אחרי אוגווינד: הון הטבע מנפיקה חברה לאגירת אנרגיה, הפעם מתחום הרכב
לאחר שקרן הון הטבע (קפיטל נייצ'ר) הנפיקה את אוגווינד 0% , אלקטריאון -0.37% ו-בלייד ריינג'ר 0.28% , בהן היא בעלת המניות הגדולה להוציא המייסדים, בקרוב יונפק גם הסטארט-אפ צ'קראטק (Chakratec) העוסק באגירת אנרגיה עבור עמדות הטענה לרכבים חשמליים, ובו מחזיקה הקרן כ-19% (15% בדילול מלא). צ'קראטק, שרוצה לגייס 100 מיליון שקל מהציבור לפני שווי של 400 מיליון שקל אחרי הכסף, מפרסמת כעת את התשקיף לקראת ההנפקה, שהחתמים במסגרתה יהיו לאומי פרטנר ואיפקס הנפקות.
הגיוס הפרטי האחרון של צ'קראטק נעשה בנובמבר 2019 לפי שווי של כ-30 מיליון דולר לפני הכסף, או כ-40 מיליון דולר אחריו. הגיוס הנוכחי אם כן משקף הכפלה של השווי פי שלושה לערך בתוך כשנה. יצוין כי החברה טרם רושמת הכנסות ואין לה צבר הזמנות, אולם חתמה על מספר הסכמי הפצה (פירוט בהמשך), מה שמעורר חשש סביב השווי בהנפקה, שכן חובת ההוכחה עדיין על צ'קראטק. היות וכאמור גם צבר ההזמנות ריק, לא ניתן להעריך בשלב זה גם כמה זמן ייקח עד שהמשקיעים יוכלו לבחון את המודל מול התוצאות.
את צ'קראטק הקימו ב-2013 אילן בן דוד, דוד פינקו וניר זוהר, החברה מעסיקה כיום כ-20 עובדים ולמעט הון הטבע השקיעו בה קרן אלה (25%), G-TEK ישראל (1.7%), גולדבל (3%) וקרן איי-ארגנטו (20%) שעתידה להנפיק בת"א גם כן.
הון הטבע עצמה החלה בהליכים לקראת הנפקה בבורסה המקומית. הקרן מנוהלת ע"י ענת צור סגל ובעלי המניות העיקריים בה הם הקרנות אורילה (33%) ופרו סיד (13.4%) לצד רפאל ומימון ישיר (8% כל אחת).
- כיצד מטמיעים מערכות ERP בארגונים ועסקים
- היוניקורן הישראלי קפיטוליס רוכש את Capitalab ב-46 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ובחזרה לצ'קראטק, המוצר שפיתחה משמש לאגירת אנרגיה בעמדות הטענה של רכבים חשמליים, זאת במטרה לאפשר הטענה מהירה בכל רגע נתון, גם כשהיצע החשמל ברשת נמוך, ובכך לבטל את התלות בו. כך, החשמל נאגר בעמדת הטעינה כשאף רכב לא משתמש בה, זאת כדי שלכשיחובר רכב לעמדת ההטענה יהיה לה די חשמל כדי למלא את הבטרייה תוך כ-20 דקות, במקום טעינה ממושכת של 5 שעות, ותוך שחיקה נמוכה של אורך חיי הסוללה, שיכולים להספיק לכ-15 שנה.
צ'קראטק למעשה בונה על האצת החדירה של הרכב החשמלי, שיחליף יותר ויותר את רכבי הדיזל: ע"פ תחזית של דלויט שיעור מכירות כלי הרכב החשמליים מסך מכירות כלי הרכב יעמוד על כ-32% בשנת 2030. בתשקיף שלה, מסבירה צ'קראטק כי הרחבת השימוש ברכב החשמלי תביא לשימוש גובר בעמדות הטענה ולהרחבת הביקושים ברשתות החשמל באזורי הפעילות.
ואולם, נכתב כי התשתיות הקיימות אינן ערוכות לביקושים שכאלה, מה שיצריך שדרוג של רשת החשמל – שבאזורים מסוימים ייהפך ללא כלכלי, וכאן כביכול צ'קראטק נהנית מיתרון: "בהינתן שעלויות שידרוג רשת (תכנון, ביצוע וחומרים) האופייניות למדינות אירופה הינן כאלף יורו לכל מטר מרחק בין נקודות הטעינה לתחנת ההשנאה הקרובה (על פי נתונים שנמסרו לחברה מאחת מחברות החשמל באירופה), הרי שככל שנקודת הטעינה המהירה מרוחקת יותר מכ-250 מטר מתחנת השנאה, התקנת אגירה מקומית תהיה כדאית יותר משדרוג תשתית רשת החשמל".
- אקזיט של מילארד שקל על ההשקעה במניית הבורסה
- אהרון פרנקל מגדיל שוב את אחזקתו בתמר פטרוליום – נותר ללא מתחרים בקרב על השליטה אחרי שרק אתמול ר
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המדדים ירדו 2% במחזור של 4.2 מיליארד שקל - ת"א סימנה את...
עוד כותבים בצ'קראטק כי פיתוח סוללות ליתיום-יון בעלות קיבולת גדולה יותר ברכבים חשמליים ישרת את המוצר שלה, שכן הדבר רק יעלה את הצורך בטעינה מהירה יותר. מנגד, ה"מלחמה" לכאורה של החברה היא בסוללות ליתיום יון מסוג אחר – לא אלה שברכבים החשמליים, אלא אלה המשמשים את עמדות הטעינה לצורכי אגירה, שמהוות תחליף למערכת האגירה הקינטית בגלגלי תנופה של צ'קראטק (אגירת אנרגיה באמצעות תנועה סיבובית של הרכיב).
בחברה מודים כי עלות הקמת מערכת אגירה קינטית דווקא גבוהה מעלותה של מערכת מבוססת סוללות ליתיום-יון, אך טוענים ש"הצורך בהחלפה תדירה של סוללות הליתיום-יון הופך את הפתרון המבוסס עליהן ללא כלכלי ולא ידידותי לסביבה". כך, בצ'קראטק מדגימים כי "בשימוש הדורש 80,000 מחזורים (פריקה וטעינה) לאורך חיי תשתית טעינה מהירה (כ-15 שנים), בטעינת כ-15 רכבים ביום, סוללה עם 4,000 מחזורי טעינה, תדרוש כ- 19 החלפות בנוסף לעלות ההקמה הראשונית, בעוד הטכנולוגיה של החברה דורשת עלות הקמה בלבד".
אולם כאן גם מגיע הסיכון שמעלים בצ'קראטק בתשקיף – לו עלויות אגירה באמצעות סוללות הליתיום-יון יהפך זול עוד יותר, כך שגם לאחר החלפתן עם סיום אורך חייהן השימוש יהיה כדאי יותר מהמערכת הקינטית, החברה תאבד את יתרונה בהקשר זה. גורמי סיכון נוספים הם מעבר לשימוש ברכבים מבוססי מימן או גז טבעי.
תחרות אפשרית נוספת היא מצד חברות המספקות גם הן פתרונות אגירה מבוססי גלגלי תנופה, אמנם לא עבור עמדות טעינה לרכב חשמלי. בצ'קראטק מצדם ספקנים לגבי הסבירות שתחרות שכזאת תצמח: "רובם מתוכננים לספק חשמל לפרק זמן קצר של עד לדקה והשימוש העיקרי בהן הוא לתמיכה במערכות אל-פסק. גלגלים אלו אינם מתאימים לאספקת אנרגיה למטעני רכב חשמלי – שכן זמן הפריקה האופייני בטעינה מהירה הוא כ 20-15 דקות. שחקנים אלה יתקשו להתאים את הטכנולוגיה שלהם לשימוש דומה למערכת האגירה הקינטית של החברה מאחר שלרוב מערכות אלו הן בעלות הפסדי 'חיכוך' גבוהים מאוד יחסית לנדרש בטעינה מהירה ולכן אינן מתאימות לשוק הטעינה המהירה".
לחברה אין כאמור כלל הכנסות שכן בשלב זה בצ'קראטק משווקים רק לצרכי הדגמה מוצר יחיד, מערכתKPB50 , בו מתנסות חברת החשמל של וינה, חברת חדשנות מבית סקודה בצ'כיה ו-Enel-X מבית ענקית האנרגיה האיטלקית.
הייצור הסדרתי מיועד רק עבור הדור הבא של המוצר שנמצא כעת בשלבי פיתוח, מערכת KPB100 שאמורה לשפר את יחס הביצועים לעלות (דולר לקילוואט ודולר לקוט"ש) ואת יחס הביצועים למימדים הפיזיים של המערכת (אנרגית אגירה והספק מוצא גדולים פי 2 במחצית הגודל של הדור הנוכחי), מה שצפוי לאפשר התקנה מודולרית שתתאים לצרכים השונים של הלקוחות. ואולם, גם מגעים למכירת מערכת זו טרם הבשילו לכדי הסכמים מחייבים. בינתיים, בצ'קראטק חתמו על הסכמי הפצה נורבגיה, שוויץ, דנמרק ופינדלנד, בסלובקיה, גרמניה איטליה, צ'כיה וערים נוספות במזרח אירופה, הודו וקוריאה.
- 3.יוני 15/02/2021 09:04הגב לתגובה זודרושה פריצת דרך בתחום הסוללה.קיבולת גדולה בגודל קטן,עלות יצור,זמן טעינה,תוחלת חיים של הסוללה כל השקעה בתחום כרגע זו בועה! לטווח קצר לעשות סיבוב זה סבבה
- 2.עוד חברה של מזכרי הבנות 14/02/2021 22:49הגב לתגובה זועוד חברה של מזכרי הבנות
- 1.מריח נפילה יותר מידי מודלים לאחרונה בלי שקל הכנסה (ל"ת)שגיא 14/02/2021 21:51הגב לתגובה זו

הזרים נשברו ומכרו - מה קרה אתמול מאחורי הקלעים בבורסה?
המחזור אתמול קפץ ב-50% והסתכם על שיא של 4.2 מיליארד שקל שהחליפו ידיים - אבל בעיקר לכיוון צד אחד - מכירות: מי מכר ומי קנה ומה עשה "הכסף החכם"? ניתוח ביזפורטל
המסחר אתמול בבורסה בתל אביב התאפיין בתנודתיות חריגה, כאשר המדדים המרכזיים פתחו בעליות, על רקע רגיעה מסוימת בתחושת הסיכון לאחר הנאום השני של ראש הממשלה נתניהו, שהגיע כדי "להסביר" את מה שנאמר יום קודם לכן. עם זאת, במהלך המסחר חל מהפך, כאשר גל מכירות סחף
את המדדים מטה, והירידות הלכו והחריפו ככל שהתקרבה הנעילה.
בסיום היום נרשמו ירידות חדות. מדד ת״א 35 איבד כ-1.9%, מדד ת"א 90 ירד 2.4% ומדד ת"א 125 איבד 2%. במבט על הסקטורים, מדדי הפיננסים והביטוח, שהיו הקטר של השוק בעליות, צנחו בכ-3.1% ו-4.3% בהתאמה,
כאשר הירידות לוו במחזור מסחר גבוה במיוחד של כ-4.2 מיליארד שקלים, כפול מהממוצע היומי מתחילת השנה, אשר בלט במיוחד ביחס ליום רביעי "רגיל" ללא פקיעה ולפני החגים, שבדרך כלל מתאפיין במחזורים נמוכים יותר.
מי הוביל את המכירות?
מבדיקת ביזפורטל עולה כי המשקיעים הזרים היו בצד הדומיננטי של המוכרים, ככל הנראה כתגובת המשך למה שכונה על ידי משקיעים רבים "נאום ספרטה" בשל הטון הלוחמני והמסרים על ניתוק כלכלי אפשרי. עיקר פעילות המכירה של הזרים התרכזת בתעודות סל על מדד ת״א 125, שם לבדן נרשמו מכירות של למעלה מ-100 מיליון שקלים נטו.
מעבר לכך, בלטו מכירות במניות דגל בשוק המקומי ובהן אלביט מערכות אלביט מערכות 2.21% , בנק הפועלים פועלים 0.66% , אל על אל על 2.32% , נקסט ויז'ן נקסט ויז'ן 5.54% והפניקס הפניקס 2.11% , שתרמו כולן ללחץ כלפי מטה על המדדים.
- הכסף ה'טיפש' מתגלה כחכם: המשקיעים הפרטיים גברו על וול סטריט במשבר האחרון
- פיימנט תעניק לקרן הפנסיה הותיקה עמיתים אופציות בפרמיה של 28%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עד כה, עבור המשקיעים הזרים השקעה בישראל היא שילוב של כלכלה פתוחה, יצוא מתקדם ויציבות מוסדית יחסית. כשהמסרים הפוליטיים מאותתים אפשרות של התרחקות ממדינות המערב ומעבר לכלכלה אוטרקית, הדבר מעלה חשש משורה של סיכונים, בהם פגיעה ביצוא וביבוא, שיובילו לפגיעה בזרימות ההון, וכמובן היחלשות המטבע והאטה בצמיחה. שוקי היעד המרכזיים של החברות הישראליות הם אירופה וארה״ב, וכל סימן ליחסים מתוחים עלול להוביל לצמצום ביקושים, חסמים רגולטוריים או מגבלות ייצוא. בנוסף, השקעה במדינה הנתפסת כמתבודדת נחשבת מסוכנת יותר, ולכן דורשת תשואת סיכון גבוהה יותר, דבר שאנחנו כבר רואים בתמחור של אגרות החוב הממשלתיות בימים האחרונים. ולסיום, משקיעים רבים יעדיפו לצמצם חשיפה, דבר שמוביל למכירות של זרים בשוק ההון המקומי ולהכביד על השקל, לייקר את היבוא, ולפגוע בפעילות הכלכלית. החששות הללו מספיקים כדי לגרום לזרים לפעול מהר ולצמצם סיכון.

פימי מימשה מניות בית שמש ב-500 מיליון שקל
קרן פימי, בניהולו של ישי דוידי, מבצעת מהלך נוסף למימוש רווחים. הקרן מכרה כ-8.8% ממניות מנועי בית שמש תמורת כ-500 מיליון שקל. בעקבות העסקה תרד אחזקת הקרן לכ-17% בלבד, לעומת שליטה מלאה שהחזיקה בעבר. המימוש נשעה בדיסקאונט של אחוזים בודדים על מחיר השוק. פימי מורווחת על ההשקעה בבית שמש פי 20, כשרוב העלייה הגיעה בשנתיים האחרונות.
המימוש בבית שמש מצטרף למימושים שביצעה הקרן בתקופה האחרונה. מתחילת החודש מכרה פימי גם כ-13% ממניות עשות אשקלון בהיקף של כ-250 מיליון שקל. באפריל היא מכרה 15% ממניות אורביט תמורת כ-100 מיליון שקל. מדובר בשלוש עסקאות מהותיות שביחד מצטברות למימושים של כ-850 מיליון שקל בתוך פחות מחצי שנה כשבשנה שעברה היו גם מימושים גדולים.
פימי רכשה את השליטה במנועי בית שמש בשנת 2016 מכלל תעשיות לפי שווי חברה של כ-300 מיליון שקל בלבד. השווי הנוכחי של החברה הוא כ-5.7 מיליארד שקל - כלומר, מדובר במימוש לפי שווי הגבוה כמעט פי 20 מההשקעה המקורית.
הדוחות האחרונים של בית שמש ביטאו צמיחה בהכנסות אך שחיקה מסוימת של הרווח. ההכנסות ברבעון השני עלו ב-24% לשיא של כ-77 מיליון דולר, בעיקר בזכות מגזר המנועים שנהנה מביקוש גבוה בשוק הביטחוני בארץ ובחו"ל ושמר על רווחיות גבוהה. מנגד, השורה התחתונה נשחקה, כאשר הרווח הנקי ירד ל-7.2 מיליון דולר לעומת 9 מיליון אשתקד, בעיקר בשל זינוק בהוצאות המימון ל-3.1 מיליון דולר והשפעת מס גבוהה שנבעו מתיסוף חד של השקל והגידול במינוף בעקבות רכישת Turbine Standard. כלומר, הפעילות עצמה ממשיכה להתרחב בקצב מהיר, אך חשיפת החברה לשערי מטבע ולחוב הפיננסי מטילה משקל כבד על התוצאות המדווחות. בנטרול האירועים החריגים ברבעון נראה שהחברה היתה מרוויחה מעל 10 מיליון דולר.
- לא רק מימושים: פימי רוכשת שליטה משותפת בכרמקס ב-85 מיליון דולר
- פימי ממשיכה לממש בעשות: מכרה 240 מיליון שקל למוסדיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גידול בהכנסות ברבעון מול אשתקד נובע בעיקר מעליה במכירות בשני מגזרי הפעילות, בדגש על גידול במכירות מגזר המנועים. ההכנסות כוללות סך של כ-1.7 מיליון דולר הנובעים מעדכון מחירים ללקוחות ואת מכירותיה של Turbine Standard בהיקף של כ-8.6 מיליון דולר. הכנסות מגזר החלקים ברבעון צמחו בכ-4.4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד והסתכמו בכ-43.9 מיליון דולר (מתוכן כ-2.3 מיליון דולר מכירות פנימיות).