה (86.7 שנים), הוד השרון (85.7 שנים), גבעתיים (85.4 שנים) וכפר סבא (85.3 שנים). לעומת זאת, בערים כמו אום אל-פאחם תוחלת החיים היא 78.8 שנים, וברהט 79.8 שנים - פערים של עד 8.7 שנים. הפערים הללו משקפים שילוב של גורמים חברתיים-כלכליים, סביבתיים והתנהגותיים, כפי שמעידים מחקרים עדכניים של ארגון הבריאות העולמי, OECD ומכוני מחקר ישראליים.

ישראל במקום הרביעי העולמי - למרות הפערים הפנימיים

תוחלת החיים בישראל עלתה בשנים האחרונות ל-83.8 שנים ב-2023, מה שמציב את המדינה במקום הרביעי ב-OECD, אחרי יפן (84.5 שנים), שווייץ (84.0 שנים) וספרד (83.9 שנים). אצל גברים תוחלת החיים היא 81.7 שנים בממוצע, ובקרב נשים 85.7 שנים בממוצע - פער מגדרי של ארבע שנים שעקבי עם המגמה העולמית. עלייה זו נמשכה למרות השפעות מגפת הקורונה והמלחמה שהחלה ב-2023, אם כי תמותה עודפת בקרב צעירים (כולל חיילים שנפלו בלחימה) השפיעה מעט על הנתון הכללי.

מחקר מרכז טאוב מציין "פלא ישראלי" - תוחלת חיים גבוהה ב-6-7 שנים מעבר למה שצפוי בהתחשב ברמת עושר, השכלה ואי-שוויון. החוקרים מייחסים זאת לשילוב של תרבות משפחתית חזקה, קהילתיות גבוהה, תזונה ים-תיכונית ומערכת בריאות ציבורית נגישה. עם זאת, פערים פנימיים גדולים חושפים אי-שוויון מבני, בעיקר בין אוכלוסיות יהודיות לערביות ובין מרכז לפריפריה - תופעה שמאיימת לשחוק את היתרון הישראלי בעתיד.

הכסף קובע: 60%-80% מהפערים נובעים ממצב סוציו-אקונומי

מחקרים מהשנים 2024-2025 מאשרים כי גורמים בריאותיים מסבירים רק 10%-20% מהשונות בתוחלת חיים, בעוד 60%-80% מהשונות נובעים מגורמים חברתיים-כלכליים. דוח שנת 2025 של OECD מדגיש הכנסה, השכלה, הוצאות רווחה והשקעות סביבתיות כמפתחות מרכזיים. מחקר ב-JAMA מ-2024 מראה שהפרשי הכנסה מתורגמים לפערים של עד 10 שנים במדינות מפותחות, דפוס דומה לישראל עם מתאם של 0.85 בין אשכול סוציו-אקונומי לתוחלת חיים.

אמיר ירון נגיד בנק ישראל
צילום: ליאת מנדל

ניהול סיכונים כושל של בנק ישראל

בנק ישראל מחזיק ברזרבות מט"ח של 235 מיליארד דולר - מה התשואה שהוא משיג על הסכום הזה ולמה הפיזור מסוכן?

ד"ר אדם רויטר |


קרוב ל-80% מרזרבות המט"ח של ישראל חשופות לנעשה בבורסות זרות. כלומר, במקרה של קריסת הבורסות הללו וזה יכול להיות מסיבות שונות ומגוונות כמו פלישת סין לטאיוואן או רוסיה למזרח אירופה, רזרבות המט"ח של ישראל תפגענה באופן חמור ביותר שעלול לייצר למדינת ישראל הפסד של עשרות של מיליארדי דולרים, שווה ערך למחיר של מלחמה.

ניתן לגדר את הסיכון הזה ע"י העברת השקעות מהבורסות לפקדונות בבנקים מרכזיים וע"י רכישת זהב ומתכות אחרות, אך עד כה דבר לא נעשה.

צריך לזכור שזה הכסף של כולנו וזה מעורר חשש לניהול סיכונים כושל של בנק ישראל. עוד לא הזכרנו את התשואה הנמוכה אותה השיג הבנק על רזרבות המט"ח האלו ב-5 השנים האחרונות.

לבנק ישראל שלושה תפקידים מרכזיים: שמירה על אינפלציה נמוכה, פיקוח על מערכת הבנקאות וניהול רזרבות המט"ח של המדינה. את החלק הראשון הוא עושה ע"י החזקת הריבית גבוהה מדי לזמן ארוך מדי, זאת לפחות ע"פ רוב הכלכלנים ואנשי שוק ההון - ואת החשבון משלמים לוקחי האשראי במשק. את החלק השני הוא עושה היטב ע"י הבטחה שמערכת הבנקאות הישראלית היא אמנם אולי הכי יציבה פיננסית בעולם, אך זאת במחיר של רווחיות גבוהה מאד על חשבון הציבור. בכל הנוגע לחלק השלישי הבנק המרכזי מחזיק ומנהל יתרות מט"ח אדירות בהיקף 230 מיליארדי דולרים, שהם 735 מיליארדי ש"ח. יתרות אלו הן השלישיות בגובהן בעולם ביחס לתוצר והן אחד מהפקטורים המרכזיים שמשקיעים זרים בוחנים בהחלטות ההשקעה שלהם. היקפי מט"ח אלו מבטיחים שישראל היא מדינה מאד יציבה פיננסית. אלו הן היתרות הכספיות במט"ח של מדינת ישראל ולכן למעשה של כולנו.

 

תשואה נמוכה על תיק רזרבות המט"ח

בנק ישראל כשלוח שלנו לא עשה בשנים האחרונות עבודה מדהימה בכל הקשור לתשואה על הכסף הזה. ביצועי העבר של התיק המנוהל הזה שמושקע בעיקר באג"ח ובמניות היו נמוכים - תשואה שנתית ממוצעת של 3.1% ב-5 השנים שבין 2020 ל-2024 (התשואה היא במונחי סל מטבעות). גם במונחים שקליים המצב רחוק מלהיות מזהיר: 3.3% בלבד, בממוצע שנתי, בחמש השנים הללו.