פתיחה מעורבת בת"א: המשקיעים ממתינים לוול סטריט

ת"א 25 פותח בירידה קלה של 0.13%, ת"א 100 משיל 0.07%, והתל טק 15 מוסיף 0.23%. לאומי יורדת ב-0.47%, טבע משילה 0.15%, בזק מאבדת 0.42%, ומנגד, פרטנר מוסיפה 0.84%
דרור איטח |

מדדי הבורסה התל אביבית פותחים את יום המסחר במגמה מעורבת. נראה כי המשקיעים ממתינים לפתיחת השווקים בבורסות וול סטריט ואירופה על מנת לתפוס כיוון. מחזור המסחר הראשוני מתסכם ב-51 מיליון שקל, מתוכם 37 מיליון שקל נזקפים לזכות מדד המעו"ף.

מדד ת"א 25 פותח בירידה קלה של 0.13% לרמה של 658.22 נקודות, מדד ת"א 100 משיל 0.07% לרמת 685.01 נקודות, ומדד התל טק 15 מוסיף 0.23% לרמת 423.05 נקודות.

מניית פרטנר פותחת בתוספת של 0.84%. הבוקר הודיעה החברה כי חתמה על מסמך עקרונות המסדיר את מסגרת המימון החדשה אשר תעמיד לרשות החברה אשראי בסך 550 מיליון דולר. מסגרת האשראי תחולק לשני חלקים: אשראי לטווח ארוך לפרק זמן של שש שנים בסך 450 מיליון דולר ואשראי מתגלגל לטווח קצר למשך שש שנים בסך של 100 מיליון דולר. בנק הפועלים, בנק לאומי ובנק דיסקונט יעמידו את מסגרת האשראי שבה ישתתף גם בנק המזרחי המאוחד.

מניית בזק פותחת את יום המסחר בירידה של 0.42%. הבוקר פרסם בית ההשקעות פסגות אופק המלצת "תשואת שוק" למניה. בבית ההשקעות מעריכים כי, בטווח הקצר תמשיך המניה להנות ממומנטום חיובי על רקע התקדמות תהליך ההפרטה. יחד עם זאת בטווח הבינוני, מעריכים בפסגות אופק כי החברה תסבול מגידול ניכר בתחרות בכל תחומי הפעילות, מרגולציה מגבילה ומכניסתן של טכנולוגיות חדשות אשר ישחקו את הכנסותיה ורווחיה גם אם תחליט לאמצן.

מניית הפועלים פותחת בירידה של 0.88%. אתמול הודיעה הנהלת הבנק כי החליטה למכור את בנק סיגנצ'ר הניו יורקי. רווח ההון הצפוי לבנק מגיע לכמיליארד שקל - וכך, על פי ההערכות בשווקים, הוא צפוי לסיים את 2005 עם רווח נקי של 3 מיליארד שקל.

מניות קבוצת דלק רכב נסחרות ללא שינוי. הבוקר דיווחה הקבוצה לבורסה לני"ע בתל אביב, כי חברה נכדה (100%) Delek US Holdings חתמה אתמול, באמצעות 3 חברות נכדות (100%), על הסכם לרכישת בית זיקוק וצנרת להובלת נפט גולמי באורך של כ-104 ק"מ, הנמצאים בטקסס והוא בעל כושר ייצור של כ-54,000 חביות נפט ביום. סך ההשקעה של הקבוצה הרוכשת בגין העסקה נאמד בסכום של כ-78 מליון דולר.

מניית מגדל ביטוח פותחת בעליה של 0.25%. הבוקר פורסם כי הנהלת החברה והנהלת בנק אדנים למשכנתאות סיכמו בסוף השבוע את פרטי כניסתה של מגדל לשוק המשכנתאות. מגדל תעמיד לאדנים מקורות פיננסים לצורך העמדת משכנתאות ובנק אדנים יספק את המערך התפעולי. מניות חברות הביטוח האחרות בענף עשויות להגיב ליוזמה החדשה.

לאחר 5 ימי מסחר רצופים של עליות בהם הוסיפה מניית טבע כ-5.9%, פותחת מניית החברה בירידות של 0.15%. ברקע, החברה תפסיק את שווק תרופת הפקסופנאדין שמיועדת לטיפול באלרגיה. החברה תוריד מהמדפים בישראל את התרופה לאחר החלטה נגדה בתביעה של ענקית התרופות, אוונטיס - המייצרת את הגרסה האתית (המקורית) של התרופה, תחת השם - טלפסט. מדובר בתרופה ששוק המקור שלה נאמד בכ-2 מיליארד אירו בשנה.

בנוסף, קיבלה אמש טבע אישור מותנה מה-FDA האמריקני לייצור ושיווק קפסולת ה-Topiramate. התרופות מיועדת לטיפול בכאבי ראש (מיגרנות). בטבע אישרו שהיקף המכירות השנתי המוערך של התרופה, מסתכם ב-36 מיליון דולר. שיווק התרופה יחל בשנת 2008 בשל הגנת פטנט.

מניית מגל עולה ב-1%. ברקע, החברה מתכננת גיוס הון בהיקף של 25 מיליון דולר והיא כבר הפקידה ברשות לני"ע האמריקנית תשקיף מדף לצורך הגיוס. החברה נסחרת היום לפי שווי שוק של כ-90 מיליון דולר, לאחר שסבלה בחודשים האחרונים מירידות שערים חדות (איבדה כ-70% מאז חודש אוגוסט).

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.