פתיחה מעורבת בת"א: המשקיעים ממתינים לוול סטריט
מדדי הבורסה התל אביבית פותחים את יום המסחר במגמה מעורבת. נראה כי המשקיעים ממתינים לפתיחת השווקים בבורסות וול סטריט ואירופה על מנת לתפוס כיוון. מחזור המסחר הראשוני מתסכם ב-51 מיליון שקל, מתוכם 37 מיליון שקל נזקפים לזכות מדד המעו"ף.
מדד ת"א 25 פותח בירידה קלה של 0.13% לרמה של 658.22 נקודות, מדד ת"א 100 משיל 0.07% לרמת 685.01 נקודות, ומדד התל טק 15 מוסיף 0.23% לרמת 423.05 נקודות.
מניית פרטנר פותחת בתוספת של 0.84%. הבוקר הודיעה החברה כי חתמה על מסמך עקרונות המסדיר את מסגרת המימון החדשה אשר תעמיד לרשות החברה אשראי בסך 550 מיליון דולר. מסגרת האשראי תחולק לשני חלקים: אשראי לטווח ארוך לפרק זמן של שש שנים בסך 450 מיליון דולר ואשראי מתגלגל לטווח קצר למשך שש שנים בסך של 100 מיליון דולר. בנק הפועלים, בנק לאומי ובנק דיסקונט יעמידו את מסגרת האשראי שבה ישתתף גם בנק המזרחי המאוחד.
מניית בזק פותחת את יום המסחר בירידה של 0.42%. הבוקר פרסם בית ההשקעות פסגות אופק המלצת "תשואת שוק" למניה. בבית ההשקעות מעריכים כי, בטווח הקצר תמשיך המניה להנות ממומנטום חיובי על רקע התקדמות תהליך ההפרטה. יחד עם זאת בטווח הבינוני, מעריכים בפסגות אופק כי החברה תסבול מגידול ניכר בתחרות בכל תחומי הפעילות, מרגולציה מגבילה ומכניסתן של טכנולוגיות חדשות אשר ישחקו את הכנסותיה ורווחיה גם אם תחליט לאמצן.
מניית הפועלים פותחת בירידה של 0.88%. אתמול הודיעה הנהלת הבנק כי החליטה למכור את בנק סיגנצ'ר הניו יורקי. רווח ההון הצפוי לבנק מגיע לכמיליארד שקל - וכך, על פי ההערכות בשווקים, הוא צפוי לסיים את 2005 עם רווח נקי של 3 מיליארד שקל.
מניות קבוצת דלק רכב נסחרות ללא שינוי. הבוקר דיווחה הקבוצה לבורסה לני"ע בתל אביב, כי חברה נכדה (100%) Delek US Holdings חתמה אתמול, באמצעות 3 חברות נכדות (100%), על הסכם לרכישת בית זיקוק וצנרת להובלת נפט גולמי באורך של כ-104 ק"מ, הנמצאים בטקסס והוא בעל כושר ייצור של כ-54,000 חביות נפט ביום. סך ההשקעה של הקבוצה הרוכשת בגין העסקה נאמד בסכום של כ-78 מליון דולר.
מניית מגדל ביטוח פותחת בעליה של 0.25%. הבוקר פורסם כי הנהלת החברה והנהלת בנק אדנים למשכנתאות סיכמו בסוף השבוע את פרטי כניסתה של מגדל לשוק המשכנתאות. מגדל תעמיד לאדנים מקורות פיננסים לצורך העמדת משכנתאות ובנק אדנים יספק את המערך התפעולי. מניות חברות הביטוח האחרות בענף עשויות להגיב ליוזמה החדשה.
לאחר 5 ימי מסחר רצופים של עליות בהם הוסיפה מניית טבע כ-5.9%, פותחת מניית החברה בירידות של 0.15%. ברקע, החברה תפסיק את שווק תרופת הפקסופנאדין שמיועדת לטיפול באלרגיה. החברה תוריד מהמדפים בישראל את התרופה לאחר החלטה נגדה בתביעה של ענקית התרופות, אוונטיס - המייצרת את הגרסה האתית (המקורית) של התרופה, תחת השם - טלפסט. מדובר בתרופה ששוק המקור שלה נאמד בכ-2 מיליארד אירו בשנה.
בנוסף, קיבלה אמש טבע אישור מותנה מה-FDA האמריקני לייצור ושיווק קפסולת ה-Topiramate. התרופות מיועדת לטיפול בכאבי ראש (מיגרנות). בטבע אישרו שהיקף המכירות השנתי המוערך של התרופה, מסתכם ב-36 מיליון דולר. שיווק התרופה יחל בשנת 2008 בשל הגנת פטנט.
מניית מגל עולה ב-1%. ברקע, החברה מתכננת גיוס הון בהיקף של 25 מיליון דולר והיא כבר הפקידה ברשות לני"ע האמריקנית תשקיף מדף לצורך הגיוס. החברה נסחרת היום לפי שווי שוק של כ-90 מיליון דולר, לאחר שסבלה בחודשים האחרונים מירידות שערים חדות (איבדה כ-70% מאז חודש אוגוסט).
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות
חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים
במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.
ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.
מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף" בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.
בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.
- רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025 והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.
.jpg)
ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים
המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"
הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.
הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם, נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.
תגים מזוייפים
בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.
במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.
- בנקאי נורה מחוץ לביתו - והוכר כנפגע בתאונת עבודה
- קיבלתם חוב מהביטוח הלאומי? ייתכן שהוא בכלל לא שלכם - כך תיפטרו ממנו בקלות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.
